Zairil Dakwa Ku Li Yang Cadangkan Dia Sertai Dap


Saya tertarik untuk membalas laporan bertarikh 18 Sept 2020 di The Malaysian Insight yang bertajuk “Jangan jadi alat DAP, kata Ku Li pada anak muda Melayu”.
Dalam laporan tersebut, veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah (lebih dikenali dengan panggilan mesra Ku Li) dipetik sebagai memberi saranan kepada anak muda Melayu dalam DAP agar “tidak dijadikan alat oleh kumpulan dalam DAP untuk menguasai negara ini”.
Beliau kemudian menambah bahawa negara “ini asalnya Tanah Melayu dan tiada tempat lain di mana orang Melayu boleh pergi.”
Sudah menjadi kelaziman bagi pihak media untuk mensensasikan petikan-petikan tertentu tanpa konteks yang sebenar. Namun sekiranya apa yang dilaporkan itu betul, maka saya merasakannya pelik kerana sebenarnya Ku Li sendiri yang telah mencadangkan agar saya menyertai DAP lebih 10 tahun dahulu.
Zaman perubahan
Sekembalinya saya ke tanah air setelah tamat pengajian di United Kingdom pada akhir tahun 2006, saya mendapati Malaysia sedang mengalami gelombang politik yang makin ketara.
Pada tahun 2007, dua demonstrasi besar-besaran, iaitu perhimpunan Bersih yang pertama diikuti dengan perhimpunan Hindraf, telah mencetuskan momentum yang telah mendorong kepada kejayaan bersejarah oleh parti-parti pembangkang DAP, PKR dan PAS pada Pilihan Raya Umum 2008.
Bukan sahaja pembangkang berjaya menidakkan majoriti dua-pertiga di Dewan Rakyat yang sekian lama dinikmati Barisan Nasional (BN), mereka juga berjaya menewaskan BN di dewan-dewan undangan negeri Pulau Pinang, Selangor, Perak dan Kelantan.
Disuntik dengan semangat pembaharuan yang sedang menyemarak di negara, ditambah pula dengan penyertaan generasi anak muda di barisan hadapan politik, saya pun membuat keputusan untuk berkecimpung dalam kancah politik Malaysia.
Namun begitu, saya tidak pasti apakah cara yang paling afdal untuk menyertai politik kepartian. Saya berasa perlu mendapat nasihat daripada orang yang lebih berpengalaman dalam bidang politik.
Justeru, saya telah berjumpa dengan Ku Li, iaitu seorang rakan seperjuangan arwah ayahanda saya yang saya menganggap sebagai seorang mentor dan father figure.
Walaupun peristiwa ini telah berlaku lebih sedekad lalu, saya masih lagi boleh ingat dengan jelas perbualan yang bertempat di rumah putih Ku Li di Kuala Lumpur.
Dengan penuh semangat, saya telah menyampaikan hasrat saya untuk menyumbang jasa kepada perjuangan untuk membawa pembaharuan dalam politik tanah air.
Saya sedikit sebanyak ingin mengikuti jejak langkah arwah ayahanda saya yang semasa zaman mudanya telah memainkan peranan yang penting dalam peralihan politik yang telah berlaku di negara kita pada tahun 1957.
Ku Li telah menerima baik keinginan saya untuk menyertai perjuangan politik, malah menzahirkan kepercayaannya pada kemampuan saya untuk menawarkan khidmat bakti dengan terpuji.
Beliau juga menyatakan dengan dukacita bahawa Umno sudah pun menyimpang daripada perjuangan asal. Malah, seorang anak muda dengan idea yang berbeza sudah tentu akan menghadapi kesukaran untuk menaiki tangga hierarki parti.
Akhirnya, beliau mencadangkan sesuatu yang tidak saya sangkakan. “Mungkin kamu patut mempertimbangkan menyertai parti pembangkang kerana mereka lebih bersedia untuk memberi peluang kepada anak muda.”
Beliau kemudiannya bertanya di manakah ingin saya berpusat dari segi politik. Saya menjawab di Pulau Pinang kerana saya telah membesar di sana. Lalu beliau berkata bahawa sekiranya itu kehendak saya, maka pilihan pun jelas. “Saya percaya kamu mampu membawa impak jika kamu menyertai DAP.”
Maka itulah cerita bagaimana saya menjadi ahli DAP pada tahun 2010. Sehingga ke hari ini, Ku Li masih mengingatkan saya bahawa beliaulah orang yang menasihati saya agar menyertai DAP. Mk
The post Zairil dakwa Ku Li yang cadangkan dia sertai Dap appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/09/20/zairil-dakwa-ku-li-yang-cadangkan-dia-sertai-dap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ku Li Sendiri Cadang Saya Sertai Dap Zairil

Ku Li Sendiri Cadang Saya Sertai Dap Zairil

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 347 hits
Zairil Khir Johari Saya tertarik untuk membalas laporan bertarikh 18 Sept 2020 di The Malaysian Insight yang bertajuk Jangan jadi alat DAP kata Ku Li pada anak muda Melayu Dalam laporan tersebut veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah dipetik ...
Ramesh Rao Dakwa Dap Menerima Software Untuk Menjatuhkan Kerajaan Melalui Fb

Ramesh Rao Dakwa Dap Menerima Software Untuk Menjatuhkan Kerajaan Melalui Fb

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 400 hits
IBRAHIM MAT ISAIni dia BALACI ternakan Rosmah Dengan bantuan cybertroopers Rosmah yang disebut oleh saksi mahkamah dalam kes dihadapinya mereka mulakan kerja kotor ini Walaupun dengan merekacipta pembohongan mereka telah mula semarakkan fit...
Zairil Khir To Ku Li You Advised Me To Join Dap A Decade Ago

Zairil Khir To Ku Li You Advised Me To Join Dap A Decade Ago

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 296 hits
Penang DAP vice chairman Zairil Khir Johari stood up for his party today amid a persistent campaign to racialise it as anti Malay saying he found it to be open to diversity and provided him the platform to fight for social economic justice ...
Isu Musang King Raub Najib Dakwa Pengerusi Ngo Samka Ialah Ahli Dap

Isu Musang King Raub Najib Dakwa Pengerusi Ngo Samka Ialah Ahli Dap

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 348 hits
KUALA LUMPUR Pengerusi kumpulan Perikatan Selamatkan Musang King yang ditubuhkan untuk menentang kerajaan Pahang berhubung isu tanah Pahang diceroboh untuk kebun durian Wilson Chang Yee Chin ialah ahli DAP Demikian ditegaskan oleh mantan Pe...
Bila Dap Perintah Negara Semua Bantuan Bumiputera Dipadam Kata Zahidi

Bila Dap Perintah Negara Semua Bantuan Bumiputera Dipadam Kata Zahidi

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 472 hits
Bantuan 1 juta komputer percuma kepada pelajar miskin yang diperuntukkan di bawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia telah dimansuhkan oleh DAP selepas mengambil alih Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia Timbalan Mente...
After Dap Suggests He Gives Way To Shafie For Pm Post Anwar Says He Can Get The Numbers

After Dap Suggests He Gives Way To Shafie For Pm Post Anwar Says He Can Get The Numbers

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 309 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim insisted that he has enough support within Pakatan Harapan to become prime minister should they win back Putrajaya He was responding to earlier reports quoting DAP s Lim Guan Eng that Anwar should give way to Parti ...
Opponents Expand Migrant Attack On Warisan Into Dap Areas

Opponents Expand Migrant Attack On Warisan Into Dap Areas

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 253 hits
SABAH POLLS Opponents of the Warisan Plus alliance have rachet up their campaign to paint Warisan as an undocumented migrant party in towns a message that was previously only heard in the Kadazan Dusun Murut constituencies in the Sabah elec...
Meanwhile Dap Dumps Anwar Argument Begins Over Non Existent Events

Meanwhile Dap Dumps Anwar Argument Begins Over Non Existent Events

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 214 hits
KK Anwar confident of support from MPs to be next PM if PH wins GE15 Responding to Guan Eng saying Anwar should give way to Shafie Apdal as PMAnwar said that was only Lim s personal opinionWe support Anwar but if he can t we should give Sha...
Kit Siang Dap Perli Mahathir Dan Anwar Di Prn Sabah

Kit Siang Dap Perli Mahathir Dan Anwar Di Prn Sabah

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 419 hits
Tidak pasti sama ada Lim Kit Siang DAP berkempen di PRN Sabah atau cuba melondehkan Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim Kit Siang mungkin beranggapan ramai yang tidak tahu perkara sebenarnya kerana mereka yang hadir ceramah beliau dan maj...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap