5 Cara Supaya Impian Hidup Anda Tercapai Perlu Perbaharui Setiap Tahun


 Bila bercakap mengenai impian hidup. Mesti kalian pun memiliki dalam kehidupan. Tipu jika tiada satu pun dalam senarai hidup kan? Ini termasuklah saya sendiri. Ingat roadtax je ke perlu perbaharui? impian hidup pun, saya akan perbaharui setiap tahun bagi merealisasikan sesuatu yang saya inginkan perubahan terhadap  kehidupan dan diri sendiri. Dalam artikel ini saya kongsikan mengenai 101 Impian hidup, bagaimana cara mencapai dalam kehidupan agar ia menjadi kenyataan. 
 

 

 
    Saya percaya dengan mempunyai  Impian hidup, diri dan kehidupan kita akan berubah 360 darjah secara keseluruhannya. Tapi bagaimana mahu bermula ya?
 
Niat mesti jelas
Pastikan kalian mempunyai niat yang jelas mahu berubah. Tanya diri, adakah mahu berubah kerana apa? untuk keluar dari kemelut hidup yang susah? mahu merubah ke jalan allah? jika berubah ke jalan allah, sila cari ilmu. Dengar ceramah agama daripada ustaz dan ustazah yang berautoriti. Sebagai contoh, dengar kuliah daripada Ustazah Asma Harun setiap pagi, bermula dengan zikir pagi. 
 
Senaraikan impian hidup seberapa banyak Pastikan kalian senaraikan 100 impian hidup yang mahu dicapai sepanjang tahun itu sahaja. Sebelum menulisnya, pastikan kalian faham mengenai maksudnya . 
Definisi impian ialah angan-angan, khayalan, atau cita-cita yang di inginkan.
Sebagai contoh kalian menyenaraikan impian hidup begini :


1. Mesti dan pasti menjadi anak yang soleh.
2. Mesti dan pasti beri duit bulanan kepada ibu ayah sebanyak RM 200 setiap seorang 
3. Mesti dan pasti mempunyai simpanan RM 10,000 sebelum akhir bulan September 2023. 
dan senaraikan seterusnya, lagi banyak lagi bagus. Sebab itu saya panggil 101 Impian hidup. Ehem! kat atas tu, bukan impian saya tau. Sebab apabila menulis impian kita kena senyap sahaja, jangan pergi canang sana-sini. Sebab dalam islam pun dah cakap, impian kita sendiri simpan. Nak canang buat apa kan? silap-silap tak makbul. 
 
Tulis impian hidup dengan mempunyai deadline   Kadang-kadang tu, apa yang membuatkan impian kita tak makbul bukan sebab apa pun. Kita terlupa bahawa, dalam setiap impian perlu masukkan tarikh yang jelas untuk capai. 
Sebagai contoh :


Abu nak kumpul duit kahwin, setiap bulan. Tetapi dia lupa mahu meletakkan tarikh bila dia nak capai jumlah RM 20,000. 
 
Cara betul menulis impian ialah :

Mesti dan pasti duit kahwin RM 20,000 pada bulan 20 June 2023. 

Lihat setiap hari Impian hidup  Yang ini pun ramai tidak tahu. Bukan setakat menulis sahaja impian hidup dan seterusnya menunggu sambil goyang kaki dan tunggu ianya berlaku dan makbul setiap impian itu. Salah ya!
 
Kita perlu melihatnya setiap hari iaitu sebelum tidur dan awal pagi. Jika catat dalam buku diari, buka lah setiap hari baca dan lihat.
 
Kerana otak akan menghantar signal untuk bertindak supaya cari jalan untuk mencapainya.   Tambah lagi, sebelum tidur. Kita berada dalam keadaan dimana minda separa sedar  sedang diaktifkan iaitu :
 
Minda separa sedar mengawal aktiviti organ, tisu badan dan tahap mimpi.
Selain itu, minda separa sedar berupaya merekodkan segala pengalaman kita seumur hidup. Para saintis percaya setiap kejadian yang terperinci disimpan dan direkodkan dalam minda separa sedar. 
Minda separa sedar merakamkan setiap peristiwa yang berlaku seperti kamera atau program komputer. Ia melibatkan seluruh aktiviti kehidupan termasuk emosi, tabiat, hubungan dengan orang lain, kewangan, kesihatan dan berat badan.
Minda separa sedar juga adalah sumber cita-cita dan aspirasi serta mendorong sikap berperikemanusiaan. Fikiran, kepercayaan, pendapat dan dogma yang terpahat pada minda separa sedar, dapat kita rasa dan alami. 
Apa yang kita catat dan fikir dengan penuh perasaan, dialami secara fizikal. Ini disebabkan oleh minda separa sedar yang tidak memperdebatkan perkara yang dimasukkan tetapi menerima setiap keputusan dan kesimpulan secara mutlak
Sumber : Master trance akademi
“Imaginasi itu lebih penting daripada pengetahuan
– Albert einstein
 
Minda bawah sedar pula :  
Minda  menerima sebuah informasi, proses selanjutnya akan berlaku iaitu menukarkannya kepada tindakan atau sikap. Bukankah kata-kata itu DOA?
 
Cara lain untuk jadi orang berjaya adalah dengan menggunakan teknik  pembangunan diri lain

 
Bersyukur
Setiap hari lahirkan rasa syukur dengan cara menulis diatas buku catatan. Sebaiknya dilakukan pada awal pagi, sejurus selepas bangun dari tidur. Bukankah setiap pagi kita perlu bersyukur terlebih dahulu sebelum memulakan hari yang lebih baik? tulis apa yang sudah berlaku sahaja. 
Sebagai contoh :
 
 Alhamdulillah, syukur ya allah. Hari ini dapat close job bernilai RM   XX.XX . 
 Alhamdulillah, syukur ya allah. Pagi ini, seluruh keluargaku sihat sejahtera. 
 Alhamdulillah, syukur ya allah. Pagi ini dapat baca surah al-waqiah. 
 
Setiap apa yang kita syukuri, allah akan menambah lagi nikmat kita di kemudian hari. 
 


Akhir kata, proses akan menjadi mudah jika kalian lakukan dengan konsisten dan yakin dengan 5 cara mencapai impian hidup mengikut kaedah seperti dibincangkan. Justeru itu, saya menyeru setiap individu wajar memiliki impian tersendiri. Dengan memiliknya juga, bantu kalian menjadi seorang yakin diri dan lebih berjaya dalam kehidupan.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2023/01/Tulis-impian-hidup-dalam-buku-perbaharui-impian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakar Kongsi Cara Rangsang Otak Anak Bawah 7 Tahun Kalau Tak Buat Rugi Sangat

Pakar Kongsi Cara Rangsang Otak Anak Bawah 7 Tahun Kalau Tak Buat Rugi Sangat

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 238 hits
Hadiah terbaik daripada mak ayah kepada anak adalah rangsangan perkembangan otak anak semasa anak umur 6 tahun ke bawah Menurut Terapis Cara Kerja Puan Maryam Jamadi 90 perkembangan otak adalah semasa umur 6 tahun ke bawah Ramai mak ayah in...
Cara Terbaik Mudah Dan Selamat Untuk Menjadi Kaya Cara Hidup Ringkas

Cara Terbaik Mudah Dan Selamat Untuk Menjadi Kaya Cara Hidup Ringkas

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 252 hits
Dalam artikel pendek ini saya mahu kongsikan satu cara yang terbaik mudah dan selamat untuk menjadi kaya Semua orang secara umumnya mahu jadi kaya Walaupun ada yang di bibirnya sering ucapkan aku tak mau jadi kaya tapi jauh di sudut kecil h...
Kurma Ajwa Jenama Raudah Dates Berkhasiat Untuk Kesihatan Dan Jualan Terlaris Setiap Tahun

Kurma Ajwa Jenama Raudah Dates Berkhasiat Untuk Kesihatan Dan Jualan Terlaris Setiap Tahun

papar berkaitan - pada 7/1/2023 - jumlah : 126 hits
Assalamualaikum kepada semua readersSekejap saja masa berlalu tahun demi tahun dan kini kita telah pun masuk ke tahun 2023 Semoga anda semua dapat menjalani kehidupan yang lebih baik berusaha gigih dalam apa jua jenis perniagaan dan berani ...
Sumbangan Tunai Rahmah Cara Semakan Permohonan Pembayaran Bagi Tahun 2023

Sumbangan Tunai Rahmah Cara Semakan Permohonan Pembayaran Bagi Tahun 2023

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 160 hits
Sumbangan Tunai Rahmah Cara Semakan Permohonan Pembayaran Bagi Tahun 2023 Terbaru Perdana Menteri Malaysia ke 10 Datuk Seri Anwar Ibrahim baru sahaja mengumumkan bahawa kerajaan telah bersetuju untuk memberi bantuan tunai kepada rakyat Mala...
Cara Mula Bisnes Di Lazada Anda Perlu Tahun 5 Perkara Ini Terlebih Dahulu

Cara Mula Bisnes Di Lazada Anda Perlu Tahun 5 Perkara Ini Terlebih Dahulu

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 223 hits
Pada hari ini semakin ramai yang mula menjual produk dan perkhidmatan secara online kerana model bisnes ini mudah diuruskan serta tidak memerlukan kos yang banyak Antara satu cara bisnes online yang paling popular hari ini ialah dengan menj...
Tak Perlu Kelas Baca Buku Banyak Banyak Mak Ayah Praktik Cara Ni Nak Rangsang Anak 0 6 Tahun

Tak Perlu Kelas Baca Buku Banyak Banyak Mak Ayah Praktik Cara Ni Nak Rangsang Anak 0 6 Tahun

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 155 hits
Usia dari satu hingga enam tahun diketahui sebagai usia emas buat anak anak kecil kita membesar Maka rangsanglah minda anak sebaiknya ketika bersama anak Tak perlu kos yang tinggi dengan membeli flash card atau membeli banyak buku buku maha...
Adore Sangat Family Hanania Ni Bagi Tazkirah Sambut Malam Tahun Baru Cara Johan Ozlynn Dipuji

Adore Sangat Family Hanania Ni Bagi Tazkirah Sambut Malam Tahun Baru Cara Johan Ozlynn Dipuji

papar berkaitan - pada 2/1/2023 - jumlah : 131 hits
Jika diantara kita memilih untuk membawa anak menikmati bunga api penuh bercahaya di malam tahun baru lain pula kisahnya dengan pasangan selebriti ini Johan dan Ozlynn Waty yang memilih untuk berkumpul bersama ahli keluarga Tidak hanya maka...
Cara Semak Bonus Dividen Asb Diperoleh Tahun 2022

Cara Semak Bonus Dividen Asb Diperoleh Tahun 2022

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 312 hits
Inilah yang ditunggu tunggu oleh orang ramai sejak pengumuman dividen ASB yang dibuat pada iaitu untuk semak dividen yang diperoleh dan tahu berapa sebenarnya jumlah yang anda peroleh selepas pelaburan dibaut selama setahun Mungkin ada anta...
Enam Tahun Tunggu Impian Dapat Anak Ke 2 Tak Kesampaian Acha Septriasa Keguguran

Enam Tahun Tunggu Impian Dapat Anak Ke 2 Tak Kesampaian Acha Septriasa Keguguran

papar berkaitan - pada 2/1/2023 - jumlah : 221 hits
Setelah enam tahun menanti kehadiran cahaya mata kedua pelakon terkenal Indonesia Acha Septriasa berkongsi berita sedih apabila dia mengalami keguguran baru baru ini Acha berkata dia mengalami keguguran ketika usia kandungannya masih dalam ...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka

Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord