Risau Susu Drop Masa Puasa Selepas Berbuka Cuba Minum 8 10 Gelas Air Buat Konsisten


Buat ibu-ibu menyusu, ‘cuba untuk berpuasa’ tu bukan sekadar cuba tahan lapar dan dahaga sahaja. Ibu-ibu juga patut ‘cuba buat persiapan’.
Ramai ibu-ibu menyusu yang tidak berpuasa kerana rukhsah. Ya memang benar rukhsah itu dibenarkan jika ibu bimbang kesihatan dirinya atau bayi yang disusukan.
Tapi, bagaimana dengan persediaan ibu untuk berpuasa? Adakah ibu memang betul-betul bersedia?
Berikut dikongsikan tips berpuasa oleh Kaunselor Laktasi, Puan Nad Masrom untuk ibu-ibu menyusu.

1. Mindset yang positif
Kita sebenarnya berperang dengan diri sendiri dalam menghadapi cabaran berpuasa ini. Bila kita fikir kita tak mampu, kita memang jadi tak mampu. Jadi, cuba ubah fikiran kepada sebaliknya.
2. Lewatkan sahur dan ambil karbohidrat kompleks
Ibu menyusu kena bersahur. Lewatkan sahur dan ambillah sumber karbohidrat kompleks seperti oat. Oat membantu ibu-ibu menyusu rasa kenyang lebih lama.

3. Makan kurma
Kurma mengandungi gula ringkas yang dapat membekalkan tenaga lebih lama kepada ibu menyusu. Kalau tak boleh makan kurma, boleh kisar dengan susu.
4. Minum air secukupnya
Dari selepas berbuka hingga sahur, minumlah air sikit-sikit tapi kerap. Sediakan botol air berhampiran. Bila dahaga walaupun sedikit terus minum. Cuba minum 8-10 gelas air sepanjang malam.
5. Kurangkan kafein dan makanan berminyak
Kafein bersifat dierutik. Bila diambil, ibu-ibu akan kerap membuang air dan mengurangkan air dalam badan. Makanan berminyak akan menyebabkan ibu-ibu cepat dahaga. Jadi berpadalah dalam mengambil keduanya.
6. Ubah suai jadual mengepam
Sesi pertama mengepam boleh dilakukan selepas bersahur. Kemudian ibu-ibu boleh mengepam sekurangnya 2x di tempat kerja (pastikan gap mengepam tidak melebihi 3-4jam).
Bila balik rumah nanti, boleh terus direct feed baby dan sekiranya perlu, mengepamlah pada waktu malam selepas berbuka untuk bekalan stok hari berikutnya.
7. Minta bantuan orang lain untuk beri susu kepada bayi
Jika ibu-ibu keletihan kerana bayi kerap menyusu, boleh minta bantuan suami untuk beri bayi EBM guna botol (bayi berusia 30 hari ke atas). Tapi ibu janganlah biarkan breast penuh pula ya. Keluarkan susu melalui marmet /pam jika perlu.
8. Breast compression
Bila mengepam rasa susu tu macam tak nak keluar je time puasa ni. So ibu-ibu boleh buat breast compression.
Sama juga ketika menyusu. Kalau nampak bayi fussy, boleh buat breast compression juga untuk bantu susu keluar dengan lebih baik.

9. Berdoa
Usaha, doa dan tawakal. Biasa kita dengar tiga perkataan azimat ini. Maksudnya sebelum kita pasrah menyerah, kita perlu berusaha dulu.
Macam saya cakap tadi, usaha minum air yang cukup, sahur yang cukup, pilih makanan terbaik untuk sahur dan berusaha untuk persiapkan mindset kita terlebih dahulu.
Paling penting, bagaimana kita sebagai ibu menyusu nak yakinkan diri bahawa kita mampu menghasilkan susu yang mencukupi.
Ibu-ibu cubalah dulu buat persiapan dari segi pengambilan air dan makanan sahur yang terbaik dahulu. In shaa Allah bila ibu bersedia dengan ‘alatan perang’, ibu boleh meneruskan berpuasa tanpa masalah. Boleh rujuk #ResepiSahurIbuMenyusu yang saya kongsikan.
Bila saya tanya ibu-ibu yang PM saya kerana susu drop, ramai yang menjelaskan mereka tidak bersahur dengan betul dan kurang pengambilan air ketika malam.
Berpuasa itu pada peringkat awalnya memang menyebabkan ibu letih. Bila letih, hormon oksitosin juga akan berkurangan dan menjejaskan penghasilan susu ibu.

Apatah lagi bila ibu kurang minum air sepanjang malam dan tidak mengambil makanan yang berat sewaktu bersahur, ibu akan mula menggigil kerana paras gula dalam darah menurun dan dehidrasi.
Bila ibu telah berusaha dengan bersungguh-sungguh, ibu-ibu berdoalah semoga Allah permudahkan segala urusan ibu dan bayi. Dia Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Dia amat suka pada hamba-Nya yang meminta-minta. Pasti diperkenankan dengan segala kemudahan.
Kredit: Nad Masrom
Kaunselor Laktasi Anda
#nadbreastfeedinginfo

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Risau Susu Drop Masa Puasa, Selepas Berbuka Cuba Minum 8-10 Gelas Air. Buat Konsisten!  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/risau-susu-drop-masa-puasa-selepas-berbuka-cuba-minum-8-10-gelas-air-buat-konsisten/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tujuh Resepi Puding Dan Agar Agar Yang Sedap Untuk Berbuka Puasa

Tujuh Resepi Puding Dan Agar Agar Yang Sedap Untuk Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 321 hits
Assalamualaikum Dan Selamat Petang Salam Ramadhan untuk semua pembaca blog Bonde Berbuka puasa tak sah kalau tidak dimulai dengan menu yang manis selain buah kurma kena makan manisan seperti This is a content summary only Visit my website f...
Jadual Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Kuala Lumpur Selangor 2021

Jadual Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Kuala Lumpur Selangor 2021

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 954 hits
Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Kuala Lumpur Selangor 2021 Zon 1 Kuala Lumpur Putrajaya Zon 1 Selangor Hulu Selangor Gombak Petaling Hulu Langat Sepang Zon 2 Selangor Kuala Selangor Sabak Bernam Zon 3 Selangor Klang Kuala Langat
Penumpang Diizinkan Buka Puasa Di Dalam Mrt Tetapi Hanya Air Putih Dan Kurma

Penumpang Diizinkan Buka Puasa Di Dalam Mrt Tetapi Hanya Air Putih Dan Kurma

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 226 hits
Penumpang dapat melanjutkan kegiatan membatalkan puasa di area beranda peron tidak berbayar
Terengganu Larang Berbuka Puasa Di Kawasan Lapang Pantai

Terengganu Larang Berbuka Puasa Di Kawasan Lapang Pantai

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 191 hits
Oleh ROSALINDA MD SAID ALIAS RAZAKKUALA TERENGGANU Kerajaan negeri tidak membenarkan sebarang aktiviti berbuka puasa di kawasan lapang termasuk di padang sekitar jambatan angkat atau drawbridge di sini pada Ramadan tahun ini Pengerusi Jawat...
Berbuka 1 Puasa

Berbuka 1 Puasa

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 254 hits
Assalamualaikum BUKAN kita tak memasak tapi nak jugak ke bazar Ramadhan Sebab Sk malas nak melayan diam diam berpakat keluar dengan Iman lepas Iman habis kelas online Taugeh Kacang Panjang HatiBeli sambal belacan RM2 sebab Sk malas nak buat...
30 Resepi Masakan Kampung Untuk Berbuka Puasa Dan Bersahur Terbaik 2021

30 Resepi Masakan Kampung Untuk Berbuka Puasa Dan Bersahur Terbaik 2021

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 1125 hits
30 Resepi Menu Berbuka Puasa Dan Bersahur Terbaik 2021 Salam ramadhan di tahun 2021 yang serba norma baharu to dear readers and to all my muslim friends nak kongsi dengan anda semua aneka resepi juadah berbuka puasa dan bersahur yang korang...
Dorsett Hotel Malaysia Membawakan 4 Lokasi Hotel Di Lembah Klang Untuk Berbuka Puasa

Dorsett Hotel Malaysia Membawakan 4 Lokasi Hotel Di Lembah Klang Untuk Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 480 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada rakan rakan yang dikasihi sekalian Dalam menyambut bulan suci Ramadan Dorsett Hotel di Malaysia yang ada empat lokasi berbeza iaitu Dorsett Grand Subang Dorsett ...
Pahang Tidak Benarkan Berbuka Puasa Di Padang Mbk 1 Sepanjang Ramadan

Pahang Tidak Benarkan Berbuka Puasa Di Padang Mbk 1 Sepanjang Ramadan

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 367 hits
Kerajaan Negeri membuat keputusan tahun ini tidak membenarkan aktiviti berbuka puasa beramai ramai di padang Majlis Bandaraya Kuantan 1 yang berada di hadapan Masjid Negeri Kuantan Pengumuman ini dibuat oleh EXCO Kerajaan Tempatan dan Perum...
Berbuka Puasa Pada Ketinggian 288 Meter Dari Aras Bumi Di Tengah Kuala Lumpur

Berbuka Puasa Pada Ketinggian 288 Meter Dari Aras Bumi Di Tengah Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 532 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada rakan rakan yang dikasihi sekalian Korang nak tak buka puasa pada ketinggian 421 meter Hehehe ini lah masanya nak menikmati semua pemandangan seluruh Kuala Lumpu...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools