12 Tahun Beraya Di Rumah Orang Tua Pak Man Anggap Balasan Allah


ABD. Ruahman Talib, Rumah Sejahtera Batu Bertangkup PADANG BESAR: Ketika rakan seusianya menyambut Ramadan dan Aidilfitri bersama ahli keluarga, berbeza dengan Abd. Ruahman Talib, 70, yang sudah 12 tahun meraikan lebaran di rumah perlindungan orang tua.
Dia yang menetap di Rumah Sejahtera Batu Bertangkup di sini sejak Januari 2010, mengakui tetap merindui suasana berhari raya bersama insan tersayang.
Peredaran masa membuatkan bapa kepada dua anak itu kini sudah biasa menyambut hari raya dalam suasana serba sederhana di pusat perlindungan tersebut.
Abd. Ruahman berkata, hidupnya di pusat jagaan itu bermula selepas rumahnya di Kampung Belat Batu diambil Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bagi projek pembinaan landasan kereta api berkembar.
Katanya yang mesra disapa sebagai Pak Man, selepas itu, dia menumpang di rumah anak lelakinya namun hanya dalam tempoh dua bulan sebelum dihalau keluar menyebabkan dia tidak ada arah tujuan sekitar 2010.
Jelasnya, selepas menempuh pelbagai dugaan dalam tempoh tersebut termasuk dirawat di hospital disebabkan masalah jantung, dia diselamatkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang membawanya ke Rumah Sejahtera Batu Bertangkup selepas mendapat tahu kisahnya melalui akhbar ketika itu.
“Saya menganggap kisah hidup saya ini umpama roda berputar kerana ibu saya juga pernah menghuni tempat sama (rumah perlindungan orang tua) ini sebelum menghembuskan nafas terakhir di Rumah Sejahtera Tun Dr. Hasmah, Jejawi.
“Apa yang berlaku mungkin balasan Allah SWT kerana ibu saya juga pernah tinggal di rumah orang tua selepas wanita tersebut dihalau bekas isteri.
“Ketika itu, saya ke laut selama seminggu dan apabila pulang ke rumah diberitahu bahawa ibu telah tinggal di sini (Rumah Sejahtera Batu Bertangkup) selepas dihalau bekas isteri dari rumah kami di Belat Batu.
“Saya terus datang untuk mengambil ibu pulang ketika itu, namun ibu enggan kerana patah hati dengan tindakan bekas isteri walaupun telah berkali-kali dipujuk dan dirayu,” katanya Utusan Malaysia di sini semalam.
Abd. Ruahman yang turut menghidap pelbagai masalah kesihatan berkata, dia tidak kisah berkongsi kisah hidupnya itu agar menjadi iktibar dan pedoman kepada masyarakat.
“Kepada orang ramai, saya minta jagalah keselamatan ibu dan ayah semasa masih hidup dan janganlah sesekali abaikan kedua-dua orang tua kita. Jika tiada mereka, tiadalah kita di dunia ini, ingatlah pesanan ini,” katanya.
Sementara itu, katanya, selepas 12 tahun, dia sudah membiasakan diri beraya bersama penduduk kampung, kariah masjid dan rakan-rakan yang tinggal di pusat perlindungan tersebut.
“Anak perempuan saya juga sering datang bersama suaminya apabila mendengar berita saya tidak sihat namun anak lelaki saya sekalipun tidak pernah datang menjenguk. Anak perempuan saya mahu menjaga saya, namun saya tidak mahu menyusahkan dia,” katanya
Baca Artikel Menarik:
PM Sekarang Pun Boleh Ditukar Kalau Kami Mahu – Mat Sabu Paras Oksigen Anak Amyra Dan Amar Menurun ‘Semoga Allah Angkat Kesakitan Ayra Aryssa’ Video terkini Ummi Khazriena, kanak-kanak yang viral dalam iklan Hari Kemerdekaan 15 tahun lalu Penjaga Gol JDT Mohd Farizal Stabil Selepas Insiden Mencemaskan Undang-undang mana Muhyiddin pakai PM kena runding dengan PN? Jangan banding kos haji Malaysia dengan Indonesia, perkhidmatan jauh berbeza Ronaldo disiasat polis kerana hempas telefon bimbit penyokong Pendakwah bebas maut kemalangan Majlis berbuka puasa bersama PM dapat sambutan luar biasa pemimpin pembangkang 7 tahanan Penjara Jelebu lolos, seorang dicekup Netizen persoal JKR Sarawak kos bina jeti RM50,000 Imam berjubah antara 8 mat rempit ditahan Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Resepi Ayam Masak Bawang Mengiurkan

Mas Idayu bakal berkahwin dengan penerbit eksekutif TV3

Dilabel jual juadah harga Tel Aviv, Chef Ammar tersinggung

The post 12 tahun beraya di rumah orang tua, Pak Man Anggap balasan Allah appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/12/12-tahun-beraya-di-rumah-orang-tua-pak-man-anggap-balasan-allah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anggap Allah Sedang Uji Zul Ariffin Nabil Minta Netizen Buang Sifat Iblis Dalam Diri

Anggap Allah Sedang Uji Zul Ariffin Nabil Minta Netizen Buang Sifat Iblis Dalam Diri

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 138 hits
SEDIH melihat rakan artis dikecam pelawak dan pengacara Nabil Ahmad menganggap apa yang berlaku terhadap Zul Ariffin berkaitan kontroversi klip video ghairah adalah ujian buat aktor itu
Kongsi Berita Gembira Kim Kwanggyu Dapat Beli Rumah Sendiri Pada Usia 55 Tahun

Kongsi Berita Gembira Kim Kwanggyu Dapat Beli Rumah Sendiri Pada Usia 55 Tahun

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 223 hits
Seronok tak terhingga apabila kita dapat memiliki rumah di bawah nama sendiri kan Sama seperti pelakon veteran popular iaitu Kim Kwang gyu Menerusi sedutan I Live Alone terbaru lelaki itu telah berkongsi berita gembira berkenaan buat semua ...
Pertama Kali Beraya Tanpa Emak Amy Search Rindu Memori Lebaran Bersama Orang Tua

Pertama Kali Beraya Tanpa Emak Amy Search Rindu Memori Lebaran Bersama Orang Tua

papar berkaitan - pada 10/4/2022 - jumlah : 117 hits
Redup hati Amy Search mengenangkan kepergian ibu tercinta Allahy4rham Fatimah Idris yang pergi menghadap Illahi pada 1 Ogos tahun lalu Tambahan pula tahun ini merupakan tahun pertama Amy atau nama sebenarnya Suhaimi Abdul Rahman menyambut b...
9 Potret Rumah Lydia Kandou Yang Sudah 4 Tahun Terbengkalai Masih Banyak Perabotan

9 Potret Rumah Lydia Kandou Yang Sudah 4 Tahun Terbengkalai Masih Banyak Perabotan

papar berkaitan - pada 19/4/2022 - jumlah : 107 hits
Artis senior Lydia Kandou memiliki rumah yang sudah lama tak dihuni Selama empat tahun dibiarkan terbengkalai rumah yang berada di Banten itu masih berdiri kokoh dan banyak berisi perabotan Intip potretnya berikut ini
Potret Bekas Rumah Masa Kecil Nabi Muhammad Sumurnya Awet Meski Di Padang Pasir

Potret Bekas Rumah Masa Kecil Nabi Muhammad Sumurnya Awet Meski Di Padang Pasir

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 133 hits
Salah satu kampung terpencil bernama Kampung Bani Sa ad yang letaknya lumayan jauh dari Kota Mekkah Tempat tinggal semasa kecil Nabi Muhammad SAW di rumah ibu susunya Halimahtus Syadiah Lingkungan yang gersang di tengah padang pasir Berikut...
Polis Temui Lima Janin Di Rumah Aktivis Antipengguguran

Polis Temui Lima Janin Di Rumah Aktivis Antipengguguran

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 115 hits
LAUREN Handy ditahan setelah polis menemui lima janin di dalam rumahnya Yahoo WASHINGTON Polis di Amerika Syarikat menemui lima janin di rumah seorang wanita yang mengaku dirinya seorang aktivis antipengguguran lapor perkhidmatan berita NPR...
Panduan Solat Tarawih Ringkas Di Rumah Untuk Ibu Ada Anak Kecil Yang Tak Dapat Ke Masjid

Panduan Solat Tarawih Ringkas Di Rumah Untuk Ibu Ada Anak Kecil Yang Tak Dapat Ke Masjid

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 132 hits
Solat terawih adalah antara keistimewaan bulan Ramadan yang dikurniakan banyak ganjaran pada mereka yang melakukannya
Gempa Magnitudo 4 5 Guncang Bukittinggi Warga Sempat Berhamburan Keluar Rumah

Gempa Magnitudo 4 5 Guncang Bukittinggi Warga Sempat Berhamburan Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 102 hits
Gempa magnitudo 4 5 mengguncang Kota Bukittinggi Sumatera Barat Senin pukul 01 14 WIB Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika mencatat gempa berada di darat dengan kedalaman 10 kilometer dari atas permukaan laut
5 Kesan Negatif Sidai Baju Basah Dalam Rumah

5 Kesan Negatif Sidai Baju Basah Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 119 hits
Assalamualaikum semuaRASANYA rata rata daripada kita suka sidai baju dalam rumah Lebih lebih lagi apabila basuh pada waktu malam dan tidak kurang juga yang memang suka jemur di dalam rumah atas sebab sebab tertentu Biasanya kalau sidai baju...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Nak Henti Ambil Ubat Tidur Lor Azepam

Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users