10 Tingkah Laku Pelik Anak Mungkin Petanda Ada Isu Sensori Awas


 
Tingkah laku yang kerap ditunjukkan anak kecil kita sebenarnya banyak menggambarkan permasalahan yang berlaku padanya. Anak jalan berjengket misalnya merupakan petanda anak mempunyai permasalahan dengan isu sensori. Sebenarnya ada banyak lagi tingkah laku yang boleh dikaitkan dengan masalah sensori ini.
Menurut Ahli Terapi Carakerja Kanak-Kanak, Puan Mahfuzah Zainol, banyak tingkah laku anak mencerminkan permasalahan sensori mereka. Jadi mak ayah wajib periksa dan perhatikan anak. Ini yang dikongsikan oleh beliau.
Jom periksa anak-anak kita!

1. Takut atau menangis dengar bunyi bising, vacuum cleaner, mesin rumput. Isu auditori. Mereka rasa tidak selesa walaupun pada kita ia bunyi yang biasa. Bagi mereka, bunyi seperti itu sudah capai threshold ‘kemarahan’.
2. Suka berjalan menjinjit kaki. Yang ini ada 3 sebab kenapa anak anda berjalan menjinjit kaki. Saya ada posting khas untuk ini. Nanti saya korek balik dan repost.
3. Picky eater. Hanya suka kepada satu jenis makanan atau memilih tekstur makanan tertentu sahaja. Kebiasaannya mereka mula hilang tingkah laku sebegini selepas meningkat umurnya. Kalau masih ada especially hanya suka makanan yang lembut sahaja, perlu jumpa doktor untuk assessment. Speech therapist juga boleh buat assessment untuk swallowing problem.
4. Suka memasukkan objek ke dalam mulut walaupun sudah melewati umur 2 tahun. Gustatory problem. Kalau bawah 2 tahun, ia normal. Ada teknik oral stimulation untuk kurangkan tabiat ini. Ahli terapi carakerja ada caranya.

5. Tidak suka bermain bersama rakan di taman permainan atau majlis keramaian. Suka bermain sendiri. Kadang-kadang, perkara sebegini overlap dengan personaliti seseorang individu. Tetapi, kanak-kanak biasanya suka bermain bersama rakan-rakan/ individu dewasa lain. Perlu perhatikan tingkah laku sebegini.
6. Tidak suka sehingga meraung kepada aktiviti yang bergerak seperti naik jongkang-jongket, slide, swing dan sebagainya. Ini kita namakan isu gravitational insecurity (GI) (sejenis masalah sensori), vestibular atau propriceptive (kategori masalah sensori). Nak explain lebih takut tak faham, boleh rujuk ahli terapi carakerja di sekitar anda.
7. Terlalu suka bergerak dan memanjat serta berpusing-pusing. Ini juga merujuk kepada over sensitiity kepada isu di no. 6.
8. Memilih fabrik pakaian yang tertentu sahaja. Atau rimas dengan labelling tag pada baju di belakang leher. Isu ini lebih kepada sentuhan atau taktil (tactile).
9. Seolah-olah tidak mendengar apabila bercakap dengannya dan perlu repeated instruction untuk sesuatu tugasan mudah. Ini isu auditory dan brain processing disorder. Telinga berfungsi dengan baik namun ada isu lain yang perlu dibuat assessment. Tapi kalau dah panggil dia time tengah main atau fokus benda lain, memang la dia tak respon. Kalau perkara begini terjadi sangat kerap atau hampir setiap masa bila namanya dipanggil, mungkin perlu assessment lanjut.

10. Suka melihat sesuatu objek/ skrin yang ada pergerakan berulang atau pantas. Isu ini lebih kepada visual stimulation isu. Boleh juga apabila dia rasa calm apabila pandang objek bergerak yang berulang-ulang.
Tingkah laku seperti ini memang kadang-kadang membuatkan ibu bapa keliru ini memang masalah tingkah laku atau ada isu sensori
Kalau ada lebih daripada 5 tanda-tanda ini, maka boleh berjumpa dengan ahli terapi carakerja untuk sensory assessment.
Sekian, perkongsian saya sebagai ahli terapi carakerja untuk kanak-kanak.
PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANNINA
Tak sabar nak tengok keletah comel Jeanelle setiap minggu? Pa&Ma Musim ke-8 kembali lagi di kaca tv menemani anda! Kali ini, kami membawakan edisi Pa&Ma Journey Bersama JovianNina. Jom kosongkan malam Rabu anda dengan menonton gelagat mereka pada jam 9 malam, hanya di Astro Ria saluran 104 & 124. Set kalendar anda sekarang yaa !

#PaMaJourneyBersamaJovianNina
#AstroRIA
#MajalahPAMA
Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents 
Baca: Bawah 2 Tahun Tu Normal Umur 3 Tahun Masih Jalan Berjengket Mak Ayah Perlu Rujuk Pakar!
The post 10 Tingkah Laku Pelik Anak, Mungkin Petanda Ada Isu Sensori, Awas! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/10-tingkah-laku-pelik-anak-mungkin-petanda-ada-isu-sensori-awas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Video Anak Nora Sekali Nourul Wahab Beri Komen Psal Bdk Lelaki Tersebut

Isu Video Anak Nora Sekali Nourul Wahab Beri Komen Psal Bdk Lelaki Tersebut

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 540 hits
Penyanyi Nourul Wahab ada memberikan reaksinya berhubung isu satu video bercumbu yang kini diperkatakan ramai di media sosial sejak Khamis Menurut Nourul tindakan remaja lelaki berkenaan disifatkan agak keterlaluan dan harus diberikan penga...
Hiburan Isu Bercumbu Nora Ariffin Akui Sudah Menghukum Anak Mengikut Hukum Agama

Hiburan Isu Bercumbu Nora Ariffin Akui Sudah Menghukum Anak Mengikut Hukum Agama

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 1143 hits
Menyatakan dirinya sudah mendengar semua pengakuan dan memaafkan kedua dua belah pihak yang terlibat penyanyi Nora Ariffin tampil membuat pengakuan menerusi sebuah entri yang dimuat naik di laman Instagram miliknya Ujarnya anak perempuannya...
Nak Elak Covid Memang Kena Pakai Face Mask Tapi Awas Jangan Sampai Jadi Punca Anak Jatuh Sakit

Nak Elak Covid Memang Kena Pakai Face Mask Tapi Awas Jangan Sampai Jadi Punca Anak Jatuh Sakit

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 331 hits
Pemakaian pelitup separuh muka atau face mask kini diwajibkan jika berkunjung ke tempat tempat awam atau tempat yang sesak Ia bertujuan untuk mencegah penularan virus Covid 19 yang meragut ratusan ribu nyawa di seluruh dunia Namun pemakaian...
5 Trend Tingkah Laku Pengguna Bantu Peniaga Tingkatkan Strategi Jualan

5 Trend Tingkah Laku Pengguna Bantu Peniaga Tingkatkan Strategi Jualan

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 243 hits
Bila menjelang penghujung tahun pasti ramai di antara kita yang akan menantikan pesta jualan murah Al maklumlah pada ketika inilah kita dapat lihat bermacam macam promosi dan jualan yang akan diadakan Akan tetapi penularan pandemik COVID 19...
Hiburan Isu Tak Ajar Anak Bertutur Dalam Bahasa Melayu Ramona Zamzam Tepis Dakwaan Lupa Diri

Hiburan Isu Tak Ajar Anak Bertutur Dalam Bahasa Melayu Ramona Zamzam Tepis Dakwaan Lupa Diri

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 422 hits
Biarpun anak sulungnya Ivanna Alashkar tidak diajar untuk berkomunikasi dalam Bahasa Melayu dalam kehidupan seharian namun pelakon Ramona Zamzam tampil menafikan dakwaan dirinya sudah lupa asal usul sebagai orang berbangsa Melayu Ujar Ramon...
Hiburan Dua Dua Salah Sebab Buat Dosa Anak Sulung Nora Ariffin Tampil Buka Mulut Isu Adik Perempuan Bercumbu

Hiburan Dua Dua Salah Sebab Buat Dosa Anak Sulung Nora Ariffin Tampil Buka Mulut Isu Adik Perempuan Bercumbu

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 626 hits
Menegaskan bukan adik perempuannya Putri Nor Dahlia sahaja yang bersalah dalam isu yang sedang tular iaitu video bercumbu dengan kekasih namun anak sulung penyanyi Nora Ariffin Mohd Syakir Iman Johan tampil mendedahkan bahawa remaja lelaki ...
Isu Batik Malaysia Tak Laku Pereka Fesyen Punya Pandangan Benda Murah Cantik Ada Trend Depa Pakai

Isu Batik Malaysia Tak Laku Pereka Fesyen Punya Pandangan Benda Murah Cantik Ada Trend Depa Pakai

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 354 hits
Susulan isu batik Malaysia yang kurang mendapat tempat di hati rakyat tempatan berbanding batik dari Indonesia pereka fesyen Hatta Dolmat punyai pandangannya sendiri Kata Hatta ada banyak inisiatif boleh dilakukan oleh penggiat batik dan us...
Hiburan Che Ta Geram Netizen Samakan Dirinya Dan Zain Seperti Mak Dan Anak

Hiburan Che Ta Geram Netizen Samakan Dirinya Dan Zain Seperti Mak Dan Anak

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 309 hits
Tidak dapat dinafikan kadang kala dirinya berdepan sifat geram apabila wujud segelintir pihak tidak bertanggungjawab sering meninggalkan komen sensitif seperti mengatakan hubungannya dengan suami iaitu Zain Saidin seperti mak dan anak pelak...
Screen Time Buat Anak Jadi Makin Pasif Galakkan Permainan Aktiviti Aktif

Screen Time Buat Anak Jadi Makin Pasif Galakkan Permainan Aktiviti Aktif

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 399 hits
Apabila di rumah lebih lebih lagi waktu cuti ada waktunya anak kita menonton televisyen seharian Bukan itu sahaja malah penggunaan gajet juga begitu berleluasa tanpa pantauan dan had dari ibu bapa Membiarkan anak tanpa mengehadkan segala ak...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau