Zahid Boleh Tukar Kedudukan Kerusi Di Parlimen Sebelah Blok Pembangkang


agendadaily.com16/7/2021
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh membuktikan pendiriannya menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN) ketika sidang Parlimen nanti dengan memohon mengubah kedudukan kerusinya di sebelah blok pembangkang.

Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh membuktikan pendirian partinya menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN) semasa sidang Parlimen nanti dengan memohon kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat untuk menukar kedudukan kerusinya di sebelah blok pembangkang.

Ahli Parlimen Bagan Datuk berhak untuk mengambil langkah tersebut memandangkan ia selari dengan keputusan Mesyuarat Tertinggi (MT) parti itu yang membuat ketetapan mendesak Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berundur pada 8 Julai lalu.

Menurut penganalisis politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Salawati Mat Basir, permohonan tersebut boleh dikemukakan Zahid semasa sidang berlangsung nanti ia bagi membuktikan pendirian partinya dan tindakan mengeluarkan kenyataan menarik sokongan kepada umum tidak akan mengabsahkan keputusan partinya itu.

“Keputusan dan pendirian parti yang diumumkan oleh Zahid itu tidak memberi kesan kepada kerajaan dan beliau perlu memohon di Parlimen untuk menukar kedudukan kerusinya semasa sidang Dewan Rakyat nanti.

“Beliau perlu buktikan keputusan dibuat partinya semasa sidang Parlimen berlangsung nanti… Permohonan tersebut perlu dilakukan semasa berlangsung sidang nanti,” katanya kepada Agenda Daily.

Kenyataan Salawati itu selari dengan pandangan bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad yang berkata kerajaan PN tidak jatuh dengan pengumuman Zahid selepas mesyuarat MT tersebut dan Perdana Menteri (PM) Tan Sri Muhyiddin Yassin masih Perdana Menteri yang sah.

“Setakat bercakap di luar, umum keputusan parti ia bukan satu keputusan yang absah… Zahid perlu bertindak mengikut lunas undang-undang dan Perlembagaan negara dan sidang Parlimen nanti adalah tempatnya,” kata Salawati lagi.

Bagaimanapun, Salawati menggesa supaya semua Ahli Parlimen semasa sidang berlangsung nanti supaya berhenti berpolitik dan menumpukan kepada usaha melawan Covid-19 dan lebih berbincang mengenai isu rakyat bukannya isu untuk merampas kuasa daripada kerajaan semata-mata.

“Saya berpandangan adalah lebih baik mereka bercakap soal rakyat kerana rakyat sudah semakin susah dan hilang punca pendapatan… Isu ini yang perlu dibangkitkan semasa sidang Parlimen nanti dan bukan bergaduh dalam Parlimen,” ujarnya.

Semalam, Yang di-Pertua Dewan Rakyat (Speaker), Datuk Azhar Azizan Harun mengesahkan sudah menerima pemakluman daripada PM selaku Ketua Majlis untuk mengadakan sidang Dewan Rakyat bagi penggal keempat selama 15 hari bermula 6 September ini.

Sidang tersebut akan diadakan selepas sidang mesyuarat khas dijalankan pada 26 Julai ini.

“Selaras dengan Peraturan 11(2), Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat yang memutuskan Takwim Dewan Rakyat bagi mesyuarat pertama mulai 6 September hingga 30 September 2021 bersamaan 15 hari.

“Mesyuarat Kedua mulai 25 Oktober hingga 16 Disember 2021 bersamaan 32 hari,” katanya dalam kenyataan.

Pada 8 Julai lalu, Zahid selepas selesai Mesyuarat MT mengumumkan keputusan UMNO yang menuntut supaya Muhyiddin berundur secara terhormat dan memutuskan UMNO menarik sokongan daripada kerajaan PN.

Zahid juga menuntut supaya PM baharu dilantik bagi menggantikan Muhyiddin bagaimanapun tidak menamakan individu yang layak untuk memegang jawatan nombor satu negara itu.

Namun, Zahid berkata hanya PM sahaja berundur dan Menteri Kabinet sedia ada akan kekal


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/07/zahid-boleh-tukar-kedudukan-kerusi-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Alhamdulillah Kalau Zahid Tukar Kerusi Sebelah Anwar Kata Pemimpin Pkr

Alhamdulillah Kalau Zahid Tukar Kerusi Sebelah Anwar Kata Pemimpin Pkr

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 188 hits
agendadaily com17 7 2021Ahli Parlimen Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid Ia sangat dialu alukan sekiranya Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menukar kedudukan kerusinya di Parlimen untuk duduk sebelah cikgunya Datuk Seri Anwar I...
Blok Pembangkang Ugut Tunjuk Perasaan 19 Julai Di Parlimen

Blok Pembangkang Ugut Tunjuk Perasaan 19 Julai Di Parlimen

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 207 hits
agendadaily comParlimen MalaysiaAhli Parlimen blok pembangkang hari ini mengugut untuk berkumpul menunjuk perasaan di Parlimen pada 19 Julai ini dalam usaha mereka menuntut sidang Dewan Rakyat disegerakan Dalam satu kenyataan dikeluarkan Ma...
Ahli Parlimen Boleh Tukar Speaker Jika Sidang Tidak Berjalan Ikut Peraturan Dr Aziz Bari

Ahli Parlimen Boleh Tukar Speaker Jika Sidang Tidak Berjalan Ikut Peraturan Dr Aziz Bari

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 178 hits
Sidang Parlimen 26 Julai ini sewajarnya berjalan sebagaimana sidang biasa dengan membenarkan perbahasan serta sesi soal jawab Bagi pakar undang undang Perlembagaan Dr Aziz Bari seandainya Speaker Parlimen enggan melaksanakan hal tersebut at...
Akhirnya Ahli Parlimen Umno Bn Ketepikan Zahid

Akhirnya Ahli Parlimen Umno Bn Ketepikan Zahid

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 215 hits
Zahid diketepi majoriti Ahli Parlimen Umno BN enggan keluar kerajaan PNMALAYSIA DATELINEPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi diketepikan Ahli ahli Parlimen partinya sendiri berhubung pendirian bersama kerajaan Perikatan Nasional Dalam mesyuarat...
Hiburan Artis Wanita Serba Boleh Peminat Puji Azar Azmi Tukar Tayar Kereta Seorang Diri

Hiburan Artis Wanita Serba Boleh Peminat Puji Azar Azmi Tukar Tayar Kereta Seorang Diri

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 301 hits
Pelakon Azar Azmi meraih pujian peminat dan juga rakan artis apabila dia tanpa kekok menukar tayar kereta milik Zarina Zainuddin yang rosak di tepi jalan baru baru ini Tindakan pelakon drama Derita Untuk Bahagia itu menukar sendiri tayar ke...
Zahid Cuba Sabotaj Usaha Ydp Agong Percepatkan Sidang Parlimen Ahli Mkt

Zahid Cuba Sabotaj Usaha Ydp Agong Percepatkan Sidang Parlimen Ahli Mkt

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 202 hits
Usaha Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melalui tindakannya memanggil ahli Majlis Tertinggi UMNO untuk mendapatkan sokongan perakuan bersama meninggalkan Kerajaan Perikatan Nasional akhir bulan ini disifatkan sebagai tindakan s...
Semakin Dekat Sidang Parlimen Wakil Rakyat Pembangkang Dibuli

Semakin Dekat Sidang Parlimen Wakil Rakyat Pembangkang Dibuli

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 224 hits
ARIF ATANKetua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyelar kerajaan Perikatan Nasional berhubung dua pertuduhan pecah amanah berjumlah lebih RM1 juta terhadap Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman Presiden PKR yang juga Pengeru...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp