15 Ramadhan Mengenang Pertempuran Di Ain Jalut



Pada bulan Ramadhan tahun 658 Hijrah, Sultan Mesir, Saifuddin Quthuz, keluar dari Mesir bersama pasukan Mesir, Syam, dan wilayah sekitarnya. Ia memerintahkan kepada panglimanya, Baybars, untuk berangkat terlebih dahulu untuk mencari-cari maklumat tentang persiapan pasukan tentera Mongol.

Ketika Baybars tiba di Gaza, ia bertemu sekelompok kecil pasukan tentera Mongol. Beliau segera menyerang mereka dan berhasil mengalahkannya. Kekalahan memalukan ini sedikit memberikan pengaruh kepada moral pasukan tentera Mongol.



Kemudian Sultan Quthuz pun tiba di Gaza. Baginda tinggal selama sehari di tanah Syam itu. Setelah itu, kembali berangkat melalui jalur Arce. Melewati jalur-jalur tentara Salib. Pasukan tentara Salib menawarkan bantuan untuk menghadapi tentera Mongol. Sultan Quthuz tegas menolaknya bahkan pasukan tentera baginda memilih untuk berperang dengan pasukan Salib tersebut sebelum berjumpa dengan pasukan tentera Mongol. Akhirnya pasukan tentera pimpinan Sultan Quthuz berjumpa dengan Baybars di Ain Jalut.

Setelah Hulagu pergi meninggalkan Syam menuju Mongol untuk turut serta dalam pemilihan Khan yang baru, pasukan tentera Mongol telah dipimpin oleh Katbugha. Katbugha mengumpulkan semua kekuatan tentera Mongol yang ada di Syam termasuk tentera dari wilayah Georgia dan Armenia yang memihak kepada Mongol. Semuanya bersatu dan bersiap untuk peperangan di Ain Jalut.


Sultan Quthutz mengaturkan strategi untuk menghadapi tentera Mongol yang terkenal dengan keganasannya. Di medan perang nanti, baginda tidak akan terus mengarahkan pasukan utamanya bertempur sebaliknya mereka bersembunyi di bukit serta lembah-lembah di sekitar Ain Jalut. Pasukan tentera ini dipimpin oleh Baybars.

Pada tanggal 15 Ramadhan 658 Hijrah, pertempuran besar pun berlaku di Ain Jalut. Pasukan tentera Mongol datang bagaikan ombak besar di hadapan pasukan tentera Islam. Seolah-olah mereka begitu yakin dengan mudah mendapatkan kemenangan. Mereka sudah berhasil mengalahkan barisan depan pasukan tentera Islam. Namun, Sultan Quthuz tetap teguh dan tak merasa gentar.



Baginda berteriak dengan seruan perang yang terkenal “Waa Islaamaah!!” Kekuatan pasukan utama yang bersembunyi keluar, bersatu, dan teguh berada di sekelilingnya. Mereka menyerang serentak dan berhasil mengejutkan pasukan tentera Mongol sehingga tentera Mongol terpukul dengsn kekalahan yang amat memalukan.

Kekalahan tentera Mongol di Ain  Jalut memudahkan lagi tentera Islam menggempur tentera salib dan membebaskan wilayah-wilayah Islam yang dijajah oleh pendatang Eropah. Ianya juga merupakan penebusan maruah umat Islam yang dikalahkan oleh tentera Monggol sehingga terhapusnya Dinasti Abbasiyyah sebelumnya.

Kemenangan ini juga, membawa kepada ramai pahlawan-pahlawan Mongol memeluk Islam dan mengukuhkan penyebaran kekuasaan wilayah Islam di Asia Tengah hingga ke Lembah Indus.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.krissmerah.com/2020/05/15-ramadhan-mengenang-pertempuran-di.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+krissmerah+(Kriss+Merah.com+(Blogger+Melayu))

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramadhan Momentum Tepat Untuk Taubat

Ramadhan Momentum Tepat Untuk Taubat

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 463 hits
Selain dikenal sebagai syahrul shiyam syahrul shabr syahrul Quran dan syahrul jihad Ramadhan juga dikenal sebagai syahrut taubah Disebut sebagai syahrut taubah karena Ramadhan memang momentum yang tepat untuk bertaubat Sebaik baik taubat ad...
Ink Ramadhan Day 2 Perintah

Ink Ramadhan Day 2 Perintah

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 425 hits
Ink Ramadhan 2020DAY 2 PERINTAHKenapa Muslim berpuasa Kerana PERINTAH ALLAH Puasa di bulan Ramadhan adalah salah satu Rukun Islam Antara hikmah puasa 1 membantu seseorang untuk menghayati kehidupan mereka yang kurang bernasib baik dengan be...
Santai Ramadhan

Santai Ramadhan

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 243 hits
Assalammualaikum wbtSANTAI RAMADHANAsam pedas ikan pariNasi panas ulam timunBangun sahur awal pagiSunat Tahajud ditunaikanKari udang campur bendiRoti jala tersusun rapiBau mulut tidak disenangiUmpama haruman si kasturiAsam laksa enak rasany...
11 Ramadhan Menu Berbuka

11 Ramadhan Menu Berbuka

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 386 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Hujam pula harini tapi mujur sempat balik rumah tadi langit dari jam 5 petang dah nampak gelap gelitaKK balik jam 6 sedang elok nak sampai tu masuk dalam rumah dah hujan alhamdulilah mujur sempat sampai...
10 Resepi Paling Dicari Ketika Bulan Ramadhan Di Aynorablogs

10 Resepi Paling Dicari Ketika Bulan Ramadhan Di Aynorablogs

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 465 hits
10 Resepi Paling Dicari Ketika Bulan Ramadhan Di Aynorablogs Nak review sikit tentang resepi yang paling dicari dari blog ini ketika dalam bulan Ramadhan Bagi saya koleksi resepi yang saya kongsi dalam blog semuanya agak mudah dan murah Sem...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Kuey Teau Koboi Port Baru Makan Kuey Teau Goreng Di Taiping

Shenzhen Digital Art Park By Jc Design In Futian China

Zayn Rayyan Murder Case My Debt To People Says Cid Chief

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Pusing Jalan