2 000 Usahawan Luar Bandar Dilatih Desamall Kplb


Ruwaida Md Zain Petugas DesaMall@KPLB menguruskan bekalan dan perkhidmatan produk usahawan luar bandar di Gudang DesaMall@KPLB di Bukit Jelutong, Shah Alam. Shah Alam: ProgramDesaMall@Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) mencatatkan jumlah jualan usahawan luar bandar sebanyak RM1.94 juta membabitkan 2,233 produk sejak dilancarkan penghujung 2017 sehingga 28 Februari lalu.
Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Dr Abd Latif Ahmad, berkata ketika program itu mula diperkenalkan, KPLB hanya bekerjasama dengan satu platform e-Dagang sahaja, iaitu Presto Mall .
Bagaimanapun, katanya mulai Jun 2018, KPLB mula memasarkan produk usahawan DesaMall@KPLB dalam beberapa platform e-Dagang seperti Lazada, Shoppee dan eBay.
"Sejak program ini diperkenalkan pada Oktober 2017, jumlah jualan terkumpul sebanyak RM1.94 juta setakat 28 Februari lalu dengan Stock Keeping Unit (SKU) 23,981 di semua platform e-Dagang.
"Sehingga 28 Februari juga, 2,000 usahawan luar bandar dilatih di bawah program DesaMall@KPLB dan memasarkan produk secara dalam talian di platform e-Dagang.
"Sementara itu, pencapaian DesaMall@KPLB dalam mematuhi tempoh masa tiga hari yang ditetapkan platform e-Dagang untuk pesanan diterima pembeli adalah pada tahap 100 peratus di semua platform yang disertai, selain sentiasa mendapat review yang baik daripada pembeli," katanya.
Beliau berkata demikian kepada media pada Majlis Perasmian Gudang DesaMall@KPLB dan DesaMall@OnTheGo di Bukit Jelutong, di sini, kelmarin.
Abd Latif berkata, menerusi program berkenaan, usahawan luar bandar hanya perlu menumpukan perhatian kepada penghasilan produk bagi memenuhi pesanan serta penambahbaikan produk.
"Urusan lain seperti menguruskan pesanan, penghantaran produk kepada pembeli dan urusan pembayaran oleh pembeli diuruskan pentadbir program DesaMall@KPLB, iaitu syarikat eLokal Sdn Bhd," katanya.
Beliau berkata, prestasi jualan usahawan di bawah program DesaMall@KPLB pula dipantau menggunakan sistem aplikasi yang dibangunkan khusus untuk program ini.
"Sistem aplikasi ini mampu menjejaki jualan setiap produk serta menjana laporan berkaitan nilai jualan terkumpul, produk terlaris serta produk yang kurang mendapat sambutan.
"Pemantauan berterusan membolehkan isu dihadapi usahawan DesaMall@KPLB dikenal pasti dan tindakan penambahbaikan boleh dilaksanakan," katanya.
Mengulas mengenai gudang terbabit pula katanya, ia disewa khas sebagai hub pengumpulan dan penyimpanan stok produk usahawan luar bandar yang menyertai Program DesaMall@KPLB dan juga sebagai hub pengedaran produk berkenaan ke rangkaian DesaMall@KPLB dan juga kepada pelanggan.
"Selain itu, syarikat eLokal Sdn Bhd juga melaksanakan penyewaan sebuah kenderaan bermotor lori satu tan daripada FELCRA Bekalan dan Perkhidmata yang bakal digunakan untuk tujuan promosi seperti penyertaan di dalam program out re a ch keusahawanan, program onboard in g DesaMall@KPLB.
"Ia juga akan digunakan untuk pengambilan dan penghantaran stok produk DesaMall@KPLB ke rangkaian DesaMall@KPLB," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/2000-usahawan-luar-bandar-dilatih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Tekun Nasional Spin Rm5 000 Usahawan Tanpa Ssm

Permohonan Tekun Nasional Spin Rm5 000 Usahawan Tanpa Ssm

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 576 hits
Permohonan TEKUN Nasional SPIN Pinjaman TEKUN Nasional Skim Pembiayaan Informal merupakan satu inisiatif baru yang baru dilaksanakan TEKUN untuk membantu sektor sektor perniagaan informal yang banyak terkesan daripada kegawatan ekonomi yang...
Video Influencer Sendiri Mengaku Tak Ikut Sop Tak Pakai Mask Penjarakan Sosial Kelaut Fashion Show Usahawan Langgar Sop

Video Influencer Sendiri Mengaku Tak Ikut Sop Tak Pakai Mask Penjarakan Sosial Kelaut Fashion Show Usahawan Langgar Sop

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 577 hits
Belum reda lagi isu influencer dan pasangan selebriti rentas negeri kini timbul pula isu panas baru di mana satu pasangan usahawan terkenal didakwa tidak mematuhi Prosedur Operasi Standard atau SOP ketika mengadakan majlis pertunjukan fesye...
Nak Ubah Hidup Edisi Khas Peluang Usahawan Untuk Bangkit Berubah Program Percuma Richworks

Nak Ubah Hidup Edisi Khas Peluang Usahawan Untuk Bangkit Berubah Program Percuma Richworks

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 428 hits
Assalamualaikum Sudah genap setahun kita semua melalui masa masa kritikal dan situasi pandemik yang tidak pernah kita bayangkan sebelum ini dan kini ianya benar benar menjadi realiti Keadaan pandemik yang berlaku di seluruh dunia telah bany...
5516 Ppim Sokong Usahawan Muda Berjinak Dunia Perniagaan One News 27 03 2021

5516 Ppim Sokong Usahawan Muda Berjinak Dunia Perniagaan One News 27 03 2021

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 210 hits
Ramai usahawan bumiputera muda berjaya mampu dilahirkan jika mereka diberikan sokongan sewajarnya Pengerusi Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan yakin hasrat itu juga boleh direalisasikan dengan wujudnya ekosistem lebih kond...
Usahawan Wanita Ini Sangat Pemurah Top Up Berkepuk Wang Tunai

Usahawan Wanita Ini Sangat Pemurah Top Up Berkepuk Wang Tunai

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 235 hits
Usahawan wanita ini sangat pemurah top up berkepuk wang tunai kalau beg suami kosong Apa yang dia nak semua saya belikan Sabtu 03 April 2021 12 00 PMOleh Ellena memberi penghargaan terhadap suaminya kerana sentiasa menjadi tulang belakang d...
Program Waqaf Buku Dari Pejuang Usahawan

Program Waqaf Buku Dari Pejuang Usahawan

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 275 hits
Assalamualaikum w b t Salam PejuanganSukacitanya kami di PejuangUsahawan com melancarkan program Wakaf Buku yang bertujuan untuk membekalkan buku buku ke masjid surau institusi pendidikan rumah kebajikan atau kepada orang perseorangan berga...
Peluang Usahawan Terkesan Ekoran Pandemik Untuk Bangkit Berubah Bersama Richworks

Peluang Usahawan Terkesan Ekoran Pandemik Untuk Bangkit Berubah Bersama Richworks

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 259 hits
Dah setahun kita melalui ujian hebat kerana pendamik yang melanda dunia Satu dunia terkesan dan amat duka lara lagi bila ia juga memberi kesan secara langsung dan tidak langsung terhadap rakyat negara kita sendiri Di sekeliling kita sendiri...
5 Alasan Logis Kenapa Sosok Ibu Layak Disebut Sebagai Superhero Luar Biasa Memang

5 Alasan Logis Kenapa Sosok Ibu Layak Disebut Sebagai Superhero Luar Biasa Memang

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 148 hits
Pas suami atau anak sakit ibu yang merawat Nah kalau pas ibu sakit bisa lo dia ngerawat dirinya sendiri
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag