18 Tahun Automatik Undi Tahun Depan





Bukan perkara main main, di anggarkan akan ada penambahan sebanyak 4 hingga 5 juta pengundi baru atau pengundi muda yang bakal mengundi pertama kali dalam hidup mereka.
Yang tua macam dalam gambar tu pun masih tak tahu dan tak faham akan pentingnya undi dalam membentuk kerajaan, agak agak pengundi muda nanti apa kah pula cabarannya?
Sebenarnya, apa yang lebih penting parti politik sudah benar benar kah bersedia untuk menyantuni golongan muda ini? Apakah parti politik sekadar melihat pengundi muda adalah sebahagian pengundi yang akan mereka tunggang dengan retorik retorik politik basi yang membelenggu sebahagian besar parti politik hari ini?
Atau persoalan baru ialah pembentukan third wave generation pengundi seperti yang telah kita sebutkan di sini. Pembentukan golongan pengundi baru yang bosan dengan politik kepartian yang dilihat asyik makan memakan demi kelansungan politik peribadi sebahagian pemimpin politik masakini.
Bagi A rosak, bagi B jahanam..! So?
Pelaksanaan usia kelayakan mengundi 18 tahun dan pendaftaran pemilih secara automatik dijangka dapat dilaksanakan selewat-lewatnya pada Julai tahun depan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Datuk Takiyuddin Hassan.
Beliau berkata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kini dalam proses melakukan beberapa persiapan untuk pelaksanaan perkara itu termasuk bekerjasama dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
"SPR sedang bekerjasama dengan JPN melalui jawatankuasa Taskforce SPR dan JPN dalam persiapan melaksanakan pendaftaran pemilih secara automatik dan urusan lain yang berkaitan dan menjangkakan semua persiapan yang sedang diambil akan dapat disiapkan dalam tempoh 18 hingga 24 bulan dari tarikh kelulusan pindaan oleh Dewan Negara pada 25 Julai tahun lalu," katanya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat hari ini.
Takiyuddin menjawab soalan Lim Lip Eng (PH-Kepong) bila kerajaan akan melaksanakan usia kelayakan mengundi 18 tahun dan pendaftaran pemilih secara automatik.
Menjelas lanjut, beliau berkata SPR juga sedang menyediakan pindaan kepada Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002 dan undang-undang lain yang berkaitan, penyediaan prosedur operasi standard (SOP) dan sistem serta infrastruktur bagi tujuan itu.
"Bagi maksud membantu SPR dalam menyediakan SOP pelaksanaan ini, SPR telah mengadakan beberapa sesi libat urus bersama beberapa jabatan dan agensi kerajaan, parti politik daripada blok pembangkang dan kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan serta parti politik negeri Sarawak dan Sabah," katanya.
Takiyuddin berkata melalui penganjuran sesi itu, SPR telah memberi penerangan mengenai perancangan pelaksanaan pindaan undang-undang yang telah diluluskan serta mendapatkan maklum balas dan pandangan semua pihak.
- Bernama
Agak agak ada tak lagi pemimpin yang nak kata kalau takde kuasa bagaimana mereka mahu berkhidmat kepada rakyat? Sedangkan rakyat melihat Ustaz Ebit Liew yang tidak berjawatan pun boleh memberi khidmat jauh lebih baik dari pemimpin malah sesetengah agensi kerajaan yang penuh dengan kerenah birokrasi mereka.
So, apa cerita third wave generation? Mulakan disini.
Berani?
Lu Fikir La Sendiri..!





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://politikputramerdeka.blogspot.com/2020/11/18-tahun-automatik-undi-tahun-depan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Undi 18 Tahun Daftar Pemilih Automatik Dilaksana Selewat Lewatnya Julai 2021

Undi 18 Tahun Daftar Pemilih Automatik Dilaksana Selewat Lewatnya Julai 2021

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 211 hits
Pelaksanaan usia kelayakan mengundi 18 tahun dan pendaftaran pemilih secara automatik dijangka dapat dilaksanakan selewat lewatnya pada Julai tahun depan kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Takiyuddin Hassan Beliau berkata Suruhan...
Video Detik Detik Gadis 17 Tahun Ini Menangis Dan Meraung Kerana Dipaksa Lakukan Hubungan S Ks Depan Orang Kampung

Video Detik Detik Gadis 17 Tahun Ini Menangis Dan Meraung Kerana Dipaksa Lakukan Hubungan S Ks Depan Orang Kampung

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 865 hits
Satu pasangan yang ditangkap ketika sedang melakukan maksiat di dalam sebuah hutan berakhir dengan satu insiden yang amat memalukan Mereka ditangkap oleh beberapa orang kampung yang berjaya menghidu perbuatan mereka itu Bukan itu saja malah...
Singapura Henti Cetak Wang Kertas 1000 Tahun Depan

Singapura Henti Cetak Wang Kertas 1000 Tahun Depan

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 319 hits
Singapura akan berhenti mencetak wang kertas S 1 000 mulai 1 Januari tahun depan Langkah itu bertujuan mengekang risiko mereka digunakan untuk pengubahan wang haram dan membiayai keganasan Nota yang ada akan tetap menjadi tender yang sah da...
Belanjawan2021 Peranti Cecair Vape Dikenakan Cukai Mulai Tahun Depan

Belanjawan2021 Peranti Cecair Vape Dikenakan Cukai Mulai Tahun Depan

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 353 hits
Kerajaan akan mengenakan duti eksais pada kadar ad valorem 10 peratus ke atas semua jenis peranti rokok elektronik atau vape serta rokok bukan elektronik berkuat kuasa 1 Januari 2021 Menteri Kewangan Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku ...
Spm Svm Stam Dipinda Ke 22 Feb Stpm Pada 8 Mac Tahun Depan

Spm Svm Stam Dipinda Ke 22 Feb Stpm Pada 8 Mac Tahun Depan

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 309 hits
UMNO ONLINEPUTRAJAYA Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia Sijil Vokasional Malaysia dan Sijil Tinggi Agama Malaysia dipinda ke 22 Feb tahun depan umum Menteri Kanan Dr Mohd Radzi Md Jidin hari ini Beliau turut mengumumkan tarikh baharu bagi...
Aku Nak Masuk Gua Balik Mata Kiri Bernanah Karl Shafek Berehat Sehingga Tahun Depan

Aku Nak Masuk Gua Balik Mata Kiri Bernanah Karl Shafek Berehat Sehingga Tahun Depan

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 246 hits
Sebab itu aku malas dan rimas sikit dengan ayat Karl Shafek buat come back Baru seminggu konon nak come back dia ini yang return kat aku Dekat nak setahun duk jaga diri jaga makan jaga ubat jaga kaunseling dan berubat sana sini Ingatkan aku...
Jpkk Ganti Mpkk Di Terengganu Tahun Depan

Jpkk Ganti Mpkk Di Terengganu Tahun Depan

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 322 hits
HARAKAH DAILY KUALA TERENGGANU Kerajaan Terengganu akan melantik 1 050 Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung baharu bagi menggantikan Majlis Pengurusan Komuniti Kampung tahun depan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian Industri Makana...
Mb Jangka Hutang Unisel Selesai Tahun Depan

Mb Jangka Hutang Unisel Selesai Tahun Depan

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 234 hits
SHAH ALAM 5 NOV Universiti Selangor dijangka dapat melangsaikan semua hutang pada Jun tahun depan kata Dato Menteri Besar Dato Seri Amirudin Shari berkata sebanyak RM83 juta pinjaman diberi kepada insitusi pengajian itu bagi memulihkan kedu...
Sabah Perlukan Bantuan Sekarang Bukan Tahun Depan Bossku

Sabah Perlukan Bantuan Sekarang Bukan Tahun Depan Bossku

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 218 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak mengulangi gesaannya agar kerajaan menyegerakan pemberian dana tunai tambahan RM1 000 buat rakyat Sabah khususnya penerima Bantuan Prihatin Nasional Katanya negeri itu dijangka bakal menerima pembayaran cuk...
Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Beringatlah Semua

From Mr Olayemi Michael Cardoso

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Berhari Raya Lagi Rumah Saudara Sepupu

Couple Urges Police Mcmc To Act Against Alleged Blackmailer

Housewives Social Protection Scheme Still Short Of Target Says Kasthuri