3 Rutin Harian Pelajar Cemerlang Yang Boleh Kita Contohi


Hujung tahun kebiasaanya akan berlangsung majlis Konvoksyen Universiti baik Universiti Awam mahupun Universiti Swasta. Jadi melalui majlis itu, kita juga dapat ketahui individu yang berjaya bagi universiti masing-masing selepas dikongsi terus ke laman-laman sosial seperti Twitter, Instagram dan juga Facebook.
Jika dilihat antara pencapaian akademik tertinggi di Universiti Awam khususnya adalah apabila anda layak menerima Anugerah Pelajaran DiRaja. Ingat, untuk dapatkan anugerah ini bukan semata-mata berkaitan akademik yang berada di dalam kelas, tetapi merangkumi akademik dan juga ko-kokurikulum. Sekali gus kita dapat tahu, mereka yang menerimanya merupakan pelajar yang cemerlang di dalam kelas dan juga aktif diluar kelas bersama masyarakat.
Jadi antara yang disebut-sebut di media sosial sebelum ini adalah menerusi satu video viral dimana pelajar lepasan UTM, Nur Athirah Rushami Zien daripada jurusan Falsafah Undang-Undang dan Perniagaan yang telah memperoleh CGPA 3.99 memperoleh Anugerah Pelajaran. Seorang lagi yang menerima anugerah yang sama iaitu Siti Madihah Binti Situah Mokhtar yang merupakan graduan dalam Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Pentadbiran Perniagaan (Perbankan dan Kewangan Islam) dari UMK dengan CGPA 3.8. Sebenarnya ramai lagi yang menerima Anugerah Pelajaran DiRaja ni, anda boleh lihat sini senarai pelajar tersebut.

Untuk pengetahuan juga, mereka ini kebanyakkan datang daripada keluarga yang biasa dan sederhana yang bukanlah keluarga yang berada. Jadi bagaimana mereka mampu berjaya dengan begitu cemerlang di zaman belajarnya.
Kejayaan tidak datang bergolek, tidak turun dari langit. Ianya semua datang dengan usaha dan kerja keras. Jadi entry kali ini, ingin dikongsikan antara amalan atau rutin pelajar cemerlang yang mungkin boleh diaplikasikan kehidupan seharian khususnya bagi pelajar. Semoga menjadi motivasi pelajar cemerlang untuk anda.
Rutin Harian Pelajar Cemerlang 1 – Fokus
Fokus antara kunci utama dalam setiap kali apa yang kita lakukan. Tidak kira anda sebagai apapun, jika ingin membuat sesuatu sehingga selesai atau berjaya, fokus amat penting. Seperti contoh, jika ingin belajar di dalam kelas, fokus setiap masa apa yang ditunjuk ajarkan oleh guru, pensyarah dan tutor. Jangan buat kerja lain ketika belajar. Jika belajar, fokus belajar, jika buat assigment, fokus buat assignment. Hindarilah sebentar apa-apa perkara yang boleh menghilangkan fokus kita.
Fokus ini untuk lebih hebat, tetapkan kepada tahap yang lebih tinggi seperti tujuan anda masuk universiti, untuk menjadi pelajar serba boleh, berjaya akademik dan kokurikulm. Jadi fokus terhadap benda besar ini, jadi serba boleh. Cari sebanyak pengalaman yang boleh dibawa ke luar universiti kelak. Jangan hilang fokus.
Baca Juga : Tarikh Konvokesyen Universiti Malaysia 2019
Jika ingin bergiat aktif dalam kokurikulum jangan pula dilupakan tujuan mencari ilmu akademik itu. Jangan hilang fokus terhadap ilmu pengetahuan di dalam kelas sekali pun ingin mengejar skills di luar kelas.
2 – Hormati Sekeliling Anda
Ingat kejayaan seseorang sebenarnya bukan datang semata-mata daripada individu tersebut. Jika tiada guru atau pensyarah yang mengajar, anda tidak berjaya. Jika tiada ibubapa yang sering menghulurkan bantuan kewangan dan doa, anda tidak berjaya. Jika tiada kawan-kawan yang supportive, mungkin anda tidak berjaya.
Jadi hormati mereka, hormat guru anda, ibubapa, kawan-kawan, tutor, warden, pak guard hatta tukang kebun sekali pun. Tanpa mereka, anda tidak akan belajar dalam suasana yang bersih dan indah. Sekali pun anda bijak, tetapi tiada sifat hormat terhadap orang lain. Anda tidak layak dipanggil orang yang berjaya.
3 – Kebergangtungan Kepada Allah
Ini adalah kelebihan bagi seseorang Muslim dimana kita diajar segala perkara yang berlaku tidak akan terjadi jika tidak dapat redha daripada Allah. Selain jaga hubungan dengan ibubapa, guru dan kawan-kawan, jagalah hubungan dengan Allah.
Buatlah amal ibadah iaitu ibadah wajib dan perbanyakkan ibadah sunat. Selalu baca al-Quran, lakukan solat-solat sunat dan berdoalah kepada Allah setiap kali lepas solat. Sesungguhnya Allah suka akan hambanya yang meminta-minta kepadaNya.
Akhirnya
3 rutin harian pelajar cemerlang ini mungkin antara rutin yang beribu-ribu lagi diamalkan oleh pelajar cemerlang yang lain. Tetapi ini juga antara perkara terpenting sepatutnya ada dalam diri seseorang pelajar.
Tidak kira, anda berada di sekolah mahupun di peringat pengajian tinggi, jadilah seorang pelajar yang disegani dan dihormati oleh orang lain. Untuk orang Islam, yang paling penting adalah jaga hubungan dengan Allah, insyaAllah perkara-perkara baik akan menyusul selepas itu.
Akhirnya, tahniah kepada kesemua pelajar khususnya di Malaysia yang telah memperoleh kejayaan dari segi akademik. Semoga kerjayaan anda menjadi motivasi dan inspirasi kepada pelajar-pelajar lain. Buatlah sehabis baik wahai Pelajar.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pendidikan4all.net/3-rutin-harian-pelajar-cemerlang-yang-boleh-kita-contohi/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=3-rutin-harian-pelajar-cemerlang-yang-boleh-kita-contohi

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apple Tv Kini Boleh Diakses Para Pengguna Malaysia Perkhidmatan Penstriman Video Daripada Apple

Apple Tv Kini Boleh Diakses Para Pengguna Malaysia Perkhidmatan Penstriman Video Daripada Apple

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 292 hits
Apple hari ini telah pun melancarkan perkhidmatan penstriman video terbaru daripada mereka iaitu Apple TV Apple TV menawarkan sejumlah kandungan asli terbitan eksklusif untuk platform berkenaan Apple menawarkan ia pada harga langganan RM19 ...
Lepas Goreng Terus Makan Rangupnya Keropok Bayam Boleh Ajar Anak Makan Sayur

Lepas Goreng Terus Makan Rangupnya Keropok Bayam Boleh Ajar Anak Makan Sayur

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 310 hits
Kalau tidak dicuba sampai bila pun anak tidak akan makan sayur Jangan ikut selera anda tetapi berikan sahaja anak mencuba semua jenis sayur supaya anak bijak memilih jenis sayur yang mereka suka Oleh menu menjadi lebih kreatif antara yang d...
Soalan Novel Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan

Soalan Novel Peristiwa Yang Boleh Dijadikan Teladan

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 2275 hits
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari jelaskan dua peristiwa yang boleh dijadikan teladan dan kemukakan alasan anda Contoh jawapan bagi novel Leftenan Adnan Wira Bangsa Novel yang saya kaji ialah Leftenan Adnan Wira Bangsa karya...
Perlis Lulus Fatwa Wang Zakat Boleh Diberi Kepada Orang Bukan Islam

Perlis Lulus Fatwa Wang Zakat Boleh Diberi Kepada Orang Bukan Islam

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 291 hits
Perlis lulus fatwa wang zakat boleh diberi kepada orang bukan Islam Dikemas kini 57 minit yang lalu Diterbitkan pada 1 Nov 20
Amalkan Formula 30 60 5 5 Gaji Cuma Rm2500 Tapi Boleh Simpan Rm750 Sebulan Ini Rahsianya Yang Ramai Mesti Nak Cuba

Amalkan Formula 30 60 5 5 Gaji Cuma Rm2500 Tapi Boleh Simpan Rm750 Sebulan Ini Rahsianya Yang Ramai Mesti Nak Cuba

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 534 hits
Ramai mengeluh gaji sering takcukup Orang yang bergaji Rm2k 5k cakap tak cukup Gaji 10k pun cakap tak cukup Apa lagi yang gaji lagi rendah dari tu Tapi sebenarnya semua ini ada jalan penyelesaian dan kena guna formula yang betul Paling best...
Harga Diri Saya Dipijak Pijak Isu Hina Alat Sulit Bekas Isteri Bau Ikan Masin Fairuz Belum Boleh Maafkan Galih Ginanjar

Harga Diri Saya Dipijak Pijak Isu Hina Alat Sulit Bekas Isteri Bau Ikan Masin Fairuz Belum Boleh Maafkan Galih Ginanjar

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 532 hits
BEKAS isteri kepada pelakon Galih Ginanjar iaitu Fairuz A Rafiq masih belum memaafkan penghinaan yang dilakukan oleh aktor tersebut terhadap dirinya Menerusi laporan Liputan6 Fairuz berkata dia berasa cukup terhina dengan kata kata Galih da...
Ikutkan Hati Nak Tidur Sedap Waktu Pregnant Bayi Boleh Maut Secara Mengejut

Ikutkan Hati Nak Tidur Sedap Waktu Pregnant Bayi Boleh Maut Secara Mengejut

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 366 hits
Bukan mudah untuk lelapkan mata rasa tak selesa Suami di sebalah kemain sedap tidur siap pakej berdengkur Sakit pula hati kan Tetapi begitulah lumrahnya ibu mengandung kesukaran tidur pada penghujung kehamilan itu adalah sesuatu yang normal...
4 Benda Ni Boleh Buat Enjin Kereta Anda Lemau Lost Power Dan Kuat Makan Minyak Kalau Tak Dijaga

4 Benda Ni Boleh Buat Enjin Kereta Anda Lemau Lost Power Dan Kuat Makan Minyak Kalau Tak Dijaga

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 293 hits
Pernah tak rasa yang enjin kereta anda tiba tiba macam tak sedap minyak pun kuat je makan Kita yang takde ilmu pasal enjin enjin pasal kereta ni mesti pernah tertanya tanya Padahal selalu je servis kereta selalu je tukar minyak hitam Mesti ...
Maki Hamun Boleh Dapat Pahala

Maki Hamun Boleh Dapat Pahala

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 219 hits
Miqdad Zakaria Di antara kejahilan walaun s adalah jika mereka memaki hamun atau memfitnah orang lain Mereka yakin akan mendapat pahala jihad fi sabilillah Kita selaku umat islam yang telah dikurniakan oleh Allah untuk memahami agama dengan...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir