5 Cara Untuk Tetap Sehat Saat Berusia 40 An


Salam dears… Di usia 40-an anda mungkin mulai merasakan proses penuaan pada tubuh anda. Kondisi tubuh yang mulai tidak seprima sebelumnya, hingga mungkin anda mulai merasakan gejala penyakit tertentu, misalnya hipertensi. Pada usia 40 ke atas, memang risiko kita untuk mengalami penyakit semakin besar. Sebab itu perlu trik-trik untuk menjaga kesehatan anda. Cuba semak 5 cara untuk tetap sehat di usia 40-an seperti di bawah ini.
 1.     Membiasakan Sarapan Pagi Di usia 40-an anda mungkin semakin sibuk dengan pekerjaan anda. Atau diperlengkapi rumah, anak, dan keluarga.Mungkin anda melupakan sarapan di saat-saat ini. Padahal, sarapan pagi itu penting, apalagi saat anda berusia 40-an ke atas.
Di usia ini, Metabolisme tubuh anda semakin menurun. Membiasakan sarapan pagi dan mengonsumsi Creatine akan memberi anda tenaga untuk beraktiviti sepanjang hari.
Bagi anda yang sedang diet, jangan takut sarapan akan membuat tubuh menjadi lebih gemuk. Membiasakan sarapan pagi dengan menu justru akan membuat diet anda lebih terjaga dan stabil jika dibandingkan tidak sarapan pagi.
Saat kita melewatkan pagi, umumnya kita akan menghabiskan makan siang dengan jumlah (portion) yang lebih besar. Malah dengan sarapan kita dapat menjaga asupan makanan dalam jumlah yang lebih kecil.
2.     Rajin Berolahraga Sempatkanlah untuk melatih fizikal tubuh anda paling tidak 30 minit setiap hari. Bila perlu, pergilah ke gym secara teratur. Atau anda juga dapat melakukan latihan fizikal sendiri di rumah, misalnya dengan melakukan squat untuk melatih otot paha, sit up untuk latihan otot perut, dan sebagainya. Anda juga dapat melakukan yoga atau pilates untuk menjaga keseimbangan tubuh yang akan semakin menurun di usia ini.
Di usia 40-an, metabolisme tubuh kita juga akan semakin menurun. Rajin berolahraga akan lebih meningkatkan metabolisme tubuh anda. Melakukan latihan fizikal juga akan mengimbangi massa otot yang akan semakin berkurang mulai usia 40-an. Selain lebih sihat, berolahraga di usia 40-an penting untuk menjaga tubuh tetap kencang.

3.     Mengendalikan Stress Saat anda berusia 40-an pasti akan banyak hal yang dapat menyebabkan stress. Baik itu masalah pekerjaan, keluarga, dan sebagainya. Stress dapat menjadi pemicu munculnya berbagai penyakit, seperti darah tinggi dan jantung. Stress juga dapat memicu kerosakan sel di tubuh anda.
Jadi sebaik mungkin kendalikan stress anda agar tubuh lebih sehat di usia 40-an. Lakukan meditasi secara teratur untuk melepaskan ketegangan pikiran anda. Cara meditasi yang paling sederhana adalah menarik nafas panjang perlahan, dan lepaskan nafas dengan perlahan juga. Lakukan hal ini setidaknya dua kali dalam sehari.
4.     Memperhatikan Asupan Nutrisi Tentu makanan yang anda konsumsi akan sangat mempengaruhi kesehatan anda di usia 40-an. Pada usia ini anda perlu memperhatikan dengan lebih teliti apa saja makanan yang anda konsumsi.
Kurangkan mengambil makanan berkolesterol Banyak mengkonsumsi makanan yang mengandung asam amino penyusun protein akan dapat memperbaiki mood Anda dan meningkatkan daya ingat. Sumber makanan yang mengandung banyak protein misalnya telur dan ikan. Pastikan untuk mengkonsumsi sumber protein ini dua kali sehari.
Jangan lupa untuk mengkonsumsi protein ini dengan karbohidrat, karena karbohidrat dapat membantu meningkatkan produksi serotonin dalam otak sehingga dapat memperbaiki mood anda.
Bila perlu, anda juga dapat mengkonsumsi vitamin atau suplemen makanan. anda dapat mengkonsumsi suplemen vitamin D dan kalsium untuk menjaga kesehatan tulang dan mencegah tulang keropos.
5.   Lakukan Pemeriksaan Kesehatan Rutin Saat berusia 40-an ke atas, penting untuk mengetahui dengan pasti kondisi tubuh anda. Lakukan pemeriksaan kesehatan secara rutin untuk mengetahui kondisi tekanan darah, kadar kolesterol, kadar gula darah, asam urat, dan sebagainya. Untuk wanita juga dapat melakukan pemeriksaan pap smear secara teratur untuk pencegahan dini kanker serviks.
Proses menua memang tidak dapat kita hindari. Namun dengan melakukan usaha dengan lima cara di atas, kita dapat menjaga tubuh kita agar lebih sehat dan produktif.
Menjaga tubuh kita agar tetap sehat juga artinya mencegah penyakit yang akan lebih mudah datang di usia 40-an ke atas. Dan mencegah akan lebih baik daripada mengobati.

 54 total views,  54 views today
The post 5 Cara Untuk Tetap Sehat Saat Berusia 40-an appeared first on Mama Kembar Tiga.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mamakembartiga.com/2021/02/5-cara-untuk-tetap-sehat-saat-berusia-40-an.html/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemilik Kartu Indonesia Sehat Dapatkan Bantuan Sosial Terpadu Rp300 Ribu Simak Cara Ceknya

Pemilik Kartu Indonesia Sehat Dapatkan Bantuan Sosial Terpadu Rp300 Ribu Simak Cara Ceknya

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 160 hits
Pemerintah melalui Kementerian Sosial RI kembali melakukan perpanjangan sejumlah program bantuan dan perlindungan sosial pada tahun 2021 dengan total anggaran Rp110 Triliun Di antaranya yakni program Bantuan Sosial Tunai Program Keluarga Ha...
4 Alasan Mengapa Ber Makeup Jadi Salah Satu Cara Menjaga Kewarasan Saat Karantina Yuk Coba

4 Alasan Mengapa Ber Makeup Jadi Salah Satu Cara Menjaga Kewarasan Saat Karantina Yuk Coba

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 207 hits
Salah satu cara melarikan diri dari situasi pandemi yang paling efektif Siapa yang sependapat
Cara Untuk Hilangkan Kesan Gelap Pada Bahagian Ketiak

Cara Untuk Hilangkan Kesan Gelap Pada Bahagian Ketiak

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 466 hits
Assalamualaikum wbt Ramai di kalangan wanita yang mengalami masalah kesan gelap pada bahagian intim dan ianya berlaku di bahagian ketiak celah peha dan belakang betis Bila ada kesan gelap seperti nie kita menjadi kurang berkeyakinan dan ber...
Cara Claim Insurans Kemalangan Motorsikal

Cara Claim Insurans Kemalangan Motorsikal

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 233 hits
Cara Claim Insuran Kemalangan Motorsikal Cara claim insuran kemalangan motorsikal Kemalangan memandu sebenarnya peristiwa yang boleh dialami oleh sesiapa pun sahaja Tiada seorang pun daripada kita yang mahukan kemalangan Ia pasti akan menda...
Cara Buat Popia Carbonara Sedap Mudah Tanpa Guna Sos Segera

Cara Buat Popia Carbonara Sedap Mudah Tanpa Guna Sos Segera

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 366 hits
Teringin nak makan Popia Carbonara yang sangat mudah dan sedap Resipi perkongsian saudari Raja Amanina ni antara yang boleh dicuba Bahan bahannya pun ringkas sahaja Paling penting ia sedap dan buka selera Jom lihat resipinya RESIPI POPIA CA...
Resepi Itik Kari Cara Kampung

Resepi Itik Kari Cara Kampung

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 320 hits
Resepi Itik Kari Cara KampungBAHANItikBawang merah besar 1labu hiris nipis Bwng putih 1labu ditumbuk Lada kering 10 biji blender 2 inci halia dihiris2 inci Lengkuas dihiris2inci kunyit dihiris3 batang serai dihirisSerbuk kariKelapa 2 biji 1...
Diy Cara Kilatkan Semula Lampu Depan Kereta Yang Kabur Kuning Dengan Bajet Rm15 Mudah

Diy Cara Kilatkan Semula Lampu Depan Kereta Yang Kabur Kuning Dengan Bajet Rm15 Mudah

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 361 hits
Tidak dinafikan kereta yang lebih dari usia 5 tahun pasti mengalami perubahan Termasulah juga bahagian lampu hadapan yang mulai kabur dan kusam kekuningan menyebabkan kualiti pencahayaan menjadi kurang jelas
Cara Naikkan Da Blog Dan Kenapa Ianya Perlu

Cara Naikkan Da Blog Dan Kenapa Ianya Perlu

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 209 hits
Cara Naikkan DA Blog dan Kenapa Ianya Perlu Tak ramai blogger yang tau pasal DA Blog dan apa kesannya kepada sesetengah blog Nampak macam tak perlu ambil tahu tetapi bila korang yang serius untuk berblog mesti akan ambil tahu pasal ni Umi b...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi