Yasonna Laoly Teken 45 Pp Dan 4 Perpres Aturan Turunan Uu Cipta Kerja




 Menteri Hukum dan HAM Yasonna Hamonangan Laoly mengaku telah menandatangani 45 Peraturan Pemerintah (PP) sebagai turunan UU Nomor 11 tahun 2020 tentang Cipta Kerja. Selain itu, Yasonna juga menyebut empat Peraturan Presiden (Perpres) yang juga amanat UU Cipta Kerja.


"Saya didampingi Dirjen Peraturan Perundang-Undangan, menandatangani pengundangan 45 Peraturan Pemerintah (PP) dan 4 Peraturan Presiden sebagai amanat dari UU Cipta Kerja. Sesuai ketentuan Pasal 185 ayat 1 UU Nomor 11 Tahun 2020, Peraturan Pelaksana undang-undang ini wajib ditetapkan tiga bulan sejak UU Cipta Kerja ditetapkan," ujar Yasonna dalam keterangannya kepada awak media, Rabu, 17 Februari 2021.


Yasonna menerangkan, draf 45 PP dan 4 perpres turunan UU Cipta Kerja tersebut dapat diakses di laman Kemenko Perekonomian. Sehingga, aturan tersebut terbuka bagi publik untuk mengetahuinya.


"Dalam pembahasan RPP selama 3 bulan, pemerintah memberi akses yang luas kepada masyarakat dan stakeholders untuk memberi masukan pada tiap RPP. Draf dapat diunduh dari website Kemenko Perekonomian," kata Yasonna.


Yasonna berharap pemberlakuan aturan turunan UU Cipta Kerja dapat segera memulihkan perekonomian nasional.


"Dengan diundangkannya peraturan pelaksana UU Cipta Kerja, diharapkan bisa segera berdampak pada upaya pemulihan perekonomian nasional sekaligus menjadi momentum untuk menegaskan tahun kebangkitan Indonesia," ujarnya.


Yasonna mengklaim, sejak awal UU Cipta Kerja dibuat untuk menjadi stimulus positif bagi peningkatan dan pertumbuhan ekonomi nasional. Sehingga akan membuka banyak lapangan kerja bagi masyarakat.


UU Cipta Kerja ini, menurut dia, juga merupakan terobosan dan cara pemerintah menangkap peluang investasi dari luar negeri lewat penyederhanaan izin dan pemangkasan birokrasi.


Diketahui, jumlah 49 aturan pelaksana teraebut menambah daftar aturan turunan yang telah diundangkan. Sebelumnya, sudah ada dua PP yang ditetapkan menjadi aturan, yakni PP No. 73 tahun 2020 tentang Lembaga Pengelola Investasi.


Kemudian, PP No. 74 tahun 2020 tentang Modal Awal Lembaga Pengelola Investasi. Menurut Yasonna, peraturan pelaksana ini diharapkan akan menjadi ‘vaksin’ bagi lesunya perekonomian Indonesia.


"Kami berharap UU Cipta Kerja dan peraturan pelaksananya menjadi vaksin untuk memulihkan perekonomian nasional yang lesu selama setahun terakhir sebagai akibat pandemi," imbuhnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.bagibagi.info/2021/02/yasonna-laoly-teken-45-pp-dan-4-perpres.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Walaun Mana Ada Banyak Idea Kecuali Kerja Dia Suka Laga Lagakan Orang

Walaun Mana Ada Banyak Idea Kecuali Kerja Dia Suka Laga Lagakan Orang

papar berkaitan - pada 21/4/2023 - jumlah : 183 hits
Aku ternampak walaun share video keluhan tauke Mydin kerugian sebab cuti tergempar Begitulah walaun Perangai serupa sesumpah Boleh berubah Sekejap bela rakyat Sekejap lagi bela peniaga Bayangkan kalau DS Anwar tak umumkan cuti dia jugalah n...
Rekod Prestasi Kerja Dan Keupayaan Anthony Loke Tercalar Dengan Pendedahan Bernas Ka Siong

Rekod Prestasi Kerja Dan Keupayaan Anthony Loke Tercalar Dengan Pendedahan Bernas Ka Siong

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 141 hits
Kebenaran fakta hujah wee ka siong sedang mendahului bagi penilaian rakyat Anthony loke gagal memberi jawapan yang memuaskan Kejadian Polis yang saman pemandu kereta yang tidak mempamerkan pelakat roadtax di cermin juga sedang dalam pemerha...
Kisah Benar Penipuan Mencari Kerja Dipaksa Untuk Menipu Oleh Sindiket

Kisah Benar Penipuan Mencari Kerja Dipaksa Untuk Menipu Oleh Sindiket

papar berkaitan - pada 23/4/2023 - jumlah : 247 hits
Bilce Tan 42 ialah seorang pengurus pembuatan yang tinggal dan bekerja di Malaysia Ini adalah versi suntingan ceritanya seperti yang diceritakan kepada CNA Insider KUALA LUMPUR Apabila saya terjumpa iklan jawatan pada April lalu saya tidak ...
Noooohhhh Mudah Kerja Isley Boleh Maju Noh

Noooohhhh Mudah Kerja Isley Boleh Maju Noh

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 129 hits
KotaBharu TS diletakkan di lokasi strategik untuk membolehkan pengguna mendapatkan bekalan jika berlaku gangguan https www hmetro com my mutakhir 2023 04 958626 388 tangki statik bantu masalah air di kelantan
Last Day Kerja

Last Day Kerja

papar berkaitan - pada 19/4/2023 - jumlah : 152 hits
Assalamualaikum Hari ni merupakan last day SA kerja lepas ni SA cuti sampai 1hb 2hb masuk kerja semula hari ni plak MD nak round office every level sebab esok ramai dah start cuti dah so kami satu level ni duk plan hari ni smeua pakai baju ...
Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum

The Lies And Fraudulent Claims Of Matcvs Proven

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak