5 Kebaikan Dan Keburukan Coating Kereta Yang Anda Perlu Tahu



Coating ada banyak kebaikan yang berbaloi untuk pemilik kereta untuk membuatkan kereta mereka berkilat dan tahan lama dari calar dan serpihan batu yang boleh merosakkan kereta.
Walaupun coating kereta mempunyai banyak kebaikkan, kita perlu tahu juga apa keburukan daripada coating kereta. Jadi dengan ini, anda boleh tahu lebih lanjut tentang ciri-ciri coating kereta sebelum anda mulakan detailing.
Dengan adanya coating yang memberikan extra layer kepada kereta anda, kereta dapat protection yang baik daripada jenis kotoran dan sentiasa berkilat dan nampak macam baru.
Dalam topik kali ini, kami akan terang 5 kebaikan dan keburukan coating kereta.

5 Kebaikan Coating Kereta 

Extra Layer Perlindungan Untuk Kereta AndaSalah satunya kebaikan coating kereta adalah ia dapat menambahkan layer perlindungan daripada pelbagai jenis kotoran yang boleh memburukan kecantikan kereta anda.
Bukan sahaja setakad kotoran malahan ia juga dapat menlindungi daripada cahaya matahari. Matahari boleh merosakkan cat kereta oleh kerana UV ray dalam jangka masa yang lama dan warna kereta anda boleh menjadi pudar.
Ini juga kerana dalam Malaysia ini, sekejap panas, sekejap hujan, cat kereta anda akan makin cepat utk rosak.
Kalau anda pernah lihat video di YouTube atau Facebook, dengan coating kereta, ia dapat untuk menangkis pengaliran air ke atas permukaan coating kereta anda.
Jadi, apa-apa jenis kotoran memang susah untuk melekat ke atas cat kereta anda. Selain itu, kereta anda akan dilindung daripada berkarat.

Dah Tak Perlu Wax Kereta AndaJika korang dah mula guna coating kereta, anda sudah tak perlu untuk wax kereta anda lagi.
Kalau korang nak tau, dengan coating kereta anda akan dapat sama sahaja seperti wax kereta. Cuma dengan coating kereta, setiap coating akan tahan lebih lama dan senang untuk anda bersihkan kereta anda.
Kalau korang wax sendiri, itu juga akan menjadi masalah kepada kereta anda jika wax tersebut tak berapa rata ke seluruh permukaan kereta.
Anda perlukan professional yang boleh mengilapkan kereta anda dengan rata dan teliti.

Coating Boleh Menangkis Kesemua Jenis Kotoran dan LumpurKalau korang nak tau, coating kereta boleh menangkis air dan apa-apa jenis kotoran yang boleh merosakkan cat kereta anda. Anda juga boleh mencari “Ceramic Coating” atau “Hybrid Ceramic Coating” yang memberikan efek yang sama.
So, kalau korang tinggal di kawasan yang berdekatan dengan kilang, di tepi sungai, kawasan hutan dan sebagainya, kemungkinan kotoran boleh transfer melalui udara dan menyebabkan kereta anda cepat kotor dalam setiap perjalanan.
Kalau setiap hari anda drive ke tempat kerja, maka kereta anda akan cepat kotor jika lalu di jalan yang sama.
Memang korang boleh basuh kereta, tapi dengan adanya coating, kereta korang tak akan cepat kotor.
Proses ini boleh menjimatkan masa kita dan menjaga cat kereta dengan baik.

Kereta Anda Akan Lebih Senang Untuk Di BasuhKorang masih boleh basuh kereta anda seperti biasa supaya kereta anda sentiasa nampak baru dan berkilat. Tapi, dengan adanya coating kereta, korang boleh basuh kereta dengan lebih senang.
Lagi senang daripada cuci kotoran yang susah untuk ditanggal. Kalau kereta tu dah lama tak basuh, walau berapa lama pun, akan menjadi senang bila dicuci.
Dengan ini, kotoran dan lumpur amat susah untuk melekat dengan kereta korang.
Nasib ada coating kereta yang mempunyai sifat menangkis kotoran degil. Justeru, anda tak perlu lagi nak gosok bahagian kotoran dengan keras.
Kereta anda akan lebih bersinar dan sentiasa berkilat.

Kereta Anda Akan Kelihatan Baru BerpanjanganKita mesti suka dengan kereta baru, dengan body keretanya yang berkilat dan sentiasa bersinar-sinar.
Kereta yang masih ada bau kedai, mestilah susah untuk maintain kecantikkan dan kegilapan kereta. Terutamanya kalau kita tak ada masa untuk mengilapkan kereta.
Coating kereta juga boleh membuatkan kereta anda kelihatan baharu seperti baru keluar daripada showroom kereta.
 
5 Keburukan Coating Kereta 
Coating Kereta Perlu Digilapkan Dengan BetulKalau korang nak coating kereta, haruslah dengan team professional yang boleh menyelesaikan tugas pengilatan dan penggilapan permukaan kereta.
Boleh ke nak coating kereta sendiri secara DIY?
Mestilah boleh. Tetapi, jangan terkejut kalau ada tempat atau permukaan yang tak rata dengan betul, walaupun anda tahu untuk sapu ceramic coating ke atas permukaan kereta, tak bermakna anda tahu cara yang betul.
Kebanyakkan orang yang membuat coating dengan sendiri menyebabkan tompok atau permukaan yang tak dikenakan coating.
Sebab itu, ada sesetengah kawasan yang senang untuk dikenakan kotoran dan ia tak menangkis air dengan menyeluruh.
Ketahanan Coating Hanya Dalam 2 – 3 TahunWalaupun coating kereta ni baik, tetapi hanya efektif dalam jangka masa 2 hingga 3 tahun sahaja. Itu juga bergantung kepada jenis brand yang anda gunakan dan cara aplikasi coating tersebut.
Coating amat berbeza dengan Paint Protection Film yang boleh bertahan selama lebih 8 tahun bergantung kepada brand dan kualiti PPF tersebut.
Jika anda tak kesah untuk buat coating secara berkala seperti setiap 6 bulan atau 1 tahun perlu coatingkan kereta semula untuk memberi lebih ketahanan dan untuk kereta sentiasa berkilat.
Ketahanan coating kereta boleh ditingkatkan dengan kekerapan anda coating kereta anda.
Perlindungan Cat Kereta Bukan 100%Coating kereta sememangnya boleh pertahankan dan memberi perlindungan kepada cat kereta anda tapi bukan seratus peratus.
Ia hanya memberikan extra layer ke atas permukaan cat kereta anda.
Kalau rasa lapisan coating itu nak hilang, barangkali haruslah diaplikasikan semula dan ratakan ke seluruh permukaan kereta. Coating kereta sedikit leceh berbanding PPF yang perlu apply sekali sahaja.
Tetapi jika anda nak berjimat, coating kereta lah caranya.

Perlukan Professional Installer Untuk Apply CoatingAnda memerlukan installer coating yang professional untuk apply semula coating kepada kereta jika coating itu sudah kehausan.
Dalam sesebuah coating kereta mempunyai beberapa lapisan liquid polymer dan bahan-bahan lain yang boleh membuatkan coating tersebut kuat untuk menangkis air dan kotoran degil supaya tidak melekat.
Untuk menghasilkan ceramic coating kereta yang sempurna, ia memakan masa dan amat sukar untuk beginner dalam coating.
Anda boleh lakukannya sendiri tetapi result yang anda inginkan dalam coating kereta tidak akan sama seperti yang diimpikan.
Tak Fully Anti-CalarCeramic coating memberikan perlindungan kepada cat kereta tetapi bukan sepenuhnya. Ia bukanlah “scratch resistant” yang boleh mengelakkan cat kereta itu daripada calar dengan sepenuhnya.
Kerana ia hanya ada lapisan yang kecil dan tak sama seperti paint protection film yang memberi perlindungan dengan sepenuhnya dengan “clear bra” tersebut sebagai lapisan pertahanan.
Walaupun coating kereta lebih murah daripada PPF, dan boleh tahan dalam 3 tahun, ia juga ada kekurangan dari segi perlindungan kepada cat kereta anda.

Kesimpulannya, Pilih Ikut Kemampuan AndaDengan 5 tips kebaikan dan keburukan coating kereta di atas, anda boleh mula untuk menilai sendiri antara cara yang anda boleh guna untuk mencantikkan dan memberi perlindungan kepada kereta anda.
So, anda boleh manfaatkan dan menilai sendiri, bagi saya, ada banyak kelebihan dan kebaikan yang anda boleh dapat daripada coating kereta anda.
Selain daripada kereta anda yang kelihatan berkilat dan berseri, kereta anda akan diberi perlindungan dari pelbagai jenis kotoran, air dan sebagainya. Malahan, lagi senang untuk dicuci.
Jika korang lebih mementingkan kereta kelihatan berkilat, anda boleh memilih ceramic coating sebagai detailing utama anda.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://blogtipsauto.blogspot.com/2023/09/5-kebaikan-dan-keburukan-coating-kereta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Cedera Pokok Hempap Kereta Di Gunung Jerai

Lelaki Cedera Pokok Hempap Kereta Di Gunung Jerai

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 105 hits
Sumber Gambar Media Sosial ALOR SETAR Seorang lelaki cedera ringan nbsp apabila kereta dinaikinya dihempap sebatang pokok yang tumbang di Gunung Jerai dekat Yan nbsp hari ini Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Guar Chempedak Pegawa
Kereta Berusia 7500 Tahun Ditemui

Kereta Berusia 7500 Tahun Ditemui

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 141 hits
Kereta mainan dipamerkan bersama boneka mainan dan wisel di Muzium Mardin Arkeolog Mesut Alp melaporkan bahawa kereta mainan itu yang paling tidak berusia 7 500 tahun atau bertarikh kembali ke akhir Zaman Batu Ketika bercakap dengan wartawa...
Buruan Daftar Begini Cara Naik Kereta Cepat Kereta Cepat Jakarta Bandung Whoosh Gratis

Buruan Daftar Begini Cara Naik Kereta Cepat Kereta Cepat Jakarta Bandung Whoosh Gratis

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 166 hits
PT Kereta Cepat Indonesia China kembali membuka pendaftaran uji coba kereta cepat Whoosh tahap dua
Merajuk Gajet Dirampas Dua Beradik Bawa Kereta Lebih 300km Pemandu Umur 10 Tahun

Merajuk Gajet Dirampas Dua Beradik Bawa Kereta Lebih 300km Pemandu Umur 10 Tahun

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 153 hits
MAISARAH AISYAKanak kanak zaman sekarang dilihat terlalu obses dengan gajet sehingga melakukan perkara di luar jangkaan apabila ia dirampas Dua beradik dari Amerika Syarikat sanggup membawa diri sejauh lebih 300 kilometer dengan menaik sebu...
Berumah Dalam Kereta Dek Hutang Rm1 Juta

Berumah Dalam Kereta Dek Hutang Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 128 hits
Noor Hidayah Tanzizihidayah tanzizi hmetro com mySetapak Tujuh tahun lalu kehidupan pemuda ini boleh dikatakan lengkap apabila mempunyai perniagaan yang berjaya kediaman selesa selain memandu kereta import namun semua keindahan itu hilang s...
Kelantan Suspek Curi Lembu Ditemukan Mati Lepas Larikan Kereta Polis

Kelantan Suspek Curi Lembu Ditemukan Mati Lepas Larikan Kereta Polis

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 146 hits
MalaysiakiniSeorang suspek kes curi lembu ditemukan meninggal dunia selepas melarikan kenderaan peronda polis dalam kejadian kira kira 4 30 awal pagi di Labok Machang Timbalan Ketua Polis Kelantan DCP Mohd Ali Tamby berkata anggota bertugas...
Nak Ubah Suai Kereta Baca Dulu

Nak Ubah Suai Kereta Baca Dulu

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 231 hits
Walaupun ianya kereta anda namun anda berisiko untuk dikenakan tindakan seperti saman sekiranya anda mengubah suai kereta tanpa mengikut spesifikasi yang dikeluarkan oleh JPJ Seksyen Akta Pengangkutan Jalan 1987 telah menetapkan keperluan u...
Cara Jimat Wangikan Bau Kereta Macam Baru

Cara Jimat Wangikan Bau Kereta Macam Baru

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 153 hits
Nak wangikan bau kereta tak semestinya anda perlu menggunakan gel pewangi kereta yang banyak dijual di pasaran Sebenarnya ada bahan dari dapur yang lebih menjimatkan boleh anda guna untuk wangikan bau kereta Tidak dinafikan bau kereta yang ...
Mari Belajar Cara Parking Kereta

Mari Belajar Cara Parking Kereta

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 190 hits
Parking kereta satu benda yang agak melemahkan terutama bagi kaum wanita Banyak jumpa orang perempuan ni kalau parking aduhai suka hati saja senget lah dan makan ruang parking kereta lain lelaki pun ada juga tapi kaum wanita lebih lagi Jadi...
Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Flax Power Low Carb Bread Packed With Omega 3s And Fiber

Dua Maut Elak Tayar Lori Tercabut Atas Jalan

Kembar Sado

Learning From May 13 For Lasting National Reconciliation



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Gelombang Hijau Pn Sudah Mencapai Tahap Maksimum

Malaysian Are Invited To A Night Filled With Music And Celebrations At Vivo S Perfect Night Party 2024

Remaja Perempuan Malaysia Menewaskan Oman 12 1 Dalam Piala Asia

Tular Kejadian Kepala Air Di Lata Iskandar Lata Kinjang

Lagi Pokok Tumbang Akibat Ribut Di Ibu Negara

Video Perikatan Gagal Tembusi Kawasan Pilihan Raya Bercampur