4 Kisah Dongeng Paling Terkenal Mengenai Anwar



(Harakah) – HEBOH Se-Malaysia apabila Anwar cuba menjadi hero rakyat dengan melupuskan hutang peneroka FELDA, sedangkan dua tahun sebelum itu Tan Sri Muhyiddin Yassin telah umumkan.
Tahukah anda bahawa sebelum ini pun sudah banyak usaha, kejayaan dan pencapaian pihak lain akan di‘claim’ oleh Anwar dan kemudiannya akan disebarkan oleh taksuber beliau.
Berikut ialah empat kisah dongeng paling lencun mengenai pencapaian hebat Anwar:
1. Menubuhkan UIA.
2. Menubuhkan Bank Islam.
3. Perkenalkan pakaian sekolah tutup aurat.
4. Demonstrasi Baling.
1. Menubuhkan UIA
Falsafah UIA diinspirasikan daripada rumusan yang dicapai pada Persidangan Pendidikan Islam Antarabangsa yang pertama yang telah berlangsung di Makkah pada tahun 1977.
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) ditubuhkan hasil daripada aspirasi para sarjana Islam di Malaysia untuk mewujudkan sebuah universiti Islam di Malaysia yang bakal menerajui umat Islam dalam semua bidang keilmuan.
Cadangan penubuhan UIA telah dikemukakan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia Keempat pada 12 Januari 1982. UIA ditubuhkan secara rasmi pada 20 Mei 1983 oleh Kerajaan Malaysia.
2. Menubuhkan Bank Islam
Pada awal tahun 1970-an, kejayaan penubuhan sebuah Bank Islam di Jeddah, iaitu Islamic Development Bank (IDB) telah mencetuskan ilham kepada negara-negara Islam untuk turut menubuhkan sebuah Bank Islam yang sama. Berikutan itu satu kajian yang terdiri daripada Tabung Haji, PERKIM dan beberapa pertubuhan Islam lain mengemukakan cadangan Bank Islam kepada kerajaan.
Pada 1981, Jabatan Perdana Menteri, menubuhkan Jawatankuasa Pemandu Kebangsaan Mengenai Bank Islam. Jawatankuasa Pemandu ini mengemukakan laporan pada tahun 1982 yang mencadangkan penubuhan Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB).
Kerajaan menerima cadangan ini dan BIMB pun ditubuhkan pada 1 Mac 1983, dan Datuk Dr Abdul Halim Ismail dilantik sebagai Pengarah Urusan Bank Islam Malaysia Berhad.
Bagi kedua-dua penubuhan UIA dan BIMB, Anwar belum lagi menyertai Jemaah Kabinet Kerajaan Persekutuan. Malah diceritakan oleh pemimpin-pemimpin veteran Umno bahawa Tengku Razaleigh telah menggunakan projek Bank Islam yang sedang dalam rangka penubuhan untuk mengumpan Anwar menyertai Umno.
Anwar memenangi Parlimen Permatang Pauh pada 1982 dan dilantik sebagai Timbalan Menteri di JPM. Pada 1983 beliau dilantik sebagai Menteri Budaya, Belia dan Sukan. Portfolio kementerian sahaja sudah berbeza peranan apatah lagi idea, cadangan dan usaha penubuhan kedua institusi itu telah dibuat lebih awal lagi sebelum Anwar menyertai kerajaan.
Nama Anwar hanya dimasukkan dalam sejarah UIA dan Bank Islam setelah institusi berkenaan telah berjaya ditubuhkan.
3. Pakaian sekolah menutup aurat
Institut Berakan pada 1977 di Terengganu antara sekolah yang pertama memperkenalkan pemakaian tutup aurat tetapi telah diarahkan tutup oleh Kerajaan Barisan Nasional pada ketika itu.
Namun begitu sudah mula ada kesedaran mengenai hukum menutup aurat dalam masyarakat Islam. Berikutan ada permintaan dan desakan ibu bapa untuk anak memakai pakaian menutup aurat maka pihak kerajaan mula mempertimbangkannya.
Pakaian sekolah yang menutup aurat bukanlah dimulakan oleh Anwar sebaliknya pekeliling mengenai kebenaran pelajar memakai pakaian menutup aurat seperti pelajar lelaki berseluar panjang dan pelajar perempuan memakai tudung telah dibenarkan melalui Surat Pekeliling Ikhtisas 3/1983 (bertarikh 9 Mac) 1983 Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia. Pada masa ini Anwar bukanlah Menteri Pelajaran.
4. Demonstrasi Baling
Demonstrasi pada 1974 bukanlah diperjuangkan oleh Anwar atau sebagai Ketua Demonstrasi sebagaimana yang dipercayai ramai sebaliknya Anwar adalah antara pemidato jemputan dalam demonstrasi itu dan ditahan ISA kerana terdapat hasutan menimbulkan huru-hara bagi menjatuhkan kerajaan dengan eksploitasi cerita palsu kematian orang miskin Baling.
READ MORE HERE
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2023/07/15/4-kisah-dongeng-paling-terkenal-mengenai-anwar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 7 23 Kisah Bagaimana Anwar Selamatkan Felda Lim Kit Siang Bak

7 7 23 Kisah Bagaimana Anwar Selamatkan Felda Lim Kit Siang Bak

papar berkaitan - pada 8/7/2023 - jumlah : 121 hits
Kisah bagaimana anwar selamatkan Felda mentadbir negeri mereka sendiri 1 billion pun tak mampu selesaikan PEmbangkang gagal jadi pembangkang yang baik Hanya tahu sebar fitnah Lim kit siang bakal saman Annuar Musa
Hadiah Anwar Tak Jamin Tarik Sokongan Peneroka Muda Felda Kata Ngo

Hadiah Anwar Tak Jamin Tarik Sokongan Peneroka Muda Felda Kata Ngo

papar berkaitan - pada 12/7/2023 - jumlah : 173 hits
Sebuah pertubuhan bukan kerajaan berpandangan pelbagai hadiah diumumkan kerajaan minggu lalu tidak menjamin sokongan peneroka muda Felda kepada pentadbiran Perdana Menteri Anwar Ibrahim Penasihat Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan Maz...
Gagal Turun Harga Minyak Ada Anwar Minta Maaf Kepada Rakyat Soal Sanusi

Gagal Turun Harga Minyak Ada Anwar Minta Maaf Kepada Rakyat Soal Sanusi

papar berkaitan - pada 12/7/2023 - jumlah : 219 hits
agendaily com12 07 2023Sanusi mengungkit kembali janji menurunkan harga minyak yang dibuat Anwar sebelum ini Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor menuntut Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengambil tanggungjawab terhadap janjinya sebelum ini kep...
Lfl Slams Anwar S Ignorance On Citizenship Law Amendments

Lfl Slams Anwar S Ignorance On Citizenship Law Amendments

papar berkaitan - pada 12/7/2023 - jumlah : 99 hits
Lawyers for Liberty has slammed Prime Minister Anwar Ibrahim s ignorance on the proposed constitutional amendments on citizenship The human rights NGO s director Zaid Malek today likened the premier s comment akin to the proverbial ostrich ...
Mp Pkr Minta Rakyat Sabar Pentadbiran Anwar Ibarat Bayi Belum Berlari

Mp Pkr Minta Rakyat Sabar Pentadbiran Anwar Ibarat Bayi Belum Berlari

papar berkaitan - pada 13/7/2023 - jumlah : 211 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Ahli Parlimen PKR Hassan Karim antara penyokong blok kerajaan lantang mengkritik pentadbiran Anwar Ibrahim meminta rakyat bersabar menunggu perdana menteri menyelesaikan pelbagai masalah negara Wakil rakyat Pasir ...
Isu Felda Anwar Atau Muhyidin Berbohong Rafizi Jawab S

Isu Felda Anwar Atau Muhyidin Berbohong Rafizi Jawab S

papar berkaitan - pada 13/7/2023 - jumlah : 157 hits
Isu Felda Anwar atau muhyidin berbohong Isu rumah Anwar terima dana tauke Suapan RM232 5 Juta Pendakwaraya berhujah tiada kesalahan dalam dakwaan Rafizi jawab sanusi mengenai isu KXP Jawapan buat sanusi ternganga Kit Siang saman Annuar Annu...
Psb Backs Anwar Abang Jo In The Spirit Of Unity

Psb Backs Anwar Abang Jo In The Spirit Of Unity

papar berkaitan - pada 13/7/2023 - jumlah : 186 hits
PDP president Tiong King Sing and PSB president Wong Soon Koh signed a MoU at a ceremony today KUALA LUMPUR Parti Sarawak Bersatu has stated its support for Prime Minister Anwar Ibrahim and Sarawak premier Abang Johari Openg in the spirit o...
Anwar Seeks Criminal Defamation Probe Against Pn Man

Anwar Seeks Criminal Defamation Probe Against Pn Man

papar berkaitan - pada 13/7/2023 - jumlah : 171 hits
Prime Minister Anwar Ibrahim was advised by his lawyer to seek a criminal defamation probe to address malicious claims against him PUTRAJAYA Prime Minister Anwar Ibrahim s lawyer has lodged a police report against three individuals includin...
Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Nandos Peberet Selamanya



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Bukan Melayu Tak Perlu Takut