5 Cara Mengembangkan Perniagaan



Setelah anda memulakan perniagaan, anda pasti ingin mengembangkan perniagaan anda ke tahap seterusnya.
Anda mungkin telah melakukan banyak penyelidikan dan meminta bantuan daripada penasihat serta mendapatkan maklumat daripada buku, majalah dan sumber-sumber lain yang sedia ada. Anda melabur banyak dari segi duit, masa dan tenaga untuk memulakan perniagaan anda. Jadi, sekarang apa tindakan anda seterusnya?
Bagi anda yang telah terselamat di permulaan perniagaan dan telah berjaya bertapak dengan kukuh, anda mungkin tertanya-tanya apakah langkah seterusnya untuk mengembangkan perniagaan anda.
Terdapat banyak cara untuk mengembangkan perniagaan tetapi di sini dikongsikan beberapa cara paling pantas untuk anda. Memilih langkah yang betul untuk perniagaan anda bergantung kepada jenis perniagaan yang anda miliki, sumber yang ada dan berapa banyak wang, masa dan tenaga yang sedia anda laburkan sekali lagi.

1. Buka cawangan baharu
Cara ini mungkin bukan pilihan terbaik anda untuk pengembangan perniagaan, tetapi ia disenaraikan terawal di sini kerana itulah yang sering datang ke fikiran ramai usahawan apabila mempertimbangkan untuk mengembangkan perniagaan. Pengembangan fizikal tidak selalunya jawapan pertumbuhan yang terbaik tanpa penyelidikan yang teliti, perancangan dan peruntukan perbelanjaan yang betul. Sebelum membuka cawangan lain, anda perlu:
-Pastikan anda mengekalkan keuntungan yang konsisten dan perniagaan anda telah menunjukkan pertumbuhan yang stabil sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
-Perhatikan trend, dari segi ekonomi dan pengguna untuk memastikan syarikat anda berupaya untuk bersaing.
-Pastikan sistem pentadbiran dan pengurusan syarikat anda adalah luar biasa hebat kerana anda memerlukannya untuk mendapatkan lokasi baharu dan beroperasi sepenuhnya.
-Menyediakan pelan perniagaan yang lengkap untuk lokasi baharu.
-Menentukan di mana dan bagaimana anda akan mendapat pembiayaan.
-Pilih lokasi anda berdasarkan apa yang terbaik untuk perniagaan anda, bukan berdasarkan ego anda.

2. Tawaran perniagaan anda sebagai francais
Franchising atau pemfrancaisan menyediakan manfaat untuk kedua-dua penjual dan pembeli. Untuk ‘francaisor,’ manfaat utama adalah keupayaan untuk menggunakan wang orang lain untuk mengembangkan jenama dengan lebih cepat berbanding secara bersendirian atau melalui pelabur atau melalui pinjaman. Yuran permulaan francais dan royalti berterusan yang dikumpul membolehkan francaisor membina jenama mereka tanpa mengorbankan kawalan kepada orang luar atau tekanan peminjam membayar balik. Bayaran dan royalti digunakan untuk membiayai operasi di ibu pejabat korporat, latihan dan sokongan kepada francaisi, meningkatkan kualiti barangan atau perkhidmatan dan membina jenama di pasaran.
Untuk francaisi, faedah termasuk: peluang kejayaan yang lebih tinggi berbanding dengan perniagaan pemilikan tunggal, masa yang lebih singkat untuk pembukaan, latihan dan sokongan yang berterusan, bantuan dalam mencari tapak yang optimum, kuasa menjual jenama yang dikenali, kos yang lebih rendah melalui pembelian berkumpulan, penggunaan model perniagaan yang telah terbukti berjaya, kempen pengiklanan dalam negara dan serantau, pengurusan pelanggan yang lebih teratur melalui laman web dan pusat panggilan berpusat, dan rangkaian rakan-rakan (rakan-rakan francaisi) untuk memberi nasihat dan sokongan moral melalui Internet syarikat, persidangan tahunan dan persatuan pemegang francais dan bantuan untuk mendapatkan pembiayaan.
Seperti kebanyakan perniagaan lain, perniagaan francais juga mempunyai kelemahan. Antaranya termasuklah: kekurangan kebebasan, dari barangan dan perkhidmatan yang boleh dijual sehinggalah warna cat pada dinding kedai, promosi syarikat yang tidak wajar dijalankan di tempat tertentu tetapi tetap dijalankan kerana semua francaisi harus bergerak bersama. Sebagai contoh, potongan harga tidak harus dilakukan di kawasan kos tinggi tetapi ia tetap dijalankan kerana semua francaisi harus menurut arahan pusat. Contoh yang lain adalah seperti perubahan pucuk pimpinan di pusat yang menyebabkan perubahan model perniagaan, kelainan penjenamaan dan hala tuju yang baharu.
3. Lesenkan produk anda
Cara ini boleh menjadi satu medium pertumbuhan yang efektif dan berkos rendah terutamanya jika anda mempunyai produk berasaskan perkhidmatan atau produk berjenama. Sebagai contoh, anda boleh menerima wang pendahuluan dan royalti daripada jualan terus dan penggunaan perisian anda secara berterusan. Pelesenan juga mengurangkan risiko dan kos berbanding dengan kos memulakan syarikat anda sendiri dan kemudian menghasilkan serta menjual jenama atau produk anda.
Untuk mencari rakan kongsi pelesenan, mulakan dengan menyelidik syarikat yang menyediakan produk atau perkhidmatan yang sama dengan anda. Tetapi sebelum anda bermesyuarat atau menghubungi mana-mana syarikat, mencari seorang peguam yang berwibawa yang pakar dalam hak-hak harta intelek adalah perlu untuk melindungi kepentingan anda. Ini adalah cara terbaik untuk mengurangkan risiko kehilangan kawalan perkhidmatan atau produk anda.

4. Membentuk persekutuan
Logik kepada perikatan strategik, iaitu usaha sama antara dua syarikat adalah sangat menarik. Sebagai contoh, adalah amat sukar untuk memecah masuk ke dalam pasaran baharu dan perkongsian boleh membawa akses segera kepada pelanggan baharu. Sekiranya sebuah syarikat ingin berpindah ke pasaran baharu dan bergantung kepada diri sendiri untuk berkembang, ia akan memakan masa bertahun-tahun untuk bertapak dengan kukuh. Sekiranya ia dilakukan dengan rakan kongsi, ia mungkin mengambil masa cuma beberapa bulan.
Perkongsian tidak semestinya memberi fokus kepada menghubungkan pasaran semata, ia juga boleh membekalkan modal atau memberi akses kepada teknologi dan pembuatan. Ia juga memberi kesan positif yang lain. Melakukan perjanjian pakatan dengan pemain utama jelas menambahkan kredibiliti kepada organisasi yang lebih kecil.
Mewujudkan pakatan berjaya adalah sangat mencabar. Sering kali, syarikat-syarikat yang memulakan perniagaan dengan rakan kongsi yang salah atau atas sebab-sebab yang salah, akan menyesali keputusan mereka di kemudian hari. Walaupun satu pakatan yang kelihatan hebat di atas kertas, perbezaan budaya antara kedua-dua pihak boleh menjejaskan pakatan itu.

5. Mempelbagaikan perniagaan
Kepelbagaian perniagaan adalah berkenaan dengan membina produk baharu, meneroka pasaran baharu dan mengambil risiko baharu. Walaupun ia adalah sesuatu yang berisiko, tetapi ia boleh menjadi pengukur kestabilan syarikat.
Sepertimana kepelbagaian dalam dunia kewangan, di mana ia adalah satu cara untuk melindung nilai portfolio anda dan memastikan bahawa, jika salah satu pelaburan anda tidak berhasil, anda mempunyai pelan sandaran untuk menstabilkan portfolio anda sehingga anda berupaya kembali mencatat keuntungan yang tinggi untuk semua pelaburan anda. Konsep ini adalah lebih kurang sama dalam dunia pemilikan perniagaan.
Oleh kerana sektor swasta tidak dapat diduga dan minat pelanggan sentiasa berubah-ubah, amatlah menguntungkan untuk anda meluaskan pengalaman syarikat anda dan mengejar peluang-pe-luang baharu walaupun anda tidak berapa yakin akan peluang penawaran yang ada.
Mempelbagaikan perniagaan adalah satu strategi pertumbuhan yang sangat baik, kerana ia membolehkan anda mempunyai beberapa aliran pendapatan untuk mengisi lompang bermusim dan meningkatkan jualan dan margin keuntungan.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tipsbantuniaga.blogspot.com/2023/10/5-cara-mengembangkan-perniagaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
9 Cara Memulakan Perniagaan

9 Cara Memulakan Perniagaan

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 274 hits
Saya ingat nak mula buat bisnes Apakah cara memulakan perniagaan yang bagus pada masa sekarang ni ya Itu adalah soalan yang biasa ditanya oleh mereka yang baru nak buat bisnes Ya lah dah tengok kawan kawan buat bisnes kita pun nak cuba sama...
7 Cara Pilih Rakan Kongsi Perniagaan Yang Betul

7 Cara Pilih Rakan Kongsi Perniagaan Yang Betul

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 192 hits
Sebenarnya ada banyak cara untuk pilih rakan kongsi perniagaan bergantung kepada keperluan dan objektif bisnes Anda boleh gunakan cara yang dikongsikan di bawah 1 Jujur Dan AmanahSifat jujur dan amanah adalah kriteria utama yang anda perlu ...
Cara Instal Plugins Chatgpt Plus Dan Gpt 4 Tanpa Harus Membayar

Cara Instal Plugins Chatgpt Plus Dan Gpt 4 Tanpa Harus Membayar

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 95 hits
Instal Plugins ChatGPT Plus ChatGPT telah merilis fitur plugin yang bisa dipakai di GPT 4 ChatGPT Plus sedangkan untuk GPT 3 5 fitur tersebut tidak bisa digunakan atau belum bisa digunakan tidak menutup kemungkinan beberapa tahun kedepan fi...
Cara Simpan Duit Dengan Lebih Mudah

Cara Simpan Duit Dengan Lebih Mudah

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 185 hits
Simpan duit adalah amalan yang bijak dan penting dalam pengurusan kewangan peribadi anda Ia membantu anda membangunkan tabungan menghadapi kecemasan kewangan dan mencapai matlamat kewangan jangka panjang Berikut adalah beberapa cara yang bo...
Festival Entrepreneur Remaja Cara Banyuwangi Dorong Jiwa Wirausaha Sejak Dini

Festival Entrepreneur Remaja Cara Banyuwangi Dorong Jiwa Wirausaha Sejak Dini

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 141 hits
Selain punya wadah untuk memamerkan produk para siswa juga bertemu dengan para pelaku seni dan usaha di Banyuwangi
Cara Membuat Permohonan Pinjaman Ptptn

Cara Membuat Permohonan Pinjaman Ptptn

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 181 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraPerbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional atau lebih dikenali ramai sebagai PTPTN adalah salah satu agensi yang memberi bantuan pinjaman buat mereka yang ingin melanjutkan pelajaran Ramai sebenarnya yan...
Cara Mengubah Tampilan Windows 10 Jadi Dark Mode Biar Nggak Silau

Cara Mengubah Tampilan Windows 10 Jadi Dark Mode Biar Nggak Silau

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 137 hits
Ucapkan selamat tinggal pada tampilan layar laptop yang secerah matahari
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup