32 Kata Kata Mutiara Tentang Kejujuran Dalam Kehidupan


Ada banyak manfaat yang bisa didapatkan ketika kita menjadi seseorang yang jujur, seperti mendapatkan kepercayaan orang dan dihormati oleh orang lain. Sifat jujur harus dilatih semenjak dini karena setiap aspek kehidupan yang akan dijalani pasti sangat berkaitan erat dengan kejujuran.


Kejujuran yang kita lakukan akan menguntungkan diri sendiri. Begitu juga sebaliknya jika kita sering berbohong, kita sendiri pula yang menanggung keburukannya.





Allah SWT mencintai hamba-Nya yang selalu berperilaku dan berkata jujur kepada sesama manusia maupun kepada diri mereka sendiri. Dia juga menjanjikan surganNya bagi mereka yang sering berkata jujur.


Kejujuran merupakan satu di antara akhlak mulia yang sangat ditekankan oleh Islam. Kejujuran itu amat mahal, apalagi di tengah kehidupan dunia sekarang ini yang dipenuhi kebohongan.




32 Kata-Kata Mutiara Sebagai Motivasi Diri


1. "Kejujuran akan menyelamatkanmu, meski kamu merasa takut akan hal itu."


2. "Tunaikanlah amanah kepada orang yang mempercayakan diri padamu dan janganlah berkhianat (menipu) kepada orang yang menipumu."


3. "Wahai manusia, cobalah untuk berlaku jujur karena Allah akan menolong orang-orang yang jujur. Hindari berbohong karena itu akan merusak imanmu. Ketahuilah bahwa orang jujur berada di ambang kemuliaan dan kehormatan, sementara pendusta berada di ambang kehancuran dan kebinasaan. "


4. "Kejujuran tidak akan melukai siapapun, sementara kebohongan hanya melukai si pembohong itu sendiri."


5. "Sampaikanlah kebenaran, walau itu pahit dan tidak menyenangkan bagi orang lain."


6. "Komunikasi yang terbuka dan jujur bukan hanya menjadi bagian penting dari suksesnya sebuah pernikahan, tapi juga berlaku untuk hubungan apa pun." 


7. "Hendaklah kalian senantiasa berlaku jujur, karena sesungguhnya kejujuran akan megantarkan seseorang kepada kebaikan dan sesungguhnya kebaikan akan mengantarkan kepada surga. Jika seseorang senantiasa berlaku jujur, maka dia akan dicatat di sisi Allah sebagai orang yang jujur."


8. "Berhati-hatilah dengan kebohongan, baik besar ataupun kecil, serius ataupun bercanda karena jika seorang menceritakan sebuah kebohongan kecil, maka dia akan memiliki keberanian untuk menceritakan kebohongan besar." 


9. "Tidak ada iman bagi orang yang tidak amanah (tidak bisa dipercaya) dan tidak ada agama bagi orang yang tidak menepati janji. "


10. "Selama kamu memiliki hati yang bersih, kamu akan menyampaikan kebenaran.


11. "Jujurlah, bahkan jika orang lain tidak, bahkan jika orang lain tidak mau, bahkan jika orang lain tidak bisa. Siapa yang melangkah dengan kejujuran berarti melangkah dengan aman."


12. "Sesakit apa pun sebuah kejujuran, akan lebih menyakitkan ketika kebohongan terungkap."


13. "Perkataan sahabat yang jujur lebih besar harganya daripada harta benda yang diwarisi dari nenek moyang. "


14. "Sabar itu pahit. Jujur itu pahit. Dan ikhlas itu sangatlah pahit. Namun, semua yang pahit menyembuhkan segala macam penyakit."


15. "Orang yang suka berkata jujur mendapat tiga perkara, yaitu; kepercayaan, cinta, dan rasa hormat."


16. "Kejujuran itu membuat hati tenteram karena tidak ada kekhawatiran akan terbongkarnya sebuah dusta." 


17. "Terkadang kejujuran bisa menyakiti. Tetapi, percayalah, masalah apa pun akan cepat terselesaikan jika kamu berlaku jujur."


18. "Jangan takut oleh kemarahan orang sehingga kita takut berkata dan bersikap jujur." 


19. "Biasakanlah untuk jujur karena kejujuran itu menuntun kita pada kebaikan dan kebaikan itu menuntun kita pada keselamatan. "


20. "Kejujuran akan memperindah diri seseorang jauh lebih indah dari apa pun yang dimilikinya."


21. "Jika engkau jujur kepada Allah, niscaya Allah akan jujur kepadamu."


22. "Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah kamu bersama orang-orang yang jujur."


23. "Tak jujur adalah penjara, yang membuat diri dicekam takut terbongkar, mudah untuk berdusta, nikmat apa pun tak akan ternikmati, maka jujur adalah hidup merdeka."


24. "Lebih baik berbicara jujur, meski menyakitkan seseorang daripada menipu yang membuat seseorang tersenyum. Jadilah hamba Allah yang jujur lidahnya dalam berucap."


25. "Kejujuran yang merendahkan diriku, walaupun jarang dilakukan, lebih aku sukai daripada kebohongan yang mengangkat diriku walaupun jarang dilakukan."


26. "Sekaya apa pun, sehebat apa pun, bila hasil tak jujur, tetaplah dipandang sebagai orang yang gagal." 


27. "Jangan pernah takut melakukan kebenaran dan jangan takut mengakui kesalahan karena pada dasarnya, hidup kita harus bermodalkan kejujuran."


28. "Orang-orang yang jujur urusan mereka akan terus berjalan, sedangkan para pendusta, urusan mereka akan terputus. Dan ini merupakan perkara yang telah terbukti berdasarkan pengalaman serta merupakan sunnatullah yang tidak akan engkau jumpai perubahan baginya. " 


29. "Upayakan apa pun dengan baik dan jujur agar mendapat kepercayaan karena kepercayaan jauh lebih berharga daripada sekadar pujian."


30. "Tinggalkanlah segala yang meragukanmu dan ambillah yang tidak meragukanmu. Sesungguhnya, kejujuran akan mendatangkan ketenangan, sedangkan kedustaan akan mendatangkan kegelisahan."


31. "Berkata jujur akan menyelamatkanmu, meski itu merisaukanmu. Berkata dusta akan mencelakakanmu, meski kau tidak merasakan bahayanya. "


32. "Kejujuran akan membuat seseorang jauh lebih mulia dari segala aksesoris duniawi yang dimilikinya."




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2024/02/32-kata-kata-mutiara-tentang-kejujuran.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Koleksi Kata Kata Hikmah Tentang Kehidupan Kejayaan

Koleksi Kata Kata Hikmah Tentang Kehidupan Kejayaan

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 115 hits
Segala perkara yang berlaku di sekeliling kita anda sebabnya dan kata kata hikmah di bawah mengingatkan kita setiap perkara buruk atau baik yang terjadi pasti ada hikmahnya Kata kata hikmah ini mampu menjadikan kita sentiasa reda dan ketent...
Koleksi Ayat Sedih Tentang Kehidupan Perpisahan Cinta

Koleksi Ayat Sedih Tentang Kehidupan Perpisahan Cinta

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 101 hits
Hidup tidak sentiasa indah dah berikut merupakan koleksi ayat sedih tentang kehidupan cinta perpisahan dan kekecewaan untuk menggambarkan kesedihan yang anda alami Tiada siapa mahukan hidup dirundung kesedihan dan kekecewaan namun ia kerap ...
Saya Dah Lama Fikir Tentang Mereka Adira Nafi Gosok Baju Untuk Datuk Red Keputusan Dibuat Semua Demi Anak

Saya Dah Lama Fikir Tentang Mereka Adira Nafi Gosok Baju Untuk Datuk Red Keputusan Dibuat Semua Demi Anak

papar berkaitan - pada 6/3/2024 - jumlah : 63 hits
Susulan isu kes penceraian yang difailkan oleh penyanyi Adira Suhaimi kepada suaminya Datuk Seri Adnan atau Datuk Red tampil menyatakan dirinya sedang berusaha ingin menyelamatkan rumah tangga mereka namun penyanyi itu menafikan ada berubah...
Tentang Deep State

Tentang Deep State

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 77 hits
Menitik Malam TENTANG DEEP STATEMSOCerita deep state atau daulah tersembunyi masih terus berlaku dan mengodak kerajaan Madani Ia bukan cerita untuk memburukkan keadaan atau pun suatu psywar kepada kerajaan Tetapi ia benar benar berlaku Real...
Jadi Pandangan Siapa Kita Nak Ambil Percaya Semua Ada Hak Beri Pendapat Ini Komen Shaheizy Sam Tentang Filem La Luna

Jadi Pandangan Siapa Kita Nak Ambil Percaya Semua Ada Hak Beri Pendapat Ini Komen Shaheizy Sam Tentang Filem La Luna

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 102 hits
Pelakon terkenal Shaheizy Sam beranggapan setiap penonton mempunyai hak masing masing dalam memberi pendapat berkenaan filemnya yang tular baru baru ini berjudul La Luna yang dikatakan mengandung unsur soft porn dan liberal Pandangan berbez...
Saya Tertanya Tanya Juga Kenapa Hun Haqeem Akhirnya Bersuara Tentang Isu Bersama Mig Terkejut Bila Kecoh Semula

Saya Tertanya Tanya Juga Kenapa Hun Haqeem Akhirnya Bersuara Tentang Isu Bersama Mig Terkejut Bila Kecoh Semula

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 106 hits
Pelakon yang semakin meningkat popular Hun Haqeem berkata dia terkejut dengan dakwaan bekas pihak pengurusnya MIG dan penerbit David Teo yang telah menuntut ganti rugi sebanyak RM600K susulan isu penamatan kontrak lebih awal Tidak mengeluar...
Penjelasan Hadis Tentang Mengkhususkan Surat Al Ikhlas

Penjelasan Hadis Tentang Mengkhususkan Surat Al Ikhlas

papar berkaitan - pada 28/2/2024 - jumlah : 110 hits
Pertanyaan Dalam suatu hadis disebutkan bahwa ada sahabat Nabi yang dalam salatnya selalu membaca surat Al Ikhlas di rakaat terakhir Apakah ini dalil tentang bolehnya membuat perkara baru dalam agama selama itu baik seperti yang dilakukan s...
Cerita Tentang Bulan Kami Berlima

Cerita Tentang Bulan Kami Berlima

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 125 hits
Bila kita menjadi sahabat sampai bila bila pun kita tetap sahabat Biarpun berpisah dunia kerana masing masing mengejar kerjaya Perpisahan dalam persahabatan bukan bermakna berpisah selamanya Adakalanya kita akan duduk semeja berborak ketawa...
Wall Street Bangkit Powell Mengulas Tentang Penurunan Kadar

Wall Street Bangkit Powell Mengulas Tentang Penurunan Kadar

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 178 hits
Pada Rabu indeks utama di Wall Street mengakhiri dagangan dalam keadaan positif didorong oleh indikator ekonomi dan kenyataan oleh Pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell yang mengesahkan spekulasi mengenai kemungkinan penurunan penanda a...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph