15 Jenazah Orang Asli Dikebumikan Secara Islam


GUA MUSANG- Jenazah lima belas Orang Asli suku Batek yang meninggal dunia dipercayai akibat demam campak, disembahyangkan di Masjid Tengku Faiz Petra, Gua Musang, sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Kuala Koh, hari ini.
Sembahyang jenazah itu diimamkan, Imam Othman Saufi bersama lebih 20 wakil pelbagai jabatan dan agensi kerajaan daerah ini, termasuk Pegawai Agama Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK), Murtadha Abdullah.
Sebelum itu, 15 jenazah Orang Asli terbabit dibawa keluar dari Bilik Forensik Hospital Gua Musang jam 8.30 pagi, dibawa ke masjid itu untuk disembahyangkan sebelum dibawa ke Kampung Kuala Koh bagi urusan pengkebumian.
Jenazah terbabit ialah Poja Jong, 21, Romi Hamdan, 29, Nazri Rosli, 3, Jaid Keladi, 55, Safia Papan, 18, Fayah Papan, 20, Din Hamdan, 18, Mek Nab Tebu, 63, Leha Hamdan, 26, Mohd Salleh Khaizan, 1, Jelik Jong, Puspa Lee, 5, Amir Lee, 1, Haika Rahim, 22, dan Farah Rahim, 20.
Wabak yang melanda masyarakat Orang Asli Suku Batek sejak lebih sebulan lalu itu, meragut nyawa 15 orang mangsa dari Kampung Kuala Koh, manakala 112 lagi dijangkiti demam campak dan menerima rawatan di klinik berhampiran.
Sebanyak 14 daripada 15 jenazah itu terpaksa digali semula kubur mereka, termasuk yang ditanam secara adat kaum itu, untuk dibedah siasat di HGM bagi mencari punca jangkitan.
Murtadha ketika bercakap kepada media selepas sembahyang jenazah berkata, MAIK awal lagi dilantik untuk menguruskan semua jenazah terbabit bermula sembahyang jenazah hingga dikebumikan.
Katanya, semua urusan itu selepas proses bedah siasat selesai di HGM semalam ditanggung MAIK dan semua urusan itu berjalan ikut jadual.
Beliau berkata, sebelum itu, kesemua jenazah berkenaan juga disemak status mereka sama ada peluk Islam atau tidak, tetapi selepas disahkan perkara itu bahawa mereka semuanya Islam, diatur pengkebumian ikut Islam.
“Pengkebumian jenazah mengikut Islam juga mendapat kebenaran keluarga mangsa, setelah perbincangan bersama dijalankan baru-baru ini,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Supt Mohd Taufik Maidin berkata, Kampung Kuala Koh masih berada dalam kawasan zon merah.
“Oleh itu, mereka yang tidak berkenaan tidak dibenarkan masuk ke kampung sehingga ia benar-benar selamat daripada jangkitan wabak itu,” katanya.
Sumber : Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/06/23/15-jenazah-orang-asli-dikebumikan-secara-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
15 Jenazah Orang Asli Kuala Koh Dikebumi Hari Ini

15 Jenazah Orang Asli Kuala Koh Dikebumi Hari Ini

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 267 hits
Jenazah Orang Asli suku Batek Kampung Kuala Koh Pos Lebir dikebumikan di Gua Musang hari ini Pada jam 8 pagi tadi kesemua 15 jenazah mula dibawa keluar dari Jabatan Forensik Hospital Gua Musang JOHORTIMES MY hubungi kami dengan KLIK LOGO WH...
Pengebumian 15 Jenazah Orang Asli Suku Batek Selepas Proses Bedah Siasat Selesai

Pengebumian 15 Jenazah Orang Asli Suku Batek Selepas Proses Bedah Siasat Selesai

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 285 hits
JOHORTIMES MY hubungi kami dengan KLIK LOGO WHATSAPP DI PENJURU KANAN SEMASA MELAYARI DI JOHORTIMES MY DI TELEFON BIMBIT ANDA TERIMA KASIH Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Faceboo...
Penganalisis Pulih Hak Orang Asli Dulu Peluk Islam Kemudian

Penganalisis Pulih Hak Orang Asli Dulu Peluk Islam Kemudian

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 438 hits
Pensyarah USM Ahmad Fauzi Abdul Hamid berkata keutamaan sekarang ialah memulihkan hak Orang Asli yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan PETALING JAYA Seorang pensyarah sains politik berkata kerajaan negeri pimpinan PAS di Kelantan perlu...
Hiburan Minta Maaf Belum Dapat Bagi Baby Ucapan Menyentuh Jiwa Izzue Islam Buat Isteri

Hiburan Minta Maaf Belum Dapat Bagi Baby Ucapan Menyentuh Jiwa Izzue Islam Buat Isteri

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 514 hits
Pelakon dan penyanyi Izzue Islam sering berkongsi momen indah dan manis bersama isteri Awin Nurin di media sosial Umum mengetahui betapa dia menghargai dan mencintai teman bidadarinya itu Terbaru Izzue telah menyentuh hati netizen apabila m...
Jom Viral Ejay Pusat Servis Tayar Dan Kereta Milik Melayu Islam

Jom Viral Ejay Pusat Servis Tayar Dan Kereta Milik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 1039 hits
Kedai service kereta dan tayar milik Melayu Islam Lokasi arah dari Masjid Simpang Tiga Gombak sebelum Greenwood Park sebelah kiri Nama pemilik Rizal Alamat Lot 3260 10 11 Kg Simpang 3 Batu 6 3 4 Jalan Gombak 53100 Kualam LumpurNo tel 011 10...
China Dakwa Tuduhan Layanan Buruk Umat Islam Ekoran Cemburu

China Dakwa Tuduhan Layanan Buruk Umat Islam Ekoran Cemburu

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 329 hits
Dakwaan bahawa kerajaan China melayan etnik Muslim Uighur di negara itu dengan buruk tidak mencerminkan realiti sebenar JOHORTIMES MY hubungi kami dengan KLIK LOGO WHATSAPP DI PENJURU KANAN SEMASA MELAYARI DI JOHORTIMES MY DI TELEFON BIMBIT...
Tersentuh Dengar Alunan Al Quran Penuntut Umt Ini Berhijrah Dari Ateis Kepada Islam

Tersentuh Dengar Alunan Al Quran Penuntut Umt Ini Berhijrah Dari Ateis Kepada Islam

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 241 hits
BUKAN mudah bagi seseorang itu untuk mengubah pegangan atau kepercayaan agama yang telah lama dianutinya sejak kecil lagi Namun seorang penuntut di Universiti Malaysia Terengganu Giovanna Wolswijk telah mengucapkan dua kalimah syahadah dala...
Hadi Utamakan Islam Kemudian Baru Integriti

Hadi Utamakan Islam Kemudian Baru Integriti

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 247 hits
Diterbitkan Hari ini 8 44 malam MUKTAMAR PAS PAS memberi penegasan betapa Islam perlu diberi keutamaan terlebih dahulu sebelum intergriti walaupun ia tetap diwajibkan agama Presidennya Abdul Hadi Awang berkata itulah yang menjadi rahsia men...
Jenis Hati Mengikut Islam

Jenis Hati Mengikut Islam

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 236 hits
HATI KITA YANG MANA SATU Sebaik baiknya hati adalah yang bersih suci dari keburukan yang tunduk kepada yang haq dan petunjuk yang diliputi kebaikan Di dalam Hadits dikatakan Hati itu ada 4 jenis 1 Hati yang tidak berselaput di dalamnya terd...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan