1 Murid 1 Sukan Dasar Tingkat Penyertaan Murid Dalam Sukan


Phak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM telah meelancarkan dasar “1 Murid 1 Sukan” bagi menggalakkan para pelajar terlibat secara terus dalam aktiviti sukan.
Dasar ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Justeru dengan dasar ini, setiap murid akan melibatkan diri secara aktif dengan menyertai aktiviti sukan sekolah sepanjang tahun.
Dasar ini adalah selaras dengan Dasar Sukan Negara untuk membudayakan sukan di kalangan masyarakat dan hendaklah dimulakan di peringkat sekolah melalui dua strategi iaitu Sukan Untuk Semua dan Sukan Untuk Kecemerlangan.
Apa itu dasar “1 Murid 1Sukan” Dasar “1 Murid 1Sukan” atau 1M 1S mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah.
Dasar ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Justeru dengan dasar ini, setiap murid akan melibatkan diri secara aktif dengan menyertai aktiviti sukan sekolah sepanjang tahun.
Dasar ini adalah selaras dengan Dasar Sukan Negara untuk membudayakan sukan di kalangan masyarakat dan hendaklah dimulakan di peringkat sekolah melalui dua strategi iaitu Sukan Untuk Semua dan Sukan Untuk Kecemerlangan”.
Artikel berkaitan: Kalendar 2024: Tarikh Cuti Umum dan Cuti Sekolah KPM
Bidang sukan sangat penting dalam mengoptimumkan keupayaan fizikal murid selaras dengan ungkapan “Minda Yang Cerdas Terletak Pada Tubuh Yang Sihat”.
Dalam konteks ini, bidang sukan memainkan peranan yang penting bagi melahirka modal insan yang sihat, cergas dan produktif agar dapat memberi sumbangan kepada kesejahteraan sosial serta pembangunan ekonomi negara.
Justeru, pelbagai aktiviti sukan diperkenalkan bagi menarik minat murid-murid agar mengamalkan gaya hidup sihat dan aktif.
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melaksanakan Dasar 1M 1S agar setiap murid menikmati manfaat bersukan dengan harapan dapat membentuk generasi yang membudayakan sukan seiring dengan keperluan akademik.
Promosi: Seluar sukan murah dan berkualiti untuk pelajar sekolah
Objektif Dasar merupakan inisiatif kerajaan untuk meningkatkan penyertaan murid dalam sesuatu bidang bermula di peringkat sekolah rendah. 
Selain itu, dasar ini diperkenalkan bagi membolehkan bakat dan potensi murid dikenal pasti.
Murid yang berbakat dan berpotensi akan berpeluang untuk dipilih mengikuti program Sukan Prestasi Tinggi Sekolah di Sekolah Sukan Negeri atau Sekolah Sukan Malaysia bagi meneruskan kecemerlangan mereka dalam bidang sukan.
Dasar 1 M1 S berhasrat untuk memenuhi objektif-objektif berikut:
Meningkatkan kecergasan jasmani.Membentuk sahsiah, jati diri, disiplin dan nilai murni.Memupuk perpaduan di antara kaum. Membentuk budaya sukan di kalangan murid. Memenuhi naluri semulajadi murid dalam aktiviti fizikal. Memberi keseimbangan antara keperluan akademik dengan keperluan fizikal. Mewujudkan landasan ke arah kecemerlangan sukan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/1-murid-1-sukan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=1-murid-1-sukan

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kedudukan Senarai Pingat Sukan Asia 2023

Kedudukan Senarai Pingat Sukan Asia 2023

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 267 hits
Kedudukan Senarai Pingat Sukan Asia 2023 TEMASYA Sukan Asia 2023 Hangzhou yang juga memasuki edisi kali ke 19 secara rasmi bakal berlangsung mulai 23 September 2023 dan berakhir pada 8 Oktober 2023 yang bertempat di Hangzhou China Daripada ...
Sukan T Ganu Madani Mabuk Al Hamdulilah Pas Pn Ok

Sukan T Ganu Madani Mabuk Al Hamdulilah Pas Pn Ok

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 138 hits
Pelumba Terengganu cemerlang sarung jersi raja bukitKUALA TERENGGANU Pelumba Terengganu Polygon Cycling Team Muhamad Nur Aiman Mohd Zariff mempamerkan aksi cemerlang pada pusingan pertama setelah memperoleh jersi polkadot Peringkat pertama ...
Jadual Atlet Malaysia Sukan Asia 2022

Jadual Atlet Malaysia Sukan Asia 2022

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 164 hits
Temasya Sukan Asia Hangzhou 2022 edisi ke 19 akan bermula dari 23 September hingga 8 Oktober 2023 Kontinjen Malaysia seramai 288 atlet akan menyertai 22 daripada 40 sukan yang dipertandingkan dengan membawa sasaran 27 pingat tanpa mengira w...
Pas Fitnah Menteri Belia Dan Sukan Lagi

Pas Fitnah Menteri Belia Dan Sukan Lagi

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 96 hits
PAS Fitnah Menteri Belia Dan Sukan Lagi Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh menyangkal dakwaan seorang pemimpin PAS bahawa Kelantan dinafikan hak menjadi tuan rumah Sukan Malaysia 2024 seperti yang tular di pelbagai platform media sosial ke...
Jadual Dan Keputusan Bola Sepak Sukan Asia 2023 Hangzhou

Jadual Dan Keputusan Bola Sepak Sukan Asia 2023 Hangzhou

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 130 hits
Pastinya antara acara sukan yang dinanti nantikan adalah Bola Sepak dan kali ini dalam temasya Sukan Asia Hangzhou 2022 2023 ianya bakal berlangsung lebih awal daripada tarikh rasmi iaitu dari 19 September hingga 7 Oktober 2023 Secara kesel...
Senarai Pemenang Pingat Malaysia Di Sukan Asia Hangzhou 2023 Kedudukan Carta Terkini

Senarai Pemenang Pingat Malaysia Di Sukan Asia Hangzhou 2023 Kedudukan Carta Terkini

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 197 hits
Bagi yang anda ingin ketahui senarai kutipan pingat bagi kontinjen Malaysia sepanjang Sukan Asia Hangzhou 2022 berlangsung dari 23 September hingga 8 Oktober 2023 anda boleh tengok senarai kami sediakan disini Untuk edisi ke 19 temasya Suka...
Pelbagai Kaedah Pembayaran Mudahkan Warga Asing Di Sukan Asia

Pelbagai Kaedah Pembayaran Mudahkan Warga Asing Di Sukan Asia

papar berkaitan - pada 29/9/2023 - jumlah : 208 hits
SEMPENA penganjuran Sukan Asia ke 19 Bank Rakyat China UnionPay dan beberapa bank komersial serta institusi pembayaran pihak ketiga telah mengambil langkah untuk menawarkan pelbagai kaedah pembayaran rentas sempadan untuk memenuhi permintaa...
Vivo Dan Iqoo Bagi Kuasa Gala Sukan Semasa Sukan Asia Ke 19 Di Hangzhou

Vivo Dan Iqoo Bagi Kuasa Gala Sukan Semasa Sukan Asia Ke 19 Di Hangzhou

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 201 hits
vivo sebuah syarikat teknologi terkemuka global hari ini mengumumkan inisiatifnya untuk menggunakan sepenuhnya produk inovatif dan pengalaman luasnya sebagai rakan kongsi dalam acara sukan utama untuk menyokong Sukan Asia ke 19 Hangzhou seb...
Jadual Hoki Padang Sukan Asia 2023 Waktu Malaysia

Jadual Hoki Padang Sukan Asia 2023 Waktu Malaysia

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 288 hits
Jadual Hoki Padang Sukan Asia 2023 Waktu Malaysia BILAKAH tarikh acara Hoki Padang Sukan Asia 2023 Hangzhou bakal berlangsung Sedia maklum acara Hoki Padang Sukan Asia 2023 bakal diadakan secara rasmi mulai 24 September 2023 hingga 7 Oktobe...
10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Plan Nak Pergi Holiday

Kak Jane Pergi Selamanya



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Kembali Kepada Pencipta

Meet The Perfect Multi Vita Lea

Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu Lakonan Harissa Adlynn Redza Rosli

Panduan Praktis Mengetahui Umur Burung Cendet

Aidil Adha

Leadership 5 0 Navigating The Future Of Leadership In A Rapidly Changing World