23 Tips Lembutkan Daging Agar Daging Empuk Dan Tidak Liat


23 Tips Lembutkan Daging Agar Daging Empuk Dan Tidak Liat | Bila memasak daging ni tak kira la nak buat daging goreng, pasti rasa geram sebab makan daging liat dan jenuh nak dikunyah.  Masalah orang gigi penuh satu hal dan masalah orang yang bergigi palsu apalagi buat bonda yang gigi pun dah tinggal beberapa kerat tu lagi payah.  
23 Tips Lembutkan Daging Agar Daging Empuk Dan Tidak Liat



Banyak petua melembutkan daging bakar, cara melembutkan tulang daging, petua melembutkan daging kambing dan petua melembutkan daging itik pastinya dengan menggunakan periuk tembikar ni dan Alhamdulillah semuanya berhasil


Juga pernah tahu cara memotong daging juga penting dengan dipotong arah berlawanan dengan urat daging dan pastikan periuk ditutup semasa daging direbus atau dimasak. Jadi saya kongsikan beberapa petua melembutkan daging yang pernah saya cuba untuk anda mencuba pulak

23 Tips Lembutkan Daging Agar Daging Empuk Dan Tidak Liat



1. Guna periuk tembikarSejak ada periuk ni dah lebih 10 tahun rasanya, tak pernah mungkir dan daging gulai atau sup yang dimasak dengan cara merebus dalam periuk ni memang lembut. Apa pun bergantung pada jenis daging juga


2. Daun pandanAmbil 2 helai daun pandan, simpulkan dan masukkan kedalam periuk yang berisi daging yang direbus. Memang berkesan dan daging akan lembut dan wangi serta sedap untuk dimakan

3. Daun pisang
Ambil daun pisang abu dan lapkan dahulu sampai bersih.  Kemudian carik-carikkan daun pisang abut dan masukkan kedalam kuali bersama daging yang hendak dimasak. Cara ini pun saya sudah cuba dan berhasil


4. Periuk pressure cookerKalau ada sesiapa punya periuk pressure cooker, masukkan saja daging dan masalah akan selesai tak  sampai 2 jam. 
Walau bagaimanapun cara lama ini lebih unik dan keenakan daging tu terasa sedap berbanding cara moden ni. Setiap orang punya citarasa yang berbeza kan jadi tidak pada dia tapi tidak juga pada orang lain

5. Biji kurma/buah kurmaMasukkan 4 -5 biji buah kurma ke dalam daging yang sedang direbus, selain melembutkan biji kurma akan menjadi pemanis semulajadi kepada daging. Cara yang wajar dicuba sebab petua melembutkan daging yang disyorkan 

6. Buah KerasTumbuk buah keras sampai lumat guna dan masukkan kedalam masakan seperti gulai daging atau daging goreng dan masak. Tumbuk lumat buah keras, lalu masukkan ke dalam ramuan gulai daging. Daging akan lebih cepat empuk

7. Daun nangka
Bersihkan beberapa helai daun nangka dan masukkan kedalam periuk bersama daging yang hendak direbus atau dalam masakan.  Ada yang pernah mencuba? kalau ada tak pahit ke rasa daging tu?

8. Pinang Tua
Ambil setengah atau sebiji pinang tua, kupas dan bersihkan, kemudian masukkan kedalam periuk yang dimasak sekali dengan daging

9. Tebu
buangkan kulit dan bersihkan, ptoong tebu secara memanjang seruas-ruas. Masukkan isi tebu kedalam kuali berisi daging masak rendang atau sup dan dimasak hingga empuk

10. Sudu besi atau tembagaLetakkan sebatang sudu / garfu ke dalam periuk dan rebus bersama daging. Memang cepat lembut sebab dipercayai sudu ni dapat tingkatkan suhu dalam periuk. Selain guna sudu besi / tembaga, ramai juga menggunakan sudu porselin / kaca. Dipercayai sudu akan menyerap lebih haba / kepanasan yang membantu proses melembutkan daging


11. Rebus Bersama NanasNenas ni kata orang 'tajam' jadi fungsinya sangat berkesan untuk melembutkan daging dan membuatkan rasa daging lagi enak tapi guna nenas yang segar bukan nenas dalam tin ya. Kalau periuk kecil, cukup masukkan 1 atau 2 hirisan nanas


12. Rendam Bersama Soda Bikarbonat
Sebelum daging dimasak, terlebih dahulu lumur daging dengan soda bikarbonat. Ia hanya mengambil masa tidak terlalu lama untuk menunggu daging lembut. Apabila daging agak lembut, basuh dulu daging sebelum masak

Pengalaman saya menggunakan soda bikarbonat ni cukup mengecewakan sebab bila daging dimasak tu rerasa agak pelik dan memang tak boleh masuk dalam tekak.  Dok terfikir mungkin sebab tak habis kesan soda bikarbonat, rasanya dah cukup bersih saya basuh.  Ada yang pernah mencuba? 

13. Potong Daging Lawan Urat
Semasa memotong daging, kita tengok dulu ‘urat’ daging, potong lawan arah supaya urat-urat daging terputus dan senang daging nak empuk. Kalau saya memang kurang arif sebab daging yang saya beli tu selalunya daging tempatan segar dan dah siap minta si penjual di Pasar Dato Keramat tu tolong hiriskan

23 Tips Lembutkan Daging Agar Daging Empuk Dan Tidak Liat


14. Rebus Daging Guna Periuk Bertutup
Petua orang dulu, daging yang kita sedang rebus, perlu ditutup rapat dengan penutup periuk. Letakkan pemberat seperti  lesung batu atau apa saja yang berat supaya wap air tidak keluar


15. Guna panadolMasukkan panadol ke dalam rebusan daging. Petua ini biasa di dengar diamalkan di majlis kenduri yang biasanya memasak daging dalam jumlah yang sangat banyak. Tak pasti keberkesanannya. Ada yang penah mencuba


16. Buah betik muda dan daun betikPotong atau hiriskan betik muda dan rebuskan bersama daging. Pastikan anda kupas kulit dan buangkan biji terlebih dahulu kemudian baru masukkan ke dalam rebusan daging. 


17. Daun betikDifahamkan ianya disyorkan terutama unutk buat sate daging.  Hiriskan terlebih dahulu daging yang hedak dimasak, lumurkan daging dengan bahan perencahnya.  Bungkus daging dengan daun betik selama 1 jam.  Setelah itu daging dibakar

Ada yang mengatakan memasukkan daun betik sewaktu merebus daging dan pengalaman saya sendiri tu memang cukup mengecewakan sebab daging terasa pahit macam daun betik tu tapi mungkin silap cara saya kot. Ada yang pernah guna daun betik dan berhasil?

18. Jus limau/lemonLemon atau limau nipis memiliki kandungan asid bagi membantu melembutkan daging dengan kadar yang cepat. Mudah caranya dengan menghiris nipis atau potong lemon dan perahkan ke dalam rebusan daging. Selain itu, anda juga boleh perahkan lemon ke daging dan dibiarkan selama beberapa jam atau semalaman


19. CukaPerap daging yang telah dipotong dengan sedikit cuka makan selama lebih kurang 15 - 20 minit. Selepas itu toskannya hingga kering, lalu masak seperti biasa. Anda hanya perlu memastikan api dapur berada pada tahap sederhana ketika daging itu hampir menggelegak. Hasilnya daging lebih cepat empuk dan rasanya juga amat sedap.

20. Guna santanRebus daging bersama-sama pati santan kelapa hingga mendidih. Bagi sekilo daging, gunakan sebiji kelapa. Selain daging menjadi empuk, daging juga lebih terasa lemak dan enak kerana telah diserap santan didalamnya dan daging juga akan lebih lembut jika dipotong dengan cara yang betul

21. TempeKepingan tempe juga selalu digunakan untuk melembutkan gulai daging. Hanya masukkannya ke dalam masakan dan biarkan. Rasanya ragi yang digunakan dalam tempe yang memainkan peranan melembutkan daging, ada yang pernah mencuba


22. Batang ubi kayuAnda juga boleh cuba menggunakan keratan batang ubi kayu. Pastikan batang ubi kayu itu dibersihkan terlebih dahulu. Masukkan ke dalam periuk ketika ia sedang mendidih sahaja. Biarkan selama 10 – 15 minit, lalu angkat serta asingkan batang ubi kayu tersebut. Ada yang pernah mencuba petua ni? tak pahit


23. Tepung dan kicapGaul daging bersama tepung dan perapkan dengan kicap selama 30 minit sebelum dimasak atau cara lainya, rendamkan daging yang sudah dipotong dengan tepung gandum atau jagung untuk seketika sebelum memasak


Tips Apa pun kena tahu antara perkara penting dalam memasak daging ni, jangan letak garam ketika daging sedang direbus atau dimasak. Garam masuk akhir sekali.  bukan semua jenis tips boleh diguna pakai untuk sebarang masakan dengan daging seperti kalau masak kari mungkin tak boleh perap dengan cuka sebab rasa masam tu tetap akan dirasai. Ini pendapat saya tapi mungkin ada yang pernah mencuba, boleh la berkongsi pengalaman anda juga  di ruangan komen.Semasa memasak daging, pastikan api dapur berada pada tahap sederhana ketika masakan daging itu hampir menggelegak. Hasilnya daging lebih cepat empuk dan rasanya juga amat sedap.
Selamat mencuba! 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2020/05/petua-melembutkan-daging.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petua Lembutkan Daging Tanpa Perlu Direbus Lama

Petua Lembutkan Daging Tanpa Perlu Direbus Lama

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 73 hits
1 Potong daging lawan urat Bila potong daging kita tengok dulu urat daging Kita potong arah lawan urat Supaya urat itu terputus Senang daging nak empuk Ini petua zaman berzaman Memang proven Cer buat 2 Hakak biasa masukkan sudu atau garfu m...
Tips Rebus Jagung Supaya Tak Liat Dan Tak Kecut

Tips Rebus Jagung Supaya Tak Liat Dan Tak Kecut

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 68 hits
Assalamualaikum dana salam sejahtera Ingatkan rebus jagung ni simple je Jerang air bubuh jagung dan tunggu sampai masak Tapi mesti ramai antara kita yang pernah jadi macam ni bila rebus jagung dekat rumah kan Pernah tak terfikir macam mana ...
5 Petua Mudah Lembutkan Daging Masakan

5 Petua Mudah Lembutkan Daging Masakan

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 173 hits
5 petua mudah lembutkan daging masakan Assalamualaikum dan salam sejahtera Buat pengemar masakan berkaitan daging mesti rasa tak suka makan daging yang liat kan Aku sendiri pengemar daging Jadinya bila makan daging yang liat tu rasa kecewa ...
Kaedah Menyimpan Daging Korban Yang Betul Agar Tetap Terjaga Kualitinya

Kaedah Menyimpan Daging Korban Yang Betul Agar Tetap Terjaga Kualitinya

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 62 hits
1 JANGAN CUCI DAGING KORBAN SEBELUM DISIMPANSebelum disimpan daging korban jangan dicuci Jika dicuci guna air paip kuman kuman boleh masuk dan tinggal di dalam daging Itu akan merosakan kualiti daging Mencuci hanya dibuat apabila daging ber...
10 Tips Agar Percaya Diri Di Depan Kamera

10 Tips Agar Percaya Diri Di Depan Kamera

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 61 hits
Apa saja yang harus dilakukan agar bisa percaya diri di depan kamera Wajah yang rupawan Badan yang ideal Atau suara yang merdu Pada banyak kasus fisik yang bagus belum tentu bisa membuat seseorang tampil percaya diri menghadapi puluhan soro...
Resepi Omelet Daging Keju

Resepi Omelet Daging Keju

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 83 hits
Video memasak telur omelet keju beserta daging cincang super duper yummy Enaknya keju Lemak berkrim Dengan daging cincangnya Menu kesukaan anak anak kat rumah Pasti licin sekelip mata Bahan diperlukan untuk memasak telur omelet keju daging ...
Kursus Ternakan Ayam Daging Online

Kursus Ternakan Ayam Daging Online

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 57 hits
Saya sangat berpuas hati dengan ilmu khursus online tuan Ilmu yang sangat2 memberi manfaat dan berguna Penerangan sangat jelas Dan mudah faham Plot2 yang sangat terperinci saya rasa ini ialah investment yang terbaik dalam banyak2 ilmu yang ...
5442 Hina Darah Daging Sendiri Abang Sanggup Adik Tv Ppim 26 02 2021

5442 Hina Darah Daging Sendiri Abang Sanggup Adik Tv Ppim 26 02 2021

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 83 hits
Kalau bergaduh je mesti pasal duit Pasal Harta Inilah realiti hidup saudara yang kaya menjatuhkan yang miskin Dan saudara yang miskinlah selalu dipijak Mengisahkan tentang ABANG yang dihina dan diperlekehkan oleh ADIK sendiri atas kekuranga...
Kerabu Daging Pedas

Kerabu Daging Pedas

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 49 hits
Kerabu Daging Pedas Bahan bahan 1kg Daging 2 biji cili merah dihiris2 biji cili hijau dihiris4 biji cili api dihiris2 batang serai dihiris1 batang bunga kantan dihiris2 helai daun limau purut disiat siat2 sudu besar sos PranomSecubit garamC...
Baru 2 Tahun 9 Bulan Moleiq Berjaya Solat Penuh Terawih Berpuasa Netizen Kagum Dengan Didikan Jozlyn

Apa Guna Darurat Tiada Perubahan Dilakukan

Lirik Puzzle Of Life Yessy Diana Feat Made Sabda

Mediation Fails In Waytha Moorthy S Defamation Suit Against Ibrahim Ali

Tablet Kunyah Vitamin Shinjumi Bita V9 Untuk Kecantikan Kulit

Chicken Price Fixed At Rm7 90 For Raya Season

Mgc Grateful To Govt For Rm4 Million For Sikh Community

Drama Thriller Malapetaka Dek Penyakit Berjangkit Park Hyungsik Han Hyojoo Dilamar Terajui Happiness



5 Jenayah Yang Lahir Disebabkan Program Vaksinasi Covid 19

Lina Medina Ibu Paling Muda Dalam Dunia

Bateri Berlian Dari Sisa Radioaktif Ini Mampu Bertahan 28 Ribu Tahun

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Ramadani TV3

Kisah Gadis Colombia Yang Tidur Selama 2 Bulan Secara Berterusan Sleeping Beauty


Morning At Tanjung Lumpur

Resepi Mash Potato

E Resouces Recommended For Obstetrics

Wanita Diganggu Saka Ketika Berpantang

Lirik Lenggang Khodi

Lirik Di Hadapan Khodi