20 Nasihat Indah Yang Al Marhum Sheikh Ali Jaber Tinggalkan




 1. Bahagia itu ibarat kupu-kupu. Jika kamu mengejarnya, ia lari darimu, tapi jika kamu duduk dengan tenang, ia akan turun ke tanganmu. Maka bersabarlah kerana sabar itu indah.
2. Hidup tidak akan berhenti. Allah senantiasa mengiringnya dengan kelembutan dan rencana-Nya dengan harapan baru dan tekad yang tidak pernah hilang.
3. Saat kamu sakit gigi, ingatlah Rasulullah yang giginya patah kerana perang. Saat kamu difitnah, ingatlah Rasulullah difitnah penyihir dan gila.
4. Jangan memberitahu sesiapa pun tentang maksiatmu kerana dua sebab. Pertama, kerana maksiat bukan untuk dibanggakan. Kedua, kerana manusia takkan melupakan keburukanmu walaupun kamu telah bertaubat.
5. Bila yang ditimpa musibah itu orang yang kita cinta, maka kita akan katakan itu penghapus dosa. Bila yang ditimpa musibah itu orang yang kita benci maka kita akan mengatakan itu hukuman dari Allah. Berhati-hatilah jangan menghukumi takdir Allah dengan hawa nafsu kita.
6. Jika seseorang hamba tahu bagaimana Allah mengatur seluruh hidupnya, maka dia akan menyadari bahawa Allah mencintainya lebih dari cinta kedua orang tuanya sehingga hatinya akan condong mencintai Allah.
7. Kaca yang pecah, suaranya akan hilang dan meninggalkan serpihan yang akan melukai siapa yang menyentuhnya. Begitu juga perkataan yang melukai hati, suaranya akan cepat hilang tapi lukanya akan kekal untuk waktu yang lama. Kerana itu, janganlah berkata sesuatu kecuali yang baik-baik saja.
8. Jika kamu merasa sangat nyaman, aman dan tanpa rasa takut di kediamanmu, apalagi yang kamu harapkan selain itu? Puji dan syukur kepada Allah atas kebahagiaan yang kamu miliki dan akuilah nikmat itu dengan pengakuan yang tulus.
9. Saya sering bilang, jangan pandangi wanita yang belum berhijab. Jangan pandangi dia dengan penilaian buruk. Barangkali dia punya dua rakaat Tahajjud di sisi Allah, sehingga segala dosanya terampuni. Kita tak tahu hati dan urusan manusia dengan Allah, masing-masing punya rahsia dengan Allah.
10. Hati akan mati tanpa Al-Qur’an. Hati akan keras jika tidak diobati dengan Al-Qur’an. Hati juga tidak akan bahagia kecuali dengan Al-Qur’an. Maka jadikanlah Al-Qur’an sahabat yang selalu menemanimu. Sunggu Al-Qur’an akan memberi petunjuk ke jalan yang lurus.
11. Setiap kebaikan yang kamu kerjakan, engkau akan dapatkan perlindungan Allah dan jalan keluar dari kesulitan. Mungkin kebaikanmu dilupakan orang lain, akan tetapi Allah tidak akan lupa!
12. Jika engkau merasa tidak hidup bahagia, Maka ketahuilah, engkau tidak mengerjakan sholat dengan baik.
13. Tiga hal yang harus selalu ada dalam memorimu. (1) Tak ada yang selamat dari kematian (2) Tak ada ketentraman di dunia (3) Tak seorang pun aman dari perkataan manusia.
14. Hidup kita susah tidak punya uang untuk mencukupi kebutuhan sehari hari? Sedangkan Rasulullah berbulan-bulan hanya makan kurma di rumahnya tidak ada sesuatu untuk dimasak.
15. Kamu lelah beribadah kepada Allah? Bayangkan Rasulullah shalat sampai tumitnya itu melepuh retak karena lama berdiri.
16. Sungguh indah jika anda memberi dan tahu bahwa yang akan membalas pemberian anda bukanlah manusia tetapi pencipta manusia.
17. Jika kamu tidak bisa menjadikan orang lain lebih baik akhlaknya sepertimu. Maka, jagalah akhlakmu jangan biarkan dia mempengaruhi akhlakmu.
18. Aku tidak punya waktu membenci orang-orang yang membenciku. Karena aku sangat sibuk mencintai orang-orang yang menyayangiku.
19. Hikmah Kehidupan. Tidak ada kebahagiaan yang sempurna. Tidak ada kesengsaraan yang abadi. Maka terus berusahalah, hiduplah dengan tenang.
20. Ubahlah duniamu dengan senyuman. Jangan biarkan dunia yang mengubah senyumanmu. [SUMBER]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ustazcyber.com/2021/01/20-nasihat-indah-yang-al-marhum-shyeikh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
27 Untaian Nasehat Indah Syekh Ali Jaber Yang Bikin Hati Teduh Dan Selalu Ingat Pada Sang Khaliq

27 Untaian Nasehat Indah Syekh Ali Jaber Yang Bikin Hati Teduh Dan Selalu Ingat Pada Sang Khaliq

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 189 hits
Syekh Ali Jaber terkenal dengan pembawaannya yang lembut dan sangat bijaksana Syekh Ali Jaber selalu melontarkan kalimat kalimat indah yang menyejukkan hati Sebagai seorang pendakwah Syekh Ali Jaber selalu menyampaikan nasihat nasihat yang ...
Nasihat Imam Syeikh Ali Jaber

Nasihat Imam Syeikh Ali Jaber

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 283 hits
Assalamualaikun Pemergian Syeikh Ali Jaber pasti dirasainya ramai orang Berikut adalah 10 Nasihat Almarhum sebagai panduan kita bersama
Nasihat Syekh Ali Jaber Sebelum Meninggal Diungkap Aa Gym Soroti Bencana Di Indonesia

Nasihat Syekh Ali Jaber Sebelum Meninggal Diungkap Aa Gym Soroti Bencana Di Indonesia

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 208 hits
Ulama kondang Abdullah Gymnastiar mengunggah sebuah video di akun Instagramnya Video tersebut menunjukkan interaksi antara Aa Gym dan Syekh Ali Jaber sebelum meninggal dunia Keduanya membicarakan mengenai pandemi covid 19 dan sejumlah benca...
Subhanallah Sederhananya Makam Syekh Ali Jaber

Subhanallah Sederhananya Makam Syekh Ali Jaber

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 220 hits
Petang di Pondok Pesantren Darul Quran Satu per satu pelayat mulai meninggalkan makam Syekh Ali Jaber Ada yang menuju masjid untuk persiapan shalat Maghrib ada yang pulang atau sekedar duduk di bangku area Ponpes Beberapa pelayat memilih ke...
Tak Banyak Yang Tahu Ternyata Syekh Ali Jaber Pernah Bergabung Dalam Tim Sepak Bola Ntb

Tak Banyak Yang Tahu Ternyata Syekh Ali Jaber Pernah Bergabung Dalam Tim Sepak Bola Ntb

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 261 hits
Indonesia berduka setelah ulama atau pendakwah kondang Syekh Ali Jaber meninggal dunia pada Kamis 14 Januari 2021 Syekh Ali Jaber dikabarkan wafat pada pukul 8 30 WIB di Rumah Sakit Yarsi Cempaka Putih Jakarta Pusat Media sosial pun dibanji...
Kematian Yang Dicemburui Ratusan Penduduk Mengiringi Allahyarham Syekh Ali Jaber Beri Penghormatan Buat Kali Terakhir

Kematian Yang Dicemburui Ratusan Penduduk Mengiringi Allahyarham Syekh Ali Jaber Beri Penghormatan Buat Kali Terakhir

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 296 hits
61 total views 61 views today Semalam umat Islam telah kehilangan pendakwah dan juga ahli ulama terkenal Indonesia iaitu Syekh Ali Jaber Jenazah Allahyarham Syekh Ali Jaber selamat dikebumikan di Pondok Pesantren Darul Quran Tangerang petan...
Syekh Ali Jaber Meninggal Abu Janda Orangnya Sehat Tinggi Besar Kena Covid Tidak Selamat

Syekh Ali Jaber Meninggal Abu Janda Orangnya Sehat Tinggi Besar Kena Covid Tidak Selamat

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 217 hits
Pegiat media sosial Abu Janda menyampaikan ucapan duka atas meninggalnya ulama besar Tanah Air Syekh Ali Jaber yang wafat di usia 44 tahun usai terpapar Covid 19 Lewat cuitannya di Twitter Kamis 14 Januari 2021 Abu Janda mengungkapkan bahwa...
Kenang Mendiang Syekh Ali Jaber Dedy Corbuzier Berurai Air Mata Saya Beruntung Pernah Bertemu

Kenang Mendiang Syekh Ali Jaber Dedy Corbuzier Berurai Air Mata Saya Beruntung Pernah Bertemu

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 245 hits
Terima kasih Syekh Ali Jaber telah mengajarkan tentang pemaafan dan kedamaian Selamat jalan
Penggali Kubur Kaget Saat Lihat Jenazah Syekh Ali Jaber Sebelum Dimakamkan

Penggali Kubur Kaget Saat Lihat Jenazah Syekh Ali Jaber Sebelum Dimakamkan

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 339 hits
Penggali makam Amin mengaku sempat kaget melihat jenazah Syekh Ali Jaber saat proses penguburan Tak seperti jenazah pada umumnya Amin menyebut jenazah Syekh Ali Jaber tersenyum manis Senyum manis kata Amin saat berbincang dengan wartawan di...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams