2021 Tahun Ph Wajib Melupakan Mahathir






Tahun 2020 sudah pun berlalu pergi dan hari ini adalah hari pertama terbukanya tirai tahun 2021.


Bagi kebanyakan orang, kedatangan tahun baru akan diiringi dengan azam serta tekad baru.


Boleh dikata semua orang ada azam dan tekad baru yang mahu dicapai bersama dengan kedatangan tahun baru.


Khusus buat PH yang perjuangan serta kemenangannya telah dikhianati, kedatangan Tahun 2021 seharusnya juga merangsang sebuah azam dan tekad yang baru.


Secara umum, sekurang-kurangnya ada dua aspek perjuangan yang perlu dihadapi oleh PH pada tahun 2021 ini.


Pertama, terus berusaha mengembalikan mandat rakyat yang telah dikhianati, sama ada melalui pengumpulan Akuan Bersumpah (SD) atau dengan cara memenangi pilihanraya.


Sekiranya SD yang dikumpul mencukup untuk mengambil alih kerajaan, usaha itu mungkin berakhir dengan kejayaan atau akan berdepan PRU.


Ia terpulang kepada kebijaksanaan Yang Dipertuan Agong memutuskannya di mana jika baginda merasakan pilihanraya tidak sesuai diadakan sekarang, maka akan berlakulah perubahan kerajaan, tetapi jika baginda beranggapan boleh diadakan PRU, itulah yang harus dihadapi oleh PH.


Tetapi, berdasarkan pelbagai maklumat, keinginan untuk menjatuhkan kerajaan PN dan Muhyiddin Yassin begitu tinggi sekarang ini.


Di pihak UMNO, mereka boleh dikata sudah tidak tahan lagi terus dibuli dan diperlakukan oleh Bersatu serta percaya lagi lama mereka berada dalam kerajaan, lagi terancam kedudukan UMNO dibuatnya.


Dalam hal ini, UMNO mula bersikap agak terbuka kepada pilihan sama ada berada dalam kerajaan campuran bersama PH buat sementara atau berdepan PRU.


Dalam kedua-dua keadaan, UMNO percaya kedudukan mereka akan bertambah baik berbanding terus berada dalam kerajaan PN yang dipimpin Muhyiddin sekarang.


Dalam aspek kedua, sempena kedatangan tahun baru ini juga, PH harus lebih komited mengukuhkan kedudukannya, baik untuk menjadi kerajaan menggantikan PN atau menghadapi PRU.


Masalah yang tak berkesudahan dalam PH ialah adanya segelintir pihak masih taksub dan mengharapkan Tun Mahathir Mohamad bersama gabungan itu.


Walaupun mudah difahami bahawa Tun Mahathir telah meruntuhkan kerajaan PH, mengkhianati janji peralihan kuasa dengan berdolak-dalik mengenainya, bahkan setelah hilang jawatan Perdana Menteri dan dalam cubaan merebutnya semula pun beliau masih enggan bekerjasama dan menerima kepimpinan Anwar Ibrahim sebagai Pengerusi PH, malangnya ada yang kekal dengan ketaksuban serta beranggapan pengasas Parti Pejuang itu mampu menguatkan lagi PH.


Dengan pelbagai karenah yang ditunjukkan oleh Tun Mahathir kebelakangan ini, adalah jauh lebih baik dan munasabah untuk semula pihak dalam PH menjadikan tahun 2021 sebagai tahun melupakan terus kelibatnya.


Dalam keadaan di mana diketahui dendam kesumatnya terlalu dalam terhadap Anwar, mesti disedari beliau bukanlah faktor penguat atau pemberi kelebihan kepada PH, sebaliknya lebih merupakan faktor pengganggu dan pemusnah kepada kejayaan yang ingin dicapai oleh PH sendiri.


Keinginan beliau hanya dirinya perlu dijadikan ketua dan Perdana Menteri atau calon yang dipilihnya saja yang bukan daripada PH sebagai calon Perdana Menteri, sepatutnya sudah cukup untuk menyedarkan semua pihak dalam PH tentang niat tidak baiknya, bukan saja kepada Anwar, tetapi juga kepada PH secara keseluruhannya.


Dengan kedudukan Tun Mahathir yang tidak mempunyai parti dan sokongan di belakangnya pula amat kecil, PH harus terus melangkah ke hadapan dan tidak perlu lagi membuang masa merindui atau menyebut-nyebut namanya.


Biarkan saja Tun Mahathir dan dua tiga kerat pemimpin yang ada bersamanya mereput, sebelum pada PRU15 nanti pasti berakhirlah karier masing-masing mereka itu.


Namun, selagi bayang-bayang Tun Mahathir masih wujud di kalangan segelintir pihak, PH bukan saja tidak mampu ke mana-mana, malah untuk memenangi PRU15 pun jadi mustahil dibuatnya.


Selagi Tun Mahathir dirindui atau disebut namanya oleh pihak dalam PH, selagi itulah juga beliau akan memainkan peranannya menggagalkan perjuangan PH.


Begitu pun, ini bukanlah bermakna PH bersikap tertutup dan enggan menambah sokongan yang ada.


Baik Pejuang, Warisan, Muda atau siapa saja, mereka boleh saja bersama dan menyertai PH, tetapi mestilah akur dengan kepimpinan dan jalur perjuangan yang sudah dibinanya, malah telah pun diterima oleh sebahagian rakyat di negara ini.


Tun Mahathir sendiri, sebagaimana disebut Anwar, boleh bersama PH tetapi mesti akur dengan ketetapan perjuangan sedia ada tanpa ada agenda peribadi atau lain-lainnya.


Janganlah pihak di luar sana, belum pun diterima masuk ke rumah PH, tetapi sudah pandai meletakkan syarat ingin tidur di bilik utama, mahu menyusun semula perabot dan sebagainya.


Hendak masuk ke rumah orang buatlah cara bertamu yang selayaknya. (Shahbudindotcom 01/01/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/2021-tahun-ph-wajib-melupakan-mahathir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Mindset Soal Penampilan Yang Wajib Kamu Punya Di Tahun 2021 Ini Yuk Pahami

4 Mindset Soal Penampilan Yang Wajib Kamu Punya Di Tahun 2021 Ini Yuk Pahami

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 251 hits
Nggak terasa sudah memasuki tahun 2021 di mana pasti banyak perubahan di dunia fashion Hmmm gimana pendapatmu
Malam Tahun Baru 2021 Pusat Perbelanjaan Di Jakarta Wajib Tutup Pukul 19 00 Wib

Malam Tahun Baru 2021 Pusat Perbelanjaan Di Jakarta Wajib Tutup Pukul 19 00 Wib

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 219 hits
Menurut dia penindakan tegas tak hanya berlaku bagi masyarakat Dia mengatakan apabila menemukan hotel mengadakan acara malam tahun baru akan ditindak
2020 Penuh Dugaan Agong Amp Permaisuri Ucap Selamat Tahun Baru 2021

2020 Penuh Dugaan Agong Amp Permaisuri Ucap Selamat Tahun Baru 2021

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 276 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billal Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah menzahirkan ucapan selamat menyambut Tahun Baru 2021 kepada seluruh rakyat Malaysia Meneru...
Tahun 2020 Meninggalkan Kita Selamat Datang 2021

Tahun 2020 Meninggalkan Kita Selamat Datang 2021

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 712 hits
Tahun 2020 meninggalkan kita Selamat Datang 2021 Assalamualaikum 03 Januari 2021 Terlewat 3 hari untuk menulis tentang tahun baru Eh tiada istilah lewat ya Di kesempatan ini Cik Rose mengucapkan Selamat Tahun Baru 2021 Antara memori memori ...
Hukum Merayakan Tahun Baru 2021 Di Masa Pandemi

Hukum Merayakan Tahun Baru 2021 Di Masa Pandemi

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 358 hits
Bagaimana hukum merayakan tahun baru 2021 di masa pandemi saat ini
Tahun Baru Dukun Peru Ramai Ramai Buka Jasa Ramal Kehidupan Di 2021

Tahun Baru Dukun Peru Ramai Ramai Buka Jasa Ramal Kehidupan Di 2021

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 239 hits
Tahun Baru Dukun Peru Ramai Ramai Buka Jasa Ramal Kehidupan di 2021 Setiap tahun baru dukun dukun dari wilayah Andes mendatangi pasar untuk menawarkan jasa meramalkan kehidupan di masa depan termasuk kekayaan dan kesehatan
2021 Moga Tamatlah Konflik Panjang Mahathir Anwar

2021 Moga Tamatlah Konflik Panjang Mahathir Anwar

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 211 hits
SEKIRANYA rakyat menoleh semula kepada sejarah konflik antara Anwar Mahathir sememangnya sukar untuk menyingkap lakonan lakonan kedua tokoh ini di atas pentas yang kelihatan berseloroh dan berjenaka antara satu sama lain Beberapa hari kemud...
Goodbye 2020 Welcome 2021 Selamat Tahun Baru Semua

Goodbye 2020 Welcome 2021 Selamat Tahun Baru Semua

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 359 hits
Goodbye 2020 Welcome 2021 Selamat Tahun Baru Semua Ini post pertama untuk tahun ni Maafkan mama yang busy sangat Dah le tahun baru dan birthday mama jatuh pada weekend Memang sibuk la mama Masih belum terlambat mama nak ucapkan Selamat Tahu...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened