17 Jenis Pengeluaran Kwsp Akaun 1 2 Yang Boleh Dikeluarkan Sebelum Umur Pencen


17 JENIS PENGELUARAN KWSP AKAUN 1 & 2 YANG BOLEH DIKELUARKAN SEBELUM UMUR PENCEN


Adakah anda tahu bahawa terdapat 17 jenis pengeluaran KWSP yang boleh dikeluarkan sebelum umur persaraan. Terbaru, kerajaan membenarkan ahli KWSP membuat pengeluaran sebanyak RM500 sebulan selama setahun atau dikenali sebagai pengeluaran i-Lestari.
APA ITU 17 JENIS PENGELUARAN KWSP AKAUN 1 & 2
Pengeluaran KWSP ini digelar sebagai Pengeluaran Sebelum Persaraan. Dimana ahli  dibenarkan untuk mengeluarkan simpanan sebelum mencapai umur persaraan dengan tujuan untuk membantu pencarum membuat persediaan untuk persaraan nanti.
Kepada ahli KWSP  yang berhasrat untuk mengeluarkan wang simpanan KWSP untuk tujuan tertentu, anda boleh semak jenis-jenis pengeluaran KWSP dan syarat untuk membuat pengeluaran tersebut seperti perkongsian di bawah.
SENARAI JENIS PENGELUARAN KWSP
Berikut merupakan senarai lengkap 17 jenis pengeluaran KWSP yang ada dan perlu anda ambil tahu sekiranya anda merupakan salah seorang pencarum.
Pengeluaran Umur 50 Tahun KWSP Pengeluaran kesemua ATAU sebahagian simpanan dari Akaun 2 apabila ahli mencapai umur 50 Tahun.
Kelayakan Memohon:
Ahli bertaraf Warganegara Malaysia; ATAU bukan Warganegara Malaysia. Ahli berumur di antara 50 Tahun hingga umur 54 Tahun Ahli mempunyai simpanan dalam Akaun 55. Pengeluaran KWSP Umur 55 Tahun Pengeluaran kesemua ATAU sebahagian simpanan apabila ahli mencapai umur 55 Tahun.
Kelayakan Memohon:
Ahli bertaraf Warganegara Malaysia; ATAU bukan Warganegara Malaysia. Ahli berumur di antara 55 Tahun hingga umur 59 Tahun Ahli mempunyai simpanan dalam Akaun 55. Pengeluaran KWSP Umur 60 Tahun (Akaun Emas) Pengeluaran ini adalah perluasan kepada pengeluaran umur 55 tahun sedia ada selaras dengan umur persaraan minimum 60 tahun.
Kelayakan Memohon:
Warganegara Malaysia ATAU Bukan Warganegara Mencapai umur 60 Tahun Mempunyai simpanan KWSP Pengeluaran Mengurangkan/ Menyelesaikan Baki Pinjaman Perumahan Individu: Pengeluaran simpanan Akaun 2 untuk mengurang / menyelesaikan baki pinjaman perumahan yang diambil daripada institusi pemberi pinjaman yang dibenarkan oleh KWSP bagi pembelian secara individu.
BACA : KEMASKINI MAKLUMAT PEMBAYARAN i-LESTARI GAGAL DIKREDITKAN
ATAU
Bersama: Pembelian secara bersama dengan ahli keluarga terdekat (suami / isteri, ibu bapa, ibu bapa mertua, ibu bapa tiri, ibu bapa angkat, anak, anak tiri, anak angkat atau adik beradik / individu lain ATAU membantu suami / isteri)
Kelayakan Memohon:
Ahli bertaraf Warganegara Malaysia; ATAU Bukan Warganegara Ahli belum mencapai umur 55 Tahun pada tarikh permohonan Ahli mempunyai simpanan dalam Akaun 2 (minimum RM 500.00) Pengeluaran KWSP Hilang Upaya Pengeluaran ini membolehkan ahli mengeluarkan semua simpanan KWSP sekiranya ahli tidak berupaya dari segi fizikal atau mental atau kehilangan keupayaan fungsional kekal untuk memperolehi pekerjaan (employability).
Kelayakan Memohon:
Ahli bertaraf Warganegara Malaysia; ATAU Bukan Warganegara; Ahli belum mencapai umur 60 tahun pada tarikh permohonan diterima oleh KWSP; DAN Ahli masih mempunyai simpanan dalam Akaun KWSP; DAN Ahli tidak lagi bekerja semasa permohonan pengeluaran dibuat Pengeluaran Meninggalkan Negara Pengeluaran ini boleh dimohon oleh:
Warganegara Malaysia yang telah melepaskan atau melucutkan taraf kewarganegaraan untuk berhijrah ke negara lain ATAU
Bukan warganegara Malaysia yang telah berhenti kerja dan akan meninggalkan Malaysia
Kelayakan Memohon:
Warganegara Malaysia / Penduduk Tetap (PR) yang telah melepaskan atau melucutkan taraf kewarganegaraan Malaysia; ATAU Bukan warganegara Malaysia (Ekspatriat/ Pekerja Asing) yang telah tamat tempoh perkhidmatan dan kembali ke Negara asal; DAN Masih mempunyai simpanan dalam akaun KWSP Pengeluaran Pendidikan KWSP Pengeluaran ini membolehkan ahli mengeluarkan simpanan Akaun 2 untuk membiayai yuran pengajian ahli / anak ahli (termasuk anak tiri dan anak angkat) di Institut Pengajian Tinggi (IPT) di dalam atau di luar negara.
Kelayakan Memohon:
Ahli bertaraf Warganegara Malaysia; ATAU bukan Warganegara Malaysia. Ahli belum mencapai umur 55 pada tarikh permohonan. Ahli mempunyai simpanan dalam Akaun 2. Pengeluaran Pekerja Berpencen Dan Pengeluaran Pesara Pilihan Bagi ahli yang berkhidmat dalam perkhidmatan awam dan diberi taraf pekerja berpencen:
Pengeluaran Kesemua Simpanan Bahagian Pekerja Bahagian Majikan Kerajaan akan dikembalikan kepada Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) Kelayakan Memohon:
Pekerja dalam sektor awam dan mencarum sehingga diberi taraf berpencen oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA); ATAU Pekerja dalam Pertahanan / Perkhidmatan Tentera dan mencarum serta diberi taraf berpencen oleh JPA Skim Pelaburan Ahli Skim ini membolehkan ahli memindahkan sebahagian simpanan Akaun 1 untuk membuat pelaburan bagi menambah dan meningkatkan simpanan persaraan untuk menyara kehidupan semasa persaraan.
Ahli boleh melaburkan simpanan tidak melebihi 30% daripada jumlah yang melebihi Simpanan Asas dalam Akaun 1 melalui Institusi Pengurusan Dana (IPD) yang dilantik.
IPD yang diluluskan di bawah Skim Pelaburan Ahli adalah terdiri dari Syarikat Pengurusan Unit Amanah (termasuk Amanah Saham Nasional Bhd), Syarikat Pengurusan Kumpulan Wang dan Lembaga Tabung Haji.
Syarikat Pengurusan Unit Amanah memberi ahli pilihan untuk pelaburan mereka dilaburkan di dalam Unit Amanah.
Ahli juga boleh memilih untuk pelaburan mereka diuruskan oleh Syarikat Pengurusan Kumpulan Wang secara mandat persendirian.
17 JENIS PENGELUARAN KWSP AKAUN 1 & 2 YANG BOLEH DIKELUARKAN SEBELUM UMUR PENCEN
Pengeluaran Membina/ Membeli Rumah Pengeluaran KWSP membina rumah membolehkan ahli mengeluarkan simpanan Akaun 2 untuk membiayai pembinaan sebuah rumah. Ini membolehkan ahli memiliki sekurang-kurangnya sebuah rumah sebagai tempat perlindungan apabila bersara.
Pengeluaran KWSP membeli rumah membolehkan ahli mengeluarkan simpanan Akaun 2 untuk membiayai pembelian sebuah rumah. Ini membolehkan ahli memiliki sekurang-kurangnya sebuah rumah sebagai tempat perlindungan apabila bersara.
Kelayakan Memohon:
Ahli bertaraf Warganegara Malaysia ATAU Bukan Warganegara Ahli belum mencapai umur 55 Tahun pada tarikh permohonan Ahli masih mempunyai simpanan dalam Akaun 2 (minimum RM 500.00) Pengeluaran Simpanan Melebihi RM1 Juta Pilihan kepada ahli yang mempunyai simpanan melebihi RM1.05 juta mengeluarkan lebihan simpanan berkenaan untuk diuruskan sendiri oleh ahli.
Kelayakan Memohon:
Ahli bertaraf Warganegara Malaysia ATAU bukan Warganegara Malaysia. Ahli belum mencapai umur 55 Tahun pada tarikh permohonan Ahli mempunyai simpanan tidak kurang daripada RM1.05 juta Pengeluaran Ansuran Bulanan Pinjaman Perumahan Pengeluaran KWSP simpanan akaun 2 untuk membiayai ansuran bulanan pinjaman perumahan bagi tujuan pembelian atau pembinaan rumah.
Kelayakan Memohon:
Ahli belum mencapai umur 55 tahun pada tarikh permohonan diterima oleh KWSP. Umur maksimum yang dibenarkan ialah 54 tahun 6 bulan; DAN Ahli mempunyai simpanan sekurang-kurangnya RM600.00 di dalam Akaun 2 Ahli yang layak memohon adalah Warganegara Malaysia; ATAU Bukan warganegara Malaysia yang: Menjadi ahli sebelum 1 Ogos 1998; ATAU Mendapat taraf Penduduk Tetap (PR) Pengeluaran Kematian Pengeluaran penuh akaun ahli oleh penama / waris / pentadbir pusaka / waris terdekat ahli apabila berlaku kematian ke atas ahli KWSP.
Kelayakan Memohon:
Ahli bertaraf Warganegara Malaysia; ATAU bukan Warganegara Malaysia.
Pengeluaran kesihatan Pengeluaran KWSP ini membolehkan ahli mengeluarkan simpanan Akaun 2 untuk membiayai kos rawatan perubatan penyakit kritikal dan / atau pembelian peralatan bantuan kesihatan yang diluluskan oleh Lembaga KWSP yang dihidapi oleh ahli atau ahli keluarga yang dibenarkan.
Kelayakan Memohon:
Ahli bertaraf Warganegara Malaysia; ATAU Bukan Warganegara Ahli belum mencapai umur 55 Tahun pada tarikh permohonan Ahli mempunyai simpanan dalam Akaun 2 Pengeluaran Haji Pengeluaran Haji bertujuan menampung perbelanjaan asas mengerjakan Haji dan bukan keseluruhan kos perbelanjaan Haji.
Rasionalnya, untuk memastikan pengeluaran yang dibuat tidak menjejaskan simpanan persaraan ahli.
Pengeluaran Perumahan Fleksibel Pengeluaran Perumahan Fleksibel adalah proses menghadang atau mengenepikan sebahagian simpanan dalam Akaun 2 ahli ke Akaun Pengeluaran Perumahan Fleksibel bagi membolehkan ahli mendapatkan pinjaman perumahan yang lebih tinggi untuk membeli / membina rumah.
Pengeluaran Perumahan PR1MA Membantu Ahli KWSP memiliki sebuah rumah di bawah Skim Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA) dengan memanfaatkan Simpanan KWSP Ahli sedia ada serta caruman bulanan di masa depan.
MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN PENGELUARAN KWSP
Untuk membuat pengeluaran simpanan, anda boleh terus ke kiosk atau cawangan KWSP berdekatan untuk panduan memohon pengeluaran. Anda juga boleh cuba membuat permohonan pengeluaran i-LEstari melalui i-Akaun.
Untuk mendaftar i-Akaun, anda boleh pergi ke mana-mana kaunter KWSP atau hubungi Pusat Pengurusan Perhubungan KWSP di talian 03-89226000 untuk mendapatkan Kod Pengaktifan dengan menggunakan MyKad.
Setelah itu, layari laman web KWSP dan klik pada ‘Login Ke i-Akaun (Ahli) >> Pengaktifan i-Akaun’ untuk mengaktifkan i-Akaun anda menggunakan Kod Pengaktifan tersebut dalam tempoh 30 hari.
The post 17 JENIS PENGELUARAN KWSP AKAUN 1 & 2 YANG BOLEH DIKELUARKAN SEBELUM UMUR PENCEN appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/17-jenis-pengeluaran-kwsp-akaun-1-2-yang-boleh-dikeluarkan-sebelum-umur-pencen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Jenis Pokok Agen Relaxing Untuk Bilik Supaya Tidur Lena Nak Buat Hiasan Raya Pun Boleh

8 Jenis Pokok Agen Relaxing Untuk Bilik Supaya Tidur Lena Nak Buat Hiasan Raya Pun Boleh

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 467 hits
Menanam pokok ternyata boleh menjadikan mood seseorang itu menjadi lebih positif Hal ini kerana interaksi antara manusia dan tumbuh tumbuhan dapat mengalirkan aura positif dan badan kita akan jadi lebih sihat Tetapi pokok bukan sahaja boleh...
Bahaya Face Mask Untuk Budak Bawah Umur 2 Tahun Boleh Menyebabkan Kesukaran Bernafas Pakar Jepun

Bahaya Face Mask Untuk Budak Bawah Umur 2 Tahun Boleh Menyebabkan Kesukaran Bernafas Pakar Jepun

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 644 hits
Bahaya Face mask untuk budak bawah umur 2 tahun boleh menyebabkan kesukaran bernafas Pakar Jepun Dalam risalah yang dikeluarkan kepada orang awam badan perubatan Jepun mengingatkan bahawa bayi akan mengalami peningkatan beban pada paru paru...
Tiada Lagi Pengeluaran Wang Dari Boost Ke Akaun Bank Bermula Esok 18 Mei 2020

Tiada Lagi Pengeluaran Wang Dari Boost Ke Akaun Bank Bermula Esok 18 Mei 2020

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 287 hits
Boost merupakan salah satu perkhidmatan dompet digital yang popular yang turut mempopularkan penggunaan nirtunai di Malaysia Terbaru pihak Boost telah mengumumkan yang mana mereka akan melakukan naik taraf kepada perkhidmatan dompet digital...
Kwsp Lulus Pengeluaran I Lestari Pada 3 5 Juta Pencarum Berjumlah Rm1 66b

Kwsp Lulus Pengeluaran I Lestari Pada 3 5 Juta Pencarum Berjumlah Rm1 66b

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 347 hits
Kumpulan Simpanan Wang Pekerja telah meluluskan pengeluaran Akaun 2 kepada 3 5 juta pencarum berjumlah RM1 66 bilion sejak pengeluaran i Lestari dilancarkan April lepas kata Timbalan Menteri Kewangan I Abdul Rahim Bakri Beliau dalam satu ke...
Usul Tak Percaya Tun M Kepada Tsmy Boleh Hancurkan Malaysia

Usul Tak Percaya Tun M Kepada Tsmy Boleh Hancurkan Malaysia

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 606 hits
Beberapa hari lepas Speaker Dewan Rakyat menerima usul tidak percaya Tun M terhadap TSMY sebagai PM Usul ni nanti akan dibawa ke Dewan Rakyat untuk dibincang pada 18 Mei ini Admin merasakan tindakan usul tidak percaya ni tak kena pada masa ...
Hutang Boleh Jadi Lubuk Pahala Boleh Jadi Lubuk Dosa Lelaki Kongsi Tips Beri Hutang Kepada Rakan

Hutang Boleh Jadi Lubuk Pahala Boleh Jadi Lubuk Dosa Lelaki Kongsi Tips Beri Hutang Kepada Rakan

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 229 hits
Kawan yang baik adalah mereka yang ada dengan kita ketika susah dan senang Biarpun jarang bertemu namun mereka akan tetap cuba membantu sedaya mereka jika mengetahui kita ditimpa kesusahan Namun ada kalanya jasa baik tak dikenang individu y...
Resipi Daging Bawang Putih Super Senang Orang Baru Belajar Masak Pun Boleh Buat

Resipi Daging Bawang Putih Super Senang Orang Baru Belajar Masak Pun Boleh Buat

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 372 hits
Resipi emak emak memang sedap Biasanya agak renyah untuk dibuat tapi berbaloi bila kita makan Salah satu resipi yang menggunakan daging adalah Daging Bawang Putih Resipi ini dikongsikan oleh di laman Facebook via Masak Apa Hari Ni Sangat mu...
Ziarah Dalam Negeri Yang Sama Dibenarkan Tak Boleh Lebih 20 Orang

Ziarah Dalam Negeri Yang Sama Dibenarkan Tak Boleh Lebih 20 Orang

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 379 hits
Dalam beberapa khabar duka yang disebut ketika perutusan Perdana Menteri sebentar tadi masih ada sedikit berita gembira buat sesetengah individu berkaitan dengan hari perayaan yang akan disambut tidak lama lagi Walaupun perjalanan merentas ...
Gadis Ini Boleh Bercakap Dengan Gajah

Gadis Ini Boleh Bercakap Dengan Gajah

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 277 hits
Usianya baru 14 tahun namun gadis ini begitu disanjung bak pahlawan di daerahnya di India Hal itu kerana ia mampu mengusir kawanan gajah yang masuk perkampungan Lebih istimewanya lagi gadis itu mengaku mengusir gajah dengan cara mengajaknya...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats