5 Sebab Kenapa Bayi Asyik Merenung Wajah Anda Salah Satunya Kerana Anda Cantik


Bayi comel merenung dan memandang ke arah anda? Alamak si kecil ini pun memilih tengok individu cantik ke?
Baca: Ibu Hamil & Menyusu Boleh Ambil Vaksin Covid-19, Doktor Beri Panduan Jenis Vaksin Yang Sesuai
Perasan tak, adakalanya ada baby suka melihat individu tertentu? Tetapi dalam situasi lain pulak, baby anda mungkin akan menunjukkan reaksi tidak suka kepada sesetengah individu. Haaa..nak tahu tak sebab apa? Ada rahsia menarik yang nak dikongsikan.
Bayi comel merenung ke arah anda? Ini sebabnya!
Secara semula jadi Pernah tak apabila anda berdepan dengan bayi dan dia kelihatan seperti suka melihat anda? Itu tandanya pada pandangan mereka anda adalah cantik / kacak. Mesti rasa bangga, bukan? Kembanglah hidung sekejap.
Ini bukan rekaan tetapi ia adalah satu kajian yang dilakukan di United Kingdom. Dijalankan pada tahun 2004, kajian ini adalah berkisarkan mengenai aspek tingkah laku atau psikologi seseorang bayi.
Dalam kajian ini mendapati bayi tidak perlu diajar atau belajar mengenai cara dan kaedah mengenal wajah, tetapi mereka secara semula jadi sudah dilahirkan dengan kemahiran ini. Menarik, bukan?

Individu cantik Dalam penyelidikan melibatkan bayi-bayi yang berusia seawal sehari, mereka diperlihatkan atau ditayangkan gambar-gambar muka dan hasilnya mendapati bayi-bayi tersebut lebih banyak menghabiskan masa untuk melihatkan wajah dengan ciri wajah menarik.
Menurut salah seorang penyelidik daripada University of Exeter, Alan Slater, “Daya tarikan bukan terletak pada kaca mata mereka yang melihat. Ia adalah satu perkara yang semula jadi wujud dalam bayi yang baru lahir.”
Melalui penyelidikan yang dijalankan oleh Slater yang melibatkan bayi seawal usia sehari ini, membuktikan bahawa bayi tidak lahir ke dunia dengan sekadar ‘lembaran kosong’. Tetapi mereka memasuki dunia dengan sistem perkembangan persepsi yang cukup seimbang.
Simetri sempurna Slater menjelaskan bayi suka melihat individu yang mempunyai raut wajah menarik mungkin kerana beranggapan bahawa individu cantik dan kacak ini mempunyai simetri wajah yang sempurna sebagai seorang manusia.
“Seorang bayi dilahirkan dengan persepsi wajah individu manusia yang sempurna. Disebabkan itu, mereka seperti sudah biasa melihat wajah individu cantik dan kacak.
Situasi ini sekali gus membantu mereka untuk lebih mengenali wajah-wajah individu lain. Malahan, secara tidak langsung, individu dengan raut wajah menarik ini dapat membantu mereka mengenali dunia sosial,” jelas Slater.
Bayi comel tengok sebab lebih kepercayaan
Satu kajian lain yang diterbitkan dalam British Journal of Developmental Psychology menunjukkan bayi serta kanak-kanak lebih mudah mempercayai kata-kata yang dilafazkan oleh individu dengan raut wajah yang menarik. Ini khususnya melibatkan wanita cantik. Beruntunglah wanita yang mempunyai raut wajah cantik!
Kajian ini menyatakan sama ada bayi lelaki mahupun perempuan, kedua-duanya mempunyai tahap minat dan kepercayaan yang sama. Ini bermakna mereka lebih mempercayai wanita cantik atau lelaki yang kacak berbanding individu dengan raut wajah kurang menarik.
Pengiktirafan ikhlas Jadi apa yang boleh disimpulkan daripada artikel ini? Mudah je. Kalau kata selepas ini bayi anda atau mana-mana bayi merenung anda, percayalah itu merupakan satu pengiktirafan paling ikhlas yang menyatakan bahawa anda adalah individu cantik dan kacak. Senyum dan berbanggalah!

Ada gambar anak minum susu yang cute-cute? Jom share dengan Pa&Ma dan anda mungkin berpeluang memenangi hamper barangan bernilai RM100. Muat naik gambar anak anda di SINI
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post 5 Sebab Kenapa Bayi Asyik Merenung Wajah Anda, Salah Satunya Kerana Anda Cantik! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/5-sebab-kenapa-bayi-asyik-merenung-wajah-anda-salah-satunya-kerana-anda-cantik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rindu Wajah Cantik Dan Lakonanya Ini Penampilan Eja Di Usia 49 Tahun

Rindu Wajah Cantik Dan Lakonanya Ini Penampilan Eja Di Usia 49 Tahun

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 230 hits
Pasti ramai peminat drama dan seni tanah air merindui lakonan dan wajah penuh kelembutan milik pelakon cantik Siti Shahrizah atau lebih dikenali sebagai Eja Namanya kini seakan sepi daripada dunia seni dan pertemuan terakhir Nona bersama Ej...
Bermaksud Cantik Ain Edruce Dedah Wajah Anak Ringkas Saja Nama Diberi

Bermaksud Cantik Ain Edruce Dedah Wajah Anak Ringkas Saja Nama Diberi

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 285 hits
Pelakon dan model Ain Edruce dan suami dan suaminya Amirul Hafiz sepakat mendedahkan wajah anak pertama mereka Soraya Pendedahan itu dibuat pasangan ini menerusi saluran YouTubenya Di samping memuat naik video dan kompilasi gambar puteri su...
Pilih Nama Anak Alva Velisa Dimar Secantik Wajah Adira Salahudi Selamat Lahirkan Bayi Perempuan

Pilih Nama Anak Alva Velisa Dimar Secantik Wajah Adira Salahudi Selamat Lahirkan Bayi Perempuan

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 364 hits
Personaliti media sosial Adira Salahudi akhirnya selamat melahirkan cahaya matanya yang kedua di sebuah pusat perubatan sekitar Selangor Berita gembira tersebut diumukan oleh Adira melalui laman sosial Instagram dan mendoakan agar puterinya...
Cantik Luar Dan Dalam Gadis Vietnam Nekad Adopsi Bayi Hidap Palsi Serebrum Walau Dicemuh Warganet

Cantik Luar Dan Dalam Gadis Vietnam Nekad Adopsi Bayi Hidap Palsi Serebrum Walau Dicemuh Warganet

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 214 hits
Kita amat dituntut untuk berbuat baik sesama manusia tanpa memandang pada latar belakang rupa paras dan sebagainya Walaupun masih muda gadis Vietnam bernama Pham Thanh Tam amat tertarik pada seorang bayi perempuan yang menghidap palsi sereb...
Lirik Aku Yang Salah Elmatu

Lirik Aku Yang Salah Elmatu

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 192 hits
Sejak pertama kitaMenjalin kisah cintaTak ada yang bisaMerubah kisah kitaTernyataAku salahIman yang berbicaraTolong aku TuhanMengapa semuanya terjadiTolong tanyakan pada TuhanmuBolehkah aku yang
Kevin Feige Akui Salah Pilih Pelakon Bagi Watak The Ancient One Dalam Doctor Strange

Kevin Feige Akui Salah Pilih Pelakon Bagi Watak The Ancient One Dalam Doctor Strange

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 297 hits
Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini VOCKET Filem Doctor Strange yang ditayangkan pada tahun 2016 lalu telah berjaya mencuri perhatian para peminat filem MCU Marvel Malah jalan cerita filem adiwira ini...
Pakai Niqab Tanpa Pelitup Adalah Salah Di Sisi Undang Undang

Pakai Niqab Tanpa Pelitup Adalah Salah Di Sisi Undang Undang

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 302 hits
KUALA LUMPUR Pakai niqab atau pelindung muka tanpa pelitup hidung dan mulut adalah salah di bawah Akta 342 tegas Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob Selain itu beliau menjelaskan ia tidak boleh menjadi alasan untuk tidak memakai
Guru Besar Ditahan Salah Guna Kuasa

Guru Besar Ditahan Salah Guna Kuasa

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 175 hits
Oleh SITI ROHAIZAH ZAINAL SHAH ALAM Guru besar di sebuah sekolah kebangsaan ditahan bagi membantu siasatan mengeluarkan wang bantuan zakat untuk anak anak asnaf untuk kepentingan dirinya dua tahun lalu Suspek berusia 50 an itu ditahan Suruh...
Ziarah Raya Tetap Salah Jangan Spekulasi Kata Polis

Ziarah Raya Tetap Salah Jangan Spekulasi Kata Polis

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 301 hits
Ketua Polis Daerah Brickfields Anuar Omar berkata polis tidak pernah mempertahankan pihak yang melakukan kesalahan termasuk selebriti mahupun orang kenamaan jika menerima laporan berkaitannya PETALING JAYA Aktiviti ziarah sepanjang Aidilfit...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Pusing Bandar

Persiapan Dajjal Mengambil Alih Dunia

Sejarah Ringkas Siapa Yahudi Israel Dan Zionis

Aktiviti Undangan Menghadiri International Conference Of Religious Leaders 2024 Ppim 07 05 2024

Kecederaan Acl Gejala Diagnosis Dan Rawatan Pemulihan

Eli Eli Lama Sabactani Matius 27 Ayat 46 By Dr Haji Murariau Dosen A