4 Aspek Etik Yang Harus Diperhatikan Jurnalis Dan Media Dalam Meliput Peristiwa Kecelakaan


Pesawat Sriwijaya SJ182 ini diawaki oleh 6 kru aktif, 6 kru tambahan, serta mengangkut 40 penumpang dewasa, 7 anak-anak dan 3 bayi.
Peristiwa ini mendapat liputan luas media massa. Media menugaskan jurnalisnya meliput ke lokasi dugaan jatuhnya pesawat, mewawancarai banyak nara sumber, termasuk otoritas penerbangan dan keluarga korban. Dalam tahapan proses peliputan dan pemberitaan inilah dilaporkan ada yang dinilai tidak sesuai Kode Etik Jurnalistik (KEJ).
Ada beberapa contoh tindakan jurnalis yang dinilai tidak sesuai KEJ. Antara lain, jurnalis yang mencecar dengan pertanyaan “bagaimana perasaan Anda”, “Apa Anda punya firasat sebelumnya” dll., kepada seseorang yang keluarganya menjadi korban kecelakaan.
Kode Etik Jurnalistik Meliput Peristiwa Kecelakaan Ada juga media yang mengangkat topik soal gaji pilot pesawat nahas itu. Contoh di atas mengesankan jurnalis dan media kurang menghormati pengalaman traumatik keluarga korban dan juga publik. Ada juga media yang menulis soal ramalan kejatuhan pesawat itu yang sumbernya dari peramal.
Beberapa contoh proses liputan dan pemberitaan yang menjadi kritik terhadap jurnalis dan media dalam kasus Sriwijaya Air ini.
Sikap menghormati pengalaman traumatis korban memang tidak disebut eksplisit dalam Pasal 2 KEJ, namun itu terdapat penjelasannya. Pasal 2 KEJ mengatakan, “Wartawan Indonesia menempuh cara-cara yang profesional dalam melaksanakan tugas jurnalistik”.
Salah satu bentuk dari sikap profesional itu adalah “menghormati pengalaman traumatik narasumber dalam penyajian gambar, foto, suara.”
Menghormati pengalaman traumatis nara sumber adalah impementasi dari prinsip minimizing harm atau meminimalkan kerusakan yang ditimbulkan oleh dampak kerja jurnalistik.
Prinsip ini pula yang menjadi dasar penyamaran identitas anak pelaku kejahatan dan korban kejahatan susila dalam pasal 5 KEJ.
Beberapa prinsip penting lain dalam KEJ adalah: fungsi jurnalisme “mencari kebenaran”, “bekerja untuk kepentingan publik”, “berusaha menjaga independensi”.
Melihat bagaimana jurnalis dan media meliput dan mempublikasikan berita soal peristiwa kecelakaan Sriwijaya Air tersebut, AJI Indonesia menyerukan:
Aspek Etik 1 Jurnalis dan media harus menghormati pengalaman traumatik keluarga korban Sriwijaya Air dengan tidak mengajukan pertanyaan yang bisa membuatnya lebih trauma, termasuk dengan pertanyaan “Bagaimana perasaan Anda” dan semacamnya.
Jurnalis juga harus mengormati sikap keluarga korban jika tidak bersedia diwawancara atau menunjukkan sikap enggan digali informasinya.
Tugas jurnalis memang mencari informasi, namun hendaknya juga memperhatikan hak narasumber untuk dihormati perasaan traumatik atau sikap enggannya.
Sebagai bagian dari sikap penghormatan ini, media juga hendaknya tidak mengeskploitasi informasi, foto atau video yang bisa menimbulkan trauma lebih lanjut bagi keluarga dan publik.
Aspek Etik 2 Jurnalis dan media hendaknya tetap memegang prinsip profesionalisme seperti diatur dalam pasal 2 Kode Etik Jurnalistik.
Salah satu prinsip bekerja secara profesional adalah dengan menggunakan sumber informasi yang kredibel dan kompeten.
Semangat untuk menggali informasi dari banyak sumber adalah hal yang baik untuk mencari kebenaran, namun pemilihan sumber tetap harus mempertimbangkan kredibilitas dan kompetensinya.
Menggunakan sumber dari seorang “peramal” sebagai bahan berita kecelakaan seperti ini adalah tindakan yang kurang patut.
Aspek Etik 3 Media sebaiknya lebih fokus menjalankan fungsi “informatif” dan “kontrol sosial” dan menghindari sisi yang relevansinya jauh dari peristiwa, apalagi kalau sampai mengesankan tidak menghormati pengalaman traumatik keluarga korban.
Mengangkat soal gaji pilot atau awak penerbangan dan semacamnya mungkin bersifat informatif, tapi kurang tepat pada saat sekarang ini. Kecuali ada indikasi kuat dalam proses penyelidikan bahwa itu menjadi faktor signifikan dalam kecelakaan.
Baca Juga: Pray for Lion Air JT610
Akan lebih bermanfaat jika jurnalis dan media fokus pada memberi update terbaru tentang peristiwa sehingga bisa membantu publik, termasuk keluarga, dalam bertindak.
Jurnalis dan media juga perlu lebih mengungkap soal aspek tanggungjawab dari perusahaan dan otoritas penerbangan soal keamanan dan kalaikan pesawat, agar bencana serupa tak terulang di masa mendatang.
Aspek Etik 4 Jurnalis juga perlu tetap mengikuti protokol kesehatan dalam liputan kecelakaan Sriwijaya Air ini, dengan tetap memakai masker dan menjaga jarak fisik yang aman untuk menghindari penularan Covid-19.
Selain soal kesehatan, yang juga tetap harus diperhatikan adalah aspek keselamatan dalam liputan. Jurnalis yang bertugas dalam liputan pencarian korban dan puing pesawat di Kepulauan Seribu, hendaknya menggunakan alat keselamatan seperti baju pelampung.
Seruan ini dikeluarkan oleh Abdul Manan, Ketua Umum dan Revolusi Riza, Sekretaris Jenderal Asosiasi Jurnalis Indonesia (AJI) di Jakarta pada tanggal 11 Januari 2021. (ADV)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloggerborneo.com/4-aspek-etik-yang-harus-diperhatikan-jurnalis-dan-media-dalam-meliput-peristiwa-kecelakaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengenal Lebih Dekat Soal Jasa Hapus Akun Media Sosial Yang Sempat Viral Praktis Sih Tapi Harus Hati Hati

Mengenal Lebih Dekat Soal Jasa Hapus Akun Media Sosial Yang Sempat Viral Praktis Sih Tapi Harus Hati Hati

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 273 hits
Setelah kamu meninggal nggak cuma harta atau tanah yang diwariskan Media sosial pun harus diwariskan dengan cara yang aman
Pangeran Harry Dan Meghan Markle Akan Berhenti Gunakan Media Sosial Apa Alasannya

Pangeran Harry Dan Meghan Markle Akan Berhenti Gunakan Media Sosial Apa Alasannya

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 305 hits
Menyusul keputusan keluar dari kerajaan Harry dan Meghan nggak akan lagi gunakan medsos baik untuk keperluan pribadi maupun profesional
Kenyataan Media 11 Januari 2021

Kenyataan Media 11 Januari 2021

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 255 hits
KENYATAAN MEDIA11 Januari 2021PELAKSANAAN PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN 13 JANUARI 2021Saya mengambil maklum pengumuman Perdana Menteri sebentar tadi terkait Perintah Kawalan Pergerakan yang akan dilaksanakan pada 13 Januari ini Ini bermakna ...
Kenyataan Media Anwar Ibrahim

Kenyataan Media Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 223 hits
KENYATAAN MEDIA 11 Januari 2021 Saya mendoakan kesembuhan buat Dato Sri Mustapa Mohamed dan Datuk Rina Mohd Harun dan lain lain yang telah dijangkiti COVID 19 Jangkaan yang dilakukan Kementerian Kesihatan yang Malaysia akan berhadapan denga...
Terkini Sidang Media Presiden Umno

Terkini Sidang Media Presiden Umno

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 240 hits
Ikuti sidang media Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang berlangsung di di Auditorium UMNO Menara Dato Onn Kuala Lumpur
Presiden Umno Kalau Mahu Menang Pru Dan Nak Jadi Pm Mesti Berani Berdepan Media

Presiden Umno Kalau Mahu Menang Pru Dan Nak Jadi Pm Mesti Berani Berdepan Media

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 200 hits
Selama ini terutama ketika era Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri mesyuarat MT UMNO yang wajib disusuli sidang medianya ia adalah detik yang paling ditunggu tunggu oleh para petugas media Ia bukan saja untuk para wartawan mendapat...
Kenyataan Media Presiden Umno

Kenyataan Media Presiden Umno

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 307 hits
1 KUKUHKAN KERJASAMA UMNO LIPAS 2 PUTUSKAN HUBUNGAN DGN BERSATU SEBAIK SAJA PRU DIUMUMKAN3 PRU PERLU DIADAKAN SECEPAT MUNGKIN Assalam dan Selamat Malam FnF dimana saja ANDA berada RMS
Nazri Aziz Adakan Sidang Media Esok Tak Lain Tak Bukan Mesti Nak Alih Pperabot Nih Tak Caya Tanya Hadi

Nazri Aziz Adakan Sidang Media Esok Tak Lain Tak Bukan Mesti Nak Alih Pperabot Nih Tak Caya Tanya Hadi

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 301 hits
NAZRI AZIZ ADAKAN SIDANG MEDIA ESOKAssalamualaikum dan Salam Sejahtera JEMPUTAN MEDIA Ahli Parlimen Padang Rengas Dato Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz akan mengadakan sidang media pada ketetapan berikut Tarikh 12 Januari 2021Masa 2 petangTemp...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord