3 Cara Belajar Menjalankan Bisnes Ais Krim Di Malaysia


Artikel ni ditulis sebagai jawapan balas kepada komen yang ditinggalkan oleh pembaca untuk artikel bertajuk kelebihan dan kelemahan bisnes ais krim yang anda perlu tahu, yang pernah diterbitkan dalam blog ini sebelum ini.
 
Kebiasaannya saya memang akan abaikan sahaja sebarang komen-komen yang lebih kepada mengecam, sebab komen sedemikian biasanya diberikan oleh seorang haters.
 
Kalau komen jenis kritikkan, itu saya tak ada masalah untuk terima. Biasanya dari kritikkan yang membina itulah kita dapat hasilkan sesuatu yang lebih baik dimasa akan datang.
 
Tapi tak apa, memandangkan saya ada masa yang terluang, saya ambil peluang ini untuk hasilkan sebuah artikel khas based on komen tersebut.
 
Ini komennya

“Ingat niaga ice cream ..rupanya niaga buku ..tak ikhlas..buatlah training practical .. 2 atau 3 hari cas 60 .. sorang baru ikhlas,”
 
“Salah ke berniaga buku?”

 
“Betul ke kalau buat training praktikal 2-3 hari caj RM60 tanda orang tu ikhlas?”
 
Ok, ini point untuk menjawab komen tersebut.
 
Memandangkan fokus artikel ini adalah kepada kaedah untuk kita pelajari bagaimana cara menjalankan bisnes ais krim yang berjaya, justeru saya ingin kongsikan 3 cara bagaimana ianya dapat dilakukan.
 
Melalui 3 cara ini kita boleh belajar selok-belok tentang bisnes aiskrim. Cara paling bagus adalah jika kita boleh hadir ke kursus sebab dalam masa 1-2 hari kita sudah boleh belajar proses pembuatan aiskrim. Kalau tak mahu belajar cara membuat ais krim sekalipun, boleh menjadi ejen atau dropship mana-mana syarikat aiskrim yang anda kenali.
 
Tanpa membuang lebih banyak masa, mari kita bincangkan satu per satu cara yang dimaksudkan.
 
(1) Belajar melalui ebook Ini cara paling senang untuk belajar bisnes Ais Krim, iaitu dengan memuat turun ebook ini. Melalui panduan ini, anda dapat mengetahui apa yang perlu anda tahu dalam menjalankan bisnes aiskrim. Ebook ini dijual dengan harga RM80 di laman web ini.

Mahal ke harga RM80? Buku ini ditulis oleh Chef Afiq Rusly yang merupakan seorang yang berpengalaman dalam bidang kulinari (atau dikenali bidang masakan), terutama dalam bidang masakan khusus untuk perniagaan.
 
Kalau anda berhasrat untuk belajar memasak bagi tujuan bisnes, Chef Afiq ini adalah salah seorang trainer yang anda boleh hubungi.
 
Dalam ebook ini, antara perkara yang anda akan dapat pelajari adalah jenis aiskrim yang perlu anda kenali yang sesuai untuk berniaga. Diluar sana terdapat pelbagai jenis aiskrim antaranya popsicle, aiskrim colek, soft aiskrim dan sebagainya.

Setiap jenis aiskrim ni pula memerlukan mesin yang berbeza untuk menyediakannya. Harga jualan bagi setiap mesin untuk buat ais krim juga berbeza-beza.
Anda boleh lihat halaman ini untuk lihat harga pelbagai mesin membuat ais krim.
 
Selain itu, dalam ebook ini juga anda akan belajar cara sebenar mendapatkan RM5,000 sebulan melalui bisnes ais krim. Selepas anda baca ebook ini, anda boleh bandingkan cara mana yang lebih berkesan, sama ada cara anda ataupun strategi bisnes yang diajarkan dalam ebook ini.
 
Saya kongsikan beberapa testimoni pembaca ebook ini dibawah.
 


 
Dengan memuat turun ebook bisnes ais krim ini, anda mempunyai masa yang lebih fleksibel untuk belajar cara menjalankan bisnes ini. Pada bila-bila masa, anda boleh rujuk ebook ini dan absorb ilmu-ilmu yang dikongsikan.
 
Diluar sana mungkin ramai orang yang tahu cara untuk buat ais krim, dan mungkin anda boleh minta resipi dari mereka, namun berapa ramai yang tahu cara untuk membina perniagaan yang berjaya melalui produk ini? Sebab itu, kalau anda melihat ebook bisnes ais krim ini sebagai just another recipe book, yang anda boleh beli di kedai-kedai buku, maka anda silap.
 
Saya faham, diluar sana ada ramai yang berkira-kira untuk keluarkan modal untuk belajar ilmu ini. Mungkin anda perlu tanyakan pada diri anda, adakah anda benar-benar serius nak buat bisnes dan adakah anda sudah mempunyai ilmu bisnes ais krim yang benar-benar solid sebelum nak mula? 
 
Jangan nanti, bila anda sudah mulakan bisnes anda sendiri, ketika itu baru anda menyesal, sebab ada banyak perkara yang anda tak tahu, sebelum mula buat bisnes ini. Maklumlah, kadang-kadang kita ini tak tahu, apa perkara yang kita tak tahu.
 
Lagi satu, kebiasaannya, mereka yang mempunyai mindset bisnes ini, mereka memang tak kisah untuk dapatkan ilmu seberapa banyak yang boleh. Apa salahnya keluarkan modal untuk belajar sekarang, asalkan dimasa akan datang boleh bina perniagaan yang menguntungkan dan In Shaa Allah keuntungan yang bakal diperolehi itu nanti akan dapat cover semula kos memiliki ebook ini.
 
Bagaimana kalau selepas anda baca ebook bisnes Ais krim ini nanti, anda rasa bisnes ais krim langsung tak sesuai untuk anda?
Ya, anda akan rugi. Tapi kerugian anda hanyalah setakat RM80 itu sahaja untuk beli ebook ini dan baca.
 
Cuba bandingkan dengan mereka yang tak baca ebook ini. Dia beli semua keperluan berniaga, pelbagai mesin ais krim, lain-lain peralatan untuk berniaga, dan bila dia dah mulakan bisnes tersebut selama sebulan, ketika itu baru dia tahu… bisnes ais krim tak sesuai untuk dia.
 
Berapa kerugian dia pada ketika itu? Ya, beribu ringgit. Pada masa itu, suka atau tidak, dia perlu jalan terus. Jika tidak, usaha dia selama ini akan jadi sia-sia, dan modal beribu yang telah dikeluarkan sebelum ini masih belum balik modal.
 
Lebih ironi, dia perlu teruskan bisnes dalam keadaan dia tak cukup ilmu. Tak mustahil, sama ada suka atau tidak, ketika itu mungkin dia terpaksa patah balik dan mencari ilmu semula, untuk menyelamatkan bisnes miliknya.
 
Kalau anda masih rasa takut untuk keluar modal RM80 untuk ebook ni apa kata cuba kaedah seterusnya iaitu belajar dengan cara bekerja dengan orang yang menjalankan bisnes aiskrim ni.
 
Dengan cara tersebut, anda bukan sahaja akan dapat ilmu, malahan anda juga dibayar gaji untuk kerja-kerja yang anda lakukan.
 
(2) Belajar melalui pengalaman bekerja Melalui pengalaman bekerja dengan orang lain, anda boleh dapat ilmu cara memproses aiskrim bergantung kepada jenis ais krim pemilik atau perniagaan ais krim yang dijalankan. Kalau ais krim kon, (atau lebih dikenali aiskrim colek) proses buat aiskrim mengambil masa dalam sejam setengah atau dua jam bergantung pada kuantiti yang mahu dibuat.
 
Sekali proses, mesin aiskrim colek ni dapat menghasilkan 250-300 skop aiskrim. Mesin proses setengah jam sahaja tapi lepas tu perlukan masa untuk aiskrim tersebut beku. Ais krim perlu dimasukkan ke dalam bekas untuk pembekuan selama 2 jam ke atas.
 
Kalau tak kena cara serta teknik yang betul dalam proses pembuatan ini, boleh menyebabkan bahan aiskrim tidak berkembang secara elok dan mengakibatkan hasil berkurangan.
 
Apabila bekerja dengan orang, anda boleh belajar cara pembuatan dan pemprosesan ais krim. Langkah seterusnya adalah kaedah serta teknik menjual.

(3) Belajar dengan masuk kursus Ini cara paling bagus sebenarnya kalau nak cepat belajar cara buat bisnes ais krim. Sesetengah orang memang lebih senang dan selesa belajar melalui cara ini.
 
Lupakan sahaja idea untuk bekerja atau berkuli semata mata untuk mendapatkan ilmu dan pengalaman. Melalui cara ini juga anda boleh tanya apa sahaja, dari proses pembuatan hinggalah ke cara menjual, pemasaran dan sebagainya. Anda juga boleh dapat jawapan segera dari tenaga pengajar.
 
Melalui cara ini juga anda tidak perlu beli ebook, dan tak payah habiskan masa untuk membaca teori semata-mata. Dengan hadir kursus, proses pembelajaran boleh jadi lebih pantas dan berkesan.
 
Walaubagaimanapun, saya mengesyorkan anda hadir kursus yang mempunyai modul praktikal dan bukan sekadar teori semata-mata. Sebelum mendaftar, pastikan anda tahu apa yang bakal dipelajari. Minta senarai modul dan topik-topik yang bakal dipelajari. Kalau ada sesi praktikal lebih bagus.

Kenapa saya highlight perkara ini?
Diluar sana, terdapat ramai guru palsu! Mereka ini buat duit dengan mengadakan kursus dan bukannya mempunyai bisnes sebenar. Mereka kata, mereka ingin ajar anda cara buat bisnes ais krim, tapi setelah anda sertai kursus yang mereka anjurkan, selama setengah hari anda perlu dengar pengalaman hidup mereka.
 
Kononnya dulu mereka hidup susah. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, hinggalah pada satu hari mereka temui satu sistem yang sangat power. Setelah mereka menggunakan sistem tersebut, akhirnya hidup mereka berubah dan jadi makin kaya.
 
Apa sistem tersebut? Adakah anda boleh pelajari sistem tersebut? Adakah sistem yang dimaksudkan itu nanti sesuai untuk bisnes ais krim?
Ya, sesuai. Kata guru palsu tersebut. Malahan sistem tersebut sesuai untuk semua jenis bisnes yang ada di dunia. Jika anda nak belajar, kena masuk kelas yang lebih advance, masterclass, mahaguru class dan sebagainya. Sila berhati-hati dengan guru seperti ini.
 
Kursus dijalankan biasanya sehari, teori sebelah pagi atau hanya selama 2-3 jam, kemudian kursus disambung secara hand ons atau praktikal sampai ke petang atau boleh habis awal jika peserta dapat memahami kandungan kursus dengan baik.
 
Oh terlupa untuk pernyataan kat atas tadi
 
“Ingat niaga ice cream ..rupanya niaga buku ..tak ikhlas..buatlah training practical .. 2 atau 3 hari cas 60 .. sorang baru ikhlas,”
 
Jawapannya YA memang berniaga buku, untuk pengetahuan pembaca dan follower blog saya, ebook aiskrim adalah salah satu ebook terbitan syarikat Klikjer.
 
Saya merupakan salah seorang yang telah mendaftar untuk menjadi ejen affiliate bagi syarikat ini. Kalau anda nak tahu, sesiapa sahaja yang berminat untuk jadi ejen seperti saya, boleh berbuat demikian dan daftar sebagai ejen.
 
Boleh daftar ejen melalui pautan ini. Setiap jualan yang terhasil anda sebagai affiliate akan menerima lima puluh peratus komisen dari jualan ebook tersebut.
 
Tak ikhlas?
 
Kalau nak kira nilai ikhlas ni, kita boleh tahu ke setiap orang yang kita beli produk atau servis melalui mereka ni ikhlas ke diorang berniaga? Susah atau hampir mustahil, kan? Lagipun persoalan ikhlas itukan persoalan apa yang ada dalam hati.
 
Buat training 2-3 hari dan caj RM60? Mari kita nilaikan, sama ada ianya munasabah ataupun tidak.
 
Mungkin orang yang keluarkan ayat macam ni tak tahu menilai kesanggupan, ilmu, dan kepakaran serta pengalaman orang yang mengajar.
 
Katakan penganjur atau pengajar bisnes aiskrim tu sendiri nak adakan kelas 1 hari kursus, kos yang perlu diambil kira (anggaran)
Sewa dewan – RM100-RM300
Kos penginapan pengajar – RM300
Kos makan, minum RM50
Kos minyak kereta, tol dan parking RM300
Kos bahan mentah untuk latihan amali RM100-RM500
Gaji untuk pembantu ketika kursus berjalan RM100
Anggaran untuk kos diatas saja sudah RM1550
 
Ya, mungkin akan ada beberapa kos yang boleh dijimatkan, misalnya kos penginapan akan jadi tak perlu jika kelas diadakan dalam kawasan yang tak jauh dengan pengajar. Namun, bagaimana pelajar yang datang dari luar kawasan? Adakah mereka ini sanggup untuk keluarkan kos untuk penginapan pula nanti?
 
Berbaloi ke untuk tenaga pengajar nak keluarkan kos begitu?
Kalau peserta dikenakan setiap orang dengan nilai yuran RM100 dan kehadiran dianggarkan 15 peserta kursus pun masih tidak berbaloi, baik buat kursus secara online atau kursus tanpa latihan amali.
 
Saya cadangkan orang macam ni boleh la cuba buat kelas, nak tengok berbaloi ke buat kelas praktikal dan caj RM60 sahaja.
 
Baiklah, apapun saya harap anda nampak, sebenarnya memang ada pelbagai kaedah untuk kita pelajari bisnes ini. Bagi yang suka belajar melalui pengalaman bekerja, boleh cuba bekerja dengan orang terlebih dahulu.
 
Kalau yang suka berkursus, boleh cuba cari peluang-peluang tersebut. Manalah tahu nanti kalau ada kursus sedemikian ditawarkan, anda boleh terus daftar dan sertai.
 
Andai kata anda nak belajar melalui cara yang lebih cepat, anda boleh muat turun ebook bisnes Ais Krim dan pelajari cara untuk menjalankan bisnes tersebut pada hari ini juga.
 
Walau apapun cara yang anda pilih, saya hormati keputusan anda, dan saya doakan semoga anda berjaya!
 
 
 
The post 3 Cara belajar menjalankan Bisnes Ais Krim di Malaysia appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/belajar-buat-bisnes-ais-krim/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bil Elektrik Cara Mohon Diskaun Sehingga 40 Setiap Pengguna Di Malaysia

Bil Elektrik Cara Mohon Diskaun Sehingga 40 Setiap Pengguna Di Malaysia

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 438 hits
Bil Elektrik Cara Mohon Diskaun Sehingga 40 Setiap Pengguna di Malaysia Berita baik kepada seluruh rakyat Malaysia Perdana Menteri telah mengumumkan satu lagi program inisiatif bantuan kerajaan kepada rakyat Malaysia bagi meringankan beban ...
Cara Rangsang Otak Anak 0 7 Tahun Tanpa Stress Anak Lebih Bijak Walaupun Belajar Di Rumah

Cara Rangsang Otak Anak 0 7 Tahun Tanpa Stress Anak Lebih Bijak Walaupun Belajar Di Rumah

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 384 hits
Ramai ibu bapa yang mula risau dengan perkembangan anak lebih lebih lagi anak yang bakal masuk darjah satu pada tahun hadapan Jadi bagaimana cara untuk pastikan perkembangan mereka seiring dengan usia Ikuti perkongsian ini RANGSANG OTAK ANA...
Senarai Penuh Info Dan Cara Memohon Moratorium Bagi Semua Jenis Bank Di Malaysia

Senarai Penuh Info Dan Cara Memohon Moratorium Bagi Semua Jenis Bank Di Malaysia

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 380 hits
Senarai penuh info dan cara memohon moratorium bagi semua jenis bank di Malaysia Assalamualaikum dan salam sejahtera Hari ini merupakan hari bagi mereka yang ingin memohon bantuan pembayaran pembiayaan ataupun moratorium Ini adalah salah sa...
Hiburan Islam Yang Aku Belajar Bukan Macam Ni Michael Ang Selar Cara Ustaz Bagi Sumbangan

Hiburan Islam Yang Aku Belajar Bukan Macam Ni Michael Ang Selar Cara Ustaz Bagi Sumbangan

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 186 hits
Semalam tular sebuah video yang memaparkan seorang individu yang memperkenalkan diri sebagai ustaz yang tampil memberi sumbangan kepada mereka yang terjejas sepanjang PKP Namun apa yang menaikkan darah netizen apabila tindakan ustaz tersebu...
Cara Buat Topokki Beserta Kuah Versi Malaysia

Cara Buat Topokki Beserta Kuah Versi Malaysia

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 358 hits
Resepi Topokki Tteokbokki versi Malaysia Bahan bahan Topokki 1 cawan tepung pulut3 sudu besar tepung gandumSecubit garamSedikit minyak bijanAir suamBahan bahan kuah Topokki 3 ulas bawang putih yang dicincang1 sudu besar pes cili giling1 sud...
Medical Card Terbaik Cara Pilih Medical Card Terbaik Di Malaysia

Medical Card Terbaik Cara Pilih Medical Card Terbaik Di Malaysia

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 262 hits
Terdapat 10 cara untuk memilih Medical Card Terbaik di tahun 2021 dan kad insuran kesihatan yang Murah samada untuk bayi dalam kandungan warga emas anak guru oku penyakit sedia ada keluarga ibu bapa cover bersalin klinik Pada Kali ini kami ...
Tip Dan Perkongsian Pengalaman Menjalankan Bisnes Menjual Aiskrim

Tip Dan Perkongsian Pengalaman Menjalankan Bisnes Menjual Aiskrim

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 300 hits
Bisnes aiskrim ni bila dengar boleh hasilkan untung sampai ribu ribu ringgit bunyinya macam sangat menyeronokkan Tapi bisnes ini juga sama seperti bisnes bisnes lain di luar sana Ada yang berjaya ada juga yang gagal Boleh sebelum anda berke...
Malaysia Diramal Cecah 24 000 Kes Covid 19 Sehari Pada September Ini

Malaysia Diramal Cecah 24 000 Kes Covid 19 Sehari Pada September Ini

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 300 hits
July 16 2021 Malaysia diramal akan mencapai tahap kemuncak penularan Covid 19 pada pertengahan September dengan 24 000 kes positif sehari Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata berdasarkan unjuran kadar kebolehjang...
Malaysia Bakal Lahirkan Generasi Buta Sosial

Malaysia Bakal Lahirkan Generasi Buta Sosial

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 252 hits
PETALING JAYA Malaysia berisiko menghadapi generasi hilang apabila golongan muda kini hanya mengikuti pembelajaran secara dalam talian yang turut dikhuatiri membentuk generasi buta sosial pada masa hadapan Sehubungan itu tokoh pendidikan Tu...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vivo V30e 5g Membuat Pengenalan Unggul Di Malaysia Dengan Warna Sky Mirror Dan Aura Light Portrait 3 O

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Kempen Mari Beli Lokal Ramadan Raya 2024 Kembali Lagi

Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal