5 Cara Ini Jika Dilakukan Dari Awal Boleh Buat Anak Pintar Sihat Dan Kuat Terbukti Berkesan


Ada pelbagai cara untuk membesarkan anak mengikut acuan tersendiri. Hal ini termasuklah dalam memastikan anak dapat dibentuk menjadi insan yang pintar mindanya dan pada masa yang sama sihat dan kuat fizikalnya juga.
Dalam memenuhi hasrat memiliki anak sebegini, ibu bapa perlu melakukannya sejak daripada usia anak kecil lagi. Jom lihat apa yang patut anda berdua lakukan.
1. Penuhi keperluan nutrisi pemakanan Anda perlu sediakan dan beri anak makanan berkhasiat yang seimbang kandungan nutrisinya. Cara ini dapat membantu fizikal anak anda menjadi kuat. Secara tidak langsung, ia menolong dia memiliki tubuh badan yang sihat dan otaknya pintar.
Jadi, pastikan setiap hidangan makanan yang diambilnya mempunyai semua keperluan nutrisi yang diperlukan oleh si kecil membesar. Ia perlu lengkap dan mengandungi karbohidrat, protein, vitamin, mineral dan DHA juga.
Selain daripada itu, ajar anak untuk amalkan pemakanan sunah yang ternyata baik untuk kesihatan tubuh badan dan merangsang perkembangan otak juga. Antaranya kurma, kismis, madu, delima, susu kambing dan banyak lagi.
2. Memberi sarapan pagi yang sihat Makanan membekalkan sumber tenaga. Jadi, mulakan hari dengan mengambil makanan yang berzat agar hari yang dilalui itu dapat berjalan dengan baik dan lancar. Untuk itu, anda perlu disiplinkan anak-anak tidak meninggalkan sesi makan setiap pagi.
Jadi, anda sendiri mesti melakukan tabiat yang sama dan perlu rajin menyediakan makanan untuk sesi sarapan yang mampu memberikan bukan sahaja tenaga tetapi yang boleh memantapkan perkembangan otaknya. Paling mudah dan ringkas yang boleh disediakan ialah roti bijirin penuh yang dimakan bersama telur hancur dan segelas susu rendah lemak.
3. Galakkan makan buah-buahan superfruit Ada anak yang tidak suka makan sayur sedangkan ia memberi sumber vitamin yang baik untuk fizikal dan mental. Jika ia berlaku kepada diri anak anda, jangan terlalu bimbang. Gantikannya dengan buah-buahan yang dia suka.
Namun begitu, galakkan juga anak anda makan buah-buahan yang kaya dengan antioksidan. Buah-buahan superfruit adalah pilihan terbaik. Antaranya strawberi, bluberi, anggur hitam, epal, oren, delima dan buah naga.
Dalam pada itu, beri anak makan dalam bentuk segar dan mentah kerana ia lebih berzat. Antara lain, digalakkan untuk makan buah dahulu sebelum mengambil nasi atau karbohidrat yang lain bagi mengelakkan rasa mengantuk dan lemah semasa menghadapi pelajaran.
4. Ajak anak beriadah Keraplah melakukan aktiviti luar rumah bersama anak-anak. Paling kurang, seminggu sekali. Bukan sahaja tubuh menjadi sihat, mental pun sama terjaga tahap kesihatannya. Anda boleh mengajak anak berlari-lari anak atau joging di taman permainan di kawasan perumahan.
Aktiviti riadah terbukti baik untuk otak kerana dapat menjadikan anak fokus kepada sesuatu tugasan. Malah, pernafasannya pun terkawal apabila aliran masuk dan keluar oksigen dan karbon dioksida berjalan lancar. Bila tubuh sihat, secara langsung ia menjadikan otak pun sama-sama sihat.
5. Amalkan suplemen  
Suplemen baik untuk diamalkan sekiranya anda kurang yakin dalam memberikan makanan berkhasiat sepenuhnya kepada anak. Dengan Nature’s Way Kids A+ Milk Calcium Buttons yang terdapat dalam dua varian iaitu DHA dan Manuka Honey, ia menjadi snek sihat kepada si kecil.
Mengandungi 100% Premium Australia Milk dan kaya dengan Manuka Honey, membantu anak anda menguatkan sistem ketubuhannya. Malah ia juga kaya dengan kalsium yang membantu anak menjadi tinggi.
Manakala Nature’s Way Kids A+ Milk Calcium Buttons yang kaya dengan DHA pula, bagus untuk membantu merangsang anak menjadi kanak-kanak yang bijak. Sama juga halnya jika anak anda mengamalkan Nature’s Way Kids A+ Omega-3 Fish Oil. Ia mengandungi kandungan DHA yang tinggi, baik untuk perkembangan otak, daya tumpuan, minat belajar dan sikap peribadi si kecil.
Suplemen-suplemen ini bukan sahaja snek yang sihat, malahan menyihatkan badan dan mind ajika diambil konsisten. Dapatkan produk-produk ini melalui pembelian online di Lazada. Klik di sini untuk keterangan lanjut.
The post 5 Cara Ini Jika Dilakukan Dari Awal Boleh Buat Anak Pintar, Sihat Dan Kuat. Terbukti Berkesan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/5-cara-ini-jika-dilakukan-dari-awal-boleh-buat-anak-pintar-sihat-dan-kuat-terbukti-berkesan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Buat Fillet Ikan Mak Mak Boleh Cuba Untuk Galakkan Anak Makan Ikan

Ini Cara Buat Fillet Ikan Mak Mak Boleh Cuba Untuk Galakkan Anak Makan Ikan

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 494 hits
Ikan masak apapun sedap tapi sayang anak anak sekarang tidak suka ikan kerana tidak mahu bersusah payah membuang tulang Mak mak ambik jalan mudah bagi lauk yang tak bertulang seperti isi ayam Jangan kecewa masalah tulang ikan boleh diatasi ...
Anak Menangis Mengamuk Nak Telefon Cara Mudah Mama Boleh Praktik Untuk Elakkan Anak Minta

Anak Menangis Mengamuk Nak Telefon Cara Mudah Mama Boleh Praktik Untuk Elakkan Anak Minta

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 506 hits
Satu hal yang membuatkan mama papa rungsing tapi tak mampu nak bertindak cara bagaimana adalah perihal masalah telefon bimbit pada anak Menangis mengamuk dan meronta ronta antara perkara biasa setiap kali tidak diberikan telefon Pening dibu...
Ini Sebab Ibu Ayah Kena Elak Membanding Anak Anak Salah Cara Hukum Kritik Boleh Bunuh Kepercayaan Dirinya

Ini Sebab Ibu Ayah Kena Elak Membanding Anak Anak Salah Cara Hukum Kritik Boleh Bunuh Kepercayaan Dirinya

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 468 hits
Membandingkan anak dengan orang lain paling dekat ialah adik beradiknya menjadi satu perkara yang biasa dilakukan dalam keluarga Tahukah anda perkara ini memberikan impak yang tidak baik kepada perkembangan diri dan emosi mereka Membina emo...
5 Cara Kreatif Gantung Kain Sewaktu Pantang Bersunat Ibu Bapa Boleh Praktikkan Untuk Anak Anak

5 Cara Kreatif Gantung Kain Sewaktu Pantang Bersunat Ibu Bapa Boleh Praktikkan Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 3165 hits
Sudah menjadi budaya negara ini mula sahaja musim cuti persekolahan maka ramailah ibu bapa akan sibuk melaksanakan tuntutan syariat Islam iaitu berkhatan kepada anak lelaki Pada waktu inilah kebiasaanya kanak kanak lelaki yang disunatkan ak...
Cara Mudah Dan Senang Untuk Hilangkan Cicak Dalam Rumah Dengan Berkesan Korang Boleh Pilih Yang Mana Satu

Cara Mudah Dan Senang Untuk Hilangkan Cicak Dalam Rumah Dengan Berkesan Korang Boleh Pilih Yang Mana Satu

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 1071 hits
Cara Mudah Dan Senang Untuk Hilangkan Cicak Dalam Rumah Dengan Berkesan Korang Boleh Pilih Yang Mana Satu Masalah pembiakan cicak di dalam rumah boleh membuatkan sesiapa sahaja runsing Mana tidaknya setiap sudut di dalam rumah dipenuhi deng...
Gaji Suami Cuma Rm2500 Sebulan Tapi Boleh Sara Kami 8 Orang Anak Beranak Ini Cara Yang Saya Amalkan

Gaji Suami Cuma Rm2500 Sebulan Tapi Boleh Sara Kami 8 Orang Anak Beranak Ini Cara Yang Saya Amalkan

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 373 hits
Tip Murah Rezeki Walau Gaji Kecil Cukup Sara Anak RamaiSuami Tak Pernah Kedekut Dengan Isteri Dan Anak anak Biasanya bila dapat gaji suami saya akan settlekan semua bil bil elektrik air telefon insurans loan bank duit van anak dan sewa ruma...
Video Brader Ni Tunjukkan Cara Nak Diamkan Anak Kucing Yang Suka Merayau

Video Brader Ni Tunjukkan Cara Nak Diamkan Anak Kucing Yang Suka Merayau

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 398 hits
Yang suka bela kucing tu mesti lecehkan bila rumah korang banyak sangat anak kucing Dah la suka merayau sekali merayau entah dalam kolong mana anak kucing tu menyorok Jangan jadi macam admin khayal punya hal ada anak kucing dibaham biawak m...
Cara Untuk Mendapatkan Kulit Sihat Dan Cantik Dengan Aloe Ac Clean Bubble Cleanser

Cara Untuk Mendapatkan Kulit Sihat Dan Cantik Dengan Aloe Ac Clean Bubble Cleanser

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 304 hits
Assalamualaikum Hi Semua Apa khabar Sihat Teringat masa mula meningkat remaja dulu dalam belasan tahun kowt usia sis Masa tu tercari cari lagi identiti pencuci muka yang sesuai Sampailah ada satu syarikat ni keluarkan pencuci muka jenis Alo...
Rangup Macam Keropok Ini Cara Buat Bayam Celup Tepung Yang Crispy Mudah Sihat

Rangup Macam Keropok Ini Cara Buat Bayam Celup Tepung Yang Crispy Mudah Sihat

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 395 hits
Rangup Macam Keropok Ini Cara Buat Bayam Celup Tepung Yang Crispy Mudah SihatRangup Macam Keropok Ini Cara Buat Bayam Celup Tepung Yang Crispy Mudah Sihat
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16