3 Cara Berbeza Koleksi Resepi Ayam Penyet Popular


Pertama: Resepi Nasi Ayam Penyet Sumber: norazlitaaziz.blogspot.com 1 ekor ayam dipotong mengikut kesesuaian. Cuci ayam bersih-bersih. Ayam kemudian di rebus hingga empuk. Tambahkan kiub ayam ketika merebus ayam (jika suka).
Baca: Senarai Cawangan Wong Solo – Ayam Penyet Sedap
Bila dah empuk angkat ayam dan toskan. Air rebusan ayam jangan di buang kita akan gunakan untuk menanak nasi dan juga untuk supnya.
Bahan-bahan Perapan dan Cara Penyediaan Ayam, Tempe dan Tauhu Goreng
1/2 sudu besar jintan manis (di sangai atau di goreng dalam kuali tanpa minyak hingga harum)1/2 sudu besar jintan putih (di sangai atau di goreng dalam kuali tanpa minyak hingga harum) 3 sudu besar ketumbar (di sangai atau di goreng dalam kuali tanpa minyak hingga harum) 1 sudu besar serbuk kari ayam atau daging 1 sudu besar kunyit serbuk1/2 sudu besar serbuk lada putih3 ulas bawang putih1 cm haliaSedikit air untuk mengisar1 sudu teh garamMinyak untuk mengoreng1/2 cawan tepung beras ~ tambahan untuk ayam yang berkeriuk rangup1 biji telur ~ tambahan untuk ayam yang rangup Masukkan bahan yang di sangai bersama serbuk kari, serbuk kunyit, serbuk lada putih, halia, bawang putih dan garam. Tambahkan sedikit air dan kisar hingga halus. Bila dah halus, lumurkan pada ayam yang kita dah rebus tadi.
Perap ayam ini semalaman atau paling kurang 2 atau 3 jam sebelum di goreng.
Jangan buang baki ramuan perapan ayam. Ambil sedikit dan gaulkan dengan tauhu dan tempe dan perap (dalam bekas berasingan)
Baki perapan ayam atau tauhu atau tempe tu, anda boleh campurkan dengan tepung beras dan telur. Tambahkan sedikit garam jika perlu. Kacau sehingga rata.
Celupkan ayam tadi dalam campuran tepung dan telur tadi dan goreng dalam minyak panas secara terendam hingga ayam tu kuning keemasan. Angkat dan toskan minyaknya.
Baki adunan tepung mengoreng ayam tu anda renjiskan dalam minyak dan goreng untuk dapatkan keriuk-keriuk yang rangup.
Namun, jika anda tak suka ayam yang di celup tepung anda boleh terus mengoreng ayam yang telah di perap tadi.
Baca: #5 – Inilah dia Putrajaya Flower Festival 2019
p/s Goreng ayam, tauhu dan tempe ini apabila semua bahan lain seperti nasi, sambal dan sup telah di sediakan. Ini bagi memastikan supaya ia masih panas bila di hidangkan.
Bahan-bahan dan Cara Penyediaan Untuk Nasi Ayam
3 cawan beras ~ cuci bersih dan toskan airnya3 ulas bawang putih ~ dihiris halus1 batang kulit kayu manis2 kuntum bunga lawang4 biji pelagasedikit buttersecubit garam6 cawan air rebusan ayam ~ sukatan air ni bergantung pada beras yang anda gunakan.1 helai daun pandan di simpul Cairkan butter. Tumiskan bawang putih, kulit kayu manis, buah pelaga , bunga lawang dan daun pandan hingga harum. Masukkan beras dan masak sebentar 3 hingga 5 minit. Kemudian baru masukkan air rebusan ayam. Perasakan dengan garam. Anda boleh juga masukkan kub ayam. Akhir sekali, masak nasi seperti biasa hingga nasi masak sempurna
Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Sup Ayam
Baki air rebusan ayam1 bungkus sup bunjut1 batang serai ~ di titik1 inc halia ~ dihirisdaun sup dan daun bawang ~ di hirisBawang goreng ~ untuk hiasan Baki air rebusan ayam tadi separuh kita buat masak nasi dan separuh lagi kita buat sup. Panaskan semula atas dapur. Tambahkan serai, halia dan sup bunjut. Masak hingga didih. Perasakan dengan garam. Taburkan daun sup dan daun bawang serta bawang goreng (jika suka).
Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Sambal Penyet
10 tangkai cili padi (boleh campur)10 tangkai cili merah (boleh campur)10 biji bawang merah ~ belah 43 biji bawang putih ~ hiris5 biji tomato ~ belah 4 ( ita kurangkan )5 cm belacan bakar2 sudu makan ikan bilis3 sudu besar gula merah ~ gula ni ikut secukup rasasedikit minyak untuk menumisPerahan Jus Limau nipis atau limau kasturi Panaskan minyak dan gorengkan ikan bilis hingga garing, angkat dan ketepikan. Dengan minyak yang sama gorengkan pula cili merah, cili padi, bawang merah dan tomato hingga layur. Tunggu bahan ni sejuk sikit kemudian masukan dalam mesen kisar yang kering dan kisar kan ikan bilis dan bahan yang kita dah goreng tadi. Kisarkan sekali belacan bakar.

Panaskan semula baki minyak kita mengoreng tadi dan tumiskan bahan yang kita dah kisar tadi hingga harum. Perasakan dengan gula merah dan sedikit garam. Angkat dan hidangkan. Bila nak makan, baru perahkan jus limau.
Kedua: Resepi Ayam Penyet Sheila Rusly Sumber: facebook.com/ketukketukramadan2 Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Ayam
1 ekor ayam – potong 8 bahagian, rebus selama 10 minit dan toskan (simpan air rebusan ayam untuk buat sup)-kite guna air nie jgk utk masak nasik½ sudu besar Jintan Manis – goreng tanpa minyak hingga naik bau½ sudu besar Jintan Putih – goreng tanpa minyak hingga naik bau3 sudu besar Biji Ketumbar – goreng tanpa minyak hingga naik bau1 sudu besar Serbuk Kari Ayam1 sudu besar Serbuk Kunyit½ sudu besar Serbuk Lada Putih3 ulas Bawang Putih1cm HaliaSedikit Air1 sudu kecil GaramMinyak masak untuk menggoreng. Untuk Ayam Penyet – Masukkan kesemua bahan (kecuali minyak masak) dalam pengisar, kisar hingga halus. Lumur bahan yang telah dikisar pada ayam dan perap semalaman.-perap lama2 cenggini best.
(Simpan bahan kisar yang berlebihan untuk goreng tempe dan tahu.)
Setelah perap semalaman, golek-golekkann pada tepung beras. Panaskan minyak dan goreng hingga garing.
Baca: Teka Teki – Kucing Apa Pandai Menyanyi?
Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Sambal
Sedikit minyak masak10 batang Cili merah (lebihkan jika mahu lebih pedas)10 biji Cili padi10 biji Bawang kecil/merah, hiris3 biji Bawang putih, hiris5 biji Tomato, potong 45 cm Belacan2 sudu Ikan Bilis-kite lebihkan cikit3 sudu gula merah/secukup rasa Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing/rangup. Angkat dan ketepikan.
Goreng belacan seketika Angkat dan ketepikan.
Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato. Gaul rata dan tutup api. Angkat dan ketepikan.
Sejukkan semua bahan yang telah digoreng pada suhu bilik.. Masukkan kesemuanya ke dalam pengisar atau lesung batu. Kisar atau tumbuk sehingga separa halus.Masukkan semua bahan tumbuk ke dalam periuk dan panaskan.
Masukkan garam dan gula merah (mengikut citarasa) serta gaul rata.
p/s Sambal boleh disediakan sehari sebelum hidangan sajian. Simpan sambal dalam peti sejuk. Panaskan sambal sebelum disajikan.
Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Nasi
3 cawan beras dibasuh dan ditoskan3 ulas bawang putihsatu btg kayu manis4 biji buah pelaga2 kuntum bunga lawangsedikit buttergaramkiub pati ayam/daging6 cawan air rebusan ayam (yg disimpan td) Baca: Koleksi Ucapan Selamat Pengantin Baru
Panaskan butter. Tumis bawang putih, kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga sehingga wangi.
Masukkan beras yg dah ditoskan. Kacau lebih kurang 3-5 minit. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kiub ayam/daging. Tunggu sehingga menggelegak sedikit.
Pindah ke periuk nasi elektrik dan masak seperti biasa.
Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Sup
Masukkan garam secukup rasa pada air rebusan ayam. Tambah kayu manis, bunga lawang, pelaga dan ketumbar (boleh masukkan terus sup bunjut jika ada).
Panaskan sebelum dihidangkan. Tabur hirisan daun sup dan daun bawang pada sup semasa disajikan.
Kelima: Resepi Ayam Penyet Wong Solo Sumber: aglersyaz.blogspot.com Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Ayam
1 ekor ayam – potong 8 bahagian, rebus selama 10 minit dan toskan (simpan air rebusan ayam untuk buat sup)-kite guna air nie jgk utk masak nasik½ sudu besar Jintan Manis – goreng tanpa minyak hingga naik bau½ sudu besar Jintan Putih – goreng tanpa minyak hingga naik bau3 sudu besar Biji Ketumbar – goreng tanpa minyak hingga naik bau1 sudu besar Serbuk Kari Ayam1 sudu besar Serbuk Kunyit½ sudu besar Serbuk Lada Putih3 ulas Bawang Putih1cm HaliaSedikit Air1 sudu kecil GaramMinyak masak untuk menggoreng Baca: Contoh Tek Ucapan Pengerusi Majlis
Masukkan kesemua bahan (kecuali minyak masak) dalam pengisar, kisar hingga halus. Lumur bahan yang telah dikisar pada ayam dan perap semalaman.-perap lama2 cenggini
(Simpan bahan kisar yang berlebihan untuk goreng tempe dan tauhu)
Panaskan minyak dan goreng hingga garing.
Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Nasi
2 pot beras rendam selama 2 jamSehelai daun pandan Kukus nasi dlm loyang wat kek yg bulat tu.Kalau ada mangkuk kecil-kecil yg peniaga nasi kukus buat, lagi bagus. Letak daun pandan dalam air kukusan.
Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Sambal
Segenggam cili padi merah3 ulas bawang putihtepung jagung secukup rasa 2 sudu minyak masak Tumbuk bawang putih sampai lumat. Lepas tu masukkan cili padi. tumbuk jugak tapi takyah lumat sangat.
Panaskan minyak. Masukkan bahan yang dah tumbuk tadi. Masukkan air tepung jagung. Kacau and angkat. Garam dan Gula mengikut keperluan.
Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Sambal Terung
3 biji cili merah (ditumbuk)segenggam ikan bilis (ditumbuk)tomato (ditumbuk)4 ulas bawang merah (ditumbuk)3 ulas bawang putih (ditumbuk)1 inci belacan (ditumbuk)2 sudu besar cili kisarair asam jawakicapgaram dan gula secukup rasaterung panjang (belah 4, potong senget2)minyak masak 4 sudu Panaskan minyak. Masukkan bahan yang dah ditumbuk dan kacau.
Masukkan cili kisar dan masak sampai pecah minyak. Taruk air asam jawa, garam, gula kicap. Campurkan dengan terung yang dh digoreng
Bahan-Bahan dan Cara Penyediaan Untuk Sambal Kicap
cili padi segenggam3 ulas bawang putihkicap ABC saus manis Tumbuk bawang putih dan cili padi sampai lumat. Tuangkan kicap jenama ABC.
Lain- Lain
tempe (potong kecik2)tauhu (kalau yg tebal tu, bahagi dua then potong segitiga.. so dapat 4)daun saladtimun ayam penyet indonesia, resepi ayam penyet azie, resepi ayam penyet simple, resep nasi ayam penyet indonesia, resepi ayam penyet sheila rusly, resepi ayam penyet yatie kitchen, resepi ayam penyet simple dan sedap, resepi ayam penyet medan,
The post 3 Cara Berbeza – Koleksi Resepi Ayam Penyet Popular appeared first on Dennis G. Zill.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.dennisgzill.com/3-cara-berbeza-koleksi-resepi-ayam-penyet-popular/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Koleksi Resepi Nasi Ayam Paling Popular Dan Sedap

Koleksi Resepi Nasi Ayam Paling Popular Dan Sedap

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 817 hits
1 Resepi Nasi Ayam Paling SenangResepi nasi ayam paling senang ni untuk hidangan 10 orang makan Ayam seekor jangan potong1biji bawang besar3ulas bawang putih1inci halia blend dan lumur pada ayam perap jap 1 2 jam atau lebih Rebus ayam dalam...
Resepi Sup Ayam Yang Mudah Dan Simple

Resepi Sup Ayam Yang Mudah Dan Simple

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 363 hits
Original Content Sup ayam atau chicken soup merupakan antara menu masakan sup yang paling mudah dan simple Bukan sahaja mudah malah ianya sangat versatile dan digemari ramai Sup ayam sangat sesuai dimakan bersama nasi pasta atau dicicah den...
Cara Perap Masak Ayam Goreng Berempah Yang Sedap

Cara Perap Masak Ayam Goreng Berempah Yang Sedap

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 735 hits
Menu Ayam Goreng Berempah ni nampak mudah tapi untuk dapatkan serat serat yang rangup dan bergumpal tu kena ada cara dan tekniknya Nak cuba Jom lihat resipi perkongsian saudari Tengku RosElyza Raja Muhammad ni Selamat mencuba CARA MASAK AYA...
Cara Buat Dan Masak Resepi Telur Sarang

Cara Buat Dan Masak Resepi Telur Sarang

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 537 hits
Cara Buat Dan Masak Resepi Telur Sarang Berikut dikongsikan panduan dan langkah satu per satu untuk menyediakan yang diperkatakan ini semoga ianya mudah untuk difahami dan senang dipelajari Kredit Alia Ismail via MAHN Cara Buat Dan Masak Re...
Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap Wajib Cuba

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 578 hits
Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap Wajib Cuba Berkurun dah kot tak masak resepi ayam masak lemak cili api ni Entah bila last aku masak masakan ni Cuti baru ni teringin pulak nak makan dan terus aje arahkan encik suami beli bahan bahan y...
4 Cara Membuat Bubur Gurih Dari Bubur Ayam Sampai Bubur Manado

4 Cara Membuat Bubur Gurih Dari Bubur Ayam Sampai Bubur Manado

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 265 hits
4 Cara membuat bubur gurih dari bubur ayam sampai bubur Manado Cocok untuk sarapan atau saat tubuh sedang kurang sehat
Resepi Rempah Perapan Kambing Ayam Daging Perap Satay Pun Boleh

Resepi Rempah Perapan Kambing Ayam Daging Perap Satay Pun Boleh

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 738 hits
Resepi Rempah Perapan Kambing Ayam Daging Perap Satay Pun BolehAda ni haa nina baru settle masak rencah perapan nak buat stok untuk masuk peti nanti nak guna senang harum semerbak bau wangi nina buat satay pun guna rencah yang ni
Resipi Ayam Penyet Mudah Dan Sedap

Resipi Ayam Penyet Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 373 hits
Resipi Ayam Penyet MUDAH dan sedap Hari cuti rehat ni ialah hari para ibu bekerja menyediakan makanan enak untuk keluarga Isnin hingga Jumaat sibuk bekerja balik ke rumah pun seringnya sudah lewat untuk menyediakan makanan segar Alternatifn...
Resepi Mee Hailam Cara Aku Yang Versi Bajet Punya Hihi

Resepi Mee Hailam Cara Aku Yang Versi Bajet Punya Hihi

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 308 hits
Aku pun dah lupa bila buat mee hailam cara aku yang versi bajet ini Mungkin berbulan bulan dulu Banyak sungguh gambar masakan aku di folder telefon bimbit yang belum aku jadikan entri lagi Yang pasti aku ingat masak mee hailam ini secara mu...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris