Zakir Naik Pas Sepatutnya Jauh Lebih Sensitif Vigneswaran


Kasthuri Jeevendran Presiden MIC, Tan Sri S. A. Vigneswaran
KUALA LUMPUR – Tidak [ernah terlintas pada fikiran MIC hubungan yang dibina parti itu dengan Pas terputus kerana prinsip saling hormat menghormati agama serta kepercayaan antara kaum itu tergugat.

Malah janji Pas kepada MIC pada awal pertemuan adalah bukan sahaja kebebasan agama serta kepercayaan akan dihormati, malah tidak akan berkompromi sehingga mendatangkan rasa tidak senang antara satu sama lain dalam isu tersebut.

Sebaliknya, pada masa ini lain pula yang berlaku.

Kepimpinan Pas seolah-olah ‘menghalalkan’ tindakan seorang pendakwah bebas, Dr. Zakir Naik menyatakan apa sahaja sesuka hati tanpa mengambil kira sensitiviti kaum yang melibatkan masyarakat India dan Cina.

Itu luahan Presiden MIC, Tan Sri SA Vigneswaran kepada MalaysiaGazette ketika membicarakan tentang kerjasama antara partinya dengan Pas.

“Hubungan MIC-Pas itu terbina atas dasar saling hormat menghormati agama, kepercayaan, adat serta tradisi masing-masing tanpa sebarang kompromi dalam perkara tersebut. Itu adalah asasnya.

“Kita pada masa ini tidak bercakap tentang seseorang yang berdakwah tentang agama Islam. Kita tidak pernah dan tidak akan sesekali ada masalah jika Zakir Naik mahu berdakwah tentang Islam.

“Tetapi kita tidak akan sesekali bertoleransi apabila beliau bercakap tentang agama dan kepercayaan kaum dan bangsa lain. Agama itu adalah sesuatu yang suci dan mengikut kepercayaan masing-masing.

“Mengapa sehingga boleh hina agama serta kepercayaan kami yang lain dan kamu boleh mempertahankan tindakan pendakwah ini? Apa rasionalnya dalam perkara ini?

“Di negara ini sendiri sudah termaktub dalam perlembagaan tentang kebebasan beragama yang dianuti mengikut adat, tradisi serta kepercayaan, jadi mengapa orang luar seperti Zakir Naik mendapat lampu hijau ini untuk bercakap tentang kaum dan agama lain?

“Sepatutnya Pas sendiri telah bertindak menasihati Zakir Naik supaya tidak menyentuh sensitiviti kaum dan agama lain. Malah Presiden Pas sendiri tidak sepatutnya seperti tidak endah dengan masyarakat serta komuniti lain ketika bercakap tentang Zakir Naik.

“Sepatutnya beliau yang sudah sedia maklum dengan rakyat berbilang kaum di negara ini dan seharusnya saling hormat menghormati, mengapa bercakap seperti tidak kisah tentang sentimen dan perasaan mereka yang lain khasnya Cina dan India di negara ini?

“Tindakan Pas serta individu serta kumpulan lain yang menyokong apa sahaja yang dilakukan oleh Zakir Naik memberikan kenyataan atau ucapan berbaur kebencian termasuk mencampuri urusan agama serta kaum lain tanpa sekulamit rasa hormat adalah sesuatu yang kami tidak akan terima atau toleransi,” katanya.

Jelas Vigneswaran yang juga Yang Dipertua Dewan Negara menegaskan kehadiran pendakwah agama sentiasa diterima mereka.

Namun katanya, menggunakan agama dan mencampuri serta menghina agama serta kepercayaan lain adalah sesuatu yang tidak akan di terima sama sekali walaupun idealogi politik di landasan sama. –MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/08/zakir-naik-pas-sepatutnya-jauh-lebih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Sejuta Ahli Pas Pertahan Zakir Naik

Lebih Sejuta Ahli Pas Pertahan Zakir Naik

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 310 hits
Hanya umat Islam munafik setuju halau Zakir Naik Nik AbduhNews Diterbitkan Hari ini 4 47 petang Dikemaskini Hari ini 4 47 petang Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz menyifatkan hanya umat Islam yang munafik sahaj...
Sue Zakir Naik And Kelantan Pas Government For Billions

Sue Zakir Naik And Kelantan Pas Government For Billions

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 335 hits
Its time for the Malaysian Indians to stop talking and start acting SUE ZAKIR NAIK and KELANTAN PAS GOVERNMENT FOR BILLIONS over Zakir Naik undermining the Malaysian Indian Hindus for not being loyal to the leader and country The Kelantan P...
Fitnah Zakir Naik Pemuda Pas Lapor Polis Atas 5 Individu

Fitnah Zakir Naik Pemuda Pas Lapor Polis Atas 5 Individu

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 214 hits
Dewan Pemuda PAS Kawasan Gua Musang telah membuat laporan polis terhadap lima individu kerana berikutan dakwaan berbentuk fitnah oleh mereka terhadap pendakwah antarabangsa Dr Zakir Naik Individu dimaksudkan adalah Menteri Sumber Manusia M ...
Lebih 100 Laporan Polis Dibuat Terhadap Zakir Naik

Lebih 100 Laporan Polis Dibuat Terhadap Zakir Naik

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 281 hits
MALAYAIAKINIPolis sedang menyiasat pendakwah Dr Zakir Naik mengenai kenyataannya semasa berucap di Kelantan minggu lalu Menurut Bernama Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Huzir Mohamed memaklumkan sebanyak 115 laporan polis telah ...
Zakir Naik Tidak Sepatutnya Sentuh Soal Politik Kaum Perlu Tumpu Kepada Isu Agama

Zakir Naik Tidak Sepatutnya Sentuh Soal Politik Kaum Perlu Tumpu Kepada Isu Agama

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 274 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Mp Pas Gagal Ke Ceramah Zakir Naik Kit Siang Patut Tutup Mulut

Mp Pas Gagal Ke Ceramah Zakir Naik Kit Siang Patut Tutup Mulut

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 230 hits
MALAYSIAKINI Setiausaha Badan Perhubungan PAS negeri Che Abdullah Mat Nawi berkata Lim Kit Siang patut tutup mulut dan tidak lagi mengkritik Dr Zakir Naik selepas gagal memenuhi undangan untuk hadir ke program pendakwah itu di Kelantan ming...
Yb Dr Siti Mariah Jika Tidak Mampu Pertahan Dr Zakir Naik Lebih Baik Berdiam Diri Sahaja

Yb Dr Siti Mariah Jika Tidak Mampu Pertahan Dr Zakir Naik Lebih Baik Berdiam Diri Sahaja

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 311 hits
oleh Ustaz Mohd Ashrul Hisyam Bin Abdul JalilKetua Dewan Pemuda PAS Kawasan PuchongTarikh 20 Zulhijjah 1440H 21 Ogos 2019Saya memerhati dengan penuh minat serangan terbaru pemimpin tertinggi Parti Amanah Negara PAN terhadap tokoh perbanding...
Lebih 70 000 Pengunjung Banjiri Pidato Dr Zakir Naik

Lebih 70 000 Pengunjung Banjiri Pidato Dr Zakir Naik

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 291 hits
Siapa yang tidak kenal dengan pendakwah bebas tersohor di dunia Dr Zakir Naik yang cukup pantas menjawab sebarang soalan berkaitan agama yang diajukan kepadanya Malam tadi Zakir Naik sempat untuk bersama lebih 70 000 pengunjung di Stadium S...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally