10 Cara Mengatasi Kesepian


Kesepian adalah perasaan kesunyian yang berlaku pada seseorang. Perasaan ini seringkali membuatkan seseorang itu terasa kekosongan sekalipun dia ditemani oleh keluarga terdekat ataupun sahabat.

Tanda-tanda seseorang itu dilanda kesepian adalah kehilangan tumpuan terhadap perkara yang dilakukannya, berkhayal atau mengelamun tanpa disedari, kurang motivasi ataupun semangat untuk melakukan sesuatu.

Punca berlakunya kesepian adalah disebabkan oleh peningkatan kematangan diri yang memerlukan pendamping hidup, kehilangan seseorangan ataupun ketika berjauhan dengan pasangan hidup.

Tiada ubat ataupun penawar untuk menghilangkan perasaan kesepian kerana ianya satu situasi umpama penyakit yang tidak kelihatan mahupun tidak dapat dikesan oleh doktor. 


Namun perasaan kesepian ini boleh diatasi dengan melakukan sesuatu kepada diri anda sendiri melalui beberapa cara. 
Berikut adalah 10 idea cara mengatasi kesepian.
1/ Kenali diri anda secara jujur untuk mengetahui apa yang berlaku
Anda perlu jujur merongkai tentang apa yang berlaku pada diri anda samaada anda benar-benar terasa kesepian ataupun sekiranya berlaku pengaruh dan terikut-ikut dengan kisah drama ataupun kisah sahabat anda. 
Pada kebiasaannya, apabila meningkat dewasa kematangan diri akan semakin terasa untuk mempunyai seseorang sebagai pasangan hidup. 
Manakala individu yang kehilangan pasangan, anak atau keluarga terdekat sudah pasti merasa kesunyian kerana pada kebiasaannya dia mempunyai pendamping hidup. 
Pasangan hidup pula yang situasinya terpaksa berjauhan disebabkan oleh tugas, misi ataupun keadaan tertentu akan merasai kesepian apabila pada masa-masa tertentu di merasa keseorangan tanpa teman.

Apabila anda mengetahui apa sebenarnya yang berlaku kepada diri anda, maka akan lebih mudah untuk mengatasinya iaitu dengan memberi tumpuan terhadap kaedah yang sesuai yang perlu dilakukan.

2/ Dekatkan diri dengan keagamaan
Banyakkan berselawat untuk dapatkan petunjuk. 
Membaca Al-Quran atau bahan-bahan bacaan keagamaan boleh melupakan perasaan kesepian disamping peroleh manfaat dunia dan akhirat. 
Selain itu, anda juga boleh mengikuti aktiviti-aktiviti keagamaan di disurau, masjid ataupun secara online.

Sebagaimana firman Allah SWT dalam Al-Quran surat Ar- Ra’d ayat 28 yang artinya:

“(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.”

3/ Pertimbangkan tentang adanya pasangan anda
Tidak salah anda berfikir implikasi baik dan buruk sekiranya anda mempunyai pasangan hidup. 
Anda tidak perlu risau memikirkannya kerana ini cuma berlaku di dalam fikiran anda tanpa pengatahuan sesiapa. 


Namun, anda juga boleh dapatkan pendapat dari keluarga terdekat atau sahabat yang anda rasakan boleh membantu. 
Beberapa perkara yang anda perlu ambil perhatian tentang hidup berpasangan, meninggalkan zaman bujang atau hidup tanpa pasangan, antaranya:-

● Bersediakah diri anda dengan hidup berpasangan

● Kemampuan dari segi fizikal dan mental

● Keadaan kewangan

● Fasiliti untuk menampung kehadiran pasangan anda

● Kemampuan anda menerima kekurangan yang ada pada bakal pasangan●

● Kesesuaian atau kemampuan untuk keserasian hidup bersama


4/ Lakukan aktiviti pada hobi anda
Setiap individu mempunyai hobi sendiri seperti bersukan, membaca, menulis dan sebagainya. 
Hobi adalah aktiviti yang disukai oleh diri secara semulajadi. 
Apabila anda melakukan aktiviti yang anda suka sudah pasti ianya akan melupakan permasalahan diri anda sekaligus mampu menghilangkan perasaan kesepian untuk jangkamasa pendek

Anda harus melakukannya secara berterusan agar anda tidak berdiam diri yang boleh merasakan kesepian.

5/ Aktiviti menanam
Anda boleh melakukan aktiviti menanam bunga, pokoh buah, sayur ataupun pokok hiasan. 
Selain menggunakan masa yang terluang untuk mengelak daripada perasaan sepi, anda akan memperolehi manfaat sampingan seperti hasil, keindahan dan hiburan hati


Perasaan kesepian akan teralih pada perhatian dalam aktiviti menanam kerana aktiviti menanam memerlukan penumpuan dari segi mempelajari ilmu menanam iaitu dari penyediaan tanah, membibit, cara menanam, membesarkan tanaman, membuat penyelenggaraan serta mempelbagaikannya.

6/ Pelihara binatang kesayangan
Memelihara binatang kesayangan mampu mengalih perasaan kesepian kerana anda tidak akan merasa kesunyian untuk melayan aktiviti ini kerana selain memerlukan masa untuk melakukannya, sifat-sifat binatang peliharaan mampu menarik perhatian anda.

Banyak haiwan boleh dipelihara untuk dijadikan binatang kesayangan seperti kucing, arnab, iguana, burung, ayam serama, kuda dan sebagainya.

7/ Aktiviti hiburan
Hiburkan hati anda dengan bermain muzik, menyanyi atau melayan lagu kegemaran. 
Aktiviti hiburan mampu menceriakan diri dan melupakan seketika perasaan hati yang sepi.

8/ Melayani internet (cerita sensasi, berita, blog, facebook)
Perasaan sepi selalunya hadir apabila bersendirian tanpa sebarang aktiviti. 
Melayani perasaan sepi boleh menyebabkan anda kebingungan, mengalamun dan kurang motivasi. 
Anda boleh mengisi kelapangan masa dengan melayani internet pada komputer atau handphone anda. 
Banyak perihal yang anda boleh layani di internet seperti membaca informasi terkini, u-tube, tik-tok, drama atau movie, bermain game online dan sebagainya.

9/ Mengikuti aktiviti-aktiviti umum
Anda juga boleh aktifkan diri dengan mengikuti program atau aktiviti umum seperti mengikuti kursus memasak, menyertai pertubuhan kebajikan atau aktiviti komuniti di tempat anda, menjalankan perniagaan secara online dan sebagainya

Selain bertujuan untuk membelakangi perasaan kesepian, kesibukan sebegini akan memberi manfaat kepada anda dari segi peroleh pengalaman, kematangan diri serta mampu menjana pendapatan kewangan.

10/ Aktiviti mengeratkan hubungan silaturahim dengan keluarga
Mengeratkan hubungan silaturahim dengan keluarga adalah sesuatu yang dituntut dalam agama. 
Apabila anda telah hidup berpasangan (berkahwin) anda tidak lagi banyak masa untuk diluangkan kepada keluarga seperti ibu bapa, adik beradik, sepupu dan saudara terdekat. 


Oleh itu, gunakan kesempatan ini untuk aktiviti silaturahim dengan menghubungi mereka, membuat kunjungan, menyertai atau membuat aktiviti keluarga dan sebagainya. 
Insya Allah anda telah manfaatkan masa bujang (single) dengan keluarga serta peroleh keberkatan dunia dan akhirat.

Sebenarnya, ada banyak lagi hal yang boleh dilakukan untuk mengatasi kesepian, terpulang kepada individu cara bagaimana yang paling sesuai untuk dilakukan.Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×
Memandangkan kita berdepan dengan Covid-19 dan pergerakan keluar rumah dan bersosial agak tersekat, diharap kita masih dapat mencari aktiviti bermanfaat untuk mengelak diri berasa kesepian

Apapun, admin doakan kesejahteraan semua dan stay healthy ya

cheers
internet a computer network consisting of a worldwide network of computer networks that use the TCP/IP network protocols to facilitate data transmission and exchange More (Definitions, Synonyms, Translation)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mrspip.com/2021/02/10-cara-mengatasi-kesepian.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/eyYzxh+(MrsPipDotCom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bacaan Niat Doa Dan Tata Cara Mandi Wajib Junub

Bacaan Niat Doa Dan Tata Cara Mandi Wajib Junub

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 255 hits
Bacaan Niat Doa dan Tata Cara Mandi Wajib kali ini saya bagikan tata cara niat dan doa mandi wajib arab latin dan artinya harus anda ketahui Mandi wajib atau mandi junub atau ada juga yang menyebut mandi besar adalah mandi untuk menghilangk...
Bacaan Niat Doa Dan Tata Cara Sholat Hajat Lengkap

Bacaan Niat Doa Dan Tata Cara Sholat Hajat Lengkap

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 236 hits
Bacaan Niat Doa dan Tata Cara Sholat Hajat Lengkap kali ini saya posting tentang tata cara bacaan niat dan doa sholat hajat perlu diketahui Sholat Hajat adalah shalat yang dikerjakan agar hajat atau keinginan kita dikabulkan Allah Shalat ha...
Bacaan Niat Doa Dan Tata Cara Sholat Taubat Lengkap

Bacaan Niat Doa Dan Tata Cara Sholat Taubat Lengkap

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 190 hits
Bacaan Niat Doa dan Tata Cara Sholat Taubat Lengkap kali ini saya posting tentang tata cara bacaan niat dan doa sholat taubat Sholat Taubat merupakan salah satu sholat sunah yang dilaksanakan untuk memohon ampun pada Allah atas dosa yang te...
Bantuan Awal Ipt Zakat Kedah 2021 Cara Permohonan Semakan Kelayakan

Bantuan Awal Ipt Zakat Kedah 2021 Cara Permohonan Semakan Kelayakan

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 487 hits
BANTUAN AWAL IPT ZAKAT KEDAH 2021 CARA PERMOHONAN SEMAKAN KELAYAKAN Bagi pelajar yang baru berpeluang melanjutkan pengajian sepenuh masa di peringkat Sijil Diploma Ijazah Sarjana Muda Skim Bantuan Awal IPT Dalam dan Luar Negara Oleh Lembaga...
Kerabu Maggi Thai Cara Senang Nak Buat

Kerabu Maggi Thai Cara Senang Nak Buat

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 310 hits
Kerabu Maggi Thai kap kung kap in action Tak tau nak makan apa Amacam jom try buat Kerabu Maggi Thai Sekali dah pandai buat fuhhh baru tau senang rupanya Rasa masam manis pedas hujung hujung lidah tu merecik you ols Tak susah mana Yang susa...
6 Cara Hilangkan Bau Busuk Rumah

6 Cara Hilangkan Bau Busuk Rumah

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 190 hits
Rumah adalah tempat untuk anda berlindung dan berehat bau busuk akan menjadikan rasa tidak selesa dan mengganggu ketenangan apabila berada di rumah sendiri Aroma busuk atau hapak yang terus terusan berada di persekitaran kediaman boleh meny...
Dapatkan Bantuan Sosial Tunai Rp300 Ribu Khusus Warga Dki Jakarta Dari Pemprov Begini Cara Ceknya

Dapatkan Bantuan Sosial Tunai Rp300 Ribu Khusus Warga Dki Jakarta Dari Pemprov Begini Cara Ceknya

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 167 hits
Gubernur DKI Anies Baswedan melalui akun Instagram pribadinya aniesbaswedan mengungkapkan bahwa Pemerintah Provinsi DKI Jakarta akan kembali bagikan Bantuan Sosial Tunai bernilai Rp300 ribu Bantuan tersebut rencananya akan diberikan kepada ...
Pemilik Kartu Indonesia Sehat Dapatkan Bantuan Sosial Terpadu Rp300 Ribu Simak Cara Ceknya

Pemilik Kartu Indonesia Sehat Dapatkan Bantuan Sosial Terpadu Rp300 Ribu Simak Cara Ceknya

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 164 hits
Pemerintah melalui Kementerian Sosial RI kembali melakukan perpanjangan sejumlah program bantuan dan perlindungan sosial pada tahun 2021 dengan total anggaran Rp110 Triliun Di antaranya yakni program Bantuan Sosial Tunai Program Keluarga Ha...
Mahalini Dah Peluk Islam

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Friction Over Candidate Threatening Ph S Kkb Campaign

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Persediaan Awal Haji

218 Fibonaci

219 Makna 99 Allah Pecahan

217 Kajian Surah Ad Dukhan The Smoke

This Is Drink Green Mango

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister