5 Persiapan Perkahwinan Sebenar Yang Sepatutnya Anda Tahu



Sejatinya, Allah SWT menciptakan setiap manusia dengan berpasangan. Malahan perkahwinan bukan sesuatu yang boleh diambil mudah, pada masa sama tidak boleh terlalu ditakuti. InsyaAllah, dengan persediaan yang dilakukan sebelum melangsungkan pernikahan akan membantu melancarkan urusan yang mulia itu.
Berikut, beberapa perihal persiapan yang bersesuaian dengan pernikahan dalam Islam;
#1 – Niat Bernikah Kerana Allah SWT
Walau apapun yang dilakukan, niatkan perbuatan tersebut kerana Allah SWT. Begitu juga dengan bernikah, lakukanlah untuk mendekatkan diri dengan Allah supaya dalam perkahwinan itu terdapat berkat dan rahmat.
Oleh itu, setiap langkah seterusnya dalam alam perkahwinan handaklah disertakan dengan niat tulus untuk beribadah dan menjalani kehidupan bersama-sama pasangan yang halal. Perlu diingatkan dengan niat bernikah kerana Allah juga dikurniakan pahala dan rezeki dariNya.
#2 – Memahami Konsep Pernikahan
Dianjurkan untuk pasangan memahami maksud pernikahan yang sebenarnya. Bukan hanya bernikah kerana memenuhi keinginan sahaja, tetapi sebab dan hikmah Islam menuntutnya.
Ini juga bermaksud, setiap pasangan yang ingin berkahwin mestilah bersedia untuk memegang peranan selepas berkahwin kelak.
Contohnya bagi seorang isteri mestilah bersedia untuk mendengar atau mematuhi setiap arahan dan suruhan suami, yang mungkin itu adalah perkara baru baginya. Begitu juga dengan suami, ada seorang wanita yang bakal menjadi tanggungjawabnya nanti, bahkan menjadi syurga bagi wanita itu.

#3 – Mendekatkan Diri dengan Agama
Lakukanlah segala perkara dan amalan yang baik. Contohnya dengan mengamalkan perkara sunnah yang sangat membantu mendekatkan diri dengan agama.
Selain itu tinggalkan segala amalan buruk dan berusahalah untuk berubah ke arah kebaikan. Sikap dan perbuatan ini sangat berguna dalam melayari perkahwinan nanti kerana, masing-masing akan menjadi contoh baik kepada pasangan terutamanya para suami.
Manakala bagi isteri pula akan mengajarkan kepada anak-anak kelak. Dengan memahami agama akan menjadikan sesebuah keluarga itu lebih bahagia dan dirahmati Allah.
#4 -Belajar Ilmu Rumahtangga Dan Kekeluargaan
Bagi bakal pengantin, sama-samalah belajar untuk menjadi isteri dan suami idaman bagi pasangan masing-masing. Cuba miliki akhlak yang baik, peribadi yang memikat dan jauhilah amalan yang tidak digemari pasangan. Paling penting terimalah pasangan seadanya.
Tips kemanisan berumahtangga juga boleh dirujuk kepada pasangan yang lebih tua seperti ibu bapa, bakal mentua, saudara mara dan sebagainya. Perbanyakkan juga bacaan mengenai kebahagiaan rumahtangga selain menyertai kursus atau seminar.
#5 – Jauhkan Majlis Perkahwinan yang Dilarang Agama
Dalam menyiapkan majlis perkahwinan pula, tidak semestinya mengikuti semua perkara yang dilakukan oleh umum seperti hari ini; sesi fotografi, video pra-perkahwinan, tempahan makanan yang mewah, set karokae dan sebagainya.
Utamakan perkara yang wajib dahulu, seperti makanan yang halal untuk para tetamu. Kemudian barulah fikirkan perkara lain yang tidak menyimpang dari agama.
Lakukan hal yang sederhana dan mengikut kemampuan. Jangan terikut-ikut dengan ‘trend’ sehingga berhutang dan akhirnya terpaksa membayar hutang itu bertahun-tahun.
Sediakanlah pakaian yang bersesuaian yang tidak mendedahkan aurat pengantin, terutamanya pengantin wanita. Selain itu, elakkan pembaziran dengan menyenaraikan keperluan yang penting dahulu.
Setiap perkahwinan yang sempurna sangat memerlukan sebuah persediaan yang rapi, iaitu dari aspek mentaliti, fizikal termasuklah ekonomi dan material.
Oleh itu, perkahwinan bukanlah sebuah perjalanan yang mudah dan murah, tetapi ianya sebuah pengembaraan yang jauh dan berliku yang memerlukan kekuatan dan persediaan.
 
Sumber: Tazkirah.net 
The post 5 Persiapan Perkahwinan Sebenar Yang Sepatutnya Anda Tahu appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/5-persiapan-perkahwinan-sebenar-yang-sepatutnya-anda-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Harga Ron95 Sebenar Sepatutnya Dibayar Oleh Rakyat Rafizi

Ini Harga Ron95 Sebenar Sepatutnya Dibayar Oleh Rakyat Rafizi

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 231 hits
Harga minyak mentah jatuh mendadak minggu ini Saya telah menyuarakan minggu lepas bahawa keadaan harga minyak mentah yang jatuh mendadak memerlukan formula harga siling yang ditetapkan disemak Saya dimaklumkan perbezaan berlaku akibat semak...
Guardian Fever Pain Tablet Relief Untuk Kelegaan Sebenar

Guardian Fever Pain Tablet Relief Untuk Kelegaan Sebenar

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 618 hits
Hi Korang Kebiasaannya majoriti daripada kita bergantung kepada paracetamol yang sentiasa ada untuk melegakan sakit dan demam Kita hanya akan mendapatkan bantuan perubatan sekiranya sakit itu tidak tertanggung atau demam masih tidak kebah B...
Baru Saja Kahwin Empat Hari Kaka Azraff Dedah Sikap Sebenar Suami

Baru Saja Kahwin Empat Hari Kaka Azraff Dedah Sikap Sebenar Suami

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 455 hits
Kaka Azraff dan Adam Azriff disatukan sebagai suami isteri pada Jumaat lalu Foto Instagram kakaazraff BARU empat hari bergelar isteri penyanyi Kaka Azraff berkongsi sikap sebenar suaminya Adam Azriff di Instagram Kaka memberitahu dia sudah ...
Nur Sajat Bengang Wartawan Dedah Nama Sebenar

Nur Sajat Bengang Wartawan Dedah Nama Sebenar

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 342 hits
Umum sedia maklum status jantina Nur Sajat masih lagi menjadi tanda tanya walaupun melibatkan pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia sejak Januari The post appeared first on
Anak Murid Tutor Math Trial Pt3 Dapat C Matematik Pt3 Sebenar A

Anak Murid Tutor Math Trial Pt3 Dapat C Matematik Pt3 Sebenar A

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 369 hits
Anak Murid Tutor Math Trial PT3 dapat C Matematik PT3 Sebenar A Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuaa Sebenarnya saya lupa ada pelajar dari kelas tutor saya yang ambil PT3 tahun ni hahaha adoi laaa Sayidah Then saya pun lupa lah nak ...
Berkali Kali Pa Awak Call Minta Saya Tarik Nama Sebenar Muhammad Sajjad Wartawan Tampil Nafi Dakwaan Sajjad

Berkali Kali Pa Awak Call Minta Saya Tarik Nama Sebenar Muhammad Sajjad Wartawan Tampil Nafi Dakwaan Sajjad

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 314 hits
Usahawan kosmetik yang dikenali dengan nama panggilannya Sajat sebelum ini mendakwa pihak media tersalah sebut namanya malah dengan tegas menafikan namanya adalah Muhammad Sajjad sebaliknya Sajat Kamaruzaman nbsp Dalam kenyataan itu juga Sa...
Nasib Baik Wartawan Tak Dedah Jantina Sebenar

Nasib Baik Wartawan Tak Dedah Jantina Sebenar

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 189 hits
Kebelakangan ini nama sebenar Nur Sajat semakin panas apa lagi dengan tersebarnya kad pengenalan beliau Dalam pada itu sempat Aeril Zafrel mencelah The post appeared first on
Rakyat Pula Beri Subsidi Pada K Jaan Harga Sebenar Ron95 Rm1 90

Rakyat Pula Beri Subsidi Pada K Jaan Harga Sebenar Ron95 Rm1 90

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 312 hits
Belanjawan 2019 diumumkan oleh Guan Eng dengan andaian harga minyak dunia Brent pada harga US 72 satu tong pada awal bulan lepas tetapi selepas itu harga minyak dunia telah terus jatuh menjunam Semalam harga Brent ialah di sekitar US 52 sat...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional