Yartsa Gunbu Sangat Bernilai Tiga Kali Ganda Harga Emas Menjadi Buruan Orang Kaya


Yartsa Gunbu, terhasil daripada fungus yang menjangkiti ulat rama-rama hantu di Dataran Tinggi Tibet, dianggap sebagai tumbuhan kulat termahal di dunia, dengan harga hingga $50,000 satu pound.
Yarsagumba, dalam bahasa Tibet bermaksud 'rumput musim panas, ulat musim dingin'. Tanaman unik ini terbentuk saat larva ulat rama-rama hantu yang hidup dalam tanah, terinfeksi spora kulat parasit Ophiocordyceps sinensis.

Pada musim panas, spora udara dari fungus sinensis menyerang ulat rama-rama hantu, sejenis serangga pucat besar yang terbang di atas padang rumput pada waktu senja di daerah tersebut. Setelah ulat berengga terinfeksi, ia mengubur diri dalam tanah untuk hibernasi, ia mati, dan ketika musim dingin tiba ia membeku.Setelah terinfeksi dan mati, tubuh ulat itu akan mengeras sementara di bahagian kepalanya, tumbuh kulat berwarna coklat berbentuk pipih. Secara fizik, bentuk yarsagumba cukup unik, berupa batang cokelat kekuningan bersaiz batang mancis.




Kulat itu perlahan-lahan tumbuh di selang dengan memakannya pada musim gugur dan musim sejuk, dan ketika salji mulai mencair, kulat itu mendorong larva yang mati ke atas dan menumbuhkan tangkai yang dipenuhi spora lalu mencuat keluar dari dalam tanah, menjadi Yartsa Gunbu yang sangat berharga.


Batangnya bukan saja sukar untuk dilihat kerana menyerupai tumbuhan yang tumbuh di lereng Dataran Tinggi Tibet, tetapi tanah yang keras menjadikan pencarian Yartsa Gunbu tanpa mematahkan tangkainya sangat mencabar.
Ia kemudian dituai oleh penduduk tempatan dan menjualnya dengan harga sederhana tetapi nilainya melonjak menjadi sangat mahal harganya kerana ia  melalui beberapa orang tengah, sehingga pelanggan terakhir menerimanya dengan harga tiga kali ganda lebih tinggi daripada emas.

Lokasi tumbuhnya pun sangat sulit dijangkau. Yarsagumba hanya ditemui di wilayah bertanah lembab di ketinggian 3000-5000 meter di atas permukaan laut. Kulat unik ini umumnya tumbuh pada bulan Mei dan Jun, awal musim panas.


Yartsa Gunbu adalah sumber rezeki berharga bagi masyarakat tempatan untuk menambah pendapatan tahunan mereka. Di Buthan, misalnya, perdagangan Yartsa Gunbu merupakan sebahagian besar dari produk domestik, dan kebanyakan desa di Tibet, menuai kulat ini adalah salah satu dari beberapa cara penduduk desa untuk menampung kehidupan. Walaupun mereka biasanya menjual Yartsa Gunbu dengan harga hanya beberapa ratus dolar per paun, pendapatannya merupakan sebahagian besar dari anggaran tahunan.
Setelah melalui rantaian orang tengah, Yartsa Gunbu dieksport ke Hong Kong dan bandar metropolis yang ramai dihuni orang China, di mana mereka menjual dengan harga berlipat kali ganda. Yartsa Gunbu ini telah lama terkenal di kalangan orang Cina yang sangat kaya, kerana sifat perubatannya.

Yartsa gunbu menjadi salah satu ubat alternatif yang bernilai sangat tinggi kerana memiliki banyak khasiat, seperti mencegah kanser, bronkitis, asma, diabetes, hepatitis, kolesterol tinggi, dan menyembuhkan sakit punggung.



Namun yang paling berharga dari tumbuhan ini adalah kemampuannya untuk meningkatkan kehidupan seksual. Kulat yang biasa dikenal dengan sebutan 'Viagra Himalaya' ini sangat bermanfaat untuk mengubati disfungsi ereksi dan libido yang rendah khususnya pada wanita. Cara mengonsumsinya pun mudah, hanya dengan mencampurkannya dengan air teh atau larutan air lainnya.

Harga di pasaran global untuk Yartsa Gunbu bernilai antara $5 bilion hingga $11 bilion, dengan spesimen parasit terbaik dijual hingga $140,000 per kilogram.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2020/05/yartsa-gunbu-sangat-bernilai-tiga-kali.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Arab Saudi Naikkan Vat Tiga Kali Ganda Henti Pemberian Elaun Bulanan Rakyat

Arab Saudi Naikkan Vat Tiga Kali Ganda Henti Pemberian Elaun Bulanan Rakyat

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 170 hits
Arab Saudi akan menaikkan cukai nilai tambah sebanyak tiga kali ganda iaitu daripada lima peratus kepada 15 peratus susulan kesan pandemik COVID 19 terhadap ekonomi negara Selain itu pihak berkuasa juga menghentikan pemberian elaun bulanan ...
Subhanallah Pagi Sedekah Malam Pasangan Suami Isteri Dapat Job Nilainya 20 Kali Ganda

Subhanallah Pagi Sedekah Malam Pasangan Suami Isteri Dapat Job Nilainya 20 Kali Ganda

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 202 hits
Tetap bantu walau curiga guna fake IG Pagi sedekah malam pasangan suami isteri dapat job nilainya 20 kali ganda memang tak diduga Iqbal dan Ain mendapat rezeki tidak diduga selepas bersedekah kepada seorang individu tidak dikenali yang memi...
Mengapakah Harga Emas Jatuh Semalam

Mengapakah Harga Emas Jatuh Semalam

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 232 hits
Pengerusi Fed Jerome Powell meramalkan ekonomi AS akan pulih dengan stabil pada separuh kedua tahun ini dengan syarat tiada gelombang kedua COVID 19 Menurut Powell Fed bersedia menerapkan lebih banyak bantuan untuk merangsang ekonomi AS sek...
Tunaikan Keinginan Anak Dan Isteri Allah Akan Membalasnya Berlipat Kali Ganda

Tunaikan Keinginan Anak Dan Isteri Allah Akan Membalasnya Berlipat Kali Ganda

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 136 hits
Menurut satu perkongsian di Facebook oleh Tuan Firdaus Shakirin ini suami seharusnya mendengar dan tunaikan permintaan anak dan isteri Abah selalu cakap Nak makan apapun beli teringin apapun beli duit boleh cari Sampai ke hari ini bila dah ...
Dampak Corona Arab Saudi Cabut Tunjangan Hidup Pns Dan Naikkan Ppn Tiga Kali Lipat

Dampak Corona Arab Saudi Cabut Tunjangan Hidup Pns Dan Naikkan Ppn Tiga Kali Lipat

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 215 hits
Arab Saudi menghentikan sementara tunjangan hidup bagi sekitar 1 5 juta pegawai negeri mulai 1 Juni dan menaikkan pajak pertambahan nilai dari 5 menjadi 15 mulai 1 Juli sebagai akibat dari pandemi virus corona termasuk penurunan harga minya...
Kapolda Papua Minta Pendulang Emas Jauhi Kali Kabur Karena Banyak Kkb

Kapolda Papua Minta Pendulang Emas Jauhi Kali Kabur Karena Banyak Kkb

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 190 hits
Kapolda meminta para pendulang emas tradisional yang sekarang ini masih melakukan aktivitas pendulangan di kawasan Kali Kabur agar secepatnya kembali ke Timika Aparat gabungan TNI dan Polri katanya tetap akan melakukan penegakan hukum terha...
Pubg Punca Lelaki Main Kayu Tiga Ramai Sangat Ke Curang Sebab Game Online

Pubg Punca Lelaki Main Kayu Tiga Ramai Sangat Ke Curang Sebab Game Online

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 229 hits
Kalau bercakap soal cinta pasti tak dapat lari daripada isu curang Siapa lebih mudah atau kerap curang lelaki atau wanita Siapa yang paling tidak setia Mesti ada yang kata lelaki dan sudah tentu ada yang menuding jari ke arah wanita bukan K...
Cip Grafik Intel Generasi Ke 12 Xe Dilaporkan Beberapa Kali Ganda Lebih Pantas Berbanding Iris Plus

Cip Grafik Intel Generasi Ke 12 Xe Dilaporkan Beberapa Kali Ganda Lebih Pantas Berbanding Iris Plus

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 97 hits
Untuk sekian lama cip grafik yang terbina didalam siri CPU Intel biasanya digunakan hanya sebagai sandaran sekiranya kad grafik kendiri anda rosak Walaupun begitu revolusi cip pemprosesan grafik dilihat meningkat dengan pesat setiap generas...
Michael Ang Jual Homemade Kaya Harga Kayangan Tak Sangka Dapat Lebih 500 Tempahan

Michael Ang Jual Homemade Kaya Harga Kayangan Tak Sangka Dapat Lebih 500 Tempahan

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 125 hits
Penerbit dan pengarah Michael Ang mengejutkan ramai pihak apabila dia meluahkan kepada pengikut di Instagramnya michaelang38 bahawa kewangannya semakin berkurangan disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan Jadi beliau ingin mengikut seperti ra...
Bahasa Tu Agak Agak Lah Sampai Kau Nak Petik Bangsa Aku Dah Kenapa Syamsul Yusof

Tarikh Pertukaran Guru 2021

3 Keadaan Darurat Politik Boleh Berlaku

Terbang Ke Perth Zahirah Macwilson Bakal Sambut Kelahiran Cahaya Mata Pertama Di Australia

Kita Perlu Bersatu Lawan Covid 19 Bukan Berlawan Sesama Sendiri Tolonglah Belajar Dari Prn Sabah Pesanan Dr Hisham

Persamaan Itu Hanya Kebetulan Dolla Nafi Cuba Tiru Blackpink

Israel Buat Darurat Selamatkan Pm Rasuah

Darurat Untuk Pertahankan Karier Politik Muhyiddin



Resepi Kek Minyak Paling Gebu dan Lembut

Info Penuh Program Vokal Mania TV3 2020

Senarai Peserta Vokal Mania TV3 2020

Apakah Status Sebenar Ganja di Korea Utara

Kenali Amish Kelompak Yang Menolak Teknologi Dalam Kehidupan Seharian


Kemahiran Masa Depan

Izwa Jurish Covid19 Dan Darurat

419 Adakah Penipu Menggunakan Carian Google Untuk Mencari Mangsa Baru

So Far

Sinopsis Filem Animasi Over The Moon Siaran Netflix

Tudm Terus Giat Melaksanakan Penghantaran Bantuan Logistik Melibatkan Peralatan Perubatan Ke Sabah