120 Hotel Gulung Tikar


Hotel di Malaysia kehilangan anggaran RM300 juta untuk setiap 2 minggu penutupan semasa wabak tersebut.


Kuala Lumpur: Industri perhotelan Malaysia dianggarkan kehilangan pendapatan lebih RM11.5 bilion sejak tahun lalu berikutan sekatan pergerakan bagi membendung penularan pandemik Covid-19.

Keadaan lebih buruk lagi apabila 120 hotel di seluruh negara terpaksa menutup perniagaan secara sementara dan sepenuhnya selepas berdepan tempoh getir susulan gelombang wabak berkenaan.

Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Hotel Malaysia (MAH) Yap Lip Seng berkata, industri perhotelan kehilangan pendapatan sekurang-kurangnya RM6.5 bilion sepanjang tahun lalu.

Menurutnya, bagi separuh pertama tahun ini pula, dianggarkan industri kehilangan pendapatan sebanyak RM300 juta setiap dua minggu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) atau sekurang-kurangnya RM5 bilion bagi tempoh Januari hingga Jun lalu.

Menurutnya, PKP dan larangan rentas negeri berpanjangan menyebabkan hotel ketiadaan pelanggan selain turut kehilangan punca pendapatan daripada restoran, penganjuran majlis, konvensyen, mesyuarat serta lain-lain.

"Setiap kali PKP diumumkan, hotel menerima pembatalan tempahan dan juga tidak dapat tempahan awal disebabkan keadaan yang tidak menentu.

"Industri perhotelan mengalami masalah aliran tunai disebabkan kehilangan pendapatan.

"Kebanyakan hotel masih berusaha untuk kekal beroperasi dengan pekerja sedia ada, namun tidak berkemampuan untuk menanggung kos operasi termasuk sumber manusia.

"Pinjaman ditawarkan juga ditetapkan dengan syarat-syarat bank komersial yang gagal dipenuhi.

"Walaupun ada bantuan penyelarasan pinjaman, ia tidak membantu sektor perhotelan dan pekerja hotel.

"Tawaran bank sekarang dengan kadar faedah tinggi menyebabkan pinjaman lebih tinggi untuk hotel dan pekerja industri ini," katanya ketika dihubungi Harian Metro di sini, semalam.

Mengulas lanjut, Yap berkata, syarikat perhotelan masih menanggung kos elektrik dan bayaran kos berkanun seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja serta cukai pendapatan.

Selain itu, beliau juga berkata, pemain industri juga dibebani dengan pelbagai cukai termasuk perkhidmatan dan pelancongan, hotel, bandar serta warisan.

Katanya, kadar pemulihan sektor pelancongan yang amat rendah ketika ini memerlukan kerajaan mempertimbangkan pengecualian cukai sehingga Disember 2022, pemberian moratorium sepenuhnya tanpa faedah untuk tempoh enam bulan lagi dan diskaun atau subsidi elektrik pada kadar 50 peratus.

Ditanya mengenai cadangan MAH untuk membantu sektor perhotelan terus kukuh, beliau berkata, kerajaan perlu memberi subsidi perniagaan kepada syarikat perhotelan yang kehilangan pendapatan harian secara purata sehingga 50 peratus berikutan pelaksanaan PKP.

"Individu dan syarikat yang membuat tempahan awal dengan pembayaran penuh juga boleh diberi perlepasan cukai RM5,000 setahun manakala maksimum RM100,000 untuk syarikat atau badan korporat.

"Bagi persediaan pembukaan semula sektor pelancongan, pekerja hotel sebagai barisan hadapan ekonomi negara perlu diberi akses awal kepada program vaksinasi," katanya.

Di samping itu, Yap berkata, ketika ini industri tidak dapat membuat persediaan tanpa pelan perancangan atau blueprint pembukaan semula sektor pelancongan.

Justeru, beliau berharap kerajaan menyediakan perancangan dengan fasa pembukaan secara berperingkat berdasarkan Pelan Pemulihan Negara termasuk pembukaan sempadan dan penerimaan pelancong yang mendapat imunisasi lengkap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/08/120-hotel-gulung-tikar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
1 Minit Siap Masak Bekas Chef Hotel Terkenal Jual Masakan Chinese Style Citarasa Melayu

1 Minit Siap Masak Bekas Chef Hotel Terkenal Jual Masakan Chinese Style Citarasa Melayu

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 249 hits
Lokasi No 33 Jalan Rokam Kampung Sungai Rokam 31350 Ipoh Perak Waktu Niaga Setiap Hari 7 45 pagi 11 30 pagi Untuk Tempahan 016 8888576 Contact azfarbadrul gma
Fraksi Nasdem Tolak Fasilitas Hotel Untuk Isoman Anggota Dpr

Fraksi Nasdem Tolak Fasilitas Hotel Untuk Isoman Anggota Dpr

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 204 hits
Fraksi NasDem DPR menyatakan menolak fasilitas hotel untuk isolasi mandiri para anggota DPR staf dan ASN di lingkungan DPR Ketua Fraksi Partai NasDem Muhammad Ali mengatakan kebijakan Sekjen DPR itu berlebihan
Hotel Tempat Seleb Tiktok Gelar Pesta Ultah Di Bekasi Didenda Rp17 Juta

Hotel Tempat Seleb Tiktok Gelar Pesta Ultah Di Bekasi Didenda Rp17 Juta

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 188 hits
Sidang tindak pidana ringan digelar di Kantor Kecamatan Bekasi Utara Kota Bekasi pada Kamis kemarin Selain pemilik tempat yang didenda penyelenggaraan acara yang merupakan seleb TikTok dengan pengikut 15 juta didenda Rp12 juta Uang denda di...
Anggota Dpr Kena Covid Difasilitasi Isolasi Di Hotel Pks Sebut Akibat Rs Penuh

Anggota Dpr Kena Covid Difasilitasi Isolasi Di Hotel Pks Sebut Akibat Rs Penuh

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 216 hits
Bukhori menyebutkan alasan lainnya isolasi di hotel itu diperlukan yakni karena RS sudah penuh
Top 5 Hotel Yang Sesuai Untuk Seisi Keluarga Family Staycation

Top 5 Hotel Yang Sesuai Untuk Seisi Keluarga Family Staycation

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 340 hits
Penularan wabak atau pandemik Covid 19 bukan sahaja memberi impak kepada sektor ekonomi malah turut memberi kesan terhadap sektor industri pelancongan di negara ini kerana sekatan perjalanan yang dihasilkan serta penurunan permintaan di kal...
Resipi Cucur Balak Ala Ketayap Gulung Dulu Baru Goreng Memang Sedap

Resipi Cucur Balak Ala Ketayap Gulung Dulu Baru Goreng Memang Sedap

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 351 hits
Kuih ketayap mungkin sudah biasa Apa kata kali ini kita cuba ala ala kuih ketayap pedas iaitu Cucur Balak pula untuk anak anak Hanya sebatikan adunan kemudian dimasak seperti ketayap dan kemudiannya barulah digoreng hingga garing Sedap maka...
Senarai Hotel Terbaik Untuk Percutian Keluarga

Senarai Hotel Terbaik Untuk Percutian Keluarga

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 502 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraSENARAI HOTEL MENARIK UNTUK PERCUTIAN KELUARGARindu betul nak bercuti bersama keluarga di tempat tempat menarik sekitar Malaysia Kalau sebelum ini boleh dikatakan selalu juga aku bercuti bersama keluarga d...
Hotel Istana Syed Mokhtar Fakhri Yassin Cooking Somethin

Hotel Istana Syed Mokhtar Fakhri Yassin Cooking Somethin

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 276 hits
Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary plan to He did so on and With shares extremely low and no premium in valuation it is only natural to do so It is no big a news There is not much of a buzz too on the too It is only expected for Hotel Istana wh...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord