11 Perkara Anda Perlu Sediakan Untuk Jana Pendapatan Lumayan Dari Bisnes Homestay Airbnb



Anda ingin hasilkan lebih banyak income menerusi bisnes homestay anda? Ya, semua orang yang menjalankan bisnes ini, turut mempunyai pemikiran yang sama.
 
Atas sebab itu, mereka akan menggunakan segala kemudahan dan platform yang tersedia untuk mendapatkan lagi ramai tetamu untuk datang menginap di homestay milik mereka. Salah satu kaedah yang saya sering sebutkan dalam blog ini adalah dengan menggunakan platform laman web tempahan Airbnb.
 
Proses untuk mengiklankan homestay anda melalui Airbnb sangatlah mudah. Anda bermula dengan daftar akaun secara percuma, kemudian anda hanya perlu lengkapkan maklumat yang diperlukan mengenai homestay anda.

Jika perniagaan anda beroperasi dikawasan yang mempunyai banyak persaingan, anda perlu ada strategi tambahan yang lebih baik berbanding pemilik homestay lain, dan pada masa yang sama dapat memenangi hati bakal penyewa.
 
Bakal penyewa yang menggunakan khidmat Airbnb, tidak kenal siapa anda. Mereka akan buat keputusan berdasarkan beberapa perkara yang mereka boleh lihat daripada listing yang anda lakukan di website Airbnb. Lazimnya, mereka akan beri perhatian yang lebih terhadap komen dan review dari penyewa terdahulu, sebelum mereka buat keputusan sama ada nak menyewa ditempat anda, ataupun pergi menyewa di homestay milik pesaing anda.

Mempunyai review dan feedback yang positif adalah sangat penting, jika anda ingin menjadikan bisnes homestay Airbnb anda berjaya dan berdaya saing. Justeru, saya ingin kongsikan beberapa tips yang anda boleh praktikkan, bagi membantu anda mendapat review yang positif dari tetamu yang bakal menginap di homestay milik anda.
 
Ingat..! Review dan feedback positif akan membantu anda menjadi seorang superhost dan pada masa yang sama akan membuatkan homestay milik anda jadi pilihan dan rebutan bakal tetamu yang lain. Jom kita lihat apa tips yang anda boleh cuba amalkan.

(1) Sistem Kunci Smart Lock Ucapkan selamat tinggal kepada sistem kunci yang lama (menggunakan anak kunci), dan gantikan dengan sistem kunci smartlock yang lebih canggih dan efisyen.

Anda hanya perlu berikan nombor atau password untuk tetamu anda masuk ke dalam rumah. Password ini boleh ditukar setiap kali anda menerima tetamu yang baru.
 
Sebagai pelanggan, saya juga lebih suka sistem kunci seperti ini. Kita sebagai tetamu tak perlu lagi nak bawa kunci rumah. Cukup dengan mengingati dan menghafal nombor untuk masuk ke dalam rumah. Kadang-kadang bila perlu bawa kunci rumah kesana dan kemari, saya ada kebimbangan akan kehilangan anak kunci tersebut, terutama sekali jika saya bakal melakukan aktiviti lasak.
 
Sistem kunci seperti ini turut digunakan untuk rumah yang saya pernah sewa menggunakan airbnb di Ocean View Resort Port Dickson.
 
Anda tak tahu dekat mana nak dapatkan sistem kunci smartlock seperti ini? Jangan risau, sebabnya ia mudah diperolehi dan anda boleh tempah secara online sahaja. Boleh beli disini.
 
Sistem kunci seperti ini sememangnya digemari oleh penggiat bisnes homestay yang turut mengiklankan homestay mereka di laman web Airbnb. Lihat buktinya.

Mungkin selepas ini anda boleh pertimbangkan untuk guna sistem kunci yang sama untuk rumah kediaman anda. Dengan adanya sistem kunci seperti ini, tetamu boleh masuk ke rumah anda pada bila-bila masa yang mereka rasa selesa.
 
Tetamu anda juga tak perlu berurusan di kaunter, ataupun perlu menunggu ketibaan anda untuk berikan kunci rumah kepada mereka. Ini bermakna, anda juga tak perlu susah payah nak berhadapan dan sambut ketibaan tetamu anda untuk serah kunci. Sistem kunci seperti ini sudah semestinya akan dapat menyenangkan kedua-dua belah pihak.
 
(2) Ucapan selamat datang beserta dengan hadiah Adakalanya anda tidak ada masa untuk berjumpa secara bersemuka dengan tetamu anda. Guna sistem smartlock adalah satu cara yang baik untuk situasi ini.
 
Apa kata anda buat sesuatu yang simple tapi tetamu anda rasa dihargai. Misalnya anda sediakan ucapan selamat datang beserta dengan hadiah untuk tetamu anda.

Hadiah ni tak perlu mahal-mahal. Mungkin anda boleh berikan kad diskaun, kupon, atau sedikit makanan ringan atau apa-apa sahaja. Apa yang penting, ianya dapat membuatkan tetamu anda rasa dihargai, apabila check in ke kediaman milik anda.
 
(3) Extension wire/ charger Anda adalah seorang pemilik rumah atau host yang sangat memahami, apabila anda mampu untuk sediakan extension wire untuk kegunaan tetamu anda.
 
Anda patut tahu, berapa banyak power plug diruang tamu kediaman anda. Andai kata semua tetamu berkumpul di ruang tamu, mungkin akan ada beberapa orang yang perlu cas phone, tapi disebabkan tak cukup plug, dia tak dapat berbuat demikian. Akhirnya dia terpaksa duduk sendirian dalam bilik.
 
(4) Buku panduan untuk tetamu Fungsi buku panduan ini adalah untuk memudahkan tetamu anda mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan rumah yang bakal disewa, kemudahan yang terdapat disekitar kawasan yang boleh digunakan beserta maklumat tentang tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi.
 
Ada tiga bahagian atau tiga panduan yang perlu anda sediakan.
(1) Panduan tentang rumah
Anda boleh masukkan panduan tentang kedudukan suis lampu, kipas dan penyaman udara. Cara menggunakan pemanas air Cara menggunakan coffee maker Cara menonton siaran internet untuk live streaming Dimana tempat untuk buang sampah Peringatan untuk jimatkan penggunaan elektrik jika tiada orang dalam rumah  
(2) Panduan tentang kemudahan asas yang terdapat di kawasan sekitar
Kemudahan gym dan swimming pool. Dimana lokasi dan waktu penggunaannya Tempat untuk buat aktiviti BBQ  
(3) Panduan tentang kawasan sekitar dan tempat menarik
Tempat-tempat yang menjadi tarikan dan tumpuan pelancong. Mungkin anda boleh jadi ejen dan setiap kali tetamu anda ingin masuk ke tempat tersebut, anda akan dapat sedikit komisen Tempat-tempat untuk mendapatkan barangan harian, seperti supermarket, kedai runcit Tempat makan yang popular dan istimewa  
Kadang-kadang tetamu yang datang ke homestay anda, sebenarnya tak biasa dengan kawasan sekitar. Jika anda dapat menyediakan buku panduan yang lengkap, ia pasti memudahkan tetamu anda. Tetamu anda ini juga nanti tak perlu nak selalu mesej anda untuk tanya soalan yang berulang-ulang.
 
(5) Smart TV dengan siaran streaming Anda adalah seorang tuan rumah yang sangat awesome jika dapat menyediakan siaran TV berbayar dikediaman yang anda sewakan. Apabila semua aktiviti luar tak dapat dijalankan seperti yang dirancang, biasanya mungkin disebabkan oleh cuaca yang tak mengizinkan, duduk santai dalam rumah adalah pilihan terbaik.
 
Jika di tv ada banyak siaran yang menarik, setidak-tidaknya mereka ini tidak akan rasa bosan jika perlu berkurung dalam rumah. Kalau mereka ini tak tahu nak tulis review apa tentang rumah anda, mereka mungkin akan berterima kasih dengan siaran tv yang menarik yang tersedia di rumah anda.
 
(6) Coffee maker/ penapis air coway @ cuckoo Sesetengah tetamu yang bakal anda perolehi, adalah penggemar minuman kopi. Jika anda menyediakan mesin pembuat kopi, mereka boleh menikmati minuman kegemaran mereka ini tanpa perlu susah payah untuk membancuhnya.

Ataupun jika anda merasakan idea untuk menyediakan alat pembancuh kopi adalah terlalu mahal, anda boleh bermula dengan menyediakan penapis air dari jenama coway atau cuckoo. Ini secara tak langsung akan memberikan gambaran bahawa anda adalah seorang yang menjaga dan mementingkan kesihatan para tetamu yang menginap di tempat anda.
 
(7) First aid kit/ rescue box Kecederaan dan kemalangan boleh berlaku dimana-mana. Ia bukannya satu kejadian yang kita harap akan berlaku, tapi apa salahnya jika kita bersiap sedia menghadapi kemungkinan tersebut.

Ibarat seperti kita membeli polisi insurans. Pada setiap bulan kita bayar caruman insuran dengan harapan kita tidak perlu menggunakannya satu hari nanti. Namun jika berlaku kejadian yang tidak diingini setidak-tidaknya kita telah menyediakan persiapan yang secukupnya.
 
Dalam first aid kit, kita menyediakan kelengkapan untuk merawat kecederaan ringan yang boleh dirawat segera. Pada masa yang sama, anda juga boleh sediakan kelengkapan tambahan seperti tuala wanita, berus gigi, pisau pencukur pakai buang dan sebagainya.
 
Sesetengah orang, mungkin ada yang terlupa untuk bawa kelengkapan ini semua, dan jika anda mampu sediakan di homestay milik anda, pasti tetamu tersebut akan berterima kasih kepada anda dan akan menulis review yang baik untuk anda.
 
(8) Kelengkapan mandian dan pencuci muka Setiap kali pergi bercuti atau travel, kebiasaannya saya akan bawa segala kelengkapan dan produk mandian yang diperlukan. Namun, ini tak bermakna saya tak akan menggunakan sebarang sabun ataupun syampu yang disediakan oleh pihak hotel, mahupun tuan rumah.
 
Biasanya, kalau saya jumpa tuan rumah yang menyediakan kelengkapan mandian, seperti sabun dan syampu dari jenama yang baik dan terkemuka, secara automatik saya akan rasa seperti kehadiran saya disitu sebagai tetamu sangat dihargai.
 
Sebaliknya, kalau tuan rumah hanya sediakan sabun dari jenama yang saya sendiri tak kenal, misalnya sabun jenama salamis (saya hanya reka jenama ini) saya akan anggap yang sama ada tuan rumah ni kedekut ataupun dia tak begitu ambil berat terhadap tetamu yang menginap dikediaman miliknya.
 
Saya sendiri tak akan sesuka hati menggunakan sebarang produk penjagaan kulit dan kebersihan diri secara sembarangan. Mujur ada bawa sendiri kelengkapan mandian, jadi tak perlu kisah sangat dengan apa produk yang disediakan oleh tuan rumah.
 
Namun saya percaya, anda ingin jadi tuan rumah yang memahami dan ingin jadi seorang superhost. Jadi, sediakanlah sesuatu yang lebih baik berbanding orang lain.
 
Selain sabun dan syampu, anda juga boleh pertimbangkan untuk turut menyediakan cecair pencuci mulut (listerine), produk pencuci muka, produk pencuci untuk kebersihan wanita dan sebagainya.
 
(9) Kelengkapan dan peralatan memasak Orang yang sewa homestay ataupun guesthouse, lazimnya ada terfikir untuk menyediakan makanan sendiri, semasa tempoh percutian tersebut. Tak kisahlah sama ada dia nak sediakan makan tengahari, makan malam ataupun untuk sarapan pagi.
 
Kalau aspek penyediaan makanan tak ada dalam jadual perjalanan, mereka akan pilih untuk duduk hotel sahaja, yang memang confirm tak boleh masak. Tapi mereka pilih untuk tinggal di homestay, dan sudah tentu ada dalam pemikiran mereka untuk berjimat, sama ada nak jimat dari segi tempat penginapan dan juga berjimat dari aspek penyediaan makanan.
 
Tetamu seperti ini lazimnya akan bertanya hal-hal mengenai kelengkapan dapur dan memasak, beberapa hari sebelum tarikh mereka sampai ke tempat anda.
 
Mereka akan bertanya hal-hal seperti
(1) Apa peralatan memasak yang disediakan?
(2) Berapa besar saiz kuali?
(3) Adakah terdapat peti sejuk disediakan dalam rumah?
 
Saya berpendapat adalah lebih baik kalau anda dapat susun semua kelengkapan memasak yang anda sediakan dalam rumah seperti dalam gambar ini.

Dengan ini, tetamu anda akan tahu apakah kelengkapan yang tersedia yang bakal menanti mereka. Bila dah sediakan semua kelengkapan ini, kenalah pastikan semuanya berfungsi dengan baik.
 
Satu perkara yang saya rasa agak mengecewakan, dalam banyak-banyak homestay yang pernah saya pergi ialah, pisau yang disediakan walaupun ada banyak, satu pun tak ada yang tajam, dan batu pengasah tidak disediakan. Walaupun anda telah lakukan yang terbaik dengan menyediakan segala kelengkapan memasak yang diperlukan, tapi kalau ada satu atau dua perkara yang tak menepati piawaian, (pisau tak tajam) tetamu anda akan teringat hal itu sahaja.
 
(10) Peralatan untuk aktiviti luar Homestay yang terletak dikawasan kondominium lazimnya menawarkan pelbagai kemudahan tambahan yang boleh digunakan oleh para tetamu. Kemudahan yang dimaksudkan ini ialah kemudahan gimnasium, gelanggang sukan, pool dan sebagainya.

Kemudahan ini semua, walaupun ada, namun tidak dapat digunakan dan dimanfaatkan sepenuhnya oleh tetamu yang menginap disitu, kerana tiada peralatan yang sesuai. Ada gelanggan bola keranjang, kalau tak ada bola, tetap tak dapat nak main.
 
Ataupun kalau homestay terletak dikawasan sawah padi, tapi tuan rumah tak disediakan basikal untuk tetamu bersiar-siar melihat panorama dan pemandangan sawah padi, tetap tak dapat nak beri kepuasan yang secukupnya. Saya sarankan, anda sediakanlah kesemua kelengkapan ini.
 
(11) Peti sejuk dengan makanan dan minuman Cuba anda bayangkan situasi ini. Anda baru sahaja mendaftar masuk ke hotel atau mana-mana tempat penginapan yang anda tempah. Anda nampak ada sebuah peti sejuk bersaiz besar didalam kediaman tersebut.
 
Anda pun melangkah menuju kearah peti sejuk itu lalu anda buka peti tersebut.
KOSONG.
 
Langsung tak ada benda dalam peti sejuk tersebut.
 
Sekarang, cuba bayangkan situasi kedua. Peti sejuk yang sama, apabila anda buka, dalamnya terdapat air minuman 1.5liter dan juga ais krim.
 
Situasi mana satu yang anda suka?
 
Harga air minuman tidaklah begitu mahal. Anda boleh semak harga dikedai borong dan beli secara karton untuk mendapatkan harga yang lebih jimat. Saya ada buat semakan harga di laman web ini, dan saya dapati harga minuman coca cola yang paling murah boleh diperolehi adalah RM43.30 untuk satu karton.
 
Ini bermakna harga satu botol adalah lebih kurang RM3.60. Kalau anda sediakan cuma dua botol untuk tetamu yang bakal menginap di tempat anda, kosnya baru RM7.20. Saya kira dengan RM7.20 itu anda tak akan rugi apa-apa malahan ini akan menggalakkan tetamu anda menulis review yang positif mengenai kediaman anda.
 
Review dan komen yang positif akan menarik perhatian pelawat lain untuk memilih tempat anda sebagai pilihan utama bagi tempat untuk menginap.
 
Anda mungkin tak bersetuju mengenai beberapa perkara yang saya cerita dalam posting ini. Apa kata anda buat begini. Pergi ke laman web Airbnb, dan cuba cari seberapa banyak listing yang tergolong sebagai superhost.
 
Lihat apa persamaan yang ada pada mereka, dan mungkin selepas itu anda akan bersetuju dengan perkongsian saya ini. Semoga bermanfaat untuk bisnes homestay Airbnb anda.
Baca juga: Panduan Bisnes Homestay bagi orang yang baru nak bermula
 
 
The post 11 Perkara anda perlu sediakan untuk jana pendapatan lumayan dari bisnes homestay Airbnb appeared first on Blog Sabree Hussin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sabreehussin.com/tips-jana-pendapatan-lumayan-bisnes-homestay-airbnb/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gigagigs Aplikasi Jana Pendapatan Sampingan

Gigagigs Aplikasi Jana Pendapatan Sampingan

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 1121 hits
Gigagigs Aplikasi Jana Pendapatan Sampingan Video kali ini saya kongsikan berkenaan review Gigagigs Malaysia Gigagigs adalah satu lagi aplikasi yang boleh menbantu anda buat duit secara online menggunakan aplikasi smartphone Anda boleh muat...
Jana Pendapatan Sambil Mencari Pahala Akhirat Dengan Beanahomequran

Jana Pendapatan Sambil Mencari Pahala Akhirat Dengan Beanahomequran

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 313 hits
Jana Pendapatan Sambil Mencari Pahala Akhirat Dengan BeanaHomeQuran Assalamualaikum dan salam hormat semua masih tidak terlambat untuk saya ucapkan selamat menyambut tahun baru 2019 kepada semua pembaca Blogger2u Semoga tahun 2019 ini menja...
8 Cara Fleksibel Jana Pendapatan Tambahan Untuk Golongan Pelajar Universiti Dan Kolej

8 Cara Fleksibel Jana Pendapatan Tambahan Untuk Golongan Pelajar Universiti Dan Kolej

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 332 hits
Laman media sosial saya sekali lagi dibanjiri dengan kisah kisah berbentuk pendedahan dan perkongsian pengalaman dari individu yang di tipu oleh scammer yang menjanjikan pendapatan yang lumayan Menariknya kali ini pendedahan yang dibuat dis...
Ini Fakta Jurang Pendapatan Dasar Ph Pentingkan Yang Kaya Merencatkan

Ini Fakta Jurang Pendapatan Dasar Ph Pentingkan Yang Kaya Merencatkan

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 429 hits
Pendapatan Isi Rumah Kasar Bulanan Penengah bagi rakyat Malaysia telah meningkat 105 dari RM2 552 pada akhir tahun 2007 kepada RM5 228 pada akhir tahun 2016 Manakala kadar peningkatan untuk Bumiputera pada tempoh yang sama ialah 118 bermakn...
Sri Mulyani Pendapatan Pajak 2018 Tembus Rp 1 315 Triliun

Sri Mulyani Pendapatan Pajak 2018 Tembus Rp 1 315 Triliun

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 193 hits
Penerimaan pajak tersebut berasal dari PPh migas yang terealisasi sebesar Rp 64 7 triliun naik signifikan dari target sekitar Rp 38 1 triliun dalam APBN 2018 Sementara itu pajak non migas memberi sumbangsih sekitar Rp 1 251 2 atau mencapai ...
Tunaikan Zakat Dan Dapatkan Rebat Cukai Pendapatan

Tunaikan Zakat Dan Dapatkan Rebat Cukai Pendapatan

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 364 hits
Tunaikan Zakat Dan Dapatkan Rebat Cukai Pendapatan Salam Jumaat yang terindah pantas sungguh masa berlalu kan tinggal 3 hari je lagi nak menemui penghujung tahun 31 Disember 2018 Sikit masa lagi dah 2019 apa pun selamat tahun baru untuk sem...
Prabowo Sebut Pendapatan Per Kapita Ri Usd 1 300 Ini Kata Luhut

Prabowo Sebut Pendapatan Per Kapita Ri Usd 1 300 Ini Kata Luhut

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 245 hits
Menko Luhut mengatakan pendapatan per masyarakat sebaiknya mengacu pada data yang dikeluarkan oleh lembaga terpercaya semacam World Bank bukan pada pendapat perseorangan
Akaun Bank Khusus Untuk Kerja Freelance Dan Bisnes Online

Akaun Bank Khusus Untuk Kerja Freelance Dan Bisnes Online

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 388 hits
Setiap kali masuk tahun baru saya akan mula fikir tentang masa depan saya dan juga pekerjaan yang saya sedang lakukan sekarang Adakah ada peluang untuk saya berkembang atau adakah saya akan terus berada pada kedudukan yang sama sampai bila ...
Pendapatan Negara Di 2019 Bisa Capai Target Apbn Ini Syarat Dari Menko Darmin

Pendapatan Negara Di 2019 Bisa Capai Target Apbn Ini Syarat Dari Menko Darmin

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 242 hits
Menteri Koordinator bidang Perekonomian Darmin Nasution memprediksi pendapatan negara untuk 2019 mampu mencatatkan kinerja positif seperti tahun lalu Namun dengan syarat kondisi ekonomi domestik dan pasar modal mampu bertahan menghadapi gon...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Lipat Baju Bersama Sofea

Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat