1 Minit Kita Bersamaan Dengan 1 Jam Anak Beri Perhatian Pada Anak Selama 5 10 Minit Sehari


Ramai yang beranggapan bahawa dengan berhenti kerja seseorang itu menjadi ibu yang lebih baik. “Saya sanggup berhenti kerja asalkan anak saya depan mata saya” itulah antara ayat-ayat yang kita sentiasa baca ataupun dengar disaat sesuatu isu berkenaan anak menjadi trending.
Menurut pandangan Puan Adlil Rajiah(peulis keibubapaan) untuk menjadi seorang ibu yang baik bukan berkorban apa sahaja tapi akhirnya emosi anak itu dibiarkan kosong. Anak-anak tetap menanti si ibu melayannya. Si anak tetap mencari ruang untuk menagih kasih sayang ibu.

These are 13 points yang saya sempat share bersama ibu bapa dan para pendidik NimbleBee Islamic Entrepreneurial Preschool di Kompleks Taman Seni Islam Antarabangsa Selangor, Mac lalu. Semoga bermanfaat ye.
1. Ramai yg salah faham, utk jadi ibu yang baik, bukan kena berhenti belajar, berhenti kerja, berhenti kejar cita-cita, atau wajib jadi surirumah sepenuh masa. Bagi saya, ibu yang baik adalah ibu yg sedaya upaya beri perhatian dan bina connection dengan anak– dalam apa pun keadaan atau kerjaya.
2. Kita stress dengan macam-macam masalah anak sebab kita always EXPECT AN EASY CHILD. Padahal an easy child takkan jadikan kita manusia yg lebih baik. Setiap perkara yang buat kita rasa nak pecah kepala tu lah sebenarnya ruang dan peluang untuk develop sabar dan tenang dalam diri.(Read more: https://bit.ly/2whf9Xo)

3. Bila kita sebut “screen exposure”, ia merangkumi semua peranti elektronik yang mempunyai skrin: Phone, Tablet, Laptop, TV, Desktop, Wayang, Game Console, etc. Semua ni perlu ada had pendedahan. Satu fakta yang kita tak boleh deny ialah, semua jenis skrin adalah bersifat addictive atau memberi kesan ketagihan. Pendedahan yang sikit-sikit, tapi berterusan, pun boleh beri kesan ketagihan dalam jangka masa panjang. It’s important untuk kita sentiasa KAWAL pendedahan skrin terhadap diri dan keluarga— terutama skrin yang mobile mcm phone / tablet. Sebab ia senang dibawa kemana-mana, senang diguna, dan LAGI SUSAH NAK KAWAL.
4. Membiarkan anak 4 tahun ke bawah, layan phone atau TV bersendirian tanpa had adalah ibarat beri anak drive kereta sendiri. Macam mana anak boleh terbunuh secara fizikal kalau kita bagi dia drive kereta sendiri, macam tu lah dia boleh terbunuh secara mental kalau dibiarkan melayani skrin bersendirian tanpa had.
5. Anak kita bukan siapa kita. So STOP paksa anak capai impian-impian lampau kita yg kita gagal capai di masa lalu. Belajar untuk raikan anak sebagai individu berbeza— yang mempunyai potensi dan impian berbeza daripada kita.
6. Kenapa anak below 6yo, perlu dihadkan skrin? Sebab at this developmental stage, they need to move a lot, to talk a lot, to experience big emotions a lot, to socialize a lot. Takde skrin yg boleh bagi semua ni. They need REAL INTERACTION WITH REAL PEOPLE. That’s why dalam apa pun keadaan– jadikan gajet sebagai last option.
7. 1 minit kita bersamaan dengan 1 jam anak. Beri perhatian kepada anak selama 5-10 minutes sehari pun dah memadai. Tapi beri perhatian yg macam mana tu? Bukan layan anak sambil2 tengok TV, sambil2 tengok phone, sambil2 lipat baju— NO! Layan anak dengan eye contact, skin contact, facial expressions, verbal interactions.
8. Semua ibu bapa akan rasa anak dia lah yg paling bijak, paling sempurna, sampailah dia nampak ada anak orang lain yang lagi bijak dari anak dia. Itu fitrah. Bila tengok anak orang lain lagi power, kita akan mula rasa insecure dan mula lupa pada potensi anak sendiri yg kita pernah nampak sebelum ni.
Ada 3 sebab kenapa kita rasa insecure:
Kurang build connection dengan anak,
Lebih banyak observe anak orang lain berbanding anak sendiri,
Kurang ilmu tentang Multiple Intelligence
Semua ni menyebabkan ibu bapa kurang kenal anak sendiri, dan mudah rasa insecure dengan kelebihan anak orang lain.
9. Tak salah untuk expect anak cepat pandai baca, dan tak salah untuk galakkan anak explore pelbagai kemahiran dalam 6 tahun pertama, contohnya: kemahiran membaca, mengira, melukis, mewarna, etc. Tapi salah, bila kita tak nak ikut rentak dan tahap perkembangan anak. Kita tak sabar, nak cepat, nak berlumba-lumba, taknak ikut proses yang betul dan expect semuanya smooth-sailing tanpa cabaran.
10. Sebagai ibu bapa, kita tak nak anak kita sekadar nombor 1 dalam akademik. Tapi kita jugak nak anak yg jadi orang pertama hulurkan pertolongan kepada kawan2, orang pertama cakap terima kasih, orang pertama minta maaf bila buat salah, orang pertama pujuk kawan yg sedang sedih, orang pertama tolong guru2, orang pertama kongsi makanan dengan orang lain.
Kita nak anak yg sentiasa jadi orang pertama yg nak beri manfaat pada orang lain — orang yg bukan nak terbang sorang2, tapi nak terbang sama2 dengan orang sekelilingnya.
11. Kita selalu expect anak kita jadi anak yang membanggakan ibu bapa. Tapi kita selalu lupa jadi ibu bapa yang membanggakan anak-anak. Kita selalu expect anak hargai kita, tapi kita selalu lupa hargai mereka. Kita selalu expect anak tepati janji, ikut kemahuan kita. Tapi kita selalu lupa untuk tepati janji dan dengar kemahuan mereka
12. 6 tahun pertama, perkembangan emosi paling mustahak. Anak yang bijak kuasai emosi, mempunyai minda dan fizikal yang kuat. Sebab emosi lah yg mempengaruhi fikiran dan perbuatan manusia setiap hari.
13. Rasulullah saw sabda, sebaik2 antara kamu adalah yg paling terbaik terhadap keluarganya. I’ve seen a lot of kids yang cakap lemah lembut dengan orang luar, tapi kasar dengan ibu bapa sendiri. Kenapa macam tu? Sebab culture dalam family dia macam tu. Ibu bapa kat rumah pun cakap kasar, macam mana nak expect anak berlemah lembut? Role modelling is key. Kita dulu kena jadi orang yang kita nak anak jadi.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post 1 Minit Kita Bersamaan Dengan 1 Jam Anak. Beri Perhatian Pada Anak Selama 5-10 Minit Sehari appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/1-minit-kita-bersamaan-dengan-1-jam-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perlu Cuba Hanya 20 Minit Sehari Perhatian Pada Tapak Kaki Boleh Buat Anda Gembira

Perlu Cuba Hanya 20 Minit Sehari Perhatian Pada Tapak Kaki Boleh Buat Anda Gembira

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 408 hits
Saban hari bekerja dan kaki kita memikul berat badan dan melakukan banyak pergerakan dari seawal pagi hingga ke petang Jika memandu kereta automatik kaki kanan anda mungkin yang paling letih dan pasti lama kelamaan anda akan merasakan kekej...
Ibu Jalani Pembedahan Major Selama 11 Jam Nadzmi Adhwa Mohon Doa

Ibu Jalani Pembedahan Major Selama 11 Jam Nadzmi Adhwa Mohon Doa

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 285 hits
Menerusi entri yang dimuat naik di laman Instagram pelakon Nadzmi Adhwa memberitahu ibunya kini dimasukkan ke hospital bagi menjalani satu pembedahan awal pagi semalam source
Tunetalk Menawarkan Data Percuma 1gb Selama 24 Jam Minta Maaf Atas Gangguan

Tunetalk Menawarkan Data Percuma 1gb Selama 24 Jam Minta Maaf Atas Gangguan

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 269 hits
TuneTalk merupakan salah satu perkhidmatan yang bergantung kepada rangkaian Celcom dan disebabkan oleh gangguan pihak Celcom pengguna TuneTalk turut terjejas Disebabkan olehnya kini TuneTalk memohon maaf atas masalah teknikal pada petang ta...
Tidurnya Hanya 4 Jam Sehari Siapakah Budak Lelaki Bodoh Itu

Tidurnya Hanya 4 Jam Sehari Siapakah Budak Lelaki Bodoh Itu

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 453 hits
Tidurnya Hanya 4 Jam Sehari Siapakah Budak Lelaki Bodoh Itu Ada seorang budak lelaki Hidupnya agak susah Dia pernah dihantar ke sekolah Namun hanya bertahan beberapa bulan Malah kata si guru budak lelaki itu seorang murid bodoh dan tidak ma...
Anak Menangis Merengek Datangnya Dari Kita Mak Ayah Cuba Beri Perhatian

Anak Menangis Merengek Datangnya Dari Kita Mak Ayah Cuba Beri Perhatian

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 356 hits
Kita selalu menyalahkan anak anak buat perangai asyik menangis dan merengek setiap masa Berkepit dan gelisah bila ibu atau ayah tidak ada Perilaku anak kecil sebegini datangnya daripada kita Petanda petanda ini membuktikan bahawa anak seben...
Do You Like Brahms Record Of Youth Drama Kisah Anak Muda Berjaya Tarik Perhatian Penonton

Do You Like Brahms Record Of Youth Drama Kisah Anak Muda Berjaya Tarik Perhatian Penonton

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 300 hits
Kini semakin banyak drama yang mempertaruhkan kisah orang muda mengejar impian mereka Tidak perlukan plot yang genting ataupun mendebarkan realiti yang diangkat di dalam drama sebegini cukup untuk membuatkan penonton membayangkan kehidupan ...
Ibu Sentiasa Sayang Kamu Pertama Kali Bcl Rai Hari Jadi Anak Tanpa Suami Buat Ramai Seb4k

Ibu Sentiasa Sayang Kamu Pertama Kali Bcl Rai Hari Jadi Anak Tanpa Suami Buat Ramai Seb4k

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 350 hits
Penyanyi dan pelakon Bunga Cita Lestari ada berkongsi momen menyambut hari ulang tahun kelahiran anaknya Noah Aiden Sinclair yang ke 10 Majlis sambutan hari jadi tersebut disambut dengan serba sederhana serta ringkas bersama ahli keluarga t...
Rita Rudaini Didik Anak Bagi Kucing Jalanan Makan Sebelum Ke Sekolah

Rita Rudaini Didik Anak Bagi Kucing Jalanan Makan Sebelum Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 282 hits
Menerusi satu perkongsian di Instagram Rita Rudaini mendedahkan cara mendidik anaknya berkongsi rezeki dengan sesama makhluk Rita berkata setiap hari sebelum ke sekolah dia bersama anak anaknya akan memberi makan kepada kucing jalanan Menur...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul