Zamani Slam Bengkok Tapi Powerlah



Zamani Slam, bengkok tapi ‘powerlah’
TIADA yang berubah. Masih kekal sama, gemersik dan merdu seperti dahulu ketika halwa telinga mula mendengar suara itu sekitar 1990-an.
Selepas tiga dekad lamanya, suara lelaki bernama Zamani itu masih tangguh mencandu para peminat setianya yang menghadiri Konsert Slam Mentari Muncul Lagi di Dewan Plenary, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) malam Sabtu lalu.
Membuka tirai sekitar 8.40 malam, kumpulan itu tidak menunggu lama memulakan persembahan menerusi introduksi muzik sebelum terus disambung dengan lagu pembukaan iaitu Biarkannya dan Buat Seorang Kekasih.
Pandemik yang mengunci dunia sejak lebih dua tahun lalu nyata membuatkan kerinduan peminat melihat aksi Slam di hadapan mata cukup menebal.
Malam Sabtu lalu akhirnya meleraikan penantian panjang mereka dengan membariskan kesemua anggota kumpulan itu terdiri daripada Shah (gitaris), Man (dram), Lili (basis), Ajak (gitaris) dan Eddie (keyboard).
Saat membuat kemunculan keluar dari belakang pentas, sosok penyanyi dengan nama lengkap Zamani Ibrahim itu tampil dengan imej sederhana mengenakan sehelai jaket denim berwarna biru muda dengan corak lambang hati.
Di sebalik kaca mata hitam dipakainya, Zamani menggenggam penghayatan yang sangat dalam ketika menyampaikan lagu-lagu popular Slam.
Dalam segmen pertama, Slam meletakkan dua lagu hit mereka yang memiliki nama wanita iaitu Rindiani dan Maria Mariana.
Kata Zamani, lagu Rindiani dihasilkan pada 1999 dan pada usianya 51 tahun dia kembali menyanyikannya iaitu selepas 23 tahun hayat karya popular berkenaan.
“Terima kasih buat semua yang banyak membantu dalam karier Slam terutama pengurus, Johan Aziz dan sudah tentu nama yang terlalu banyak berjasa dengan menghasilkan kebanyakan lagu kami iaitu komposer Saari Amri,” hargai Zamani.
Selain lagu dua nama wanita itu, Slam turut menyampaikan lagu Nurkasih dan Tak Mungkin Berpaling dalam segmen pertama.
Bengkok, ‘straight’
Tanpa sedar masa berlalu begitu pantas, persembahan Slam terasa cepat sahaja memasuki segmen kedua selepas sesi rehat sekitar 10 minit.
Untuk segmen kedua persembahan, kumpulan yang ditubuhkan pada 1993 itu memilih seleksi lagu ‘berhantu’ mereka seperti Kembali Merindu, Suratan, Biarkan Ia Pergi dan Kurnia.
“Terima kasih kerana sentiasa menyokong Slam. Tak kira bengkok ke ‘straight’ ke, kalian tetap setia dengan kami. Saya harap kalian bawa balik kenangan manis walaupun tak berapa nak manis,” seloroh Zamani disambut tawa peminat.
Benar. Dari kejauhan melihat penyanyi itu berada di atas pentas, jelas kelihatan susuk tubuhnya yang semakin membengkok ke arah kanan badannya dek penyakit skoliosis yang dihidapi sejak 2019.
Realitinya, kehadiran lelaki bernama Zamani di mana pun, apatah lagi di pentas konsert akan sentiasa dipenuhi aura positif. Di sebalik tulang empat kerat yang melidi, dia masih mampu menghabiskan durasi dua jam persembahan dengan penuh bertenaga.
Tak kiralah sebengkok mana postur badannya ketika itu, kelibat Zamani di atas pentas mudah menutup segala kekurangan yang dimilikinya.
Kuasa vokalnya sahaja sudah membuatkan peminat puas hati dan tersenyum gembira melayan keasyikan lantunan melodi penuh nostalgia.
Sesekali tangannya berpaut pada kerusi di atas pentas, barangkali untuk menstabilkan kedudukan ketika berdiri. Keseluruhan, Zamani berusaha selincah mungkin, dia menari mengikut rentak muzik dimainkan rakan-rakannya.
Tutup kekurangan
Penyampaian Zamani pada malam itu juga tidak ada kurangnya, kecuali sesekali dia tersilap dan terlupa lirik.
Namun ketika ‘kesalahan’ itu dilakukannya, sekitar 1,500 peminat yang hadir mengisi ruang dewan menjadi ‘back up singer’ dan menghidupkan suasana persembahan dengan nyanyian bersama.
Mungkin tak sama, tapi situasinya lebih kurang ketika dia menyampaikan lagu Mengapa Perpisahan Yang Kau Pinta sewaktu bergelar bintang Gegar Vaganza musim kelima pada 2018.
Akibat keadaan tak mengizinkan, penyanyi yang cukup dikenali dengan pekerti budiman dalam kalangan peminatnya itu hilang suara hingga tak mampu menyampaikan lagu dengan baik.
Tetapi betapa tingginya sayang peminat terhadap Zamani, mereka menutup kelompongan yang berlaku dengan menjadi suara kedua penyanyi itu.
Sama halnya yang dapat dilihat pada malam persembahan baru-baru ini, Zamani sememangnya penyanyi yang sangat disayangi peminat bahkan semua orang.
Menghampiri durasi terakhir persembahan, Slam meletakkan tiga buah lagu yang cukup sinonim dan mengangkat populariti mereka sebagai sebuah kumpulan cukup berpengaruh di negara ini suatu ketika dahulu, tak dinafikan sehingga ke hari ini.
Jika Kau Rasa Getarnya dan Gerimis Mengundang pastinya, kekal menjadi antem siulan pencinta mereka yang setia bersama mereka sejak tiga hampir dekad lalu.
Memandangkan konsert mereka berlangsung hanya satu hari, Zamani memeriahkan persembahan dengan menjemput Ratu Rock tanah air, Ella ke atas pentas dengan menyampaikan lagu Mentari Muncul Lagi.
Lebih manis, persembahan Slam turut diserikan dengan keberangkatan Tengku Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin Abdul Rahman, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu serta beberapa rakan artis yang lain.
Sempurna. Tapi pada masa sama, sebenarnya tak puas. Andai ada peluang dan situasi pandemik semakin membaik, pasti kehadiran Slam dengan projek persembahan seperti itu amatlah dinanti-nantikan peminat.
Kembali merancakkan karier yang terhalang dek keterbatasan pergerakan akibat pandemik sebelum ini, nyata aura dan populariti Slam masih kekal membara seperti hangatnya mentari yang merah menyala.
Zamani mengucapkan terima kasih kepada semua peminat menyokongnya dari dahulu hingga sekarang.
Zamani Slam, bengkok tapi ‘powerlah’
Baca Artikel Menarik:
Usahawan tunjuk duit ‘kepuk-kepuk’, sekali LHDN komen perli Projek PR1MA disabotaj Gerakan ‘bunuh’ Azam Baki dibuat secara tersusun- MCW Hisham tak perlu letak jawatan, langgar SOP bukan jenayah – Ismail Dihina Mandul, Bella Akhirnya Hamil, Reaksi Suami Bikin Sebak Jual badan, PU Syed tegur Sharifah Sakinah DAP, PH berdepan kesukaran di Pulau Pinang Kamu berduit tapi tidak berbakat – Ajai
Usah sombong Sanusi, kerajaan Kedah stabil kerana Umno berlapang dada Respon Dr Zulkifli Bila Gadis Bagi Soalan Luar Kotak ‘Apa Hukum Jika Seorang Muslim Mati Digigit Zombie’ ‘Saya Tidak Sedap Hati, Risau Tiada Khabar Daripada Jit Murad Minggu Lalu’ – Tina Fadzil [VIDEO] Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Zamani Slam, bengkok tapi ‘powerlah’
Penyanyi Tersohor Negara Datuk Sheila Majid Sambut Menantu Sulung [VIDEO]

Doktor ‘cabut lari’ selepas pelanggan sukar buka rahang

Sanusi serang UMNO setiap hari

The post Zamani Slam, bengkok tapi ‘powerlah’ appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/15/zamani-slam-bengkok-tapi-powerlah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gelombang Omicron Dijangka Turun Sebelum Raya Tapi Bergantung Pada Rakyat Patuh Pada Sop Ambil Booster Khairy

Gelombang Omicron Dijangka Turun Sebelum Raya Tapi Bergantung Pada Rakyat Patuh Pada Sop Ambil Booster Khairy

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 163 hits
Peningkatan jumlah kes baharu Covid 19 semalam ternyata mengundang kebimbangan orang ramai sehingga timbul spekulasi yang mengatakan perayaan Hari Raya tahun ini akan turut terjejas Walaupun Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri bersama d...
Mudah Ringkas Tapi Menyelerakan Menu Sunkist Honey Sesame Chicken

Mudah Ringkas Tapi Menyelerakan Menu Sunkist Honey Sesame Chicken

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 113 hits
Sedapnya tengok resipi Sunkist Honey Sesame Chicken ni Mudah dan ringkas tetapi menyelerakan Tak perlu banyak lauk pun kalau dapat menu macam ni Anak anak pun mesti suka dengan hidangan ini Jom kita cuba resipi yang dikongsi Fienaz Shafie i...
Kes Semakin Meningkat Tapi Tak Perlu Laksanakan Pkp Cuma Rancakkan Program Pemberian Booster Pakar

Kes Semakin Meningkat Tapi Tak Perlu Laksanakan Pkp Cuma Rancakkan Program Pemberian Booster Pakar

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 160 hits
Jumlah kes baharu Covid 19 hari ini mencatatkan peningkatan sebanyak 11 034 kes berbanding semalam 10 089 kes Jumlah terbaru itu menjadikan jumlah kumulatif kes di Malaysia mencecah 2 925 254 kes yang dikatakan berpunca dari gelombang varia...
Waspada Ini Bukan Merupakan Bentuk Kasih Sayang Tapi Toxic

Waspada Ini Bukan Merupakan Bentuk Kasih Sayang Tapi Toxic

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 119 hits
Ingat hal hal semacam ini bukan merupakan bentuk kasih sayang sama sekali Ini namanya toxic
Masa Ph Perintah Nama Malaysia Ok Tapi Sekarang Rasuah

Masa Ph Perintah Nama Malaysia Ok Tapi Sekarang Rasuah

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 174 hits
Saja nak share Rasa seronok tengok ada mention nama Malaysia Waktu itu seorang menteri wanita bukan Melayu apatah lagi ulama berani pulangkan semula sampah kembali ke negara asal sampah itu Tapi itu dulu Waktu Malaysia diperintah oleh PH ya...
Manusia Sentiasa Mencari Kebahagiaan Tapi Apa Itu Bahagia

Manusia Sentiasa Mencari Kebahagiaan Tapi Apa Itu Bahagia

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 220 hits
Tanda aras bahagia itu berbeza mengikut individu Mencari kebahagian adalah perkara yang disarankan ajaran Islam Agenda ini dapat dilihat melalui ayat al Quran surah al Baqarah ayat 201 iaitu doa yang sering dibacakan setiap kali selepas sol...
Niat Bawa Anak Isteri Bercuti Dah Mulia Tapi Jangan Biarkan Isteri Buat Semua

Niat Bawa Anak Isteri Bercuti Dah Mulia Tapi Jangan Biarkan Isteri Buat Semua

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 149 hits
Apabila menyebut soal bercuti isterilah orang paling gembira bila mana dapat keluar rumah dan merehatkan diri dari kepenatan menguruskan anak Pun begitu persiapan untuk keluar rumah dan bercuti bukanlah mudah Siapkan beg bagasi kelengkapan ...
5 Barang Yang Terlihat Sepele Tapi Mahal Dan Kerap Menimbulkan Prahara

5 Barang Yang Terlihat Sepele Tapi Mahal Dan Kerap Menimbulkan Prahara

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 114 hits
Mau apapun itu barangnya kalau bukan milikmu memang udah seharusnya nggak usah kamu recokin sih
Feilina Feisol Mother Friend And Great Advocate Of Autism Rights

Muhyiddin Terlebih Perasan Di Sungai Bakap

Moxy Putrajaya Keselesaan Dan Keseronokkan Dalam Satu Tempat

How The Manly 150ah Lithium Battery Protects Against Overcharging And Short Circuits

With China Producing Many Cars Should We Be Happy

Israel Telah Kalah Tapi Ini Bukan Kata Pas

Najib Tun Razak Game Over

Apa Jadi Kalau Rakyat Jumpa Lubuk Emas Belakang Rumah Hak Milik Siapa Sebenarnya



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


5 Star Hotel Kuala Lumpur Malaysia Top Luxury Kl

Zeus4d Experience Endless Entertainment

Tersangkut Dalam Lif Pejabat

Bos Rajin Bagi Makanan

Color Psychology In Brand Names

Pintu Lain Ke Syurga