10 Cara Mengelak Kucing Berak Dihalaman Rumah


 




Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pengunjung blog ini.

Beberapa minggu yang sudah kecoh bagaimana seekor kucing yang bunting dipukul hingga mati. Puncanya ialah (mungkin) tak tahan dengan kucing yang selalu berak dihadapan rumahnya.

Jadi perdebatan netizen jugak la.. ramai jugak yang komen tuan punya kucing patut jaga elok2 jangan bagi merayau merata-rata. Jangan sakiti hati jiran la apalah.. Bila baca komen begini aku paham mereka ini bukanlah pencinta kucing tapi sengaja amik ruang untuk komen sebegini meluah rasa kecewa kepada jiran masing-masing. Walhal kucing yang kena pukul mati tu tak bertuan pun.

Okla berbalik kepada tajuk utama, disebabkan ramai yang bising kucing kencing berak merata maka aku pun fikir elok juga aku kongsikan tips cara tak mau bagi kucing buang najis depan rumah.

1. Letak botol berisi air merah. Setengah situasi berjaya setengah situasi tidak (ikut pengalaman). Nak guna sirap atau pewarna pun boleh.

2. Letak minyak tanah.. Yang ni tengok la keadaan ye.. Jangan banyak sangat.. Bila dah lama guna tu sembur la air sikit.

3.Ubat gegat atau cat repellent. Rumah yang takda anak kecil boleh la cuba letak. Kucing pun ada yang tak suka ubat gegat punya bau ni. Ubat gegat ni kena hati hati jugak la.. Kalau ada anak-anak kecil kena tengok betul betul takut ubat gegat ni diambil masuk mulut.. 


4. Letak minyak tanah. Ini semua untuk atas tanah dan berumput sahaja ye.

5.Letak memo.. Bunyi macam kelakar tetapi tetap ja boleh cuba. Contoh "wahai kucing budiman tolong jangan berak disini ye'... Cuma jangan kucing tu tulis jawab balik dah la ye..

6.Tuang clorox dekat tempat si bulus membuang tu. Bila hilang bau najis, takde la dia nak membuang disitu.

7.Perahkan limau.. Apa apa limau pun boleh cuma jangan campur air. Bau masam buat kucing rimas dan menjauhi tempat tersebut.

8. Serai wangi. Sembur serai ditempat kucing membuang tu. Basuh dengan air dan sabun dulu kemudian barulah disembur serai wangi ni.

9.Minyak gorengan ikan. Secara teori nya, kucing akan menyangka disitu tempat makan sebab ada bau ikan. Saya sendiri pernah cuba, letak minyak masak biasa pun boleh cuma mungkin membazir sikit la. Pada pendapat saya bukan bau ikan tu punca dia tak jadi melepas tetapi dia akan rimas dengan minyak yang melekat dekat kaki dia tu. Biar sekurang kurang dua hari barulah dibasuh lantai tersebut.

10.Sembur air, janganla curah sebaldi air kat kucing.. Kesian kat dia, boleh demam tau kucing tu. Cukupla isi air dalam botol spray.. Dia datang nak melepas korang spray je bagi dia lari.. Bila hajat dia kerap terbantut dia akan cari tempat lain pulak sebagai tandas.

Okla semoga tips diatas memberi manfaat kepada semua.. InsyaAllah berjaya.. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peluangtercipta.blogspot.com/2021/02/10-cara-mengelak-kucing-berak-dihalaman.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BukaMinda+%28Buka+Minda%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
U Fit Online Cara Praktikal Turunkan Berat Badan Di Rumah Youcanloseyourweightathome

U Fit Online Cara Praktikal Turunkan Berat Badan Di Rumah Youcanloseyourweightathome

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 368 hits
Ringkas dan sedap Apa dia Roti kaya planta hmmmm kalau ada taburan gula diatasnya tak cukup la 2 keping Kan kan Begitulah kehendak sesetengah kita sendiri Lagi lagi sekarang tuntutan Work From Home Bekerja dari rumah semua makanan pun senan...
Ikut 9 Langkah Ini Untuk Cara Memulakan Bisnes Makanan Delivery Dari Rumah

Ikut 9 Langkah Ini Untuk Cara Memulakan Bisnes Makanan Delivery Dari Rumah

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 264 hits
Ikut 9 Langkah Ini Untuk Cara Memulakan Bisnes Makanan Delivery Dari Rumah Salam semua keadaan semasa negara kita yang dilanda pandemik Covid 19 telah memaksa ramai dari kalangan kita untuk mencari pendapatan sampingan bagi menampung perbel...
Cara Mencuci Pakaian Kes Positif Covid 19 Di Rumah Saranan Kkm

Cara Mencuci Pakaian Kes Positif Covid 19 Di Rumah Saranan Kkm

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 392 hits
Cara Mencuci Pakaian Kes Positif Covid 19 Yang Dikuarantin Di Rumah Kes Covid 19 di negara kita semakin meningkat dan beberapa kes positif Covid 19 dibenarkan untuk kuarantin di rumah Kuarantin di rumah sebenarnya agak rumit dan memerlukan ...
Kucing Gigit Ekor Anjing Tuduh Tuannya Yang Buat Kan Dah Kena Kejar Satu Rumah

Kucing Gigit Ekor Anjing Tuduh Tuannya Yang Buat Kan Dah Kena Kejar Satu Rumah

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 213 hits
Kita selalu degar pepatah Bagai kucing dengan anjing sering digunakan untuk menggambarkan individu yang sering bergaduh Namun kini mungkin keadaan agak sedikit berbeza apabila anjing dan kucing sudah boleh berkawan serta bergurau sesama sen...
Wanita Ini Belanja Lebih S 3 500 Bina 039 Tempat Lepak 039 Atas Rumah Untuk Kucing Kesayangan

Wanita Ini Belanja Lebih S 3 500 Bina 039 Tempat Lepak 039 Atas Rumah Untuk Kucing Kesayangan

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 176 hits
BANGKOK Cara paling bertanggungjawab memelihara kucing kesayangan adalah memastikan ia selamat di dalam rumah dan tidak mengganggu jiran yang tidak gemar kepada kucing Cara itu juga mengelakkan haiwan tersebut daripada ditimpa kecelakaan Na...
Cara Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Di Rumah

Cara Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Di Rumah

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 487 hits
Hi Pertama sekali tips adalah untuk membantu ibu ibu surirumah mahupun yang bekerjaya untuk mengajar anak anak membaca bahasa Inggeris sendiri di rumah Maklumlah kerana PKP bukan mudah para guru nak mengajar membaca secara dalam talian wala...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Wee Barking Up The Wrong Tree



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi