4p Wajib Dalam Kehidupan Kita


4P Wajib ada dalam kehidupan kita:
Adakah anda tahu, apabila kita membincangkan mengenai perancangan kewangan peribadi secara menyeluruh, nak tak nak akan sentuh mengenai 4P ini. 4P ini memainkan peranan yang cukup besar dalam kehidupan seharian kita. Apakah 4P itu ? Jom, kita tengok satu – persatu secara ringkas.
1. P = PENDAPATAN.
————————–—–
PENDAPATAN adalah sumber kita mendapat wang. Jika anda bekerja makan gaji, gaji itulah merupakan pendapatan anda. Jika anda seorang peniaga, hasil daripada perniagaan anda itulah pendapatan anda.Di sinilah bermulanya pengurusan kewangan peringkat awal. Kegagalan mengurus wang dengan baik pada peringkat ini, menyebabkan anda tidak mampu terlibat dalam 3P yang seterusnya.Sebagai contoh, sekitar 10% sebulan diperuntukkan untuk Simpanan Kecemasan, yang boleh digunakan pada bila – bila masa yang diperlukan.
2. P = PERLINDUNGAN.
————————–——-
Sebahagian wang yang anda perolehi daripada P yang pertama tadi, iaitu PENDAPATAN perlu disumbangkan untuk P yang kedua, iaitu PERLINDUNGAN. Perlindungan di sini bermaksud, satu pelan untuk melindungi diri, tanggungan dan harta peribadi daripada ditimpa bencana / musibah. Ia ibarat satu kubu yang kukuh atau payung yang akan memayungi anda di kala musibah datang melanda.
Di sinilah peranan Takaful sebenarnya. Bagi umat Islam, Takaful adalah lebih baik kerana lebih patuh syariah. Pelan – pelan yang ditawarkan oleh mana – mana syarikat Insurans dan Takaful secara umumnya merangkumi perlindungan diri sendiri, tanggungan serta harta peribadi.
Adalah disarankan, sekitar 5% – 10% sebulan diperuntukkan untuk tujuan ini, bergantung kepada kemampuan kewangan anda.
3. P = PELABURAN.
————————–—
Setelah anda dah uruskan wang dengan baik pada peringkat Pendapatan, seterusnya dah buat Perlindungan yang sewajarnya, maka sebahagian wang anda perlu dikembang-biakkan. Untuk membolehkan wang berkembang – biak dengan baik, P yang ketiga, iaitu PELABURAN memainkan peranan.
Banyak jenis Pelaburan yang boleh diceburi seperti Saham Amanah (Unit Trust), Hartanah mahupun Bursa Saham (Stock Market). Pelaburan boleh bersifat jangka masa pendek ( kurang daripada setahun ), jangka masa sederhana ( 1 – 3 tahun) mahupun jangka masa panjang ( 1 – 5 tahun, atau lebih daripada itu).
Adalah disarankan sekitar 5% – 10% juga diperuntukkan untuk P yang ketiga ini. Jika anda lebih berkemampuan, lebih daripada 10% adalah lebih baik.
4. P = PEWARISAN.
————————–—
Alhamdulillah, anda dah uruskan kewangan dengan baik pada peringkat PENDAPATAN, seterusnya membina kubu kewangan yang kukuh menerusi PERLINDUNGAN. Bahkan anda juga bertindak bijak membuat PELABURAN untuk mengembangkan hasil kekayaan anda. Jadi, apa lagi yang perlu anda buat ?
Haa, di sinilah peranan P yang terakhir, iatu PEWARISAN. Ia sebenarnya Pengurusan Harta Pusaka yang melibatkan Wasiat, Hibah, Deklarasi Harta Sepencarian dan hal – hal lain yang berkaitan.
Kita tidak hidup selama – lamanya di dunia ini. Bila tiba masanya, kita akan dijemput Ilahi. Jadi, segala harta kekayaan yang kita miliki perlu diuruskan dengan baik setelah ketiadaan kita nanti.
Di sinilah peranan syarikat Pemegang Amanah (Trustee) seperti wasiyyah shoppe. Mereka bertanggungjawab untuk mengagihkan harta pusaka kepada waris mahupun bukan waris ( melalui hibah ).
Jadi, InsyaAllah anda akan tetap tenang “di sana” , jika kaedah PEWARISAN ini telah dibuat sebaik mungkin.
OK, haa.. begitulah secara ringkasnya 4P dalam kehidupan seharian kita. InsyaAllah jika anda nak plan 4P ni secara details saya boleh bantu anda utk buat pengagihan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sihatcergas.net/4p-wajib-dalam-kehidupan-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perempuan Yang Bergelar Isteri Wajib Baca 10 Sifat Yang Wajib Ada Pada Seorang Isteri

Perempuan Yang Bergelar Isteri Wajib Baca 10 Sifat Yang Wajib Ada Pada Seorang Isteri

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 232 hits
1 Istri yang pandai bersyukur Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan jika kalian bersyukur pasti Kami akan menambah kepadamu dan jika kamu mengingkari maka sesungguhnya adzabku sangat pedih 2 Istri yang tawakal kepada Allah Dan barangsiapa...
10 Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Sempurna Jom Amalakn

10 Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Sempurna Jom Amalakn

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 1663 hits
10 CARA MANDI WAJIB YANG BETUL DAN SEMPURNA Mandi wajib atau juga dipanggil mandi junub tidak boleh dipandang ringan Samada terkelur air mani selepas bersetubuh atau selepas haid atau nifas cara mandi wajib yang betul adalah sangat penting ...
Skill Jadi Syarat Wajib Hadapi Dunia Ketenagakerjaan Yang Semakin Dinamis

Skill Jadi Syarat Wajib Hadapi Dunia Ketenagakerjaan Yang Semakin Dinamis

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 112 hits
Presiden Indonesia Joko Widodo telah mencanangkan tahun 2019 sebagai tahun pengembangan Sumber Daya Manusia Indonesia melalui pendidikan dan pelatihan vokasi
Masa Nifas Menurut Agama Islam Yang Wajib Diketahui Kaum Hawa

Masa Nifas Menurut Agama Islam Yang Wajib Diketahui Kaum Hawa

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 330 hits
Masa Nifas Menurut Agama Islam Yang Wajib Diketahui Kaum HawaNifas merupakan darah yang keluar dari rahim demi sebabkan karena proses kelahiran Bisa terjadi sesudah atau sebelumnya lama waktu berkisar antara 2 3 hari dan disertai dengan ras...
Nak Masuk Ke Rumah Baru Jangan Abaikan 5 Perkara Ni Suami Wajib Buat

Nak Masuk Ke Rumah Baru Jangan Abaikan 5 Perkara Ni Suami Wajib Buat

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 359 hits
Berpindah ke rumah yang baru dibeli memang sangat menyeronokkan Rasa gembira dan bangga yang tidak terkira kerana dapat menyediakan sebuah rumah untuk isteri dan anak anak Anak anaklah orang yang paling gembira saat ni Pun begitu jangan han...
Wajib Tau Jenis Jenis Cili Kering Kalau Tidak Merana Perut Di Buatnya

Wajib Tau Jenis Jenis Cili Kering Kalau Tidak Merana Perut Di Buatnya

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 649 hits
Bagi para tukang masak atau para suri rumah jenis jenis cili kering juga memainkan peranan dalam masakan yang menggunakannya Kalau salah memilih jenis cili kering kemungkinan jadi kurang rasa atau melebihi rasa pedas yang tak tertahankan Ju...
Produk Hilangkan Bau Badan Dengan Cepat Wajib Cuba

Produk Hilangkan Bau Badan Dengan Cepat Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 432 hits
Setiap kali teringat zaman persekolahan saya mesti terkenang kembali peristiwa pergi ke shopping mall semata mata untuk mencari garam bukit bagi mengatasi masalah badan berbau saya terutama di bahagian ketiak Sudahlah susah untuk dapatkan p...
Dprd Depok Setujui Raperda Soal Pemilik Mobil Wajib Punya Garasi

Dprd Depok Setujui Raperda Soal Pemilik Mobil Wajib Punya Garasi

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 143 hits
Banyaknya kendaraan roda empat yang diparkir sembarangan membuat Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Kota Depok mengajukan Raperda soal kepemilikan garasi Nantinya akan diatur jika pemilik mobil harus memiliki garasi untuk parkir kendaraan Raper...
Pakar Jelaskan Kenapa Wanita Hamil Mengalami Sakit Belakang Ibu Mengandung Wajib Baca

Pakar Jelaskan Kenapa Wanita Hamil Mengalami Sakit Belakang Ibu Mengandung Wajib Baca

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 514 hits
Kebanyakkan wanita hamil akan mengalami sakit belakang itulah pengorbanan seorang ibu bermula sejak mereka disahkan mengandung Buktinya lihat saja bagaimana seseorang wanita terpaksa menghadapi rasa sakit pinggang walaupun usia kandungan ba...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally