Zaman Pn Bersih Dan Stabil Ahaks







Zainuddin Omar


Notis tak semasa zaman PN, semua kementerian penting dipegang oleh MP Bersatu dan PAS pegang Kementerian picisan? 


**************
Bekas setiausaha politik kepada bekas Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainudin, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur hari ini atas dua pertuduhan menerima suapan wang tunai berjumlah RM350,000.
Ia bagi  membantu sebuah syarikat mendapatkan tender perkhidmatan penyelenggaraan dan pembekalan alat ganti peralatan untuk Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Sayed Amir Muzzakkir Al Sayed Mohamad, 42, mengaku tidak bersalah selepas kedua-dua pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Hakim Azura Alwi.
Dia didakwa menerima suapan wang tunai RM350,000 daripada Wan Azhar  Mohamed Yusof selaku Pengarah Urusan Syarikat Nexuscorp Group Sdn Bhd sebagai upah membantu syarikat berkenaan mendapatkan tender Perkhidmatan Penyelenggaraan Dan Pembekalan Alat Ganti Bagi Peralatan Infrastruktur, Server, Perisian Dan Radio Pengguna Sistem RMPNet untuk polis PDRM bernilai RM381,112,042.44.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di pejabat Yayasan Tanah Aku, di Solaris Dutamas di sini, pada 4 petang, 4 Dis 2020 dan 3.30 petang, 16 Dis 2020.
ADS
Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24(1) akta sama, yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan, atau RM10,000 mengikut mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.
Timbalan Pendakwa Raya Zander Lim Wai Keong memohon tertuduh diikat jamin RM100,000 dengan seorang penjamin berserta syarat tambahan tertuduh perlu melaporkan diri di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) setiap bulan, menyerahkan pasport kepada mahkamah serta tidak mengganggu saksi pendakwaan terutama Wan Azhar sehingga kes selesai.
“Dia akan didakwa di Mahkamah Shah Alam (atas tuduhan lain) esok, oleh itu risiko untuk melarikan diri masih wujud,” katanya dan menambah kesalahan yang dilakukan adalah berat dan serius.
ADS
Peguam Md Yunus Shariff mewakili Sayed Amir Muzzakkir memohon anak guamnya diikat jamin RM40,000 dengan seorang penjamin dan dia bersetuju untuk menyerahkan pasport kepada mahkamah serta melaporkan diri di pejabat SPRM sehingga kes selesai.
“Jaminan bertujuan memastikan kehadiran tertuduh ke mahkamah dan tiada potensi untuk tertuduh melarikan diri memandangkan hartanya juga disita SPRM. Anak guam saya juga telah memberikan kerjasama yang baik sepanjang siasatan SPRM sejak Januari lepas,” katanya.
Azura yang menetapkan sebutan kes 12 Julai ini membenarkan Sayed Amir Muzzakkir diikat jamin RM60,000 dengan seorang penjamin serta syarat tambahan perlu menyerahkan pasport kepada mahkamah, melaporkan diri di pejabat SPRM Kuala Lumpur setiap bulan sehingga kes selesai.
Sayed Amir Muzzakkir juga tidak dibenarkan berhubung, berjumpa atau mengganggu mana-mana saksi terutama Wan Azhar sama ada secara fizikal atau mana-mana medium.
- Bernama






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/05/zaman-pn-bersih-dan-stabil-ahaks.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
2024 2025 Critical Years For Democracy And Reform Bersih Chair

2024 2025 Critical Years For Democracy And Reform Bersih Chair

papar berkaitan - pada 26/5/2024 - jumlah : 109 hits
Bersih has reminded Putrajaya that this year and the next are critical years to drive democratic transition as well as implement reforms Its chairperson Muhammad Faisal Abdul Aziz voiced concerns that if the reform agenda is not implemented...
Bersih Sees Sosma Wielded As Political Weapon Fears Arrest Of Activists

Bersih Sees Sosma Wielded As Political Weapon Fears Arrest Of Activists

papar berkaitan - pada 26/5/2024 - jumlah : 59 hits
Bersih today said it has seen the repeated use of the Security Offices Act 2012 as a political weapon to detain any individual without a trial Its chairperson Muhammad Faisal Abdul Aziz said the electoral watchdog will continue to call for ...
Bersih Will Remain Apolitical But Assertive In Pushing Reforms Chair

Bersih Will Remain Apolitical But Assertive In Pushing Reforms Chair

papar berkaitan - pada 26/5/2024 - jumlah : 94 hits
Bersih will remain a social movement and an apolitical pressure group as of now said its chairperson Muhammad Faisal Abdul Aziz Speaking to the press today Faisal asserted that the electoral watchdog s ultimate aim is for the reform agenda ...
Pencen A Bermula Tahun Dengan Kerugian Bersih Rm244 Juta

Pencen A Bermula Tahun Dengan Kerugian Bersih Rm244 Juta

papar berkaitan - pada 30/5/2024 - jumlah : 61 hits
Syarikat Capital A melaporkan pendapatan sebanyak RM5 2 bilion untuk 1Q2024 yang merupakan lebih daripada dua kali ganda pendapatan pada tempoh yang sama pada tahun 2023 Kenaikan tersebut adalah disebabkan oleh pemulihan kuat dalam perminta...
Electoral Reforms Sweet Words Won T Cut It Bersih Tells Pm

Electoral Reforms Sweet Words Won T Cut It Bersih Tells Pm

papar berkaitan - pada 26/5/2024 - jumlah : 95 hits
While praising Prime Minister Anwar Ibrahim for being the first premier to meet Bersih the electoral watchdog said sweet words alone are insufficient when it comes to implementing electoral reforms We laud Anwar for being the first prime mi...
Reform Agenda At Risk Of Being Sidelined By Upcoming State Polls Says Bersih

Reform Agenda At Risk Of Being Sidelined By Upcoming State Polls Says Bersih

papar berkaitan - pada 25/5/2024 - jumlah : 109 hits
Bersih chairman Faisal Abdul Aziz has expressed concerns that the reform agenda promised by the unity government will be sidelined and not implemented when politicians begin focusing on elections over the next few years In his policy speech...
Rumah Sewa Murah Takde Yang Special Cuma Kemas Dan Bersih Rumahku Syurgaku K

Rumah Sewa Murah Takde Yang Special Cuma Kemas Dan Bersih Rumahku Syurgaku K

papar berkaitan - pada 13/5/2024 - jumlah : 85 hits
Rumah Kos Rendah Tiada yang special janji kemas dan bersih Rumahku Syurgaku Kredit Nor Rahini Rini The post Rumah Sewa Murah Takde yang special cuma kemas dan bersih Rumahku Syurgaku K appeared first on
Tuduhan Terhadap Anak Mb Perlis Boleh Cemar Imej Bersih Pas

Tuduhan Terhadap Anak Mb Perlis Boleh Cemar Imej Bersih Pas

papar berkaitan - pada 24/5/2024 - jumlah : 87 hits
Elill EaswaranPETALING JAYA Penganalisis berkata pendakwaan terhadap anak Menteri Besar Perlis Shukri Ramli atas pertuduhan memalsukan tuntutan boleh menjejaskan reputasi PAS sebagai parti bersih Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata P...
Feilina Feisol Mother Friend And Great Advocate Of Autism Rights

Bermalam Di Hotel Legend Inn Taiping

Muhyiddin Terlebih Perasan Di Sungai Bakap

Moxy Putrajaya Keselesaan Dan Keseronokkan Dalam Satu Tempat

How The Manly 150ah Lithium Battery Protects Against Overcharging And Short Circuits

Najib Kekal Dipenjara

Supplement Yang Nieyl Makan Sekarang

Ww Panduan Pengendalian Daging Ayam Yang Selamat



Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya


6 Cara Import Barang Dari China Bagi Pemula Melalui Jasa Import

Sentiasa Perbaharui

Spaghetti Bolognese

Kelantan Pengutip Sampah Maut Terpijak Serpihan Kaca

Najib Tun Razak Game Over

Harimau Belang Masuk Perangkap Perhilitan