5 Penyakit Yang Belum Ada Ubatnya


Sesiapa pun tidak dapat menafikan bahawa kesihatan adalah antara perkara yang terpenting dalam kehidupan kerana tanpanya, semua nikmat dan harta yang ada tidak membawa apa-apa erti namun, lumrah manusia yang sibuk dengan dunia telah meletakkan kesihatan di kepentingan terkebelakang sehinggalah terlantar sakit.


Jika penyakit yang dihidapi mempunyai penawar, mungkin anda boleh menarik nafas lega. Jika tidak? Berikut adalah 5 penyakit berbahaya di dunia yang masih tiada penawarnya sehingga kini.

1. Kanser

Hakikat bahawa lebih ramai manusia mati disebabkan kanser berbanding gabungan mangsa AIDS, malaria dan tuberculosis sendiri menjelaskan betapa bahayanya penyakit ini.

Dalam tahun 2008 sahaja, seramai 7.6 juta nyawa terkorban kerana kanser, menyumbang kepada 13% daripada kematian pada tahun berkenaan.

Lebih parah, Organisasi Kesihatan Dunia memperlihatkan bahawa tanpa tindakan segera, jumlah kematian global akibat kanser akan meningkat hampir 80% pada tahun 2030, dengan kebanyakannya terjadi di negara berpendapatan rendah dan menengah.

Kanser adalah sekumpulan penyakit yang dicirikan oleh pertumbuhan yang tidak terkawal dan penyebaran sel-sel yang tidak normal.

Keseluruhannya, terdapat lebih daripada 100 jenis kanser. 5 daripada kanser yang paling membunuh yang membunuh lelaki adalah kanser paru-paru, perut, hati, kolorektal dan esophagus.

Kanser payudara, paru-paru, perut, kolorektal dan kanser pangkal rahim adalah punca bagi kebanyakan kematian di kalangan wanita melalui kanser.

Dari semua penyebab kanser, penggunaan tembakau adalah yang paling mudah untuk dicegah dan mengakibatkan 22% daripada semua kematian kerana kanser.

Sekiranya didiagnosis awal, beberapa kanser boleh disembuhkan dengan terapi yang meluas, tetapi ubat-ubatan untuk merawat kanser sepenuhnya masih belum ditemui.

2. HIV/AIDS

Oleh kerana tahap bahaya dan peningkatan jumlah populasi yang dijangkiti, HIV/AIDS telah menjadi topik perbualan sejak ia mula muncul pada awal tahun 1980-an.

Sejak penularannya, hampir 70 juta orang telah dijangkiti virus HIV dan kira-kira 35 juta orang telah meninggal dunia akibat AIDS.

Menjelang akhir tahun 2011, sejumlah 34 juta orang hidup dengan jangkitan HIV di dunia, di mana 1.7 juta orang mati pada tahun itu.

Hakikat bahawa AIDS boleh dengan mudah ditularkan melalui hubungan seksual, darah dan bahkan susu ibu menjadikannya penyakit yang sangat membunuh, dengan jumlah orang yang dijangkiti meningkat setiap tahun.

Jangkitan HIV menjejaskan sistem imun, menjadikan tubuh lebih mudah terdedah kepada jangkitan dan penyakit biasa.

AIDS atau Sindrom Kurang Daya Tahan adalah peringkat jangkitan HIV paling tinggi, yang disifatkan oleh berlakunya lebih daripada 20 jangkitan dan kanser yang berkaitan.

Negara-negara di seluruh dunia menjalankan beberapa kempen yang memaklumkan kepada orang ramai tentang bagaimana mencegah jangkitan HIV.

Tetapi setakat ini, AIDS hanya dapat dicegah dan ubat yang mampu membasmi penyakit ini masih belum ditemui.

3. Diabetes/Kencing manis

Beberapa dekad yang lalu, diabetes atau penyakit kencing manis dikategorikan sebagai penyakit orang kaya tetapi sekarang, ia menjangkiti semua lapisan masyarakat.

Diabetes telah muncul menjadi wabak global dengan kira-kira 4 juta kematian setiap tahun.

Malah lebih membimbangkan ialah unjuran bahawa jumlah kematian yang disebabkan oleh diabetes mungkin akan meningkat 2 kali ganda dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Terdapat dua jenis kencing manis, diabetes jenis 1 yang disebabkan oleh kekurangan pengeluaran insulin dan secara meluas dilihat pada kanak-kanak dan diabetes jenis 2 yang berikutan penggunaan insulin yang tidak berkesan.

Diabetes jenis 2 merangkumi 90% daripada semua kes diabetes dan walaupun laporan penyakit kencing manis pada kanak-kanak sebelum ini jarang berlaku, jumlahnya meningkat dengan ketara sejak kebelakangan ini.

Masalah terbesar dengan kencing manis adalah ia boleh kekal tanpa dikesan selama bertahun-tahun dan pada ketika ia didiagnosis, kerap kali penyakit itu sudah mencapai tahap mengancam nyawa.

Ia boleh membawa kepada komplikasi kesihatan yang teruk seperti penyakit jantung dan strok, penyakit buah pinggang, buta, penyakit saraf dan amputasi.

4. Polio

Tak lama dahulu, tidak ada tempat yang terkecuali daripada dijangkiti penyakit polio.

Walaupun kebanyakan dunia kini berdiri kuat kerana bebas polio, namun penyakit itu telah menyebabkan kelumpuhan dan kematian sejumlah besar manusia sepanjang sejarah.

Pada puncak wabaknya sekitar tahun 1940-an dan 1950-an, lebih separuh juta orang mati atau lumpuh oleh polio setiap tahun.

Di tengah-tengah keadaan yang huru-hara, vaksin polio telah dibangunkan yang menjadikan kanak-kanak yang divaksin kebal terhadap virus ini.

Dan hingga ke hari ini, tiada ubat untuk menyembuhkan polio kerana sekali seseorang dijangkiti oleh virus polio, mereka tidak dapat disembuhkan secara sepenuhnya.

Polio hanya boleh dicegah dengan menggunakan vaksin polio, diberikan beberapa kali kepada kanak-kanak untuk melindungi mereka seumur hidup.

Dengan meletusnya wabak Polio di Syria dengan WPV1, sejenis virus polio paling berbahaya yang melumpuhkan kanak-kanak yang dijankiti, negara-negara di seluruh dunia terutamanya negara-negara Eropah berada dalam keadaan berwaspada untuk membendung sebarang kemungkinan yang mungkin berlaku.

Sehingga ketegangan terakhir virus polio dibasmi atau penawar sepenuhnya ditemui, perjuangan kita menentang virus ini masih berterusan.

5. Asma

Dalam gangguan kronik paru-paru ini, saluran pernafasan menjadi sangat meradang dan sempit menyebabkan sesak nafas berkala, batuk dan sakit dada, yang boleh menyebabkan kematian.

Orang-orang yang dijangkiti asma mempunyai saluran udara yang sangat sensitif menjadikan mereka lebih mudah terdedah kepada alahan.

Apabila keadaan lebih buruk daripada biasa, pesakit menjadi lebih cenderung terhadap serangan asma dan sering kali, serangan-serangan ini boleh menyebabkan kesan yang dahsyat.

Serangan pertama boleh berlaku tanpa mengira usia, tetapi kira-kira separuh daripada kes berlaku pada kanak-kanak yang berusia kurang dari 10 tahun, yang mana lebih cenderung terhadap kanak-kanak lelaki berbanding perempuan.

Dianggarkan 300 juta orang di seluruh dunia menderita penyakit asma, dengan 250,000 kematian tahunan disebabkan oleh penyakit ini.

Walaupun rawatan terurus yang baik dapat membantu pesakit menjalani kehidupan normal, namun penawar sepenuhnya masih belum terhasil.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Kanser Sembuh Selepas Minum Daun Rerama Dan Durian Belanda!Biji Buah Rambutan Terbukti Menyembuhkan Pesakit Kencing Manis
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/10/penyakit-yang-belum-ada-ubat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Basuki Hadimuljono Ngaku Belum Ditawari Kembali Jadi Menteri

Basuki Hadimuljono Ngaku Belum Ditawari Kembali Jadi Menteri

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 143 hits
Kabinet Kerja Presiden Joko Widodo dan Wakil Presiden Jusuf Kalla tinggal menghitung hari Menteri Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Basuki Hadimuljono mengaku sampai saat ini belum ditawari untuk kembali menjabat
Saudi Bolehkan Pasangan Turis Belum Menikah Menginap Satu Kamar Di Hotel

Saudi Bolehkan Pasangan Turis Belum Menikah Menginap Satu Kamar Di Hotel

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 207 hits
Otoritas pariwisata Saudi mengatakan pelonggaran peraturan ketat yang mengatur interaksi sosial terjadi setelah Riyadh meluncurkan skema visa turis pertamanya
Masih Banyak Batas Maritim Indonesia Belum Ditentukan

Masih Banyak Batas Maritim Indonesia Belum Ditentukan

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 160 hits
Penyelesaian batas maritim ini harus dilihat secara makro Kalau tidak dilakukan akan terjadi friksi atau insiden Seperti ketegangan antara Indonesia dengan Vietnam di Natuna baru baru
Sejak Kepemimpinan Jokowi Rumah Dinas Gubernur Dki Belum Direnovasi

Sejak Kepemimpinan Jokowi Rumah Dinas Gubernur Dki Belum Direnovasi

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 184 hits
Ketua Tim Sidang Pemugaran DKI Jakarta Bambang Eryudhawan menjelaskan renovasi itu baru dilakukan sekarang ini karena sudah tertunda sekian kali sejak sebelum era pemerintahan Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan dan sebelumnya
Orang Cina Belum Tentu Rasa Syurga Di Negara Asal

Orang Cina Belum Tentu Rasa Syurga Di Negara Asal

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 355 hits
PROF DR RIDHUAN TEE ABDULLAHUltra kiasu patut belajar hormat Melayu jika mahu hidup amanMESKIPUN Kongress Maruah Melayu belum bermula ketika artikel ini ditulis saya menjangka perhimpunan disebabkan oleh respon terhadap keceluparan ultra ki...
Puan Soal Gerindra Gabung Jokowi Belum Ajak Ngomong

Puan Soal Gerindra Gabung Jokowi Belum Ajak Ngomong

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 265 hits
Puan kembali menegaskan bahwa susunan kabinet merupakan hak prerogatif Presiden Hak prerogatif itu harus dihormati semua pihak
Prabowo Mau Kursi Menhan Sekjen Ppp Bilang Kita Saja Belum Jelas

Prabowo Mau Kursi Menhan Sekjen Ppp Bilang Kita Saja Belum Jelas

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 138 hits
Gerindra menolak tiga kursi di dalam pemerintahan Jokowi Ma ruf Kursi itu yakni Wantimpres BKPM dan Menteri Pertanian Ketum Gerindra Prabowo Subianto lebih tertarik dengan kursi Menteri Pertahanan
Belum On The East West Highway

Belum On The East West Highway

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 449 hits
We spent the weekend in Perak around the Gerik area visiting the Belum Forest Tasik Banding and traversing part of the East West Highway Here is the East West Highway It is much improved over the years I know these parts quite well We used ...
Soal Perppu Kpk Tjahjo Sebut Jokowi Belum Berikan Arahan Apapun

Soal Perppu Kpk Tjahjo Sebut Jokowi Belum Berikan Arahan Apapun

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 161 hits
Meski belum mendapat arahan pihaknya sudah bersiap diri untuk melaksanakan apa yang nantinya akan menjadi keputusan Presiden Jokowi Seluruh materi yang dibutuhkan oleh Jokowi sudah dipersiapkan
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte