4 Makanan Bantu Diet Sihat Dan Jaga Berat Badan


Banyak makanan yang boleh membantu diet sihat anda. Kebanyakan makanan yang bagus adalah makanan yang tidak diproses dan rendah kandungan kalorinya. Anda mahu sihat dan menjaga berat badan? Di bawah ini ada disenaraikan 4 makanan yang dapat membantu dalam program diet anda.
Teh HijauCukaHaliaLimau Gedang atau Grapefruit
4 Makanan Bantu Diet Sihat Dan Jaga Berat Badan 
Teh hijau
TERLALU banyak kajian yang menunjukkan khasiat teh hijau. Antaranya, kajian di Jurnal Antarabangsa obesiti, polyphenol mendapati, teh hijau dapat menjaga berat badan stabil dan boleh meningkatkan metabolisme serta turut membantu membakar lemak dalam tubuh dengan lebih mudah.

Kajian sains mendapati apabila anda minum dua hingga empat cawan teh hijau sehari, ia akan membakar kalori di dalam badan, sebanyak 17 peratus lebih tinggi daripada biasa dalam masa yang singkat. Sebaiknya, minum teh hijau ketika anda melakukan aktiviti untuk meningkatkan lagi kesannya.



Teh hijau juga antara penyelesaian yang dicari bagi kebanyakan orang dalam program pengurusan badan. Beberapa kajian membuktikan ekstrak cannatic dan asid gymnemic dalam teh baik untuk mengurangkan keinginan untuk mengambil makanan manis. Selain itu, teh hijau juga membantu melancarkan penghadaman dan menstabilkan kandungan gula dalam darah serta suhu badan.

Amalkan meminum teh setiap hari memberi keajaiban terhadap penurunan berat badan dan ia elok diambil sebelum makan.

Limau Gedang atau Grapefruit
Limau gedang (grapefruit) adalah sejenis buah-buahan sitrus yang mempunyai banyak manfaat kesihatan yang ditawarkan. Ia membantu dalam menangani masalah kolesterol, mengurangkan risiko kanser, memperbaiki penglihatan dan banyak lagi. Anda akan terkejut untuk mengetahui bahawa mineral dan vitamin dalam buah ini juga membantu dalam meningkatkan kecantikan anda

BEBERAPA penyelidikan menunjukkan buah limau gedang ini mempunyai reputasi baik dalam menentang lemak kerana mengandungi bahan khusus membakar lemak pada tubuh.

Kajian dilakukan di Scripps Clinic terletak di La Jolla, California menunjukkan kebenaran fakta ini. Pengkaji mendapati, pengambilan separuh daripada limau gedang sebelum menikmati makanan mampu menurunkan berat badan. Pengkaji juga melakukan kajian terhadap kapsul limau gedang, jus dan dan isi asli limau gedang sendiri.

Namun, menikmati limau gedang itu sendiri lebih baik untuk memperoleh khasiat yang sepenuhnya. Kajian mendapati limau besar berkenaan mempunyai asid sitrik yang dapat menghambat kehadiran kalori dalam makanan.

Separuh daripada limau gedang hanya mengandungi tiga kalori. Limau gedang mengandungi asid sitrik yang dapat mengurangkan kalori terkandung dalam makanan yang kita makan. Selain itu limau gedang juga mengandungi vitamin C yang baik untuk badan.

Cuka 
CUKA memang sudah diketahui mempunyai banyak khasiat sejak dulu lagi malah, digunakan sebagai tonik kesihatan sejak beribu tahun oleh masyarakat Greek dan Mesir.

Pengambilan cuka sebanyak satu sudu teh dikatakan, melambatkan rasa lapar kerana ia akan melambatkan proses pencernaan zat tepung. Bau cuka mungkin kurang disenangi tetapi khasiatnya banyak termasuk mencegah dan menyembuhkan pelbagai penyakit, seperti kanser, jantung, arthritis, alergi, gangguan pencernaan serta memecahkan molekul lemak, sekali gus membantu proses penurunan berat badan.

Kajian di Minnesota, Amerika Syarikat, menunjukkan orang yang mengambil cuka epal dua sudu setiap hari selama lapan minggu dapat meningkatkan tahap kolesterol baik high density lipoprotein (HDL).

Pengarang buku, Khasiat Cuka - Cairan Ajaib Penyembuh Alami, Cal Orey, menyatakan cairan ini dihasilkan dari fermentasi buah yang kaya gula. Di antaranya cuka epal, cuka anggur merah, cuka malt, dan cuka beras.

Cuka juga sudah terbukti membantu menurunkan berat badan. Bahkan, selain sebagai campuran bagi melazatkan makanan, cuka juga cairan pembersih dan pengawet makanan alami.

Bagi umat Islam, cuka adalah makanan sunnah Nabi Muhammad SAW dan Rasulullah memakan roti bercicahkan cuka dan minum cuka bercampur air sejam sebelum menjamah sebarang makanan


Cuka EpalDalam banyak jenis cuka, cuka epal ada banyak khasiatnya. Ia juga bagus untuk kurangkan berat badan dengan masa yang singkat.

Sekarang ini pelbagai cara digunakan semata-mata untuk mengatasi masalah kegemukan. Samada menggunakan cara tradisonal, menjalani rawatan di pusat-pusat kecantikan menguruskan badan atau melalui pelbagai produk yang memaparkan jenama dan harga yang berbeza, namun natijahnya hannya satu untuk kuruskan badan.

Cuka epal memang sudah diketahui mengandungi pelbagai khasiat kesihatan sejak dulu. Cuka epal dihasilkan melaui proses penapaian dimana gula di dalam buah epal dipisahkan oleh bakteria. Kemudian raginya yang bewarna kuning keemasan dijual dalam bentuk semulajadi. Cuka ini juga popular digunakan dalam masakan

Antara khasiat cuka epal ialah:

Memecahkan molekul lemak dan secara tidal langsung membantu proses penurunan berat badan.Membantu menyembuhkan pelbagai penyakit dan masalah kesihatan seperti alergi yang disebabkan oleh binatang kesayangan, makanan mahupun persekitaran. Ia bagus untuk menyembuh jangkitan sinus, selsema, jerawat, kolestrol tinggi, keletihan, sakit ulu hati, sakit tekak, dermatitis, artritis, gout, dan membantu menurunkan tekanan darah tinggi.Membantu meningkat kadar metabolisme badan. Dengan itu kadar pembakaran lemak menjadi lebih cepat dari biasa. Ia juga memberikan anda lebih tenaga untuk menurunkan berat badan.Membantu menurunkan kadar kolestrol dan kadar triglyceride dalam badan yang disebabkan pengumpulan lemak.Sebagai tambahan, jika cuka epal diambi setengah jam sebelum makan. Akan dapat mengekalkan kenyang malah melambatkan rasa lapar.Meningkatkan stamina badan dan mengurangkan keletihan akibat bersenamMeningkatkan system imun badan.Membersihkan buah pinggang.
Halia
SEJAK zaman berzaman, halia sering digunakan untuk melegakan rasa loya, masalah sukar penghadaman, arthritis, melegakan masalah kekejangan perut dan membantu melancarkan peredaran darah.

Halia juga dapat meningkatkan metabolisme dan membakar kalori kerana sel tubuh harus mengeluarkan tenaga ekstra hingga 20 peratus untuk mengolahnya. Khasiat lain halia ialah meningkatkan suhu tubuh hingga merangsang mekanisme pembakaran lemak dalam tubuh.

Selain dalam masakan dan minuman, halia juga banyak digunakan dalam perubatan tradisional yang menggunakan campuran herba. Sehingga kini ada 30 hingga 40 spesies halia yang direkodkan digunakan dalam perubatan tradisional.

Bagi yang ingin menurunkan berat badan, bolehlah mencuba mengamalkan petua ini. Kisar tiga inci halia dengan setengah cawan air. Tapis dan perah sebiji limau dan sedikit gula. Amalkan meminumnya sebelum tidur.

Wanita yang ingin langsing selepas bersalin, kebanyakan turut memanfaatkan halia bagi memenuhi hasrat itu. Antara kaedah digunakan ialah mencampurkan menumbuk lumat halia bersama lada hitam dan ikan bilis. Kemudian dicampurkan dengan perahan air limau untuk dimakan bersama nasi panas waktu pagi dan malam, setiap hari sewaktu dalam pantang.

Selepas membaca 4 makanan yang boleh membantu diet sihat anda di samping menjaga berat badan, anda digalakkan mengikuti diet yang disarankan secara sederhana, teratur dan berterusan. Dapatkan nasihat pakar jika anda kurang pasti dengan diet yang diperlukan oleh tubuh.

#sebarkan tips sihat untuk hidup sihat. Selamat membaca, Sebarkan bahagia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aynorablogs.com/2016/01/4-makanan-bantu-diet-sihat-dan-jaga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Makanan Khas Sunda Ini Dipercaya Bisa Menurunkan Berat Badan

4 Makanan Khas Sunda Ini Dipercaya Bisa Menurunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 319 hits
Ingin diet enak dan sehat 4 makanan khas Sunda ini dijamin bisa membantumu
4 Makanan Yang Pantang Dikonsumsi Pada Malam Hari Jika Ingin Menurunkan Berat Badan

4 Makanan Yang Pantang Dikonsumsi Pada Malam Hari Jika Ingin Menurunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 231 hits
Makanan tinggi serat bisa membantu organ pencernaan dan membuat perut kenyang lebih lama Walau begitu terdapat juga makanan yang berdampak sebaliknya dan malah membuat upayamu untuk menurunkan berat badan menjadi percuma
Pramugari Malaysia Airlines Dipecat Kerana Terlebih Berat Badan 0 7kg

Pramugari Malaysia Airlines Dipecat Kerana Terlebih Berat Badan 0 7kg

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 424 hits
Pramugari Malaysia Airlines dipecat kerana terlebih berat badan 0 7kgSeorang pramugari Malaysia Airlines Berhad yang telah berkhidmat selama 25 tahun dipecat kerana berat badan berlebihan 0 7 kilogram berbanding had berat yang telah ditetap...
10 Cara Sehat Menurunkan Berat Badan Mudah Dan Aman

10 Cara Sehat Menurunkan Berat Badan Mudah Dan Aman

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 179 hits
Memiliki berat badan ideal adalah harapan semua orang karena keinginan yang membumbung tinggi kadang kadang membuat seseorang lupa memilih cara yang aman untuk menurunkan berat badan dari minum obat diet olahraga ekstrem hingga diet ketat s...
Suami Yang Manja Boleh Buat Isteri Turun Berat Badan

Suami Yang Manja Boleh Buat Isteri Turun Berat Badan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 362 hits
Suami wajib miang dengan isteri Nampak isteri dari jauh kenyit mata flying kiss selalu ajak isteri bergurau selalu buat lawak bagi isteri ketawa selalu ucap abang sayang sayang Jika tiba tiba mood tidak baik suami lebih baik diam dari berka...
Jom Semak Cara Menjaga Berat Badan

Jom Semak Cara Menjaga Berat Badan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 235 hits
Jom Semak Cara Menjaga Berat Badan Ramai orang malaysia mengeluh dengan berat badan yang paling risau lagi ramai tidak semak berat badan sendiri Biarkan diri dengan bebanan yanh berat yang bahaya di dalam badan Anda seharusnya sayang diri s...
Cerita Wni Selama Dikarantina Di Natuna Happy Banget Berat Badan Kami Naik

Cerita Wni Selama Dikarantina Di Natuna Happy Banget Berat Badan Kami Naik

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 233 hits
Kami semua sehat Teman teman yang ada di Natuna selama observasi semuanya sehat Tidak ada yang terkena virus Corona kata Patmawaty
8 Waktu Terbaik Minum Air Putih Kalau Nak Berat Badan Cepat Turun

8 Waktu Terbaik Minum Air Putih Kalau Nak Berat Badan Cepat Turun

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 537 hits
Air merupakan komponen yang sangat penting yang membentuk tubuh manusia dan fungsinya 70 daripada badan kita terdiri daripada air dan kita tidak boleh hidup lebih daripada tiga hari tanpa ia Percayakah dengan minum air sebanyak 3 liter seha...
Kebiasaan 10 Ribu Langkah Sehari Ternyata Tak Bermanfaat Untuk Menurunkan Berat Badan

Kebiasaan 10 Ribu Langkah Sehari Ternyata Tak Bermanfaat Untuk Menurunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 200 hits
Hasil temuan ini didapat melalui penelitian yang telah dipublikasikan pada Journal of Obesity Dilansir dari The Health Site peneliti melakukan penelitian terhadap 120 mahasiswa baru di Amerika Serikat selama enam bulan dengan menghitung lan...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Apa Yang Perlu Anda Tahu Tentang Penstrukturan Semula Kwsp 2024

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024