4 Sup Sedap Perut Tulang Ekor Kaki Lembu Slurrpphh


Kalau nak buat sup sedap melampau, bahagian tulang, perut, kaki dn ekor lembu memang padu kalau dimasak sup selain dagingnya. Anda boleh juga masukkan sedikit daging di dalamnya di samping bahagian lain yang anda ingingkan tu.
Selain rempah ratus, reneh tu biar lama sikit. baru meresap rempah ratusn. Nak hirup begitu pun sedap aje. Jom cuba buat…slurrphh kuahnya
1. SUP PERUT
BAHAN-BAHAN:
1kg perut lembu4 biji bawang besar | dimayang10 biji bawang merah | ditumbuk5 ulas bawang putih | ditumbuk2.5cm halia | diketuk3 sudu makan rempah sup2 keping asam gelugor2.5cm kulit kayu manis1 kuntum bunga lawang3 biji buah pelaga4 sudu makan lobak jerukGaram secukup rasaSerbuk perasa secukupnya4 sudu makan minyak masak1 liter airCARA MEMASAK:
1. Perut lembu dibersihkan dan direbus selama sejam. Selepas itu potong kecil memanjang. Ketepikan.
2. Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bahan-bahan yang dimayang dan ditumbuk sehingga kekuning-kuningan. Angkat dan ketepikan.
3.Selepas itu masukkan rempah sup dan kacau sehingga pecah minyak.
4. Kemudian masukkan air dan kacau. Biarkan mendidih.
5. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa secukupnya. Angkat.
6. Ketika menghidang, masukkan kesemua bahan yang digoreng bersama minyak ke dalam sup perut yang hampir masak. masukkan serbuk perasa dan hidangkan.
Untuk menambahkan lagi keenakan sup perut tambahkan tauge,daun bawang, daun sup serta lobak jeruk
Kredit : resepi masakan terkini
2. SUP EKOR ALA THAI
BAHAN-BAHANNYA:
1 kg ekor lembu3 sudu besar kicap sotong3 sudu besar cili kisar3 batang serai5 helai daun limau purut2 sudu bawang besar15 tangkai cili padi }di belah dua3 sudu besar minyak masak2 biji limau nipis3 biji tomatoCARA MEMASAKNYA:
1. Tumis cili kisar dan masukkan serai yang telah di titik. Kacau sampai garing dan masukkan
kicap sotong ,kemudian masukkan air dan ekor lembu. Masak hingga ekor lembu empuk kemudian masukkan garam dan serbuk perasa.
2. Masukkan cili padi,tomato dan bawang besar.Setelah itu masukkan jus limau,daun limau
purut, dan bolehlah diangkat.
Oleh: Suhaimi Abdul Aziz
3. SUP KAKI LEMBU & TULANG
Bahan bahan:
1/2 kg tulang lembu ~ rebus dahulu hingga empukKaki lembu yang telah direbus, dipotong kecil2 sudu besar minyak masak1 sudu besar minyak sapi1 batang kulit kayu manis3 kuntum bunga lawang5 kuntum bunga cengkih3 biji buah pelaga1 labu bawang besar – di hiris1 peket kecil rempah sup – anggaran 2 sudu besarAir rebusan tulang secukupnya1 batang lobak merah ~ dadu2 biji kentang ~ dadu1 sudu kecil lada sulahGaram secukup rasa1 biji tomato – potong dadu1 batang celery – hirisDaun sup dan daun bawang ~ hiris3-4 biji cili padi – hiris2 biji limau nipis (diambil airnya)Bawang goreng – taburBahan Kisar:
5 ulas bawang merah3 ulas bawang putih1 inci halia1/2 batang lobak merah1 batang celery1 batang leekCARA MEMASAK :
1. Kisar bawang merah, bawang putih dan halia. Ketepikan. Kisar pula karot, batang celery dan leek. Ini bermakna ada 2 mangkuk bahan kisar berasingan yang perlu ditumis nanti.
2. Panaskan minyak sapi dan minyak masak dalam periuk. Tumiskan rempah tumis ( kulit kayu manis, bunga lawang, pelaga dan cengkih) dan bawang besar yang telah di hiris hingga harum dan garing.
3. Masukkan bahan kisar (bawang merah, bawang putih dan halia) dan tumis lagi hingga garing dan terbit minyak. Masukkan pula lobak merah, celery dan leek yang telah di kisar halus. Tumis lagi hingga garing.
4. Kemudian masukkan rempah sup. Tumis lagi hingga rempah garing. Jika terlalu pekat boleh masukkan sedikit air.
5. Bila semua dah garing masukkan tulang dan air rebusan tulang. Jika kurang boleh tambah lagi air biasa. Kacau sebentar dan biarkan ia merenih.
6. Jika gunakan tulang yang tak di rebus awal, masak hingga tulang empuk. Mungkin proses memasak menjadi lebih lama kerana nak tunggu tulang empuk. Bila daging dah empuk, masukkan lada sulah dan garam secukup rasa.
7. Akhir sekali masukkan kentang dan lobak yang telah di dadu kecil. Bila kentang hampir empuk, masukkan juga kaki lembu yang telah dipotong kecil, daun sup, batang celery, cili padi dan bawang goreng. Tutup api dan sedia dihidangkan.
4. SUP TULANG SEDAP
Oleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:
1 kg tulang lembu ~ rebus dahulu hingga empuk
2 sudu besar minyak masak
1 sudu besar minyak sapi
1 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 labu bawang besar – di hiris
1 peket kecil rempah sup – anggaran 2 sudu besar
Air rebusan tulang secukupnya
1 batang lobak merah ~ dadu
2 biji kentang ~ dadu
1 sudu kecil lada sulah
Garam secukup rasa
1 biji tomato – potong dadu
1 batang celery – hiris
Daun sup dan daun bawang ~ hiris
3-4 biji cili padi – hiris
Bawang goreng – tabur
Bahan Kisar:
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 batang lobak merah
1 batang celery
1 batang leek
CARA MEMASAK :
1, Kisar bawang merah, bawang putih dan halia. Ketepikan. Kisar pula karot, batang celery dan leek. Ini bermakna ada 2 mangkuk bahan kisar berasingan yang perlu ditumis nanti.
2. Panaskan minyak sapi dan minyak masak dalam periuk. Tumiskan rempah tumis ( kulit kayu manis, bunga lawang, pelaga dan cengkih) dan bawang besar yang telah di hiris hingga harum dan garing.
3.Masukkan bahan kisar (bawang merah, bawang putih dan halia) dan tumis lagi hingga garing dan terbit minyak. Masukkan pula lobak merah, celery dan leek yang telah di kisar halus. Tumis lagi hingga garing.
4.Kemudian masukkan rempah sup. Tumis lagi hingga rempah garing. Jika terlalu pekat boleh masukkan sedikit air.
5.Bila semua dah garing masukkan tulang dan air rebusan tulang. Jika kurang boleh tambah lagi air biasa. Kacau sebentar dan biarkan ia merenih.
6.Jika gunakan tulang yang tak direbus awal, masak hingga tulang empuk. Mungkin proses memasak menjadi lebih lama kerana nak tunggu tulang empuk. Semasa proses merebus ni akan keluar minyak, buih-buih dan sedikit kotoran. Sendukkan dan buangkan semua kotoran, buih-buih dan minyak di permukaan sup, ini adalah kotoran dari darah dan minyak dari lemak pada tulang. Bila daging dah empuk, masukkan lada sulah dan garam secukup rasa.
7. Akhir sekali masukkan kentang dan lobak yang telah di dadu kecil. Bila kentang hampir empuk, masukkan juga daun sup, batang celery, cili padi dan bawang goreng. Tutup api dan sedia di hidangkan dengan sambal kicap atau cili padi yang dihiris.
FB : ANEKA Resipi Kompilasi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/11/4-sup-sedap-perut-tulang-ekor-kaki.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khasiat Sup Ekor Lembu Merangsang Tenaga Batin

Khasiat Sup Ekor Lembu Merangsang Tenaga Batin

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 3021 hits
Sup ekor mempunyai banyak khasiat untuk tubuh badan Bagaimanapun khasiatnya yang paling utama adalah merangsang dan memelihara keupayaan tenaga batin Khasiat sup ekor merangsang tenaga batin semakin diyakini Sup ekor lembu yang sedap mempun...
Resepi Ayam Sup Masak Sambal Gerenti Sedap

Resepi Ayam Sup Masak Sambal Gerenti Sedap

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 700 hits
Resepi Ayam Sup Masak Sambal Gerenti Sedap Ayam sup Apa bendanya tu Hehe ayam yang kita masak sup tu kita goreng kemudian masak sambal Lebih kurang macam tu la sedap woii lemak pedas dan perencah sup semua ada Tak pernah cuba meh lah cuba s...
Bayi Tak Sedap Perut Asyik Meragam Rupanya Minum Susu Dari Botol Yang Rosak

Bayi Tak Sedap Perut Asyik Meragam Rupanya Minum Susu Dari Botol Yang Rosak

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 455 hits
Bukan sahaja botol susu anak perlu kerap ditukar bagi menjaga kualitinya botol penyimpan susu ibu juga perlu diganti secara kerap Sebarang calar pada botol boleh menyebabkan kuman melekat padanya Ia akan merosakkan susu yang disimpan di dal...
3 Jenis Sup Yang Sedap Dihirup Panas Panas

3 Jenis Sup Yang Sedap Dihirup Panas Panas

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 373 hits
Apabila terasa tak sedap tekak sup adalah salah satu hidangan yang sesuai diambil RASA berikan tiga jenis sup yang senang nak disediakan SUP TELURSup Telur BAHAN BAHAN Minyak masak untuk menumis 2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 1 inc...
Sup Ikan Merah Simple Dan Sedap

Sup Ikan Merah Simple Dan Sedap

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 413 hits
Sup Ikan Merah Simple dan Sedap Setiap kali beli ikan Merah Style menu kesukaan babah adalah Sup Ikan Merah Macam dah lama kan umi tak cerita pasal memasak ni Bukan The post appeared first on
Suami Beli Obat Perut Fani Tertancap Pisau Yang Ditutupi Teddy Bear

Suami Beli Obat Perut Fani Tertancap Pisau Yang Ditutupi Teddy Bear

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 733 hits
Kejadian mengerikan terjadi di Perumahaan Afdeling Dampar PTPN XII Kebun Mumbul Desa Kawangrejo Kecamatan Mumbulsari Jember minggu pagi Kematian Fani 26 warga setempat yang menggegerkan warga karena ada pisau tertancap di perut korban Bahka...
Bangun Tidur Katil Berdarah Wanita Sebak Bayi Ghaib Dari Perut Akibat Sihir

Bangun Tidur Katil Berdarah Wanita Sebak Bayi Ghaib Dari Perut Akibat Sihir

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 459 hits
Baby bump semakin membesar nama bayi juga sudah diberi Namun seorang wanita Farah Syazana pasrah menerima takdir apabila disahkan mengalami keguguran selepas pelbagai peristiwa pelik yang berlaku Menurut Farah dia melakukan imbasan kehamila...
Mentan Syahrul Jamin Penuhi Perut Rakyat Dalam 100 Hari Kerja

Mentan Syahrul Jamin Penuhi Perut Rakyat Dalam 100 Hari Kerja

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 151 hits
Menteri Pertanian Syahrul Yasin Limpo berharap dalam 100 hari masa kerjanya bisa memenuhi kebutuhan pangan masyarakat Ini dia katakan usai serah terima jabatan Menteri Pertanian periode 2019 2024
Perut Kerap Berangin Sampai Payah Nak Bernafas Wanita Ini Ingat Gastrik Rupanya Bukan

Perut Kerap Berangin Sampai Payah Nak Bernafas Wanita Ini Ingat Gastrik Rupanya Bukan

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 282 hits
Perrnahkah anda merasai sakit perut yang teramat sangat Jika ya segeralah rujuk kepada doktor bagi mendapatkan rawatan secepat mungkin kerana sakit perut anda itu mungkin bukan sakit perut yang biasa biasa Seorang pengguna Instagram bernama...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly