15 Resipi Air Minuman Penghilang Dahaga Yang Dicari Selepas Seharian Berpuasa


Selalu fikir nak minum air sedap untuk berbuka puasa. selepas eharian berpuasa, mesti air yang dicari dulu. Hah! sini ada senarainya, selalu kita jumpa air-air di bawah ni dijual di bazar ramadan apa kata selepas ini cuba buat sendiri je

 Jom kita selongkar.

1. Resepi Air Aroikah | Cha Bang Ang ( Air Viral )



Bahan - bahan
300 gram cincau manis (potong kiub kasar)
200 gram gula perang
250 gram air tapis (untuk dimasak dan dijadikan air gula perang)
10 gram @ 1 sudu biji selasih
250 gram air panas
400 ml susu segar full cream
400 ml @ 1 tin susu cair
5 sudu susu pekat manis
Secubit garam halus
1 sudu teh esen vanilla
500 gram ais kiub (secukupnya)

Cara - cara Penyediaan
1. Satukan gula perang, air dan esen vanilla. Masak hingga gula larut seluruhnya. Matikan api. Ketepikan dan biarkan air gula sejuk.
2. Sementara itu, rendam biji selasih di dalam air panas supaya ia kembang.
3. Di dalam satu bekas/jug, satukan semua bahan kecuali ais.
4. Kacau rata semuanya dan sedia dihidangkan.
5. Jika suka ais, masukkan ais ke dalam gelas berasingan sewaktu mahu menikmatinya bagi mendapatkan rasa yang lazat, tulen dan tidak cair/tawar.

Nota : 1 Jug = 1 liter

2. Resepi Teh Ais Cincau



Bahan-bahan:

1. Teh serbuk
2. Susu full cream.
3. Gula (ikut sukatan yang korang nak buat)
4. Buah pelaga/kayu manis atau cengkih
5. Cincau.

Cara-cara penyediaan:

1. Panaskan air dalam periuk. Masukkan semua bahan.
2. Jaga api jangan terlalu besar untuk mengelakkan teh melimpah.
3. Sukatan susu ikut nak kaw macam mana.
4. Bila dah nampak warna teh dah cantik dan rasanya pula dan sedap, bolehlah tutup api.
5. Hidangkan fdengan ais batu yang banyak dan masukkan cincau.Teruskan Selongkar

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://selongkar10.blogspot.com/2021/04/15-resipi-air-minuman-penghilang-dahaga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Waktu Dan Jumlah Sesuai Minum Air Ketika Berpuasa

Waktu Dan Jumlah Sesuai Minum Air Ketika Berpuasa

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 138 hits
Minum Air Bulan Puasa Air dalam badan manusia wujud sekitar 60 70 dalam badan Air merupakan agen penting dalam badan Waktu dan Jumlah Air Sesuai Ketika Bulan PuasaTanpa makanan manusia boleh hidup berminggu minggu dan dalam faktor dan keada...
Resipi Lompat Tikam Versi Terengganu Tiga Lapis Manis Berlemak Air Gula Padu

Resipi Lompat Tikam Versi Terengganu Tiga Lapis Manis Berlemak Air Gula Padu

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 98 hits
Selain kuih tepung pelita kuih lompat tikam juga antara resipi yang sentiasa membuatkan hidangan berbuka menjadi cukup istimewa Resipi lompat tikam versi Terengganu tiga lapisan dengan air gula padu ini anda wajib cuba untuk hidangan petang...
Resipi Kuih Tako Air Tangan Orang Lama Ini Sukatan Tepat Mudah Sedapnya

Resipi Kuih Tako Air Tangan Orang Lama Ini Sukatan Tepat Mudah Sedapnya

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 88 hits
Selain kuih tepung pelita kuih tako juga tidak kurang hebatnya Menu istimewa ini seringkali disajikan setiap kali datangnya bulan Ramadan Bulan puasa ini apa kata kita cuba hasilkan sendiri di rumah Menu ringkas dan penggunaan bahannya pun ...
Resipi Puff Pastry Sosej Cheese Guna Air Fryer Semudah Abc Sedap

Resipi Puff Pastry Sosej Cheese Guna Air Fryer Semudah Abc Sedap

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 134 hits
Resipi mudah selalu jadi pilihan di hujung minggu Memasak menggunakan air fryer antara paling digemari kerana masa memasaknya amatlah pantas Apa kata kali ini mama sediakan Puff Pastry Sosej Cheese pula untuk sarapan atau minum petang anak ...
Cantik Berlumut Resipi Agar Agar Santan Terlajak Lumut Juadah Istimewa Hari Pertama Berpuasa

Cantik Berlumut Resipi Agar Agar Santan Terlajak Lumut Juadah Istimewa Hari Pertama Berpuasa

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 109 hits
Tinggal beberapa hari saja lagi untuk kita umat Islam berpuasa Menjelang bulan penuh mulia ini ibu ibulah yang paling sibuk dalam mempersiapkan resipi untuk hidangan berbuka nanti Bagi memudahkan kerja apa kata ibu sediakan lebih awal segal...
Risau Susu Drop Masa Puasa Selepas Berbuka Cuba Minum 8 10 Gelas Air Buat Konsisten

Risau Susu Drop Masa Puasa Selepas Berbuka Cuba Minum 8 10 Gelas Air Buat Konsisten

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 71 hits
Buat ibu ibu menyusu cuba untuk berpuasa tu bukan sekadar cuba tahan lapar dan dahaga sahaja Ibu ibu juga patut cuba buat persiapan Ramai ibu ibu menyusu yang tidak berpuasa kerana rukhsah Ya memang benar rukhsah itu dibenarkan jika ibu bim...
Usaha Hancurkan Umno Zahid Nafi Audio Perbualan Dengan Anwar Selepas Pau 2020

Usaha Hancurkan Umno Zahid Nafi Audio Perbualan Dengan Anwar Selepas Pau 2020

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 57 hits
PETALING JAYA Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata tiada sebarang perbualan antara beliau dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas Perhimpunan Agung UMNO 2020 pada Mac lalu Zahid dalam kenyataan berkata rakam...
Video Seram Lelaki Terdiam Selepas Terakam Kelibat Misteri Di Sebalik Dinding Jiran

Video Seram Lelaki Terdiam Selepas Terakam Kelibat Misteri Di Sebalik Dinding Jiran

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 52 hits
216 total views 216 views today Apa perasaan anda jika sedang menyanyi di malam hari tiba tiba anda perasan ada mata yang memerhati Boleh kering darah dibuatnya Tidak tahu sama ada ingin menyakat atau tertarik dengan nyanyian seorang lelaki...
Zahid Nafi Ada Perbualan Bersama Anwar Selepas Pau Laporan Polis Akan Dibuat

Zahid Nafi Ada Perbualan Bersama Anwar Selepas Pau Laporan Polis Akan Dibuat

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 67 hits
KENYATAAN MEDIA1 Saya amat kecewa dan terkejut mengenai penyebaran audio yang kononnya merakamkan perbualan antara saya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim 2 Saya menafikan sekeras kerasnya mengenai adanya perbualan sebagaimana dalam audio raka...
Permohonan Rayuan Bpr Fasa 2 Bermula 15 Hingga 30 Jun 2021

Maggi Cooks Up 130 000 Bowls Of Nutritious Bubur Lambuk For Frontline Heroes And Communities In Need

Mara Corp Saga Continues

Celebrate Award Winning Movies At Home With Lg S Critically Acclaimed Oled Tv And Dolby Magic

Hampir 600 Cawangan Bank Di Malaysia Dijangka Tutup

Bersatu Akan Kalah Pru15 Dakwa Mahathir

Ready To Serve Should Apply To All Cops Says New Igp

Lirik Malang Bakapanjangan Syifa Maulina



Kisah Raja Ponteng Kerja Itali 15 Tahun Ponteng Tapi Gaji Jalan

Maxis Tawarkan Subsidi Sehingga RM300 60GB Internet Prihatin Sebulan Menerusi Kempen KauBoleh

5 Faedah Utama Beli Belah Dalam Talian Yang Jarang Diperkatakan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Cukup Derita Itu Slot Samarinda TV3

7 Undang Undang Pelik Yang Hanya Wujud di Belanda


5 Modern Day Scarecrows

Creating A Website Do It Yourself Or Hiring A Web Developer

Trick Restoran Buffet Buat Untung

Mufti Pahang Nafi Khutbah Jumaat Berbaur Politik Dakwa Dap Nak Jadikan Malaysia Republik

Kuih Raya Untuk Staf

Rekod Terbaru Harga Minyak Sawit Mentah Malaysia