17 Tahun Kenapa Greta Thunberg Jadi Nominasi Peraih Nobel Perdamaian


Nama Greta Thunberg sudah dua kali masuk nominasi peraih nobel perdamaian. Setelah gagal pada tahun lalu, kali ini nama remaja wanita 17 tahun itu dinominasikan lagi.

Adalah anggota Parlemen Swedia dari Partai Kiri, Jens Holm dan Hakan Svenneling yang mengajukan Greta Thunberg dalam daftar peraih Nobel Perdamaian tahun ini. Kedua politisi itu menyatakan aktivis lingkungan itu telah bekerja keras untuk membuat para politisi membuka mata terhadap krisis iklim dan aksi untuk mengurangi emisi mereka dan mematuhi Perjanjian Paris juga merupakan tindakan menciptakan perdamaian.
Aktor Leonardo Dicaprio (kiri) bersama dengan Greta Thunberg (kanan) (CNN)
Tahun lalu, Kepala Peace Research Institute Oslo, Henrik Urdal, menghilangkan nama Thunberg dari daftar Penghargaan Nobel Perdamaian yang dia terbitkan. Alasanya, tidak ada hubungan linear yang jelas antara perubahan iklim atau dampak yang terkait sumber daya terbatas dan konflik bersenjata.

Akhirnya, komite memilih Perdana Menteri Ethiopia, Abiy Ahmed Ali, sebagai peraih Nobel Perdamaian. Ali adalah pemimpin Afrika yang dinilai telah membuat perubahan nyata bagi jutaan rakyatnya melalui pengorbanan pribadi dan keberaniannya.

Menurut jurnalis Inggris, Damian Wilson di RT, Selasa (4/2/2020), pengecualian Greta tersebut bukanlah keputusan yang jelas. Pemenang Nobel Perdamaian sering menjadi perdebatan, tidak seperti bidang Sastra, Fisika, Kimia, Ilmu Ekonomi, dan Fisiologi atau Kedokteran yang jarang menimbulkan kontroversi.

Yang paling menggelikan adalah Barack Obama yang meraih Nobel Perdamaian pada 2009. Presiden AS yang mengakhiri dua masa jabatannya dengan mengirimkan lebih banyak pasukan AS ke luar negeri daripada saat ia pertama kali datang ke Gedung Putih.

Kemudian Aung San Suu Kyi, pemimpin Myanmar yang memenangkan Nobel Perdamaian 1991 tetapi terakhir kali ia terlihat di Mahkamah Internasional untuk membela militernya dari tuduhan melakukan genosida terhadap warga Rohingya.

Lalu sepertinya komite Nobel kehabisan tipe damai. Mereka lalu memilih institusi. Pada 2012, penghargaan perdamaian diberikan kepada Uni Eropa. "Saya yakini ini tidak seperti yang dipikirkan Alfred Nobel," tulis Wilson.

Menurut Wilson, Ali yang memenangkan gong perdamaian atas upayanya mencapai perdamaian dan kerja sama internasional, khususnya atas inisiatifnya menyelesaikan konflik perbatasan dengan negara tetangga Eritrea adalah tipe orang yang seharusnya mendapatkan penghargaan ini.

"Dia membuat perdamaian di saat perang, dan itu rumit," tulis Wilson.

"Lihat saja negara-negara yang sangat membutuhkan karakter seperti itu: Libya, Yaman, Venezuela, Republik Afrika Tengah, Republik Demokratik Kongo. Semua tidak terlalu jauh dari Ethiopia dan Eritrea," tulisnya.

Mungkin, organisasi Nobel dapat mencari tokoh-tokoh inspirasional yang telah atau mungkin membuat perubahan nyata untuk dicalonkan dan bahkan akan menang.

Anggota parlemen Swedia ini mendorong anak emas mereka. Padahal si anak masih bisa melakukan apa saja sebagai aktivis anak yang pemarah. Keputusan menggunakan anak 17 tahun dalam aksi politik yang buruk tidak dipikirkan terlebih dahulu.

"Tentu, berilah Greta pengakuan yang layak karena menyoroti masalah iklim dan libatkan audiens dalam kampanyenya. Tapi Penghargaan Nobel untuk Perdamaian? Tampaknya salah," tutup Wilson. (wartaekonomi)

Sumber: https://www.law-justice.co/artikel/80913/17-tahun-kenapa-greta-thunberg-jadi-nominasi-peraih-nobel-perdamaian/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://phaul-heger.blogspot.com/2020/02/17-tahun-kenapa-greta-thunberg-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapakah Greta Thunberg Mari Kita Kenalinya

Siapakah Greta Thunberg Mari Kita Kenalinya

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 254 hits
Pada era globalisasi ini kita terpaksa mengharungi suhu dunia yang ekstrem dan meningkat Hal ini terjadi disebabkan oleh pencemaran demi pencemaran yang telah berlaku Contohnya baru baru ini kita digemparkan dengan satu kebakaran hutan di A...
Greta Thunberg Seorang Yang Berkeyakinan Tinggi

Greta Thunberg Seorang Yang Berkeyakinan Tinggi

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 200 hits
Kebelakangan ini masalah pencemaran alam sekitar sering terjadi Pencemaran boleh ditakfirkan sebagai pembuagan benda benda atau bahan bahan hasil dari aktiviti manusia ke alam persekitaran menyebabkan terganggunya keselesaan atau kemandiria...
Greta Thunberg The Nature Savers

Greta Thunberg The Nature Savers

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 365 hits
Sejak kebelakangan ini pencemaran alam sekitar telah menjadi topik utama di setiap negara Hal ini kerana rakyat pada masa kini sudah tidak mengambil peduli tentang isu isu yang berkaitan dengan alam sekitar Terdapat pelbagai jenis pencemara...
Greta Thunberg Remaja 17tahun Yang Sanggup Berkorban Untuk Dunia

Greta Thunberg Remaja 17tahun Yang Sanggup Berkorban Untuk Dunia

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 309 hits
Dewasa ini dunia digemparkan dengan isu pemanasan global yang kian meningkat yang mengakibatkan pelbagai kesan buruk terhadap persekitaran dan hidupan Hal ini kerana suhu purata global telah meningkat sebanyak 0 75 darjah celcius dalam masa...
Kekentalan Hati Gadis Sweden Greta Thunberg

Kekentalan Hati Gadis Sweden Greta Thunberg

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 207 hits
Pada 3 Januari 2003 telah lahir seorang bayi perempuan yang diberi nama Greta Tintin Eleonora Ernman Thunberg Greata juga mempunyai pertalian darah dengan pemegang anugerah Nobel Kimia pada tahun 1903 iaitu Svante August Arrhenius Beliau me...
Koleksi Soalan Sebenar Upsr Tahun 2019

Koleksi Soalan Sebenar Upsr Tahun 2019

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 603 hits
Berikut dikongsikan soalan soalan sebenar UPSR Tahun 2018BAHASA MELAYU PEMAHAMAN BAHASA MELAYU PENULISAN BAHASA INGGERIS PEMAHAMAN BAHASA INGGERIS PENULISAN MATEMATIK KERTAS 1 MATEMATIK KERTAS 2 SAINS KERTAS 1 SAINS KERTAS 2
Tunggu 40 Tahun Lebih Baik

Tunggu 40 Tahun Lebih Baik

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 378 hits
Umum mengetahui melintas di hadapan hamba yang sedang bersolat adalah dilarang Namun Tedi mahu berbicara dari sudut pandangan yang agak kontra Bukannya kerana Tedi mahu mempertahankan mereka yang melintas di hadapan mereka yang bersolat cum...
Perda Produk Halal Pontianak Nomor 1 Tahun 2018

Perda Produk Halal Pontianak Nomor 1 Tahun 2018

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 246 hits
Perda Produk Halal Pontianak Membahas mengenai kesadaran untuk melihat sebuah tempat kuliner tersebut aman atau tidak bisa dipastikan kehalalannya atau tidak harus kembali lagi kepada individunya masing masing Terkadang Blogger Borneo melih...
Ronaldo Samai Rekod 15 Tahun Trezeguet Di Juventus

Ronaldo Samai Rekod 15 Tahun Trezeguet Di Juventus

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 159 hits
Cristiano Ronaldo menjaringkan dua gol dari sepakan penalti untuk menjadikan jumlah jaringan kepada 10 gol dari enam perlawanan lalu untuk membantu Juventus menewaskan Fiorentina 3 0 Pasukan tuan rumah diberikan sepakan penalti kali pertama...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir