5 Cara Suami Melayan Isteri Ramai Suami Tidak Tahu Kongsikan Kepada Suami



Untuk suami-suami di luar sana, bukan wang ringgit yang isteri mahu. Anda tersilap jika memanjakan isteri dengan wang ringgit dan intan permata. Walaupun ia adalah satu ‘bonus‘, isteri sebenarnya menginginkan perkara lain.
Bagaimanakah cara suami melayan isteri, dengan perkara yang betul-betul isteri mahu? Jangan hanya mahukan isteri yang goda suami, suami juga perlu mainkan peranan. Cara suami melayan isteri perlu dengan penuh kelembutan.
Mari kita kupaskan berkenaan isu apa isteri mahu dari suami? Atau dalam Bahasa Inggerisnya, “What woman wants from their husband?”. Sebenarnya, ramai sudah tahu. Malah selalu mempraktikkannya pada awal perkahwinan. Samada buat-buat lupa atas sengaja malas mahu melayan isteri sebaiknya.
Bagaimana dengan sekarang?
CARA SUAMI MELAYAN ISTERI
SELALU PELUK DAN CIUM Andaikan anda sedang memcuci pinggan di sinki dapur. Apa perasaan seorang isteri jika suami memeluk ada dari belakang?
Tipu kalau anda kata tidak teruja. Pelukan spontan sebeginilah yang isteri cari. Bukan pelukan dan ciuman hanya di atas katil dan ranjang. Besar perbezaanya. Ini baru betul cara suami melayan isteri!
Pada suami-suami di luar sana, rajin-rajinlah cium isteri, hatta ketika menonton televisyen bersama anak-anak.
BERI PERHATIAN PADA PERUBAHAN KECIL ISTERI “Dengar, dengar, dengar”, “Listen, listen, listen”. Kenapa susah sangat suami nak luangkan masa dengar cakap isteri. Isteri tidak perlukan sebarang komen. Hanya dengar sahaja apa yang ingin diluahkan.
Acapkali suami memintas isteri yang sedang asyik dan bersungguh-sungguh bercerita tentang sesuatu perkara. Ini sangat menjengkelkan isteri. Bagi suami yang tidak faham kenapa isteri muncung, bacalah buku Men Are from Mars, Women Are from Venus dari John Gray.
Ketahui perubahan yang kecil pada isteri. Kena pandai baca dan lihat apa yang berbeza hari ini. Contohnya, bila isteri potong rambut, dia sebenarnya mahu suami puji. Bila rumah kemas, dia sebenarnya mahu suami luahkan dengan kata-kata yang rumah sudah tidak bersepah lagi.
Bila makan sedap, dia seronok jika suami tambah lagi. Mudah sebenarnya untuk ketahui cara suami melayan isteri, jika tahu apa yang isteri mahu.
HARGAI ISTERI, ATAS PENGORBANANNYA Bila tiba hari-hari penting seperti ‘anniversary‘, hargailah isteri dengan memberikannya hadiah. Bukannya isteri mahukan yang mahal-mahal. Hadiah kurang RM10 yang dibeli dari ‘Memory Lane’, ‘Daiso’ atau ‘Hinode’ (sekadar menyebut beberapa kedai), isteri akan terima dengan senang hati. Kad ucapan pun sudah memadai.
Bukan harga barangan itu yang membuatkan isteri gembira, tapi nilai penghargaan oleh suami pada isteri yang tiada tandingan. Jika suami mahu berikan emas, intan, permata atau telefon bimbit baru, apa salahnya? Isteri terima sahaja dengan hati terbuka.

BERIKAN NAFKAH BATIN YANG SECUKUPNYA Jangan ingat nafkah batin itu cuma atas katil sahaja. Bukan juga perkara yang dimomokkan untuk malam pertama. Ia sebenarnya lebih daripada itu.
Tugas suami ialah memberi perlindungan pada isteri. Bukan pada saat isteri memerlukan sahaja, tetapi pada setiap masa dan ketika. Isteri akan terasa lebih disayangi apabila dilindungi.
Selain dari perlindungan, isteri juga mahukan bimbingan dari suami. Bukan dengan cara menyindir, tapi dengan menasihati isteri dalam konteks Islam yang sebenar.
Ingat, bimbingan ini adalah salah satu ‘nafkah batin‘ yang sering disalah tafsir oleh ramai orang. Nafkah batin, bukan sekadar nafkah di tempat tidur. Kami ulang sekali lagi.
Nafkah batin juga termasuk apabila suami mengajarkan isteri dan menyemak bacaan Al-Quran, suami bercerita tentang kuliah di masjid dan bermacam-macam lagi.
Apabila saling nasihat-menasihati, rumah tangga harmoni.
AJAK ISTERI BERCUTI Bukannya percutian ‘exotic‘ yang isteri mahukan. Bukannya mahukan percutian mewah di London, Paris atau New York. Destinasi tempatan seperti Langkawi dan Kota Kinabalu pun sudah cukup. Bandung pun boleh juga. Dengan tiket kapal terbang yang semakin murah dari Air Asia dan Malaysia Airlines, pelbagai destinasi dapat dilawati dengan penerbangan yang sekadar mengambil masa kurang 3 jam.
Untuk suami yang tidak mempunyai bajet besar, isteri tidak kisah jika suami bawa ke ‘picnic‘ sama-sama satu keluarga. Lokasi seperti Port Dickson dan Ulu Bendul (sekadar menyebut beberapa lokasi) pun sudah cukup. Isteri hanya mahukan masa suami, bukannya kemewahan dengan tidur di hotel 5 bintang.
Itu bukan bermakna isteri tidak mahu menaiki kapal terbang. Jika ada bajet lebih, apa salahnya bawa isteri dan anak-anak naik Air Asia atau Malaysia Airlines? Sekali-sekala sahaja, bukannya selalu.
Kalau tak dapat bawa pergi pulau yang cantik-cantik, bawa ke tempat menarik di serata Malaysia juga sudah cukup.
AKHIR KATA
Banyak perkara yang berlegar-legar di kepala isteri. Ada kalanya, dia malu untuk beritahu suami. Suami kena pandai menafsirkan apa sebenarnya yang isteri mahu. Jika layanan yang baik diberikan pada isteri, sudah tentu dia akan jaga suami dengan sebaiknya.
Kalau rasa ilmu masih belum cukup di dada, boleh rujuk Panduan Munakahat dari JAKIM. Macam-macam ilmu boleh kita pelajari. Jika ada masa terluang, rajin-rajinkanlah diri untuk menyertai kuliah di masjid-masjid berdekatan.
 
Sumber: karteldakwah.com 
The post 5 Cara Suami Melayan Isteri – Ramai Suami Tidak Tahu, Kongsikan Kepada Suami appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/5-cara-suami-melayan-isteri-ramai-suami-tidak-tahu-kongsikan-kepada-suami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Jemput Rezeki Suami Isteri Tak Susah Mana Pun Tetapi Ramai Yang Tak Buat

Cara Mudah Jemput Rezeki Suami Isteri Tak Susah Mana Pun Tetapi Ramai Yang Tak Buat

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 580 hits
Ini cerita betul bukan mitos Cerita dongeng ke apa Saya suami isteri kawin muda lepas belajar Lepas kawin kosong duit zero Kawan kawan lain kerje kami taknak kerje Nak niaga Kami naik smpai sekarang dengan berpaksi kan hidup nak berubah dem...
Cara Ambil Hati Isteri Yang Suami Jarang Buat Rileks Media

Cara Ambil Hati Isteri Yang Suami Jarang Buat Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 568 hits
1 Selalu menghargai usaha dan penat lelah isteri terutama isteri yg berkerja dan sama2 terpaksa menanggung hutang suami 2 Bila isteri bercakap pandanglah mukanya dan buka telinga luas2 Biar apa yg dikatakannya masuk telinga kanan tapi tak k...
Panduan Cara Terbaik Untuk Isteri Lakukan Bagi Menggoda Nafsu Suami Yang Sedang Merajuk

Panduan Cara Terbaik Untuk Isteri Lakukan Bagi Menggoda Nafsu Suami Yang Sedang Merajuk

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 532 hits
Suami merajuk Sukar nak pujuk Takpe jika dah cuba pujuk cara biasa tak berkesan apakata kalau korang pujuk pula dengan cara yang lebih lembut dan mengancam Apa caranya tu Tak lain dan tak bukan goda suami untuk naikkan nafsunya supaya dapat...
Doktor Kongsikan 3 Cara Mudah Atasi Anak Selalu Demam Panas Dan Bersedia Bila Bila Masa

Doktor Kongsikan 3 Cara Mudah Atasi Anak Selalu Demam Panas Dan Bersedia Bila Bila Masa

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 412 hits
Anak kerap demam ibu bapa kena jadi orang yang sentiasa peka dengan keadaan sekeliling Lagi lagi anak kecil yang masih belum boleh beritahu yang dia tak sihat Apa yang membuatkan ibu bapa cepat panik adalah waktu malam bila suhu badan anak ...
Isteri Ju4l Suami Dalam Ebay Serendah Rm80

Isteri Ju4l Suami Dalam Ebay Serendah Rm80

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 246 hits
Isteri Jual Suami Dalam eBay serendah RM80 Seorang wanita dari Jerman telah menyenarikan suaminya di dalam talian melalui medium eBay dengan harga bermula dari RM80 Dorte L 40 tahun berkata Perayaan Krismas kali ini saya dah muak untuk bers...
Cara Menjadi Suami Dan Ayah Yang Baik Oleh Ebit Liew

Cara Menjadi Suami Dan Ayah Yang Baik Oleh Ebit Liew

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 411 hits
Sebak di airport tadi jumpa beberapa orang dapat berkongsi nasihat Ada seorang abang ini baik sangat orangnya Beliau menangis tanya soalan bagaimana ingin menjadi suami dan ayah yang baik Beliau menangis bantu saya ustaz Saya ingin bawa ist...
4 Tahun Suami Usaha Keras Cuba Hamilkan Isteri Tetapi Tidak Jalan Rupanya Suami Tersilap Masuk Pintu

4 Tahun Suami Usaha Keras Cuba Hamilkan Isteri Tetapi Tidak Jalan Rupanya Suami Tersilap Masuk Pintu

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 330 hits
PASANGAN suami isteri yang berusaha untuk mendapat anak selama empat tahun diberitahu bahawa mereka selama ini melakukan kesilapan semasa hubungan skel am in Suami yang tidak dinamakan berusia 26 tahun dan isterinya 24 dari bandar Bijie di ...
Curang Isteri Tembak Suami Dan Kekasih Gelapnya Sehingga Mati

Curang Isteri Tembak Suami Dan Kekasih Gelapnya Sehingga Mati

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 322 hits
Curang isteri tembak suami dan kekasih gelapnya sehingga matiSeorang wanita dari Lampang Thailand mengekori suaminya sebelum mendapati lelaki itu bertemu dengan kekasih gelapnya lalu ditembak kedua duanya menyebabkan suaminya cedera parah d...
Isteri Patut Tahu Betapa Pentingnya Hormat Kepada Suami Selepas Berkahwin

Isteri Patut Tahu Betapa Pentingnya Hormat Kepada Suami Selepas Berkahwin

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 472 hits
Perempuan perlukan kasih sayang Lelaki perlukan hormat Nampak mudah tapi sebenarnya agak rumit Lelaki ada keperluan untuk dihormati yang sangat kuat hingga bila mereka dihormati hati mereka akan jadi seakan akan pokok yang sudah cukup disir...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools