10 Petua Yang Boleh Kita Amalkan Untuk Memudahkan Kerja Di Rumah


Setiap wanita menginginkan kerja rumah yang beres dan tidak membuang masa.  Memang setiap wanita tidak dapat lari dari tugas rumah samada mereka itu seorang pekerja, ibu, nenek atau masih gadis.
Untuk menjadi seorang suri rumah yang ideal bukan satu tugas yang mudah, banyak harus dipelajari dan banyak petua yang harus diikuti.

Dari dapur ke bilik tidur ada-ada saja yang menjadi masalah kepada kaum wanita. Walaupun nampak mudah tetapi jika tidak ada cara yang sesuai untuk melakukan sesuatu itu, maka hasilnya tentu tidak memuaskan. Petua di rumah dan diikuti dengan petua-petua yang lain akan memberikan anda panduan yang begitu baik untuk diikuti.


1. MENYIMPAN BESI ATAU BENDA-BENDA YANG MUDAH BERKARATBasuh alat-alat itu dengan bersih, jemurkan di tempat yang panas. Sebelum disimpan disapukan dengan minyak kelapa rata-rata, mudah-mudahan alat-alat itu tidak akan berkarat.

2.MENYIMPAN BAKI CAT YANG TELAH TERPAKAIa. Tutup cat itu ketat-ketat
b. Tonggengkan tin itu masa menyimpannya.
c. Bila hendak menggunakan goleng-golengkan tin itu dan tonggang-balikkan beberapa kali. Buka penutupnya dikacau rata-rata. Barulah digunakan.

3. PETUA SUBURKAN POKOKAir beras atau air bekas basuhan ikan boleh dijadikan baja untuk menyuburkan tanaman anda seperti sayur-sayuran, bunga-bunga di halaman.

a. Air ini dimalamkan semalaman
b. Air basuhan ikan dibancuh dengan air beras, disiramkan pada tanaman seperti bunga dan tanaman lain. Dengan cara ini tanaman tersebut akan lebih subur.

4. PETUA SUPAYA ANAK TIDAK MENYELONGKAR ALMARI Anak-anak yang berusia 3-4 memang suka menyelongkar almari, untuk mengelakkan anak-anak anda daripada berbuat demikian, masukkan kuku tangan dan kuku kaki anda yang telah dipotong ke dalam almari atau laci.

Insya Allah anak anda tidak akan menyelongkar lagi.

5. PETUA MENGHARUMKAN BILIK MANDIJika anda mencuci bilik mandi, titikkan sedikit syampu pada lantai bilik mandi anda setelah itu barulah dicuci, anda akan dapati bilik mandi anda akan berbau harum.


6. MEMBERSIHKAN BILIK MANDI BERSIMEN BIASA ATAU PARIT YANG TELAH BERLUMUTPeraturan:

a. Sapu bilik mandi atau parit itu terlebih dahulu.
b. Sebelum tidur taburkan sedikit serbuk kapur rata-rata
c. Renjiskan sedikit air di atasnya.
d. Biarkan semalaman. Pada esok hari barulah diberus simen tersebut dan cuci dengan air bersih. Anda akan dapati simen dan parit di rumah anda akan putih dan kelihatan bersih.

7. CARA MUDAH MENCUCI LANTAI BERMINYAKLantai yang berminyak memang menjadi masalah kepada surirumah, jika tersilap anda boleh mendapat kemalangan dengan lantai yang tertumpah minyak. Oleh itu, jika anda dapati lantai anda berminyak, cepat-cepatlah anda mengesatnya dengan kain buruk, setelah itu taburkan dengan sedikit serbuk sabun. Bersihkan dengan kain buruk yang telah dicelup dengan air yang bercampur garam, lakukan beberapa kali sehingga lantai anda kering.

8.MENYAPU HABUK PADA SILINGSiling rumah anda memang mudah kelihatan kotor dan berabuk, apatah lagi anda tidak membuang sarang labah-labah pada siling tersebut.

Cara mudah untuk membersihkan sarang labah-labah itu adalah anda menggunakan penyapu lidi yang disambungkan dengan kayu yang panjang.

9. MEMBERSIHKAN PERMAIDANISelain dari menggunakan penyedut habuk yang telah sedia ada, anda boleh juga membersihkan permaidani anda dengan cara menyapu terlebih dahulu habuk yang ada pada karpet anda dengan menggunakan penyapu lidi, setelah itu basahkan kain dengan air, lapkan pada permaidani anda. Lakukan beberapa kali sehingga anda puas hati permaidani anda telah bersih, setelah itu dianginkan atau dijemur.

10. MENGHALAU TIKUS DARI RUMAHJika anda menghadapi masalah tikus yang berkeliaran di rumah, selain dari tikus-tikus ini merosakkan barang-barang seperti kain baju dan juga buku-buku, tikus juga boleh membawa penyakit hawar.
Untuk menghalau tikus, ambillah daun durian belanda, letakkan pada bendul rumah anda atau mana-mana kawasan tikus selalu berkeliaran. Dengan cara ini, tikus tidak akan datang lagi ke rumah anda.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.krissmerah.com/2019/10/10-petua-yang-boleh-kita-amalkan-untuk.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+krissmerah+%28Kriss+Merah.com+%28Blogger+Melayu%29%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Petua Masak Nasi Lambat Basi Boleh Tahan Sampai 2 Hari Suri Rumah Wajib Tahu

7 Petua Masak Nasi Lambat Basi Boleh Tahan Sampai 2 Hari Suri Rumah Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 337 hits
Hairan juga kalau nasi yang kita masak cepat betul basi Sedangkan nasi bungkus yang kita beli di warung nasi lambat basi walaupun tidak disimpan dalam peti sejuk Apa rahsia mereka agaknya Dengan 7 petua masak nasi lambat basi ini anda juga ...
Balas Jasa Isteri Lahirkan Anak Ramai Layan Bagaikan Permaisuri Kerja Rumah Semua Settle

Balas Jasa Isteri Lahirkan Anak Ramai Layan Bagaikan Permaisuri Kerja Rumah Semua Settle

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 434 hits
Bukan mudah jika seorang isteri baharu melahirkan anak kemudian merancang untuk berpantang sendiri Apatah lagi jika sudah mempunyai anak anak yang lain Sokongan dan Inilah pengorbanan seorang wanita bergelar isteri dan ibu Selepas melahirka...
Rumah Tangga Goyah Penuh Prasangka Dan Tak Bahagia Awas Mungkin Ini Kerja Dasim Si Jin Penghasut

Rumah Tangga Goyah Penuh Prasangka Dan Tak Bahagia Awas Mungkin Ini Kerja Dasim Si Jin Penghasut

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 386 hits
Rumah tangga goyah penuh prasangka dan tak bahagia Awas mungkin ini kerja Dasim si jin penghasut Setiap pasangan yang sudah berkahwin tentukan mahukan rumah tangga mereka sentiasa aman damai sejahtera sentiasa kan Bak kata orang sekarang ti...
Al Hamdulillah Rumah Patuh Syariah Pula Negeri Lain Boleh Tiru

Al Hamdulillah Rumah Patuh Syariah Pula Negeri Lain Boleh Tiru

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 413 hits
Rumah patuh syariah lebih selesa teraturPEMBAHARUAN Dasar Perumahan Terengganu berkuat kuasa 1 September lalu menyaksikan rumah patuh syariah yang lebih selesa dan teratur untuk keluarga diperkenalkan dalam pembinaan Rumah Mampu Milik di ne...
Hari Hari Pergi Sekolah Bawa Balik Homework Ini Rupanya Wajah Manusia Yang Cipta Kerja Rumah

Hari Hari Pergi Sekolah Bawa Balik Homework Ini Rupanya Wajah Manusia Yang Cipta Kerja Rumah

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 534 hits
Kerja rumah diberikan oleh guru bagi tujuan latihan terhadap pendidikan kanak kanak Perkara ini terbukti apabila kekerapan membuat kerja rumah dapat meningkatkan ilmu pendidikan dalam diri setiap pelajar Kerja rumah juga dianggap sebagai se...
Senarai Kerja Rumah Mengikut Usia Anak Latih Anak Buat Kerja Rumah Agar Besar Tak Jadi Raja

Senarai Kerja Rumah Mengikut Usia Anak Latih Anak Buat Kerja Rumah Agar Besar Tak Jadi Raja

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 542 hits
Senarai kerja rumah mengikut usia anak Latih anak buat kerja rumah agar besar tak jadi raja Semalam berdebat dengan pelajar MF sambil sambil layan diorang buat kerja saja duduk sembang sembang Ada pelajar MF dok cakap pasal couple dan awek ...
1mdb Jho Low Tahu Selok Belok Rumah Najib Boleh Order Milo Ais

1mdb Jho Low Tahu Selok Belok Rumah Najib Boleh Order Milo Ais

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 292 hits
Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi KUALA LUMPUR Ahli Perniagaan dalam buruan Low Taek Jhow atau Jho Low didakwa sangat rapat dengan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan keluarganya Malah Jho Low dikatakan begitu akrab dan san...
Bisnes Online Dan Kerja Dari Rumah Mampu Jana Pendapatan 4 5 Angka Sebulan

Bisnes Online Dan Kerja Dari Rumah Mampu Jana Pendapatan 4 5 Angka Sebulan

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 347 hits
Pernah tak anda bercakap pada diri sendiri soalan di bawah ini Jika aku ada duit boleh buat side income jual tudung jual baju Buat bisnes online dan kerja dari rumah juga macam best Jika aku kaya boleh duduk rumah The post appeared first on
Ini 5 Menu Bbq Yang Sedap Mudah Boleh Buat Di Rumah

Ini 5 Menu Bbq Yang Sedap Mudah Boleh Buat Di Rumah

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 407 hits
Nak buat BBQ kecil kecil di rumah Boleh je ya tak perlu halaman yang luas tempat memanggang atau menggril luas dan berbelanja besar Cukup sekadar di dapur atau meja makan yang penting korang boleh menikmati BBQ santai bersama keluarga Kalau...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan