4961 Harga Bufet Tak Masuk Akal Sinar Harian 27 05 2019



SHAH ALAM - Orang ramai melahirkan kebimbangan dengan trend harga bufet Ramadan yang semakin tak masuk akal apabila ada hotel dan restoran mewah yang menawarkan sajian berbuka puasa pada harga mencecah RM200 untuk seorang dewasa.
Tinjauan wartawan Sinar Harian di hotel-hotel bertaraf empat dan lima bintang di Kuala Lumpur serta Petaling Jaya mendapati lebih 27 buah hotel menawarkan pakej bufet Ramadan pada harga RM100 ke atas untuk seorang dewasa.
Lebih mengejutkan terdapat empat buah hotel pula menawarkan bufet Ramadan pada harga hampir tidak logik sehingga RM230 untuk seorang dewasa.
Pelakon cantik, Maya Karin adalah antara selebriti yang melepaskan geram dengan kegilaan masyarakat negara ini terhadap bufet Ramadan berharga ratusan ringgit yang disifatkannya tidak munasabah.
“Saya berasa sangat marah dengan harga mengarut bufet Ramadan yang ditawarkan dan masih ada lagi orang dan syarikat-syarikat yang masih membayar untuk harga itu!
“Harga RM150-200 untuk dewasa dan RM80-100 untuk kanak-kanak! Budak-budak apa yang mereka makan? Nasi sikit, ayam sikit atau spageti sikit.
“Disebabkan itu saya mengambil pendekatan enggan berbuka puasa di mana-mana hotel yang menawarkan bufet Ramadan. Ini prinsip saya. Siapa makan di sana jangan meroyan pasal ekonomi,” katanya dalam laman Twitter miliknya baru-baru ini.
Seorang suri rumah, Nur Mastura Othman, 34, dari Kuala Lumpur turut senada dengan Maya Karin apabila menganggap harga bufet Ramadan sekitar RM150 hingga RM200 sememangnya tidak masuk akal, lebih-lebih lagi apabila kanak-kanak juga dikenakan pada harga sekitar RM60 ke atas.
Pelakon terkenal Maya Karin pernah meluahkan rasa geramnya di laman Twitter mengenai isu harga bufet Ramadan yang melampau baru-baru ini.
“Beberapa tahun sebelum ini saya ada pergi ke bufet Ramadan. Tahun ini belum ada kesempatan lagi nak pergi tapi kalau harganya mencecah RM100 memang saya tak pergi,” katanya.
Bagi seorang peniaga, Nadirah Yaccub, 34, dari Pulau Pinang, secara peribadi, dia tidak sanggup mengeluarkan belanja mencecah ratusan ringgit bagi ‘sekali makan’ kerana kos itu mampu menampung perbelanjaan dapur dalam tempoh sebulan.
“Harga bufet Ramadan agak melampau tapi saya tengok masih ramai lagi yang pergi.
“Kalau kena keluarkan belanja sendiri pasti saya tidak mahu pergi kerana saya rasa ia membazir,” katanya kepada Sinar Harian.
Sementara itu, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menyifatkan harga bufet Ramadan semakin mahal saban tahun adalah sesuatu tidak masuk akal dan lebih kepada pembaziran.
Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, senario berkenaan berlaku kerana masih ada lagi pengguna yang tetap mahu serta mampu membayar harga bufet Ramadan walaupun harganya terlalu tinggi.
“Berapa banyak sangat pengguna boleh makan (dalam beberapa jam). Kalau bufet harga RM100 tapi makan tak sampai cecah harga RM10, orang yang belanja pun akan marah kerana membazir.
“Belum lagi ada pengguna yang ambil makanan banyak tapi tak habis dimakan. Penganjur atau hotel yang letak harga terlalu tinggi memang dah salah prinsip bulan Ramadan tapi semuanya berbalik kepada kesedaran pengguna itu sendiri supaya tidak membazir untuk bufet yang terlalu mahal dan kemudiannya tidak habis makan,” katanya.
Menurut Nadzim, hotel juga cenderung untuk melakukan pembaziran apabila makanan yang tidak habis terus dibuang begitu sahaja.

Artikel oleh : Sinar Harian
HARGA BUFET TAK MASUK AKAL
https://www.sinarharian.com.my/article/30026/SIASAT/Harga-bufet-tak-masuk-akal


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2019/05/4961-harga-bufet-tak-masuk-akal-sinar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Harga Bufet Ramadan Tak Masuk Akal Janganlah Membazir

Harga Bufet Ramadan Tak Masuk Akal Janganlah Membazir

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 352 hits
Harga bufet Ramadan sampai ratusan ringgit untuk satu kepala memang saya rasakan tidak masuk akal dan melampau Saya dah lama perhatikan sejak mula terbabit dalam mempromosikan bufet ramadan anjuran hotel hotel dan restoran Ianya satu bentuk...
Harga Buffet Ramadan Tak Masuk Akal Tapi Ramai Sanggup Bayar

Harga Buffet Ramadan Tak Masuk Akal Tapi Ramai Sanggup Bayar

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 256 hits
Setiap kali puasa selain singgah ke bazar Ramadan pasti ada di antara anda yang tidak ketinggalan untuk berbuka puasa di hotel untuk menikmati sajin buffet istimewa Pasti ramai tahu harga buffet Ramadan di hotel hotel mahupun di restoran ag...
Harga Tak Masuk Akal Biar Betul

Harga Tak Masuk Akal Biar Betul

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 313 hits
Weiii biar betul lah apa yang tak masuk akal sangat ni Nak tahu selanjutnya kena lah baca sampai habis Surely tak akan menyesal Raya dahnak dekat pening kepala mana nak cari baju raya Terutama untuk Azriel sebagai ibu I sangat titik beratka...
Dah Nak Masuk Tahun 2019 Netizen Makin Gila

Dah Nak Masuk Tahun 2019 Netizen Makin Gila

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 340 hits
Mengikut Wikipedia Istilah netizen adalah singkatan dari perkataan Internet dan perkataan bahasa Inggeris citizen Jika korang terlibat secara aktif dengan aktiviti di atas talian sebenarnya korang juga ada seorang netizen Aku adalah seorang...
Audusd Penarikan Semula Harga Tertentu Sebelum Keuntungan Usd Lagi 23 Mei 2019

Audusd Penarikan Semula Harga Tertentu Sebelum Keuntungan Usd Lagi 23 Mei 2019

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 281 hits
Pasangan mata wang AUD USD telah berada di bawah momentum penurunan harga baru baru ini dengan penarikan semula harga ke arah kawasan sokongan 0 6850 Dolar Australia telah melemah terhadap dolar AS selepas keputusan RBA mungkin mengurangkan...
Bitcoin Dikejutkan Kenaikkan Harga Dengan Penurunan Kuat Di Bawah As 7500 17 Mei 2019

Bitcoin Dikejutkan Kenaikkan Harga Dengan Penurunan Kuat Di Bawah As 7500 17 Mei 2019

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 377 hits
Pasaran dagangan Bitcoin baru baru ini merosot merendahkan kecenderungan menaik Harga berada di bawah kawasan AS 7500 dengan momentum yang kuat Tekanan penurunan meningkat apabila momentum menaik lemah Penganalisis tidak meramalkan lantunan...
Facebook Berikan Elaun Praktikal Paling Tidak Masuk Akal

Facebook Berikan Elaun Praktikal Paling Tidak Masuk Akal

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 330 hits
Bila sebut pasal praktikal pasti ramai diantara kita pernah mengalami pengalaman praktikal dengan tidak diberikan elaun dan jika bernasib baik ada juga syarikat yang akan memberikan elaun kepada pelajar praktikal Tapi jika korang tahu perka...
Jelang Lebaran 2019 Harga Cabai Merah Dan Bawang Putih Terpantau Naik

Jelang Lebaran 2019 Harga Cabai Merah Dan Bawang Putih Terpantau Naik

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 218 hits
Menjelang Lebaran 2018 harga cabai terpantau mulai bergerak naik di awal pekan ini Di Pasar Pondok Gede Bekasi harga cabai merah mencapai Rp 37 000 per kilogram yang sebelumnya dijual Rp 32 000 per Kg Selain cabai merah harga bawang putih j...
Mahalini Dah Peluk Islam

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Friction Over Candidate Threatening Ph S Kkb Campaign

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Persediaan Awal Haji

218 Fibonaci

219 Makna 99 Allah Pecahan

217 Kajian Surah Ad Dukhan The Smoke

This Is Drink Green Mango

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister