5 Jenis Peta Alternatif Selain Google Maps Waze


Aplikasi peta milik Google sangat terkenal hampir diseluruh dunia kerana ia mempunyai kadar penggunaan yang tinggi disamping itu ia turut berjaya miliki sebahagian data dari aplikasi Waze.

Seperti yang kita tahu kini Waze dimiliki oleh Google dan ia juga salah satu aplikasi peta yang pengguna boleh saling berkongsi maklumat lalu lintas sesama sendiri.

Tapi dalam posting ini penulis ingin kongsi beberapa alternatif aplikasi peta yang mungkin kita tidak pernah nak ambil tahu. Sebelum itu sebagai pengguna perlulah tahu akan setiap aplikasi yang berada di peranti telefon bimbit sama ada ia selamat digunakan atau disebaliknya.


Sebagai contoh rakyat diluar negara selalu mengambil peduli akan setiap data privasi mereka dan mereka sentiasa mencari alternatif dari kekal dengan satu jenama contoh yang kita tidak boleh elak adalah Google. Apa perkara semua kita pasti akan rujuk Cikgu enjin carian Google kalau tak reti membaca terus rujuk ke Cikgu Youtube tak reti nak pergi sesuatu lokasi terus jumpa Cikgu Google Maps.

Sedar atau kita telah jadikan Google sebagai teman rapat, haaa nampak tak permainan dia. Tanpa berbual panjang penulis nak senaraikan beberapa jenis peta alternatif yang ada tapi tidak terkenal seperti kita guna sekarang.

5. Yandex Maps Peta milik rusia ini sememang bagus diguna pakai oleh rakyat tempatan mereka namun ia juga dikatakan telah berfungsi hampir diseluruh dunia termasuk Asia. Khabarnya ada syarikat E-hailing berasal dari Rusia sedang guna perkhidmatan ini bagi mengantikan peta milik google.

4. MapQuest
Peta ini mempunyai beberapa ciri terbaru iaitu boleh periksa penginapan hotel, flight dan kereta sewa selain itu peta mereka menggunakan database OSM iaitu sumber terbuka tidak seperti Google dan Yandex.

3. Bing Maps Ini adalah sebahagian perkhidmatan Microsoft untuk kegunaan telefon pintar dia iaitu Nokia dan menggunakan sebahagian data dari TripAdvisor.

2. Here Maps Yang ini penulis pernah terlihat kenderaan mapping dia bergerak di sekitar lembah klang untuk mengambil gambar seperti Google Street View. Pada mulanya penulis fikir adakah mereka ini sedang ukur jalan namun selepas Google it! rupanya ia adalah sebahagian perkhidmatan peta atas talian dan mereka mempunyai ciri peta Offline dimana pengguna perlu memuat turun peta mengikut negara masing-masing.

1. OsmAnd Si osmand ni tiada peta jenis webview tapi ia lebih pada aplikasi telefon, osmand ini juga menggunakan database openstreetmap(OSM) iaitu sumber terbuka dan memerlukan sumbangan dari komuniti. Osmand ni juga telah menggunakan sebahagian data dari Wikipedia untuk melariskan lagi data peta mereka yang kini sedang giat melakukan kempen untuk pengguna bertukar dan bergerak secara komuniti.

Huraian antara peta sumber terbuka OpenStreetView(OSM) dan peta yang dimiliki oleh Google, Microsoft, Yandex, Apple dan sebagainya sangatlah berbeza kerana peta OSM bergerak secara komuniti dan menyumbang secara sukarela tanpa paksaan jika nak dibandingkan oleh perkhidmatan yang ada ini dalam senyap mereka mengumpul data pengguna untuk kepentingan sendiri.

Tahukah anda data privasi kita sangatlah bernilai kepada mereka oleh kerana itu seharusnya sentiasa mencari alternatif supaya data kita tidak dimonopoli oleh mereka.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2020/10/5-jenis-peta-alternatif-selain-google.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selain Pontianak Ini 6 Lagi Jenis Hantu Seram Masa Kecil Yang Sering Kita Dengar

Selain Pontianak Ini 6 Lagi Jenis Hantu Seram Masa Kecil Yang Sering Kita Dengar

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 595 hits
Tarik nafas dalam dalam dan teruskan membaca AMARAN Koleksi cerita hantu ini boleh buat anda mungkin susah nak tidur malam Baca atas tanggungjawab sendiri Di mana saja pelusuk dunia anda pergi pasti setiap daripada negara tersebut mempunyai...
Huawei Docs Turut Diperkenalkan Aplikasi Produktiviti Alternatif Microsoft Office Dan Google Docs

Huawei Docs Turut Diperkenalkan Aplikasi Produktiviti Alternatif Microsoft Office Dan Google Docs

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 158 hits
Huawei bersama sama pengenalan Huawei Mate 40 telah memperkenalkan sejumlah ciri ciri baru untuk pengguna peranti mereka termasuk antaranya adalah aplikasi pemetaan dan aplikasi carian Disamping itu tidak ketinggalan adalah pengenalan aplik...
Apple Dilaporkan Sedang Membangunkan Alternatif Untuk Carian Google

Apple Dilaporkan Sedang Membangunkan Alternatif Untuk Carian Google

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 290 hits
Google pada hari ini memonopoli pasaran enjin carian dan digunakan secara meluas oleh semua pengguna seluruh dunia Malah ia diperkatakan Google membayar sehingga 12 bilion untuk menjadi enjin carian utama pada produk keluaran Apple seperti ...
Selain Monstera 6 Tanaman Ini Juga Memiliki Bentuk Unik Dan Nggak Biasa

Selain Monstera 6 Tanaman Ini Juga Memiliki Bentuk Unik Dan Nggak Biasa

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 206 hits
Kendati punya bentuk unik dan nggak biasa tanaman tanaman ini tetap cantik untuk dirawat
Google Stadia Photos Meet Dan Tv Akan Menggunakan Codec Av1 Untuk Mengurangkan Penggunaan Data

Google Stadia Photos Meet Dan Tv Akan Menggunakan Codec Av1 Untuk Mengurangkan Penggunaan Data

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 287 hits
Codec AV1 adalah pengganti kepada H 264 untuk video Ia mempunyai 30 lebih bagus pemampatan berbanding VP9 dari Google dan telah digunakan di banyak platform Terkini Google mengumumkan yang mereka akan menggunakan codec AV1 di dalam Google P...
Sudah 13 Tahun Sejak Sistem Operasi Android Diperkenalkan Google

Sudah 13 Tahun Sejak Sistem Operasi Android Diperkenalkan Google

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 184 hits
Android pada hari ini merupakan salah satu sistem operasi yang digunakan secara meluas di seluruh dunia Ia telah diperkenalkan oleh Google buat pertama kalinya pada 5 November 2007 sebelum pengenalan komersil pada 23 September 2008 Sebelum ...
Apple Safari Vs Google Chrome

Apple Safari Vs Google Chrome

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 170 hits
Kedua dua pelayar web ini saling bermusuhan Itu rumusan yang Tedi dapat buat apabila komputer riba milik Tedi asyik tersekat apabila Tedi gunakan kedua dua pelayar ini serentak Jadi Tedi pun ambil keputusan untuk buang salah satu daripada m...
10 Cara Kegunaan Listerine Selain Sebagai Ubat Kumur

10 Cara Kegunaan Listerine Selain Sebagai Ubat Kumur

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 365 hits
Listerine dikenali sebagai ubat kumur untuk membersihkan gigi dan membasmi kuman di dalam mulut Ubat kumur ini juga digunakan untuk mulut sentiasa berbau wangi
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo