400 Penghuni Depoh Tahanan Imigresen Kota Kinabalu Merusuh


Tidak puas hati kerana proses penghantaran balik ke negara asal tertangguh, hampir 400 penghuni Depoh Tahanan Imigresen (DTI) Kota Kinabalu merusuh, hari ini. Rusuhan Kecil di Depoh Tahanan Imigresen Kota Kinabalu KOTA KINABALU: Hampir 400 penghuni Depoh Tahanan Imigresen (DTI) Kota Kinabalu merusuh selepas tidak puas hati proses penghantaran balik ke negara asal tertangguh di sini semalam.


Timbalan Pengarah Imigresen Negeri Sabah (Operasi) Masri Adul berkata kejadian jam 6.30 pagi itu bagaimanapun hanya meloloskan diri dari lokap namun tidak berjaya melepasi pagar lokap berkenaan.

“Hasil siasatan di DTI itu mendapati kejadian merusuh itu bermula di bahagian blok yang menempatkan tahanan wanita berikutan tahanan wanita mengalami tekanan dan meminta agar mereka segera dihantar balik ke negara asal.

RUNDINGAN: Masri dan Zaidi semasa melakukan rundingan kepada penghuni pusat. "Provokasi itu kemudiannya didengari di bahagian blok tahanan lelaki yang terletak berhadapan blok wanita sebelum tercetusnya rusuhan kecil,” katanya semasa dihubungi semalam.

Menurutnya rusuhan itu menyebabkan tahanan di tiga blok lelaki bertindak merosakkan kunci mangga pintu lokap sebelum keluar ke kawasan lokap.


“Sebaik menyedari kejadian, pihak DTI segera memaklumkan kepada pihak polis serta ibu pejabat imigresen negeri bagi mendapatkan bantuan.

“Bertindak dengan kejadian seramai 70 anggota dan pegawai serta 40 anggota bahagian penguatkuasaan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) dikerah ke lokasi kejadian,” katanya.

Beliau berkata rusuhan kecil itu akhirnya berjaya dikawal melalui rundingan yang dijalankan oleh beliau sendiri bersama Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu Asisten Komisioner Mohd Zaidi Abdullah.

Timbalan Pengarah Imigresen Sabah (Operasi) Masri Adul berunding dengan tahanan yang mencetuskan ‘rusuhan kecil’ di Depoh Tahanan Imigresen Kota Kinabalu, hari ini. "Dalam rundingan itu, kami menerangkan secara lanjut kepada penghuni pusat berkenaan mengenai situasi sebenar berhubung proses penghantaran semula yang terpaksa ditangguhkan.

"Kita menjelaskan penghantaran balik itu ditangguhkan atas permintaan pihak Kedutaan Filipina sendiri disebabkan beberapa perkara termasuk berkaitan penularan pandemik Covid-19.


“Rundingan mengambil masa hampir sejam sebelum semua tahanan terbabit setuju dan kembali ke lokap masing-masing,” katanya.

Sementara itu, Masri berkata, pasukan polis akan menempatkan seramai 30 anggota di DTI ini untuk tempoh beberapa hari bagi memantau keadaan di sini.

"Tiada sebarang kerosakan yang berlaku dalam insiden ini dan pemantauan juga akan dijalankan dari semasa ke semasa," katanya.

SOURCE: Utusan Borneo

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Saya Orang Sabah dan langgan saluran Telegram SabahUp2Date untuk kemas kini berita terkini.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/400-penghuni-depoh-tahanan-imigresen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahanan Di Depot Imigresen Punca Kes Meningkat Mendadak Di Kota Kinabalu

Tahanan Di Depot Imigresen Punca Kes Meningkat Mendadak Di Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 258 hits
GAMBAR hiasan Kes meningkat kepada 449 Kota Kinabalu Pengesanan kes Covid 19 dalam kalangan tahanan Depot Imigresen Kota Kinabalu menjadi penyumbang daerah Kota Kinabalu mencatatkan kenaikan jumlah kes paling tinggi di Sabah hari ini Juruca...
Emco At Kota Kinabalu Police Training Centre Two Zones In Kedah

Emco At Kota Kinabalu Police Training Centre Two Zones In Kedah

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 278 hits
Meanwhile the EMCO at 17 areas in Sabah will be lifted tomorrow PETALING JAYA The Kota Kinabalu Police Training Centre in Sabah and two zones in Kuala Kedah Kedah will be placed under lockdown from Sept 6 19 In a statement National Security...
Banjir Kilat Landa Beberapa Kawasan Di Sekitar Kota Kinabalu

Banjir Kilat Landa Beberapa Kawasan Di Sekitar Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 280 hits
Antara kawasan yang terjejas akibat banjir kilat di sekitar Kota Kinabalu KOTA KINABALU Beberapa kawasan di Bandaraya Kota Kinabalu dan sekitarnya dilanda banjir kilat selepas hujan lebat berterusan bermula petang kelmarin Antara kawasan ya...
Buildings At Kota Kinabalu Hospital Vacated After Landslide

Buildings At Kota Kinabalu Hospital Vacated After Landslide

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 237 hits
Health minister Khairy Jamaluddin said the landslide area had been cordoned off and covered with canvas KOTA KINABALU Five buildings deemed at risk at Queen Elizabeth Hospital here have been vacated as a safety measure after a landslide des...
Banjir Meninggalkan Sisa Kerosakan Harta Benda Infrastruktur Di Kota Kinabalu Penampang Dan Putatan

Banjir Meninggalkan Sisa Kerosakan Harta Benda Infrastruktur Di Kota Kinabalu Penampang Dan Putatan

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 501 hits
Berikutan hujan lebat berjam jam telah mengakibatkan banjir kilat pada hari Rabu dan meninggalkan jejak kemusnahan harta benda dan Infrastruktur sekitar daerah Kota Kinabalu Penampang dan Putatan Banjir Sabah 68 mangsa dipindahkan di Penamp...
Rumah Tahanan Surakarta Kelebihan Kapasitas Penghuni 200 Persen

Rumah Tahanan Surakarta Kelebihan Kapasitas Penghuni 200 Persen

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 172 hits
Hunian Rutan Surakarta sudah kelebihan kapasitas sekitar 200 persen atau mencapai 635 WBP baik status tahanan maupun narapidana kata Yoga
Starbucks Drive Thru Pertama Di Kota Kinabalu Dibuka Bulan Ini

Starbucks Drive Thru Pertama Di Kota Kinabalu Dibuka Bulan Ini

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 718 hits
Kafe pandu lalu pertama di Kota Kinabalu dan ke 2 di Sabah Kota Kinabalu Bakal Buka Cawangan Starbucks Pandu Lalu Pertama Pada Bulan Ini Cawangan Starbucks pandu lalu ini telah dibina sejak bulan November pada tahun 2019 di kawasan Kolombon...
Banjir Bandang Landa Pusat Kota New York

Banjir Bandang Landa Pusat Kota New York

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 172 hits
Banjir Bandang Landa Pusat Kota New York Banjir bandang terjadi di sejumlah titik di pusat kota New York setelah hujan lebat yang dipicu Badai Ida mengguyur kota tersebut Pemerintah setempat sampai mengumumkan status darurat banjir bandang ...
Pemerintah Beri Sinyal Sewakan Gedung Kementerian Untuk Danai Pemindahan Ibu Kota

Pemerintah Beri Sinyal Sewakan Gedung Kementerian Untuk Danai Pemindahan Ibu Kota

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 99 hits
Direktur Jenderal Kekayaan Negara Kementerian Keuangan Rionald Silaban mengatakan pihaknya memang tengah melakukan pemetaan aset aset yang bisa menghasilkan uang Ini bertujuan agar bisa membiayai rencana pemindahan Ibu Kota Negara
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan

Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians