22 Kebaikan Bawang Putih Digunakan Sebagai Perubatan


Bawang putih adalah sebahagian daripada rempah ratus yang biasa digunbakan dalam masakan harian. Selain penyedap dan pemberi aroma pada masakan, bawang putih mempunyai banyak khasiat serta mengandungi nutrien sebagai mineral untuk kesihatan manusia.
Untuk pengetahuan semua, kebaikan bawang putih selalu dikaitkan dengan wanita berpantang. Namun kali ini, ada banyak cara menggunakan bawang putih seperti yang syorkan

Berikut adalah 22 kebaikan bawang putih yang digunakan sebagai perubatan.
1/ Merawat ususMasalah usus atau usus keras boleh dirawat dengan cara mengambil 5 ulas bawang putih tanpa kulit, dibakar (panggang) dan dimakan 2 kali sehari. 
Selain cara tersebut, boleh dilakukan kaedah merendam bawang putih denga air panas lalu dibiarkan sehingga suam lalu diminum.

2/ Elak serangan jantung, kanser & darah tinggiMengelakkan penyakit serangan jantung, penyakit kanser dan mengurangkan tekanan darah tinggi - 1 ulas bawang putih dikupas kulit dan dibersihkan lalu dimakan mentah setiap pagi.

3/ Elak masalah kolesterolMengurangkan penyempitan kolestrol pada saluran darah - Tabiat memakan mentah 1 ulas bawang putih setiap pagi dan malam mampu mengurangkan penyempitan kolestrol pada saluran darah.

4/ Perbaiki daya ingatanMeningkatkan daya ingatan - 5 ulas bawang putih tanpa kulit, bakar (panggang) lalu dimakan 2 kali sehari
5/ Atasi cirit-biritMengatasi masalah cirit-birit - 2 ulas bawang putih direbus dengan 1 cawan air, dibiarkan sejuk lalu diminum. Kaedah ini dilakukan 3 kali sehari sehingga sembuh.

6/ Merawat kandungan gula dalam darahMengurangkan kandungan gula dalam darah - 1 ulas bawang putih tanpa kulit diketuk lalu dimasukkan ke dalam gelas berisi air panas, dibiarkan sejuk lalu diminum setiap pagi.

7/ KecacinganMasalah cacing - Kunyah 3 ulas bawang putih dan telan hingga habis diikuti dengan meminum air suam. Amalkan setiap pagi dan malam selama tiga hari berterusan.

8/ Atasi sakit perut & gastrikPenawar sakit perut dan gastrik - 5 ulas bawang putih dikunyah lalu ditelan pada pagi dan petang setiap hari sehingga sembuh.

9/ Atasi masalah darah tinggiPenawar darah tinggi - 1 ulas bawang putih diketuk, campur dengan perahan setengah biji limau kapas dalam cawan, tuang dengan air suam lalu diminum setiap pagi.

10/ Membantu penyakit lemah uratMengatasi penyakit lemah urat - 7 ulas bawang putih direbus dengan 3 cawan air sehingga mendidih lalu dibiarkan sejuk untuk diminum setiap pagi, tengahari dan malam. 
Lakukan setiap hari secara berterusan sehingga sembuh.

11/ Masalah sakit sarafMenyembuhkan sakit saraf - Bawang putih ditumbuk dengan campuran halia, gosokkan secara perlahan-lahan pada saraf atau urat, leher, tulang belakang dan rusuk. 
Selain itu, seulas bawang putih dimakan bersama susu lembu segar setiap pagi hingga sakit saraf sembuh.

12/ Masalah kembung perutMengatasi kembung perut - 2 ulas bawang putih tanpa kulit dikunyah dan ditelan sehingga habis diikuti dengan meminum air suam. 
Lakukan setiap pagi, tengahari dan malam setiap hari sehingga masalah kembung perut sembuh.

13/ Masalah telinga bernanahMengubati telinga bernanah - Tumbuk bawang putih sehingga lumat, ambil air perahannya lalu dititiskan kedalam telinga yang bernanah. 
Lakukan beberapa kali sehingga sembuh.

14/ Kulit muka berbintik ? Mengatasi kulit muka berbintik - Tumbuk bawang putih sehingga lumat bersama minyak badam kemudian sapukan pada bahagian yang berbintik dan dibiarkan seketika sebelum ianya di bersihkan. 
Lakukan beberapa kali sehingga bintik hilang.

15/ Atasi masalah batuk biasaSememangnya batuk biasa akan buat kita kurang selesa. batuk biasa - 6 ulas bawang putih ditumbuk sehingga lumat bersama gula batu kemudian di campur dengan 1 cawan air lalu dibiarkan selama 6 jam. 
Minum 1 sudu makan setiap hari sehingga batuk sembuh.

16/ Masalah penghadamanMasalah pencernaan - Makan 5 ulas bawang putih mentah setiap pagi dan petang. 
Lakukan setiap hari sehingga hilang masalah pencernaan

17/ Penjagaan kulit kepala dan rambutMenjaga kesihatan kulit kepala dan rambut - Memakan bawang putih mampu menjaga kesihatan kulit kepada dan rambut. 
Kulit kepala yang gatal boleh di sapu dengan hirisan bawang putih dan dibiarkan seketika sebelum dibersihkan.

18/ Atasi jerawatMengubati jerawat - Bawang putih dihiris dan digosok pada jerawat dan dibiarkan seketika sebelum dibersihkan semula. 
Lakukan beberapa kali sehari sehingga jerawat hilang.

19/ Merawat sakit gigiMenghilangkan rasa sakit gigi - Bawang putih ditumbuk sehingga lumat lalu diletakkan pada bahagian gigi yang sakit. 
Lakukan setiap kali gigi anda sakit sebelum anda berjumpa dengan doktor gigi.

20/ Sakit kerongkong atau suara serakKunyah beberapa ulas bawang putih dan telan secara perlahan-lahan. 
Lakukan beberapa kali sehari sehingga sembuh.

21/ Anti penuaanNak cantik dan lambat tua? Ini rahsianya - 15 ulas bawang putih dibakar (panggang) lalu dimakan. 
Amalkan 2 kali sehari setiap hari.

22/ Masalah kuku rapuhHiris bawang putih lalu digosok pada permukaan kuku. Lakukan beberapa kali sehari setiap hari sehingga kuku lebih kuat dan cantik.Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger× Anti not in favor of (an action or proposal etc.) More (Definitions, Synonyms, Translation)
Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua

cheers

Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mrspip.com/2021/02/22-kebaikan-bawang-putih-digunakan-sebagai-perubatan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/eyYzxh+(MrsPipDotCom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Legakan Batuk Berkahak Anak Bakar Bawang Putih Campurkan Dengan Minyak

Legakan Batuk Berkahak Anak Bakar Bawang Putih Campurkan Dengan Minyak

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 435 hits
Bawang putih sebenarnya banyak khasiat Bukan sahaja untuk menambahkan kesedapan dalam masakan tetapi ia kaya dengan vitamin mineral dan enzim yang diperlukan oleh badan jika diambil dalam kadar yang berpatutan Selain itu kebaikan bawang put...
Pejuang Namakan Dr Mahathir Mukriz Sebagai Teraju Tolak Pru15 Sehingga 2023

Pejuang Namakan Dr Mahathir Mukriz Sebagai Teraju Tolak Pru15 Sehingga 2023

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 128 hits
Parti Pejuang iaitu blok politik yang dibentuk oleh Dr Mahathir Mohamad selepas keluar daripada Bersatu tahun lalu hari ini menamakan dirinya dan anaknya Mukhriz Mahathir dalam barisan tertinggi parti itu Dalam sidang media hari ini Mukhriz...
Ada Jodoh Biarlah Alicia Amin Dilabel Sebagai Pelacvr Yang Berkahwin Dengan Doktor

Ada Jodoh Biarlah Alicia Amin Dilabel Sebagai Pelacvr Yang Berkahwin Dengan Doktor

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 982 hits
Pelakon dan model Alicia Amin tidak berkecil hati apabila ada yang segelintir wargamaya menggelarkannya sebagai pelac ur yang berkahwin dengan seorang doktor
Ntv7 Bakal Dikenali Sebagai Didik Tv

Ntv7 Bakal Dikenali Sebagai Didik Tv

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 714 hits
Selamat tinggal ntv7 ntv7 bakal dikenali sebagai Didik TV Kementerian Pendidikan Malaysia akan mengambil alih ntv7 dan akan menjadikan channel TV ni sebagai channel pendidikan dan pembelajaran secara penuh dengan nama baru iaitu Didik TV pa...
Tesco Malaysia Kini Dikenali Sebagai Lotuss Store Malaysia Sdn Bhd

Tesco Malaysia Kini Dikenali Sebagai Lotuss Store Malaysia Sdn Bhd

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 776 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Tesco Malaysia secara rasmi menukar namanya kepada Lotuss Malaysia Proses penjenamaan semula itu adalah berikutan Tesco Group UK menjual operasinya di Thailand dan Malaysia kepada konglomerat Thailand Cha...
Hiburan Patutlah Duduk Je Tadi Netizen Tegur Janna Nick Terlalu Seksi Sebagai Hos Tv

Hiburan Patutlah Duduk Je Tadi Netizen Tegur Janna Nick Terlalu Seksi Sebagai Hos Tv

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 250 hits
Sebelum ini pelakon dan pengacara Janna Nick menerusi sebuah video memohon maaf kerana sering bergaduh dengan netizen Menurutnya dia sebagai seorang artis berasa menyesal dan tiada niat mahu mengeluarkan kenyataan mengguris hati BACA Advert...
Bimbang Kerajaan Mahu Hapus Peranan Ayah Sebagai Pembangkang Nooryana Najib

Bimbang Kerajaan Mahu Hapus Peranan Ayah Sebagai Pembangkang Nooryana Najib

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 132 hits
SHAH ALAM Anak bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Nooryana Najib bimbang matlamat kerajaan dalam perbicaraan pertuduhan ayahnya bertujuan menghapuskan peranan beliau sebagai suara pembangkang Menurutnya Najib kini dilihat seba...
Jet Pejuang Rsaf Dikerah Sebagai Respons Terhadap 039 Potensi Ancaman Udara 039

Jet Pejuang Rsaf Dikerah Sebagai Respons Terhadap 039 Potensi Ancaman Udara 039

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 138 hits
Images KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Jet jet pejuang tentera Singapura dikerah sebagai respons terhadap potensi ancaman udara pada pagi Sabtu menurut Angkatan Tentera Udara Singapura Ada di antara anda yang
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas