10 Teknik Yang Baik Untuk Menulis Prompt Pada Aplikasi Chatgpt Memang Mudah


Demam ChatGPT yang melanda sekarang memang memudahkan urusan kerja ramai orang, termasuk guru di sekolah. Penggunaan ChatGPT secara kreatif boleh memberi impak positif kepada pengajaran guru dan pembelajaran murid di sekolah. Jom kita tengok 10 teknik yang baik untuk menulis prompt (arahan) yang efektif semasa menggunakan ChatGPT. 


Teknik Menulis Prompt ChatGPT yang baik


1. Jelas dan Spesifik
Daripada anda menulis "Beritahu saya tentang sejarah Malaysia", bertukar lah kepada "Berikan gambaran tentang peristiwa penting dalam sejarah Malaysia dari zaman penjajahan hingga kemerdekaan". 


2. Berikan Konteks
Konteks dan perspektif adalah sangat penting dalam menentukan jawapan yang anda terima daripada ChatGPT. Contohnya, "Sebagai seorang guru Sejarah, saya memerlukan bahan untuk menjelaskan peristiwa penting dalam sejarah Malaysia. Bolehkah anda bantu saya?"
Kreativiti cikgu Sejarah gunakan ChatGPT dengan berkesan


3. Pecahkan Soalan Kompleks
Jika sebelum ini anda bertanya "Bagaimana saya boleh mengintegrasikan AI dalam pengajaran?" anda boleh mula pecahkan kepada soalan yang lebih kecil seperti, "Apakah aplikasi AI yang sesuai untuk pengajaran Matematik?" dan "Bagaimana saya boleh gunakan AI untuk menilai murid dalam kelas Sains?" Jangan tamak OK!
Buku AI Guru: Mahir Gunakan Prompt ChatGPT Dengan Prompt Engineering Framework


4. Nyatakan Tujuan atau Matlamat
Tujuan dan matlamat mampu memberi gambaran akhir kepada AI untuk mencadangkan jawapan terbaik kepada anda. So boleh mulakan soalan dengan "Saya sedang menulis modul pengajaran tentang penjagaan diri kanak-kanak Autism. Bolehkah anda memberi contoh aktiviti yang boleh membantu murid memahami konsep ini?"


5. Gunakan Format Yang Berstruktur
Mudahkan lagi jawapan yang anda cari dengan terus mencadangkan seperti format yang anda kehendaki. Sebagai contoh, "Sila sediakan rangka esei mengenai impak globalisasi dalam ekonomi Malaysia. Strukturkan esei tersebut kepada pengenalan, isi utama dan kesimpulan." Kerja jadi jauh lebih mudah kan?
Kreativiti Guru Ekonomi gunakan ChatGPT dalam pengajaran dan pembelajaran


6. Berikan Arahan Spesifik Mengenai Gaya Penulisan
Arahan spesifik yang jelas juga membantu guru mendapat jawapan terbaik daripada ChatGPT. Sebagai contoh,"Tulis perenggan penjelasan tentang fotosintesis dalam gaya yang sesuai untuk murid sekolah menengah" 


7. Sertakan Kata Kunci atau Frasa Utama
Kata kunci memainkan peranan penting dalam penulisan prompt ChatGPT. Sebagai contoh, "Terangkan konsep 'Machine Learning' dengan memberikan contoh penggunaan dalam industri teknologi maklumat"
Buku AI Guru: Mahir Menggunakan ChatGPT Dengan Prompt Engineering Framework


8. Minta Contoh atau Analogi
Jika anda perlu huraian tambahan atau diterangkan dengan bahasa lebih mudah faham, maka minta ChatGPT untuk cadangkan analogi atau contoh dalam prompt anda. Contohnya "Bolehkah anda memberikan analogi mudah untuk menenrangkan teori relativiti Einstein?"


9. Tetapkan Panjang Jawapan
Kadang-kadang mungkin jawapan ChatGPT yang diberikan kepada anda terlalu ringkas atau terlalu panjang. Jadi untuk mengelakkan perkara seperti ini berlaku, boleh gunakan ayat "Sila terangkan kepentingan biodiversiti dalam ekosistem di Malaysia dalam 200 patah perkataan" Siap!
Kreativiti cikgu Sains gunakan ChatGPT dalam pengajaran


10. Gunakan Soalan Terbuka Untuk Diskusi Mendalam
Bagi mendapatkan jawapan dari perspektif lebih besar, maka guru boleh juga gunakan prompt seperti "Apakah pandangan anda tentang masa depan pendidikan dalam era digital? Sila huraikan dengan contoh yang relevan" 
Hala tuju AI (Artificial Intelligence) dalam Dasar Pendidikan Digital Negara


Jangan lupa gunakan 10 teknik menulis prompt ChatGPT ini untuk mendapatkan respons yang lebih relevan, terperinci dan berguna seperti yang anda kehendaki. Sebagai seorang guru, kemahiran ini bukan saja dapat membantu dalam pengajaran dan pembelajaran, tetapi juga dalam penyelidikan dan penulisan akademik anda. Setuju tak?


Membantu tak perkongsian ini? Jangan lupa komen dan kongsi artikel ini dengan rakan lain untuk penggunaan aplikasi ChatGPT dengan paling optimum!


P/s: Dapatkan Buku AI Guru: Mahir Menulis Prompt Menggunakan Engineering Process Framework




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.cikguhailmi.com/2024/08/teknik-tulis-prompt-arahan-chatgpt.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Mudah Buat Cendol Oreo Memang Terbaik

Resepi Mudah Buat Cendol Oreo Memang Terbaik

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 73 hits
Resepi sangat mudah dan ditambah pula dengan oreo memang makin berselera makan cendol time petang petang panas ni Nak buat cendol yang warna hijau tu guna botol buat roti jala je macam botol sos cili warna merah yang selalu pakai bezanya bt...
Resipi Kek Keju Jepun Gerenti Jadi Lembut Gebu Memang Sedap

Resipi Kek Keju Jepun Gerenti Jadi Lembut Gebu Memang Sedap

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 87 hits
Penggemar Kek Keju Jepun kena cuba resipi yang satu ni Dijamin menjadi walaupun pertama kali mencubanya Menurut saudari AiLa sebelum ini beliau telah mencuba beberapa resipi Kek Keju Jepun Dalam banyak banyak yang dicuba resipi yang ini ada...
Kita Memang Patut Mati

Kita Memang Patut Mati

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 96 hits
Bayangkan kalau kita tak mati mati apa akan jadi tanya saya kepada seorang kawan Kalau tidak ada kematian penuh sesaklah dunia ini Adanya mati sebab adanya hidup jawab Mat Plato lagak seorang ahli falsafah Tapi bagaimana kalau hanya kita se...
Memang Beza Tanah Banyak Tak Dimajukan

Memang Beza Tanah Banyak Tak Dimajukan

papar berkaitan - pada 2/8/2024 - jumlah : 83 hits
Che Ibrahim Undang undang Tanah di Kelantan memperuntukan semua tanah di Kelantan adalah rezab melayu kecuali setakat yang disebut sebaliknya Manakala Undang Undang Tanah negeri lain pula menyebut semua tanah bukan rezab melayu kecuali seta...
Resipi Burger Ayam Chimicuri Sos Cheese Yang Enak Memang Padu

Resipi Burger Ayam Chimicuri Sos Cheese Yang Enak Memang Padu

papar berkaitan - pada 2/8/2024 - jumlah : 52 hits
Kalau anda suka makan burger bolehlah cuba buat Burger Ayam Chimicuri Sos Cheese ni resipi yang dikongsi oleh Chef Naem ni memang padu Guna Keju Chesdale Burger yang terbaru ni memang lain hasilnya Meleleh leleh keju dibuatnya kerana keju n...
Jangan Terlalu Ambil Mudah Tentang Stroke

Jangan Terlalu Ambil Mudah Tentang Stroke

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 56 hits
Ini adalah beberapa kes yang dikongsikan oleh Dr berkenaan dengan Stroke sepanjang beliau bekerja menjadi Dr berkaitan dengan Kisah Petanda Sakit StrokeKes 1 Seorang perempuan berusia 35 tahun mempunyai masalah darah tinggi Ubat memang diam...
Tun Mahathir Warga China Mudah Hilang Di Malaysia

Tun Mahathir Warga China Mudah Hilang Di Malaysia

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 111 hits
MalaysiaNowDr Mahathir Mohamad yang pernah memberi amaran mengenai kebanjiran warga China yang menetap di Malaysia disebabkan pelbagai kelonggaran oleh kerajaan mengulangi kebimbangan itu baru baru ini di sebalik laporan bilangan penduduk d...
Resipi Cucur Kentang 3 Bahan Mudah Sedap Untuk Makan Petang

Resipi Cucur Kentang 3 Bahan Mudah Sedap Untuk Makan Petang

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 87 hits
Hidangan cucur memang sinonim dengan sajian petang Ada banyak jenis cucur yang boleh dibuat Salah satu yang mudah sedap dan mengenyangkan adalah cucur kentang Hanya menggunakan tiga bahan ini cara membuatnya Resipi cucur kentang 3 bahan Bah...
Dakwah Islamiah Hanya Khawarij Mudah Mengkafirkan Orang

Dakwah Islamiah Hanya Khawarij Mudah Mengkafirkan Orang

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 59 hits
Benci setegha mana pun pada orang yang berkampung di kubur ulama dan waliya tahan mulut itu sedikit daripada memanggil mereka penyembah kubur Ucapan itu jika tidak bertakwil secara zahirnya menghukumkan mereka itu kafir atau musyrik kepada ...
Ayien Rahman Ale Ale Chord

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Biodata Fazura Pelakon Wanita Popular Usahawan Tudung Berjaya

Why Property Maintenance Is Crucial For Preserving The Value Of Your Investment

Jem Teruk Ada Yang Tidur Ditepi Jalan Seorang Meninggal Sesak Nafas

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Doa Susah Tidur Karena Gelisah


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


Stress Dengan Kerja Yang Menimbun Apa Kata Cuba Tip Ini Untuk Menghindarinya

41 Akhlak Rasulullah Saw

Top Benefits Of Hiring Professional Property Care Services For Leak Inspections And Repairs

Ombak Setinggi Empat Meter Badai Teluk Kumbar

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Certot Perangkap Tikus